پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / غذاهای ایرانی / آموزش طرز تهیه پلو میگو با کشمش، شِوید و مخلوط

آموزش طرز تهیه پلو میگو با کشمش، شِوید و مخلوط

دستور تهیه پلو میگو , دستور تهیه میگو پلو
یکی از غذاهای محبوب ایرانی پلو است که دارای انواع مختلفی است و با مواد مختلفی هم سرو می شود. از جمله لوبیا پلو، زرشک پلو و… یکی از این انواع پلو، پلو میگو است که البته بیشتر مخصوص منطقه جنوب کشور است و روشهای طبخ متفاوتی هم دارد و به همین علت هم دارای نام های متفاوتی است.

از جمله پلو میگو آبادانی و یا میگو پلو بوشهری و یا پلو میگو جنوبی.

در ضمن می توان پلو میگو مخلوط را هم تهیه کرد. این غذا با وجود میگو دارای ارزش غذایی بالایی است و برای کودکان هم بسیار مناسب است.  همراه ما در این مقاله از پارسی نو باشید تا روشهای مختلف درست کردن پلو میگو را یاد یگیرد.


آموزش درست کردن شوید پلو با میگو

مواد لازم برای تهیه پلو میگو با شِوید

مواد مورد نیازمیزان لازم
برنج خام۲ پیمانه
شوید خشک یا شوید تازه خورده شده۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
میگو۴۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر خورد شده۱ قاشق مربا خوری
زعفرانبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبهبه مقدار لازم

مراحل تهیه پلو میگو با شِوید

این پلوی خوشمزه از آن دست پلوهایی است که برای تهیه آن می بایست ابتدا برنج آن را آماده کرد. برنج این غذا را هم باید به صورت پلو باشه و نه کته و دمی. بعد از این کار باید به سراغ پخت میگو رفت.

از آنجایی که میگو در مدت زمان کمتر از نیم ساعت آماده می شود، بنابراین تا زمانی که برنج دم بکشد و آماده شود، میگو هم آماده می شود. پس در گام اول میزان برنج مورد نظر را که از قبل خیسانده ایم را با مقدار مناسب نمک در آب در حال جوش میریزم و زمانی که به اندازه کافی نرم و پخته شد آن را آبکش می کنیم. در این مرحله برنج آبکش شده را در یک ظرف مناسب تقریبا بزرگ می ریزیم و با شوید و کمی زعفران دم کرده خوب مخلوط می کنیم تا به صورت یکنواخت برنج، شوید و زعفران با هم مخلوط شوند و رنگ برنج از سفید تغییر کند.

در گام بعد کف قابلمه را کمی روغن می ریزیم و بعد مخلوط برنج را در آن می ریزیم. برای اینکه برنج بعد از دم کشیدن خشک نشود، کمی کره آب شده را هم روی سطح برنج می ریزیم و بعد حدود یک سوم فنجان آب جوشیده شده را دور تا دور برنج داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم مدت نیم ساعت تا سه ربع روی حرارت ملایم آماده شود.

اکنون نوبت آماده کردن میگو است.

در ابتدای پخت میگوها، پیازی که در مواد لازم داشتیم را به شکل نگینی خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم.

در حدی پیاز را تفت می دهیم که پیاز نرم شود. در این زمان سیر رنده شده و زرچوبه را به پیازهای تفت داده شده اضافه کرده و مجدد مواد را با هم تفت می دهیم. دقت کنید که خیلی نباید سرخ شوند چون میگوها را هم در همین مواد باید تفت داد.

در مرحله بعد میگو را هم به مواد تفت داده شده اضافه می کنیم و کمی آنها را می دهیم تا وقتی که به اصطلاح میگو خودش را جمع کند.

در آخر به مقدار کافی زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه یا فلفل قرمز اضافه می کنیم و مجدد همه مواد را با هم تفت می دهیم تا زمانی که آب زعفران جذب مواد شود.

مراحل پخت به پایان رسید. وقتی برنج دم کشید آن را در ظرف کشیده و میگو را دور تا دور آن می چینیم. این روش تهیه پلو با میگو، به روش تهیه پلو میگو جنوبی هم مشهور است.

طرز تهیه پلو میگو , طرز تهیه میگو پلو


آموزش تهیه میگو پلو مخلوط

مواد لازم برای تهیه میگو پلو مخلوط

مواد مورد نیازمیزان لازم
پیاز۳ عدد
فلفل دلمه‌ای رنگی۱ عدد
میگو۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
سبزیجات معطر تازه یا خشکبه میزان لازم
ادویه کاریبه میزان لازم
نمک وفلفلبه میزان لازم
پودر گشنیز و زیرهزعفران دم کرده

طرز تهیه میگو پلو مخلوط

برای تهیه این غذای خوشمزه پیاز را به صورت ریز خرد کنید و به همراه مقدار کمی روغن تفت دهید. سپس میگو را که از قبل پاک کرده اید شسته اید را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید.

رب و ادویه هایی که در موادد لازم داشتیم را به مایه فوق اضافه کنید. سبزی های معطر و فلفل ها را نیز اضافه کنید و کمی تفت د هید و سپس ظرف را از روی حرارت بردارید.

در مرحله بعد برنج را آبکش کنید. سپس برنج و مواد را به صورت لایه لایه بریزید. یعنی یک لایه برنج و یک لایه مایه میگو بریزید. سپس بگذارید تا برنج دم بکشد و آماده شود.

وقتی برنج شما آماده شد، کمی روغن روی برنج بریزید و در ظرف مناسب سرو کنید و با سلیقه خود تزیین کنید.

نکات مهم در پخت پلو میگو مخلوط

۱- سبزی معطری که در مواد لازم آماده است شامل گشنیز، جعفری، شوید و ریحان می باشد.

۲- دقت کنید که میگویی که در این غذا مورد استفاده قرار می گیرد، نباید درشت باشد. سعی کنید از میگوی متوسط استفاده کنید.

۳- ادویه‌هایی که برای درست کردن میگوپلو استفاده می‌شود شامل: زردچوبه، فلفل قرمز، ادویه کاری، زعفران و گرد لیمو هستند که پایه اصلی تهیه این غذا هستند و به هیچ وجه نباید فراموش شوند.


آموزش تهیه میگو پلو با کشمش

مواد لازم برای میگو پلو با کشمش

مواد مورد نیازمیزان لازم
میگو۳۰۰ گرم
پیاز خردشده۱ لیوان
برنج۴ لیوان
سیب زمینی متوسط۲ عدد
کشمش۹ قاشق غذاخوری
گرد لیموبه مقدار دلخواه
روغن کانولا ۴ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل قرمزبه مقدار دلخواه

نکته : موادی که در زیر آمده است برای ۴ نفر کافی است که شما با توجه به تعداد افراد مورد نظرتان این میزان مواد لازم را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه میگو پلو

ابتدا میگوها را پاک کنید و بشویید و بگذارید آبشان کاملاً برود و خشک شوند. در ظرف نسبتا بزرگ، پیاز خرد شده را در ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا زمانی که طلایی شود. در مرحله بعد میگوها را به پیاز سرخ شده به همراه نمک، زردچوبه و فلفل قرمز اضافه کنید. بعد از این که مواد در حد ۲ تا ۳ دقیقه با هم تفت خوردند، کشمش‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید تا با میگوها تفت بخورند.

سیب زمینی ها را به شکل نگینی خرد کنید و آنها را سرخ کنید و پس از سرخ شدن، مقداری گرد لیمو به آن‌ها بزنید تا طعم دار شوند.

در مرحله دیگر از این دستور پخت و در این مقاله از پارسی نو، در یک قابلمه‌ای برنج آبکش شده را به شکل لایه به لایه بریزید. یعنی یک لایه برنج آبکش شده و یک لایه مواد میگو، کشمش و سیب زمینی. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد و آماده شود.

پس از آماده شدن، میگو پلو با کشمش را بکشید و به سلیقه خودتان تزیین کنید.

درست کردن پلو میگو , درست کردن میگو پلو


هشت نکته مهم در پخت میگو پلو

میگو پلو در زمره غذاهای جنوبی است و دارای ارزش غذایی بالایی است. دقت کنید که در تهیه این غذا می بایست از میگوی ریز استفاده شود. از آنجایی که این غذا دارای برنج و سیب زمینی است، جزو غذاهایی هست که افرادی که دارای رژیم غذایی لاغری هستند، نباید در خوردن آن زیاده روی کنند. اما برای درست کردن میگو پلو می بایست به نکات بسیاری توجه کرد، که در ادامه آمده اند :

  1. باز هم تاکید می کنیم که در تهیه این نوع غذا از میگوی ریز استفاده کنید.
  1. ادویه‌هایی که در تهیه این غذا مورد استفاده قرار می گیرند، شامل زردچوبه، فلفل قرمز و گرد لیمو هستند که حتما باید از آنها استفاده کرد.
  2. اگر در میگوپلو کشمش و سیب زمینی نگینی بریزید، یک غذای کاملاً ایرانی می شود.
  3. در تهیه این غذا حتما باید سیب زمینی را سرخ کنید، در غیر این صورت سیب زمینی در پلوی ما له می شود.
  4. میگوپلو را هم می توان به شکل دم پختک هم تهیه کرد. تفاوت این روش آن است که سیر و پیاز را می بایست به مواد اولیه اضافه کنید و به جای سیب‌زمینی و کشمش، شوید را به این غذا اضافه کنید.
  5. پیشنهاد می کنیم که برای تفت دادن مواد غذایی میگو پلو از روغن کانولا استفاده کنید.
  6. در مورد مخلفات مناسب این غذا باید بدانید که همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند سرو شود نه شور و در مورد نوشیدنی مناسب هم باید گفت که می توان آن را با نوشیدنی هایی مانند شربت شاتوت میل کنید. البته جنوبی‌ها این غذا را با نوشیدنی تقریباً سیاه رنگی میل می‌کنند که «زینتو» نامیده می شود و آب توتی شبیه به شاتوت است.
  7. پیشنهاد می کنیم اگر در تهیه این غذا از میگوی شور استفاده می‌کنید، بهتر آن است که ۲ تا ۳ ساعت میگوها را در آب بخیسانید و چنانچه میگوی تازه را مورد استفاده قرار می دهید، زمان پاک کردن آنها حتما از دستکش استفاده کنید تا خارهای بدن میگو حساسیت و یا خراشی روی پوست شما ایجاد نکنند.

نکاتی در رابطه با سلامتی بدن شما و مصرف میگو پلو

  • اگر دچار اضافه وزن هستید

اگر جزو افرادی هستید که دارای مشکل اضافه وزن هستید، از حداقل روغن در تهیه این غذا استفاده کنید و چون حاوی برنج و سیب زمینی است، مقدار مناسبی از آن را میل کنید. به عنوان مثال ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری برنج سر صاف را با ۴ تا ۵ عدد میگو بخورید.

پیشنهاد می کینم که برای آن که اشتهای شما کم شود، پیشنهاد می کنیم که پیش از خوردن این نوع غذا، سالاد کاهو بخورید تا مقداری از حجم معده‌تان گرفته شود و در نتیجه مقدار کمتری پلو میگو بخورید.

  • چنانچه مشکل کلسترول دارید

این دسته از افراد بهتر است در زمان طبخ این غذا از روغن زیتون استفاده کنند و مواد اولیه این غذا را فقط  در حد ۱ تا ۲ دقیقه تفت دهند. میگو به اندازه ۳ تا ۴ عدد میل شود و از شوید تازه در تهیه این غذا استفاده کنید. یک نکته مهم دیگر آن که، این دسته از افراد از آب کرفس به همراه این غذا استفاده کنند چون آب کرفس به کنترل چربی خون آنها کمک می کند. چون اضافه وزن یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکل کلسترول است، حتی الامکان از پرخوری پرهیز کنید.

  • چنانچه مشکل یبوست دارید

افرادی که دستگاه گوارششان مشکل دارد و دچار یبوست هستند، بهتر است با این غذا از سبزی های برگ سبز تیره از قبیل سبزی خوردن استفاده کنند و یا برگ‌های تیره کاهو را میل کنند، تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

ترجیحا برنج مورد استفاده این دسته از افراد از نوع برنج قهوه‌ای باشد و در کل فیبر دریافتی را افزایش دهند. البته نوشیدن منظم آب نیز به کاهش شدت مشکل یبوست در این دسته از افراد کمک خواهد کرد. بنابراین قبل و بعد از خوردن میگوپلو نیز یک لیوان آب میل کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه سه نوع پلو مرغدستور تهیه خورشت قیمه و چند مدل خورشت بامیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.