پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / غذاهای ایرانی / دستور تهیه خورش کدو با کدو حلوایی و کدو سبز

دستور تهیه خورش کدو با کدو حلوایی و کدو سبز

خورش کدو حلوایی , خورش کدو بادمجان
کدو یکی از میوه های مخصوص فصل زمستان و پاییز است که با آن می توان غذاها و دسرهایی خوشمزه را تدارک دید. کدو دو نوع دارد که یکی با نام کدو سبز شهرت دارد و یکی هم با نام کدو حلوایی.

اغلب افراد از مصرف کدو سر باز می زنند و از مصرف آن زیاد استقبال نمی کنند. ما برای شما و این دسته از افراد، دستور تهیه خورش کدو را منتشر کرده ایم. خورش کدو حلوایی و یا خورش کدو سبز هر دو را در نظر گرفته ایم و روش تهیه آنها را آموزش داده ایم. شما می توانید خورش کدو با مرغ درست کنید و یا خورش کدو با کوشت چرخ کرده درست کنید. ما را همراهی کنید.


دستور تهیه خورش کدو سبز

مواد لازم برای تهیه خورش کدو سبز

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت گوسفند۳۰۰ گرم
کدو سبز۵-۶ عدد تازه و قلمی
گوجه فرنگی۳ عدد متوسط
پیازیک عدد متوسط
آب۲ لیوان (ترجیحا آب جوش)
روغنبه میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

 نکته : مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر کافی است. شما می توانید به تعداد نفرات حجم مواد لازم گفته شده را کم یا زیاد کنید.

مراحل تهیه خورش کدو سبز

در ابتدای پخت گوشت گوسفندی را شسته و به تکه های مناسب تقسیم کنید و بعد آنها را به همراه کمی روغن تفت دهید. در مرحله بعد پیاز را هم خرد کرده و اضافه کنید و تفت دهید. وقتی پیازها نرم شدند و با گوشت تفت خوردند، زردچوبه را اضافه کنید و اجازه دهید تا زردچوبه هم با گوشت و پیاز تفت بخورد. سپس دو لیوان آب بریزید. اگر آب جوش استفاده کنید، بسیار بهتر خواهد بود. بعد از این کار، بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

تا گوشت پخته می شود، شما سراغ کدوها بروید.کدو سبزها را با پوست خرد کنید. سعی کنید کدوها را به شکل نگینی و درشت خرد کنید.گوجه ها را هم رنده کنید به حدی که به شکل پوره درآید. گوجه را با کمی پیاز داغ و نمک بپزید و کنار بگذارید.

زمانی که گوشت پخته شد و به اندازه نصف استکان آب گوشت در قابلمه ماند، زمان اضافه کردن کدوهای نگینی خرد شده است. کدوها را با مقدار دلخواه نمک و فلفل سیاه به ظرف گوشت پخته شده اضافه کنید. گاهی آنها را با گوشت هم بزنید تا کدوها مقداری له شوند و خوب پخته شوند. در مرحله بعد گوجه فرنگی پخته شده را اضافه کنید و حرارت را کم کنید و بگذارید تا خورش به روغن بیفتد.

برای سرو این خورش می توانید هم برنج تهیه کنید و هم می توانید آن را با نان سرو کنید.


آموزش درست کردن خورش کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از میوه های فصلی مربوط به زمستان و پاییز است.  با این میوه بسیار مفید  نیز می توان غذاهای فصلی خوشمزه ای درست کرد و یا می توان انواع دسرها را با آن تهیه کرد. یکی از این انواع غذاهایی که با کدو حلوایی می توان درست، خورشت است. ماده اصلی این خورشت کدو حلوایی است و به کمک آلو می توان آن را مزه‌دار کرد. در بعضی از شهرهای ایران این خورش قدیمی را به‌عنوان شام شب یلدایی در آخرین شب پاییز درست می کنند.

مواد لازم برای درست کردن خورش کدو حلوایی

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
کدو حلوایی یک کیلوگرم
پیاز۲ عدد متوسط
آلو بخارا ۱۰۰ گرم
زعفران دم کردهیک قاشق سوپ‌ خوری
روغن مایع برای سرخ کردن مقداری
رب گوجه‌فرنگییک قاشق سوپ‌خوری
دارچین، نمک و فلفلبه میزان لازم

مراحل درست کردن خورش کدو حلوایی

در ابتدا کدو را بشویید و پوست بگیرید. پس از پوست کندن، آن را به شکل هلال‌های کوچک خرد کنید. در یک تابه یک عدد از پیازها را به شکل ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا کمی طلایی ‌رنگ شوند. به این مرحله که رسیدید، کدوی خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید و آنها را با هم تفت دهید.

گوشت خورشی را بشویید و پیشنهاد می کنیم که در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس در یک قابلمه مناسب پیاز دیگری را به صورت خلالی خرد کنید و تفت دهید و بعد گوشت ها را به آن اضافه کنید. سپس ۲ پیمانه آب جوشیده شده را به مخلوط گوشت و پیاز داغ اضافه کنید و درب ظرف را گذاشته تا گوشت روی حرارت ملایم پخته شود.

نکته مهم : ‌برای این که گوشت در زمان پخت طعم‌دار شود، زعفران دم کرده را هم اضافه کنید. به این ترتیب خورش شما هم خوش طعم و هم خوش رنگ خواهد شد.

در این فاصله که گوشت پخته می شود، آلوها را خوب بشویید و به مدت نیم ساعت در آب بخیسانید. سپس آلوها را در سبدی ریخته و آبکشی کنید. در مراحل آخر پخت گوشت، آلو را به همراه رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید و به مدت ۲ ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا پخته شوند.

نکته پیشنهادی : یرای این که رنگ خورش شما دلنشین باشد، رب را قبل از اضافه‌کردن به گوشت کمی در روغن تفت دهید. این کار باعث می شود تا خورش خوش آب و رنگی داشته باشید.

در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن کدو می رسد. به این نکته توجه داشته باشید که کدو در زمان پخت خیلی زود پخته و له می شود. بخصوص که اگر برش های شما نازک و ریز باشند. پس دقت کنید که بعد از اضافه‌کردن کدو، خورش را مدت زمان زیادی روی حرارت نگذارید. توصیه می کنیم که باتوجه به اندازه تکه‌های کدو که برش زده اید، پانزده دقیقه تا نیم‌ساعت زمان برای پخته شدن مناسب کدوها کافی است.

خورشت کدو , خورش کدو

دارچین، نمک و فلفل را نیز به همراه کدو به خورش اضافه کنید.

نکاتی برای خوشمزه تر شدن خورش کدو

  • درصورتی که خورش کدو را با طعم ملس متمایل به ترش می پسندید، ۲ قاشق سوپ‌ خوری آبغوره یا آب لیموترش به آن اضافه کنید.
  • اگر طعم شیرین را برای این خورشت می پسندید، می توانید با افزودن آلو و همینطور یک قاشق سوپ‌خوری شکر به خورش، طعم آن را شیرین‌ تر کنید.

دستور تهیه خورشت کدو و بادمجان

مواد لازم برای تهیه خورش کدو و بادمجان

مواد مورد نیازمیزان لازم
کدو سبز نیم کیلو
بادمجاننیم کیلو
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۱ عدد متوسط
گوجه فرنگی۴ تا ۵ عدد متوسط
سیر۳ تا ۵ حبه
نعناع خشک۲ قاشق مربا خوری
روغن زیتون به میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل و زنجبیل به میزان لازم
آببه میزان لازم

آموزش مراحل تهیه خورش کدو و بادمجان

در گام اول بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید و سپس آن‌ها را به شکل حلقه‌ای خرد کنید. برای این که تلخی بادمجان ها گرفته شود، بعد از خرد کردن آنها را در محلول آب و نمک قرار دهید. بعد از گذشت نیم ساعت تا یک ساعت شاهد خروج ماده زرد رنگی به نام سولانین از آنها خواهید بود. بعد از این کار، بادمجان ها را با آب سرد بشویید.

در مرحله بعدکدو، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و سیب زمینی‌ را پس از شستن خرد کنید و به همراه بادمجان داخل قابلمه مناسب بریزید. مقدرا مناسب آب را به این مواد اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید تا آب درون قابلمه بجوشد و مواد کاملا پخته شوند.

در مرحله بعد از پخت خورش بادمجان و کدو، نعناع خشک، ادویه‌ های مورد علاقه و روغن زیتون را به مواد درون قابلمه‌ تان اضافه کنید و همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید و بگذارید تا پخته شوند.

نکات پیشنهادی :

  • این خورشت را می توانید با گوشت گوسفندی و یا با گوشت مرغ درست کنید.
  • برای سرو این خورشت می توانید پلو تهیه کنید و یا آن را با نان میل کنید.

دستور تهیه خورش کدو مسما

مواد لازم برای پخت کدو مسما

مواد مورد نیازمیزان لازم
کدو سبز ۴-۵ عدد قلمی و تازه
پیاز۱ عدد متوسط
گوجه فرنگی۲ عدد متوسط
روغنبه مقدار لازم
آب نارنجنصف پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبهبه مقدار لازم

 مراحل درست کردن خورش کدو مسمایی

در ابتدا پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و در یک ظرف مناسب با مقدار کمی روغن تفت دهید. بعد کدوی خرد شده را به آن اضافه کنید و مقداری آنها را با هم روی حرارت ملایم سرخ می کنیم. سپس درب قابلمه را بگذارید تا کدوها مقدرای پخته شوند. گوجه ها را رنده کنید و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه به کدوها اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب جا بیفتد. در مرحله آخر بعد از پخت کامل خورش، آب نارنج را اضافه کنید و اجازه دهید تا چند قل بخورد سپس حرارت را خاموش کرده و آن را در ظرف مد نظرتان برای سرو ریخته و با برنج یا نان سرو کنید.

خورش کدو تنبل , خورش کدو سبز


طرز تهیه خورشت کدو با مرغ

مواد لازم  برای درست کردن خورش کدو با مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
سینه مرغ۱ عدد
کدو سبز کوچک۵ الی ۶ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
آبغورهبه مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبهبه مقدار دلخواه

آموزش مراحل تهیه خورش کدو با مرغ

برای تهیه این خورشت مغذی باید کدوهای تازه را تهیه کنید. چنانچه کدوها خوب و تازه بود، نیازی نیست که پوست آنها گرفته شود و فقط آنها را خرد کنید. اما اگر نیاز بود که پوست شان گرفته شود، آنها را پوست بگیرید و بعد مورد استفاده قرار دهید.

برای شروع کار، در یک تابه مقداری روغن بریزید؛ روی کدو ها با چاقو کمی چاک بزنید تا با این کار کدوها راحت تر پخته شوند و بعد روی سطح کدوها نمک بپاشید. سپس کدوهارو در ماهیتابه گذاشته و حرارت را ملایم کنید و درب ماهیتابه رو هم ببندید تا کدو ها به آرامی مغز پخت شوند. در این فاصله هر از چند گاهی کدو ها رو بغلتانبد تا دور تا دور کدوها طلایی شود.

زمانی که کدوها سرخ شدند و به اندازه کافی پخته شدند، آنها را از ماهی تابه خارج کنید و بعد گوشت مرغ را که به اندازه دلخواه خرد کرده اید را با کمی نمک، فلفل و زرچوبه در ماهیتابه بریزید و آنها را تفت دهید تا زمانی که تکه های گوشت مرغ سرخ شوند.

بعد از این مرحله، پیاز را رنده یا خورد کنید و در همان ماهیتابه سرخ کنید تا حدی که طلایی شوند. سپس رب گوجه را به پیاز اضافه کنید. زرچوبه، نمک و فلفل هم اضافه کرده و با هم تفت دهید. رب را تا زمانی تفت دهید تا رنگ آن باز شود.

الان نوبت به اضافه کردن آب رسیده است تا مواد پخته شوند. به خورش تان حدود دو لیوان آب، ترجیحا آب جوشیده شده را اضافه کرده و مرغ هارو هم داخل ماهیتابه اضافه کرده و بگذارید تا برای نیم ساعت با سس پخته شوند.

بعد از این زمان، یعنی زمانی که آب خورشت کمی کشیده شد، کدو هارو هم اضافه کنید و خورشت را مزه کنید و به مقدار دلخواه آبغوره بریزید. اگر نمک آن کم بود هم در این مرحله نمک اضافه کنید. وقتی خورش تان به غلظت لازم رسید، دیگر می توانید آن را در ظرف مناسب سرو کشیده و نوش جان کنید.


طرز تهیه خورش کدو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم خورش کدو با گوشت چرخ کرده

مواد مورد نیازمیزان لازم
کدو سبز۳ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط رنده شده
سیر۲ حبه رنده شده
روغن۲ قاشق غذاخوری
رب۱ قاشق
نمک، زرد چوبه و فلفل سیاهبه میزان دلخواه

مراحل تهیه خوراک کدو با گوشت قلقلی

در مرحله اول گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز رنده شده و نمک و زرد چوبه را در یک کاسه ای باهم مخلوط کنید و با هم ورز دهید. بعد گلوله های کوچکی از این خمیر را به اندازه ی دلخواه شکل دهید. ۱ قاشق روغن در تابه بریزید و توپ های گوشتی که آماده کرده اید را در روغن کمی سرخ کنید.

سپس ۱ قاشق رب را در نصف پیمانه آب جوش حل کنید و در تابه گوشت ها بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

در این فاصله کدو ها را پوست گرفته و آنها را به قطعات دلخواه برش بزنید. ۱ قاشق روغن در یک تابه بریزید و کدو ها را در آن انداخته و با سیر رنده شده تفت دهید تا زمانی که کدوها نرم و پخته شوند.

برای سرو می توانید کدو ها را روی گوشت های قلقلی و یا در کنار آنها چیده و سرو کنید. یا این که می توانید کدوهای تفت داده شده را در ظرف گوشت های قلقلی سرخ شده ریخته و بگذارید با مقدرای آب روی حرارت بسیار ملایم پخته شوند.

برای سرو این خورشت خوشمزه می توانید پلو را آماده کرده. پلو می توانید به شکل کته و یا به شکل آبکش شده و دم کرده باشد. پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید این خورشت را با برنج سرو کنید، حتما برنج سفید تهیه کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه خورش مرغ با هویج – خورشت به و طرز تهیه میرزا قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.