پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / دستور تهیه سه نوع پلو مرغ ایرانی، اسپانیای و آفریقایی

دستور تهیه سه نوع پلو مرغ ایرانی، اسپانیای و آفریقایی

موادد لازم برای پلو مرغ , پلو با مرغ
درست کردن غذا و آشپزی کردن یکی از کارهایی است که نیاز به مهارت دارد. مهارت در آشپزی گاهی با استفاده از کلاس رفتن و آموزش به دست می آید و گاهی اوقات هم بر اثر تجربه و پخت غذاهای متنوع، این مهارت حاصل می شود.

یکی از غذاهای اصیل ایرانی، پلو مرغ است که مورد علاقه اکثر افراد بخصوص کودکان است. طرز تهیه پلو مرغ ساده است اما گاهی نکاتی را باید در آن رعایت کرد و یا موادی را باید به آن اضافه کرد تا طعم بی نظیری پیدا کند.

بر ای همین ما پلو مرغ ساده داریم و همینطور پلو مرغ و قارچ و یا پلو مرغ و سیب زمینی قابل طبخ هستند. ما در این مقاله از پارسی نو روش تهیه سه نوع خوشمزه از آن را برای شما منتشر کرده ایم که امیدواریم بپزید و از طعم آنها لذت ببرید.


آموزش کامل پلو مرغ با نکات مهم

مواد لازم برای درست کردن پلو مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت مرغ۵ الی ۶ تکه مرغ پخته شده
برنج۴ الی ۵ پیمانه
ربیک قاشق غذاخوری سر پرُ
آبلیمو یک قاشق غذاخوری
زعفرانیک چهارم قاشق چایخوری
زرشکیک لیوان پلوپزی
پیازیک عدد متوسط خرد شده
نمک و فلفل و خلال بادام و پستهبه مقدار لازم

 روش تهیه درست کردن پلو با مرغ

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا مرغ را خوب بشویید و متناسب با سلیقه خودتان یا متناسب با تعداد اعضای خانواده یا میهمانان، آن را به تکه هایی تقسیم کنید و بعد آن را بپزید.

در مرحله بعد، روی تکه های مرغ ها نمک بریزید و داخل یک تابه و یا هر ظرف مناسب دیگری، کمی روغن بریزید و سپس با حرارت کم تکه های مرغ ها را سرخ کنید. اجازه دهید تا دو طرف مرغ سرخ شود و بعد از سرخ شدن، آنها را کنار بگذارید.

در مرحله بعد، در یک ظرف که گنجایش تکه های مرغ ها را داشته باشد، پیاز را خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید و در حدی این کار را ادامه دهید که پیازها نرم شوند، سپس رب، آبلیمو، نمک، فلفل و ادویه را به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید. در ادامه، تا حدی که سس رقیقی برای شما به دست آید، به آن آب اضافه کنید. بعد تکه های مرغ سرخ شده را در این سس بچینید و شعله را ملایم کنید و اجازه دهید تا زمانی که سس غلیظ می شود، مرغ ها بپزند.

در مرحله آخر از پخت مرغ، زعفران را اضافه کنید. چیزی در حدود ۵ دقیقه آخر این کار را انجام دهید و بگذارید یکی دو جوش با مرغ ها بخورد و سپس شعله را خاموش کنید.

روش تهیه پلو با مرغ , روش تهیه پلو مرغ ساده

شما در فاصله پخته شدن مرغ، به سراغ تهیه برنج بروید.

نکته : برای پختن برنج همیشه این را به خاطر داشته باشید که باید دو تا سه ساعت قبل از پخت، برنج را پاک کرده و بشویید و اجازه دهید تا به اصطلاح خیس بخورد. به این صورت برنج بعد از دم کشیدن، حسابی قد می کشد و طعم دلنشینی دارد.

برای دم کردن برنج، یک قابلمه که برای حجم برنج گنجایش لازم را داشته باشد آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. بعد  از جوش آمدن آب، برنج را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا خوب نرم شود و سپس روی صافی بریزد و آبکشی کنید.

در گام بعدی، در قابلمه مد نظرتان که ترجیحا قابلمه نچسب باشد، کمی روغن ریخته و کف قابلمه را با نان لواش یا هر نوع نان نازک دیگر بپوشانید و برنج را در قابلمه و روی نان بریزید و دم کنی را هم روی آن بگذارید و اجازه دهید تا برنج خوب دم بکشد.

در این فاصله زرشک را پاک کنید و بشویید و در یک ظرف با مقداری آب سرد به مدت پنج الی ده دقیقه اجازه دهید تا خیس بخورد، خلال پسته و بادام را هم پاک کنید و کمی تفت دهید. زرشک را هم به صورت جدا یک مقداری تفت دهید و برای خوشرنگ شدن آن کمی شکر به زرشک اضافه کنید. به این صورت طعم آن هم بهتر خواهد شد.

در مرحله آخر، بعد از این که برنج دم کشید، مقداری از آن را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و روی برنج تان را با آن تزیین کنید. زرشک . خلال بادام و پسته را هم در تزیین پلو مرغ خود فراموش نکنید.

معمولا برنج و مرغ را در زمان سرو کردن، در یک ظرف می کشند اما شما می توانید به صورت جداگانه هم آنها را کشیده و تزیین کنید و نوش جان کنید.


طرز تهیه پلو مرغ اسپانیایی

مواد لازم برای درست کردن پلو مرغ اسپانیایی

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوجه فرنگی۴۰۰ گرم پوست گرفته و پوره شده
عصاره مرغ۲ پیمانه
برنج۴ پیمانه
مرغ۸ تکه
چوب دارچین۲ عدد
سیر۲ حبه
پیاز۱ عدد متوسط
فلفل دلمه ای۱ عدد متوسط
سرکه سفید۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
زیره یا پودر زیره۲ قاشق چای خوری
پاپریکای ملایم۲ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
پودر چیلی¼ قاشق چای خوری
جعفریخرد شده به مقدار لازم
زیتون سیاه بدون هستهبه مقدار لازم

نکته: این مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر کافی است.

روش درست کردن پلو مرغ اسپانیایی

در ابتدا پیاز، سیر و گوجه فرنگی را خرد کنید. نصفی از روغن را  در ظرف روی حرارت بگذارید تا گرم شود. سپس تکه های مرغ را در آن به مدت ۵ تا ۷ دقیقه سرخ کنید و بعد از سرخ شدن آنها را کنار بگذارید.

پلو مرغ اسپانیایی , مواد لازم برای پلو مرغ اسپانیایی

در باقیمانده روغن تان، پیاز، فلفل دلمه ای و سیر را اضافه کنید و در حدی که نرم شود، تفت دهید. زردچوبه، زیره، پاپریکا، دارچین و چیلی را به این مواد اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه آنها را با هم تفت دهید . در حدی تفت دهید تا عطر این ادویه جات به مشام برسد.

در مرحله بعد سرکه، گوجه، عصاره مرغ، برنج و مرغ را به مواد بالا اضافه کنید. مواد را خوب به هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. در ظرف تان را ببندید تا مواد با هم به جوش بیایند.

سپس حرارت را متوسط کنید تا آب مرغ و مخلوط به خورد برنج برود. در مرحله بعد در قابلمه را ببندید تا برنج آماده شود.

در آخر هم پلو را در یک ظرف بکشید و با جعفری و زیتون آن را تزیین کنید.


دستور تهیه پلو مرغ آفریقایی

مواد لازم برای تهیه پلو مرغ آفریقایی

مواد مورد نیازمیزان لازم
آویشنخشک ۱ قاشق چایخوری
سینه مرغ بدون استخوان۴ تکه
روغن۲ قاشق غذاخوری
گوجه خورد شده۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آب مرغ۱ پیمانه و نیم
پودر میگو خشک ۲ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی سبز تازه۱ عدد ( دانه گرفته و ریز خورد شده)
برنج ۳/۴ پیمانه یا ۳۵۰ گرم
آب۲ و ۱/۲ پیمانه یا ۷۵۰ میلی لیتر
آویشن تازه خرد شدهمقداری برای تزیین
سیر۲ حبه

نکته : این مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر کافی هستند.

نکته : اگر پودر میگو خشک در دسترس تان نبود، هیچ مشکلی پیش نمی آید و بدون ان هم پلوی شما خوشمزه است.

پلو مرغ آفریقایی , پلو با مرغ آفریقایی

روش تهیه پلو مرغ آفریقایی

در ابتدای پخت سیر و آویشن را در یک ظرف خوب با هم مخلوط کنید و آن را روی سینه مرغ بمالید و تکه های مرغ را با روغن داغ سرخ کنید. هر دو طرف تکه های مرغ را خوب سرخ کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد پیاز را  خرد کنید و کمی تفت دهید در حدی که نرم شود و بعد رب گوجه و گوجه خورد شده را به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بپزد. دقت کنید گه گاهی هم این مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه آب گوجه غلیظ شد، حرارت را کم کنید و مرغ هایی که قبلا سرخ شده اند را داخل سس بچینید و با سس کاملا مخلوط کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بپزند. سپس آب مرغ و پودر میگو و چیلی خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاد و به مدت ۵ دقیقه هم مواد با هم بجوشند.

نکته : این غذا با مرغ کامل درست می شود اما می توانید با سینه مرغ هم آن را تهیه کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه خورشت قیمه – طرز تهیه خورش کرفس و بادمجان پلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.