پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۰ خاصیت درمانی زردچوبه برای سلامتی + عوارض

۱۰ خاصیت درمانی زردچوبه برای سلامتی + عوارض

مضرات زردچوبه , مصرف زردچوبه
یکی از مهمترین ادویه هایی که ما در پخت اغلب غذاها مورد استفاده قرار می دهیم، زردچوبه است. از خواص زردچوبه هر کسی به طور کامل مطلع نیست و می بایست در این مورد اطلاعات بیشتری را به دست آورد.

به همین علت ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خاصیت زردچوبه و همینطور در مورد مضرات زردچوبه صحبت کرده ایم و مطالبی در مورد خواص زردچوبه برای پوست و یا در مورد خواص زردچوبه تازه و همینطور در مورد خواص زردچوبه برای کبد گردآوری و منتشر کرده ایم.

در همین مطلب در مورد میزان مصرف زردچوبه در روز هم صحبت کرده ایم. امیدواریم از این مقاله استفاده مفید داشته باشید. ما ار همراهی کنید.


۱۰ مزیت اثبات شده زردچوبه

به جرات می توان گفت که زردچوبه موثرترین مکمل غذایی موجود است. بسیاری از مطالعات علمی معتبر نشان می دهندکه زردچوبه دارای خواص زیادی برای بدن و مغز است.

در ادامه این مقاله برای شما از ۱۰ خاصیت اثبات شده زردچوبه صحبت کرده ایم.

  1. زردچوبه دارای ترکیبات بیولوژیکی با خواص دارویی قوی است

زردچوبه ادویه ای است که به رنگ زرد شناخته شده است. زردچوبه برای هزاران سال است که به عنوان ادویه و گیاه دارویی در هند مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی مطالعات علمی متوجه شده اند آنچه که هندی ها سالها مورد استفاده قرار می داده اند، دارای ترکیبات دارویی زیادی است.

ترکیبات موثر در زردچوبه کورکومینوئید نامیده می شوند، که مهمترین آنها کورکومین است. در حقیقت کرکومین عامل اصلی فعال زردچوبه است. این ترکیب دارای اثرات ضد التهابی قوی است و آنتی اکسیدان بسیار قوی دارد. با این حال، محتوای کورکومین زردچوبه آنقدر زیاد نیست. این وزن حدود ۳٪ است.

اکثر مطالعات درباره این گیاه از عصاره های زردچوبه ای نمونه گیری می کنند که عمدتا حاوی کورکومین هستند و دوز مصرف آنها معمولا بیش از ۱ گرم در روز است. استفاده از این مقدار  زردچوبه به صورت روزانه صرفا با استفاده از پخت غذا یک مقدار کار سختی است.

بنابراین، اگر می خواهید خواص زردچوبه را به صورت کامل دریافت کنید، باید مکملی را که شامل مقدار قابل توجهی از کورکومین است را مصرف کنید.

متاسفانه، کورکومین بسیار آرام و به صورت ضعیف در جریان خون جذب می شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم تا فلفل سیاه را با آن مصرف کنید، فلفل سیاه شامل piperine است که یک ماده طبیعی است که جذب کورکومین را با ۲۰۰۰٪ افزایش می دهد. بهترین مکمل های حاوی کیکوموم حاوی piperine هستند، که به طور قابل ملاحظه ای اثر آنها را افزایش می دهد.

کورکومین نیز محلول در چربی است، بنابراین ممکن است ایده خوبی برای مصرف آن با یک وعده غذایی چرب باشد.

  1. کورکومین یک ترکیب طبیعی ضد التهابی است

این خاصیت زردچوبه بسیار مهم است. التهاب کمک می کند بدن در مبارزه با مهاجمان خارجی موفق باشد و همچنین در بازسازی بدن بسیار مفید عمل می کند. نبود التهاب در بدن باعث می شود پاتوژن هایی مانند باکتری ها به راحتی به بدن وارد شوند و حتی باعث مرگ فرد شوند.

اما باید بدانید که گرچه التهاب حاد و کوتاه مدت در بدن مفید است، اما اگر التهاب مداوم باشد می تواند ایجاد مشکل کند و بافت های بدن را مورد حملات گاه و بی گاه قرار دهد.

دانشمندان اکنون معتقدند که التهاب در بدن نقش مهمی در ابتلا به بیماریهای مزمن دارد. خطر ابتلا به بیماریهایی از قبیل بیماریهای قلبی، سرطان، سندرم متابولیک، بیماری آلزایمر و…

بنابراین، هر چیزی که می تواند به مبارزه با التهاب مزمن کمک کند، از اهمیت بالایی در پیشگیری و حتی درمان این بیماری ها برخوردار است.

کورکومین به شدت ضد التهابی است. در واقع، آنقدر قدرتمند است که با اثربخشی برخی از داروهای ضد التهاب، بدون عوارض جانبی رقابت می کند.این ماده NF-kB را مسدود می کند، NF-kB یک مولکول است که به هسته سلول های منتقل می شود و بر روی ژن های عامل التهاب تاثیر گذار است. اعتقاد بر این است که NF-kB نقش مهمی در بسیاری از بیماری های مزمن دارد.

  1. زردچوبه به طور چشمگیری ظرفیت آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد

محقان بر این اعتقاد هستند که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم های پیر شدن و عامل ابتلا به بسیاری بیماری ها است. این بحث شامل رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار واکنشی با الکترون های ناخواسته است. رادیکال های آزاد تمایل به واکنش با مواد مهم آلی مانند اسیدهای چرب، پروتئین یا DNA دارند. این که چرا آنتی اکسیدان ها بسیار سودمند هستند به این برمی گردد که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند رادیکال های آزاد را با توجه به ساختار شیمیایی آن خنثی کند. علاوه بر این، کورکومین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان بدن را افزایش می دهد. به این ترتیب، آنها به طور مستقیم رادیکالهای آزاد را مسدود می کند و سپس به دفاع از بدن بوسیله آنتی اکسیدان می پردازند.

  1. کورکومین باعث افزایش فاکتور نوروتروفیک مغز می شود که به بهبود عملکرد مغز کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش می دهد

قبلا علم بر این اعتقاد بود که که نورونها پس از دوران کودکی قادر به تکثیر نیستند. اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که این کار شدنی است. نورون ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند، اما در برخی مناطق مغز نیز می توانند تکثیر شوند.

یکی از دلایل اصلی این فرآیند، فاکتور نوروتروفی مغز (BDNF) است که یک نوع هورمون رشد است که در مغز عمل می کند. بسیاری از اختلالات مغزی رایج مرتبط با کاهش سطح این هورمون هستند؛ از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر. جالب است بدانید، کورکومین می تواند سطوح BDNF مغز را افزایش دهد. که در نتیجه آن بسیاری از بیماریهای مغزی رخ نمی دهند و مغز پیر نمی شود.

نتیجه منطقی افزایش BDNF این است که حافظه را بهبود می بخشد و باعث انجام اعمال هوشمندانه می شود. با این حال در این مورد باید مطالعات بیشتری انجام شود.

خاصیت زردچوبه , خواص زردچوبه

  1. کرکومین در زردچوبه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ در جهان اعلام شده است. محققان سالها است که در مورد علت ابتلا به بیماریهای قلبی و همینطور درباره پیشگیری از ابتلا به آن مطالعاتی را انجام داده اند. ابتلا به بیماریهای قلبی دلایل متعددی می تواند داشته باشد. محققان بنا به مطالعات آزمایشگاهی خود به این نتیجه رسیده اند که كركومین موجود در زردچوبه ممكن است خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش دهد.

فایده اصلی کورکومین در مورد پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی به این بر می گردد که عملکرد اندوتلیوم را بهبود می بخشد، و رگهای خونی به خوبی قادر به انتقال خون در بدن هستند.

بنا به مطالعات محققان اعلام شده است که اختلال عملکرد اندوتلیال عامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی است و این اختلال شامل عدم توانایی اندوتلیوم برای تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و سایر عوامل دیگر می شود.

مطالعات متعدد نشان می دهد که کورکومین منجر به بهبود عملکرد اندوتلیال می شود. یک مطالعه در این خصوص نشان داده است که این کار به اندازه ورزش کردن برای بدن موثر است و برخی دیگر هم نشان داده اند که کورکومین مانند دارو آتورواستاتین عمل دارد. علاوه بر این، کورکومین باعث کاهش التهاب و اکسیداسیون می شودکه همین عملکرد نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی ایفا می کند.

یک مطالعه تصادفی روی ۱۲۱ نفر که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفتند، صورت گرفت و به صورت روزانه ۴ گرم کورکومین چند روز قبل و بعد از عمل جراحی به آنها دادند. گروهی که کورکومین مصرف کردند، خطر حمله قلبی در آنها به میزان ۶۵٪ کاهش یافت.

خوردن زردچوبه , ارزش غذایی زردچوبه

  1. زردچوبه می تواند از ابتلا به سرطان و حتی پیشگیری از آن تاثیرگذار باشد

سرطان یک بیماری وحشتناک است که با رشد کنترل نشده سلول ها مشخص می شود. اشکال مختلف سرطان وجود دارد که در برخی از آنها مشترکاتی دیده شده است. بعضی از آنها به وسیله مکمل های کورکومین تحت تأثیر قرار می گیرند.

کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته و بر روی رشد، تکامل و گسترش در سطح مولکولی تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان داده اند که کورکومین می تواند به مرگ سلول های سرطانی کمک کند و آنژیوژنز (رشد عروق خونی جدید تومور) و متاستاز (گسترش سرطان) را کاهش دهد.

این که آیا دوز بالای کورکومین می تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند یا خیر، تا هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال در این خصوص شواهدی وجود دارد که ممکن است کورکومین از ابتلا سرطان جلوگیری کند. کورکومین به ویژه از ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان کولورکتال پیشگیری می کند.

در یک مطالعه ۳۰ روزه روی ۴۴ مرد مبتلا به ضایعات کولون که گاهی اوقات این ضایعات به سرطان منجر می شوند، مصرف ۴ گرم کورکومین در روز توسط آنها، ضایعات را  در آنها در حدود ۴۰٪ کاهش داد.

شاید یک روز کورکومین به عنوان یک روش درمان معمولی برای سرطان به شمار آید. خیلی زود است که در این مورد با اطمینان صحبت کنبم، اما بررسی این روش برای درمان سرطان جای امیدواری دارد.

  1. کورکومین ممکن است در پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری های عصبی در جهان است و علت اصلی زوال عقل به شمار می رود. متأسفانه تا کنون هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از این بیماری، بهترین روش درمان به حساب می آید.

مطالعات علمی نشان داده اند که التهاب و آسیب اکسیداتیو در ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین دارای اثرات مفیدی برای هر دو آنها است.

این را باید گفت که یکی از ویژگی های مهم بیماری آلزایمر، ایجاد یک پروتئین پیچیده به نام پلاک آمیلوئید است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند این پلاک ها را از بین ببرد.

این که آیا کورکومین واقعا پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد کند می کند یا خیر، واقعا شناخته شده نیست و باید مورد مطالعه قرار گیرد.

  1. مکمل های كركومین برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید است

آرتریت یک مشکل رایج در کشورهای غربی است. آرتروز انواع مختلفی دارد که بیشتر آنها در التهاب مفاصل مشترک هستند. با توجه به اینکه کورکومین یک ترکیب ضد التهابی قوی است، مصرف آن ممکن است به درمان آرتریت کمک کند. مطالعات مختلفی این احتمال را تایید کرده اند.

در مطالعه ای که روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام گرفت، مصرف کورکومین در آنها حتی از داروهای ضد التهابی نیز موثرتر بود. بسیاری از مطالعات دیگر به بررسی اثرات کورکومین بر آرتریت و بهبود علائم مختلف پرداخته اند.

  1. کورکومین دارای اثر دارویی برای افسردگی است.

کورکومین در درمان مشکل افسردگی دارای اثراتی مثبت، اعلام شده است. در یک مطالعه کنترل شده، ۶۰ نفر بیمار مبتلا به افسردگی به سه گروه (۴۵ نفر) تقسیم شدند. یک گروه پروزاک، گروه دیگری یک گرم کورکومین و گروه سوم پروزاک و کورکومین در طول روز مصرف کردند.

پس از ۶ هفته، وضعیت بهبودی افرادی که كوركومین مصرف کردند مشابه بهبودی افرادی بود که پروزاک کردند. گروهی که هم پروزاک و کورکومین را مورد مصرف قرار داده بودند، به بهترین نحو درمان شدند.

با توجه به این مطالعه کوچک، کورکومین به عنوان یک داروی ضد افسردگی شناخته شده است. افسردگی نیز به کاهش سطح فاکتور نوروتروفیک (BDNF) و انقباضی هیپوکامپ ناحیه مغز که با یادگیری مرتبط است، ارتباط دارد. كركومین باعث افزایش سطوح BDNF می شود، به طور بالقوه بعضی از این تغییرات را معكوس می كند.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کورکومین میتواند سروتونین و دوپامین مغز را تحریک کند.

  1. مصرف کورکومین تاخیر در پیری را به دنبال دارد و مفید برای مبارزه با بیماری های مرتبط با سن است.

اگر کورکومین واقعا می تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و آلزایمر کمک کند، این خواص خود طول عمر مفید را به دنبال دارند. به همین دلیل هم، کورکومین به عنوان مکمل ضد پیری بسیار محبوب شده است.

اما با توجه به اینکه اکسیداسیون و التهاب نقش مهمی در پیری دارند، کورکومین اثرات فوق العاده ای در دیر رسیدن به فرایند پیری دارد و برای زیبایی پوست بسیار موثر است و چین و چروک پوست را از بین می برد. با استفاده از زردچوبه می توانید ماسک های برای رفع آکنه و هر گونه التهاب تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. اما از آنجا که زردچوبه باعث از بین رفتن لکه ها و تیرگی پوست می شود، می توان با استفاده از آن پوست را درخشان و زیبا کرد.

اگر دچار مشکل چین و چروک دور چشم هستید، حتما از زردچوبه برای رفع آنها کمک بگیرید. با استفاده از زرد چوبه می توان ماسک هایی تهیه کرد و رفع موهای زائد با زردچوبه را تجربه کرد. به این طریق پوست شما هم لایه برداری می شود.

کسانی که دچار کبد چرب هستند و یا هر گونه مشکل مرتبط با کبد دارند می توانند از زردچوبه کمک بگیرند و کبدشان را پاکسازی کنند.


عوارض زردچوبه , زردچوبه تازه

عوارض زردچوبه

بنا به مطالعات انجام گرفته زردچوبه بدون عوارض جانبی است. اما برخی از افراد که مثلا مشکل کلیه سنگ ساز دارند باید در مصرف زردچوبه دقت لازم را داشته باشند. همچنین پژوهش های علمی نشان داده اند که از آنجایی که پودرهای زردچوبه تجاری شامل موادی مانند نشاسته کاساوا یا جو، آرد گندم یا چاودار هستند، ممکن است مصرف زردچوبه های صنعتی حاوی آرد گندم، جو یا چاودار باعث بروز نشانه هایی منفی در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک شود.

این نکته مهم را هم باید متذکر شد که ممکن است برخی پودرهای زردچوبه دارای مقادیر بالایی از سرب باشند. همانطور که احتمالا می دانید، سرب یک فلز سنگین است که به طور ویژه برای سیستم عصبی سمی وحشتناک است. پس در انتخاب زردچوبه سعی کنید نوع طبیعی ان را مورد مصرف قرار دهید و در مصرف آن هم زیاده روی نکنید.

چه مقدا مصرف زردچوبه در روز  بیش از اندازه محسوب می شود؟

در این مورد باید گفت که هیچ توصیه رسمی برای این میزان وجود ندارد و بیشینه مصرف قابل تحمل نیز معرفی نشده است. علیرغم این موضوع و به عنوان یک قاعده و فرمول کلی، میزان مصرف زردچوبه نباید از دوزهای توصیه شده روی برچسب مکمل ها بیشتر شود.

البته این نکته را هم باید افزود که برخی دستورالعمل های رسمی در خصوص مصرف کورکومین وجود دارند. کمیته مشترک فائو و سازمان بهداشت جهانی در مورد افزودنی های غذایی از جمله زردچوبه که یکی از آنها است، میزان مصرف غذایی قابل پذیرش در روز را سه میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن اعلام کرده است. مثالا، برای یک نفر با وزن ۸۱ کیلوگرم این میزان اعلام شده از سوی این کمیته به معنای مصرف میزان ۲۳۹ میلی گرم زردچوبه در روز است.

منبع این مقاله :  www.healthline.com


مقالات مشابه : خواص قارچ گانودرما – خواص تخم شربتی و  روغن زیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.