پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۳ خاصیت شگفت انگیز سیر برای سلامتی و مضرات آن

۱۳ خاصیت شگفت انگیز سیر برای سلامتی و مضرات آن

خواص سیر , خواص درمانی سیر , خواص سیر تازه
سیر یکی از مواد خوراکی بی نظیر است چرا که دارای خواص منحصر به فرد است. برای تمامی سنین هم مناسب است و مصرف سیر در حالتهای مختلف صورت می گیرد، از جمله خوردن قرص سیر است و همینطور مصرف سیر تازه است.

البته از خواص سیر ترشی هم نباید غافل شد که یکی از معمول ترین روش استفاده از این ماده خوراکی در ایران است. اکثر افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند هم از خواص سیر برای لاغری دارای اطلاعات کاملی هستند.

اغلب خانمها هم از خواص سیر برای پوست آگاهی دارند و از خواص سیر برای مو هم بهره کافی می گیرند تا موهایی زیبا و درخشان داشته باشند. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما از خواص درمانی سیر مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم.

سیر که دارای نام علمی Allium sativum می باشد، یک نوع گیاه است از خانواده مارچوبه ‌سانان و از دسته نرگسیان و زیر مجموعه پیازیان و سرده سیر محسوب می شود.

باید بدانید که سیر یک گیاه علفی و دائمی است که از نظر ارتفاع، ساقه گیاه سیر تا ۴۰ سانتیمتر نیز گاهی قد می کشد. قسمت تحتانی سیر که در زمین  قرار دارد، متورم است و تشکیل شده است از ۵ تا ۱۲ قطعه سیر که در پوشش نازک و ظریف پوشیده شده اند و رنگ آنها هم خاکستری مایل به سفید است.

برگهای سیر باریک و نواری شکل هستند و اغلب به رنگ سبز تیره دیده می شوند و دارای گل‌ های کوچک و صورتی رنگ است که به شکل یک چتر در انتهای ساقه قابل رویت هستند.

سیر و پیاز رابطه‌ای نزدیک با هم دارند. بطور کلی ۲ نوع سیر وجود دارد :

  • سیر آمریکایی بنام Greole نامیده می‌شود. این نوع سیر دارای پوست سفید بوده و از انواع دیگر قوی تر است.
  • سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به ۸ سانتیمتر می‌رسد.

۱۳ مزیت سیر برای سلامتی

مزایا و خواص درمانی سیر شامل کنترل فشار خون، افزایش ایمنی بدن، کاهش سطح کلسترول LDL، کمک به جلوگیری از بیماری های دهان و دژنراسیون، حذف سموم فلزات سنگین از بدن، کمک به بافت استخوان و بهینه سازی میکرو فلورا.

سایر مزایای سیر شامل جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به درمان عفونت های زنانه، کاهش و درمان مشکلات آسم، مراقبت از سلامت چشم، مراقبت از قلب کبد و کمک به درمان اگزما است.

سیر یکی از محبوب ترین گیاهان در جهان است که دارای تاریخ غنی از هزاران سال پیش تا کنون است. به نظر می رسد که کاشت سیر به نام “Allium sativum” در دو مکان – آمریکای مرکزی و ایران آغاز شده است، هر چند که در تاریخ ثبت شده خود نیز در مصر حضور قابل توجهی داشته است.

امروز، سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند، سیر به آب و هوای سرد نیاز دارد و در جایی که سایه باشد رشد می کند. خواص متعدد سیر باعث می شود که به عنوان یک گیاه ایده آل برای سلامت کلی بدن در سبد غذایی روزانه گنجانده شود.

خاصیت سیر , خاصیت سیر خشک , خاصیت قرص سیر


این ۱۳ خواص سیر کدامند؟

کنترل فشار خون با مصرف سیر

سیر دارای اثرات قابل توجه در کاهش فشار خون است، همانطور که در مطالعه ای که بر روی افرادی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می کنند، این خاصیت سیر به اثبات رسیده است.

مصرف مکمل سیر به مقدار ۱ گرم در روز (به شکل کپسول سیر استاندارد شده) باعث کاهش شدید فشار خون می شود که در بسیاری از موارد قابل مقایسه با داروهای تجویزی است. این عمل به دلیل پلی سولفید سیر است که اثر عروقی را بر روی رگ های خونی، گسترش آنها و کاهش سختی دیواره رگ بر عهده دارد.

سیر باعث افزایش ایمنی بدن می شود

سیر به افزایش ایمنی بدن بسیار کمک می کند، زیرا باکتری هایی را تولید می کند که باعث از بین رفتن مشکلات مربوط به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند، از جمله مواردی که به عنوان سرماخوردگی و ناتوانی بسیار در فرد دیده می شود.

این افزایش ایمنی به علت حضور آلسیتین ترکیب شده است که علاوه بر کشتن این میکروب ها، از ابتلا به عفونت ها جلوگیری می کند. آلسیتین همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی است که باعث تقویت ایمنی همه جانبه در بدن می شود.

کاهش میزان LDL کلسترول خون با مصرف سیر

استفاده از سیر برای اثرات کاهش کلسترول آن یکی از محبوب ترین خواص سیر است که در سراسر جهان شناخته شده است. مصرف سیر میزان کلسترول بد خون را تا ۱۰-۱۵٪ کاهش می دهد. بسیاری از مردم در سراسر جهان هم از این خاصیت بی نظیر سیر اطلاع داشته و برای همین هم آن را به طور روزانه مورد صرف قرار می دهند. ذکر این نکته مهم است که مصرف سیر بر میزان HDL یا تری گلیسرید تأثیری ندارد.

کمک به جلوگیری از بیماری های دهان و دژنراسیون با مصرف سیر

بیماری هایی مثل پارکینسون و آلزایمر دارای پیوند قوی با التهاب مزمن مغز هستند که منجر به انباشت پروتئین های خاصی می شوند که موجب آسیب رساندن به نورون ها می شود.

نتیجه نهایی این آسیب ها با افزایش سن  دیده می شود و کاهش عملکرد ذهنی را به دنبال دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف مکمل سیر باعث افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی تولید شده توسط کبد می شود و باعث می شود تا باکتری رادیکال های آزاد و التهاب در بدن کاهش یابد. این خاصیت سیر به همراه کاهش فشار خون و کلسترول خون، از ابتلا به بیماریهای یاد شده کمک می کند.

خوردن سیر , خوردن سیر تازه , خوردن سیر برای زنان باردار

حذف سموم فلزات سنگین از بدن با خوردن سیر

فلزات سنگین بسیار سمی هستند و می توانند خود را در لایه های عمیق چربی و درون اندام قرار دهند و باعث مشکلات بغرنجی در بدن شوند، از جمله ابتلا به سرطان یکی از اثرات این فلزات سنگین در بدن است.

مصرف سیر می تواند این فلزات سنگین را در بدن از بین ببرد و دفع آنها را افزایش دهد. اگر کار شما مستلزم قرار گرفتن در معرض خطر دریافت این فلزات خطرناک است، شما می بایست مقدار زیادی ماهی و غذاهای دریایی مصرف می کنید، و یا سیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اثر مفید مصرف سیر بر روی استخوان ها

در حالی که سیر دارای مقادیر مناسبی از مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان است، اما این مکانیسم اولیه آن در ارتقای سلامت استخوان به شمار نمی آید. و در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است تا اثربخشی آن را در حفظ استخوان تأیید کند.

سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد

سیستم گوارش ما میزبان طیف وسیعی از باکتری های خوب و احتمالا بیماریزا است که می تواند در برخی شرایط به اثرات منفی منجر شوند. با این حال، سیر می تواند به حفظ خواص ضدباکتریایی آن ها کمک کند که باکتری های “بد” در بدن از بین روند.

پیشگیری از گرفتگی های خون با خوردن سیر

پیشگیری از گرفتگی های خون با خوردن سیر

لخته شدن خون یک فرایند مشکل ساز است، زیرا ممکن است منجر به بروز حمله قلبی و سکته مغزی شود. مصرف سیر باعث کاهش خطر ابتلا به ترومبوآمبولیک می شود، بنابراین سیر بیشتری مصرف کنید تا از لخته شدن خون و تبعات ناشی از آن در امان باشید.

کمک به درمان عفونت های زنانه با مصرف سیر

سیر می تواند به کاهش عفونت های واژینال در زنان مبتلا به دیابت کمک کند، از جمله افراد مبتلا به دیابت که کنترل قند خون ضعیف دارند می توانند برای رفع مشکلات عفونی خود روی خواص سیر حساب کنند.

درمان مشکلات مربوط به بیماری آسم با خوردن سیر

آسم یک بیماری است که دارای یک عنصر ایمنی است که باعث افزایش پاسخ های حساسیت در بدن می شود. به این ترتیب، ممکن است فردی که آسم یا آلرژی مزمن داشته باشد مصرف سیر در او باعث کاهش حساسیت به محرک های محیطی شود، و در نتیجه باعث کاهش حملات آسم در فرد مبتلا شود.

سیر مفید برای چشم

در حالی که بسیاری از غذاهای دیگر به دلیل محتوای ضد اکسیدان خود، خواص زیادی بر ای سلامت چشم دارند اما سیر کاری را کمی متفاوت انجام می دهد.

سیر باعث کاهش فشار داخل چشمی می شود و عامل مهمی برای گلوکوم به شمار می آید و همچنین باعث می شود که ارگانیسم هایی که ممکن است باعث کراتیت (عفونت قرنیه) شوند را سرکوب کند. سیر همچنین می تواند اثرات جذب فلزات سنگین را در چشم کاهش دهد، و از مرگ سلول های شبکیه چشم پیشگیری کند.

سیر برای کبد مناسب است

سیر به کبد کمک می کند با تولید آنزیم هایی که برای سم زدایی لازم است، که یک عملکرد عالی داشته باشد. اما مصرف سیر برای سلامت کبد به همین محدود نمی شود.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که به علت الکل یا چربی بیش از حد شکم و اختلال متابولیک دچار مشکلاتی هستند باید بدانند که  سیر برای بهبود بیماری کبد چرب غیر الکلی مناسب است و به این عضو حیاتی در بدن کمک می کند تا یک بار دیگر به بهترین شکل عمل کند.

سیر می تواند درمان اگزما باشد

در حالی که اگزما می تواند طیف وسیعی از علل را داشته باشد، به نظر می رسد یک شباهت قومی قوی با اختلال عملکرد ایمنی بدن داشته باشد. در این حالت سلول های سفید خون سرکوب می شوند که می تواند منجر به افزایش عفونت و ابتلا به بیماریی از قبیل آسم شود. اگزما بیشتر در این افراد اتفاق می افتد و می تواند شرایط بسیار ناراحت کننده را در آنه به وجود آورد.

مصرف سیر می تواند بثورات را کاهش دهد، بهبود زخم را به دنبال داشته باشد و پاسخ هیستامین بدن را کاهش می دهد که در نتیجه عملکرد آن است که فرد دچار خارش های پوستی می شود. این دسته از افراد باید بدانند که اضافه کردن سیر به سبد غذایی شان یک کار بسیار ارزشمند است.


نتیجه بررسی خواص سیر

سیر یک گیاه ارزشمند است با طیف وسیعی از فواید دارویی و درمانی. سعی کنید آن را در پخت اکثر غذاهای خود به کار ببرید و یا مکمل آن را مصرف کنید.

روشهای مصرف سیر

سیر را به روشهای مختلف از جمله قرص سیر، ترشی سیر، سیر سرخ شده و… مورد مصرف قرار می دهند.


مضرات مصرف سیر

هر چند سیر دارای مزایای زیادی است اما در برخی از افراد منع مصرف دارد. مثلا مادران شیرده در مصرف سیر مراقب باشند چرا که سیر باعث تغییر مزه شیر در آنها می شود و ممکن است در این حالت نوزاد از خوردن شیر مادر سرباز زند.

کلا زنان باردار یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند. ‎ آنچه را باید به صورت کلی دانست ان است که مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست و مناسب مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. مصرف بی رویه می تواند ایجاد مشکل کند.

باید بدانید که زیاده روی در مصرف سیر باعث مشکلاتی از قبیل سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود. پس حتما در مصرف سیر اندازه لازم را رعایت کنید.

‏آنچه که تا کنون بر مبنای مطالعات علمی گفته شده است آن است که مصرف سیر تاثیری بر متابولیسم و عملکرد داروها ندارد، اما کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر جانب احتیاط را رعایت کنند، چرا که سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏به همین علت است که افرادی که جراحی می کنند، می بایست چیزی در حدود ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی از مصرف سیر خودداری کنند، زیرا باعث طولانی شدن زمان خونریزی می شود.‏

مزایای روغن سیر

بعضی از افراد از روغن سیر برای رفع مشکلاتی مانند عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می کنند. اما این را بایدد افزود که هرچند مطالعات علمی اثبات کرده اند که سیر می تواند به درمان عفونت های قارچی کمک کند، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه هنوز ثابت نشده است و نیازمند مطالعات بیشتری است.


مصرف سیر , مصرف سیر تازه , روشهای مصرف سیر

مالیدن سیر روی پوست ممنوع!

به این نکته دقت لازم را داشته باشید که زمانیکه سیر برروی پوست به صورت مالشی مورد استفاده قرار گیرد، عموما می تواند خطرساز باشد. مالیدن مستقیم سیر روی پوست آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی را به دنبال دارد.

سایر عوارض جانبی مصرف سیر

مصرف سیر می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عنوان شده برای مصرف سیر خام بیشتر مطرح می شوند.

خوردن سیر می تواند خطر خونریزی در بدن را نیز بالا ببرد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادیکه سیر مصرف می کنند ممکن است بیشتر دیده شود.

لیست بیماری هایی که مصرف سیر در آنها اثری ندارد

  • بیماری دیابت – آنچه که تا کنون از نظر علمی به اثبات نرسیده است آن است که مصرف سیر تاثیری در درمان قند خون بالا ندارد.
  • درمان هیلوباکتر – هرچند در نتایج آزمایشگاهی خوردن سیر باعث کاهش این باکتری می شود، ولی در عمل چنین چیزی به وقوع نپیوسته است.
  • کلسترول بالا – تحقیقات علمی فراوانی در رابطه با تاثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید صورت گرفته است، با این حال نتایج در این مورد مختلف است و نمی توان با قاطعیت در این مورد صحبت کرد.

مقالات پیشنهادی : ۲۱ خاصیت سنجد برای سلامتی ، پوست و مو ۱۳ خواص اثبات شده پرتقال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.