پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / غذاهای ایرانی / آموزش تهیه خورشت خلال به روش کرمانشاهی و آذری

آموزش تهیه خورشت خلال به روش کرمانشاهی و آذری

دستور تهیه خورش خلال , دستور تهیه خورشت خلال
در رژیم غذایی ما ایرانی ها، بنا به این که از اقوام و فرهنگ های مختلفی هستیم، تنوع غذایی بالایی وجود دارد. یعنی در هر فرهنگی انواعی از غذاها طبخ می شود.

یکی از این انواع غذاهای ایرانی، خورش خلال است که اغلب ما خورشت خلال کرمانشاهی را شنیده ایم و بسیار خوشمزه است و طرفدرارن خاص خود را نیز دارد. البته دستور تهیه خورشت خلال فقط مربوط به کرمانشاه نیست و در بین اقوام ترک زبان هم طبخ می شود.

دستور تهیه خورشت خلال اردبیل هم بسیار طرفدار دارد و ما در این مقاله از پارسی نو برای شما هر دو روش را منتشر کرده ایم که امیدواریم این غذای لذیذ را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.


روش درست کردن خورش خوشمزه خلال کرمانشاهی

مواد لازم برای درست کردن خورشت خلال کرمانشاهی

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت خورشتی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
خلال بادام۳/۴ پیمانه
زرشک۱/۲ پیمانه
گلاب۱ قاشق سوپ خوری
کره۲۰ گرم
لیمو عمانی ۲ الی ۳ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
دارچیننوک قاشق چایخوری
نمک، فلفل و زرچوبهبه مقدار لازم

مراحل تهیه خورش خلال کرمانشاهی

در ابتدای کار، پیاز را به شکل دلخواه و مناسب خورش خورد کنید یا چنانچه از مزه پیاز زیر دندان در خورش خوش تان نمی آید، می توانید پیاز را رنده کنید. بعد از رنده کردن یا خورد کردن پیاز،  آن را با مقداری روغن تفت دهید تا زمانی که طلایی شود. در این زمان به ان زردچوبه اضافه کرده و سپس گوشت هایی که به شکل قیمه ای خورد کرده اید را به پیاز اضافه کنید.

نکته: برای درست کردن این خورشت خوشمزه هم  می توانید از گوشت گوسفندی استفاده کنید و هم از گوشت گوساله می توانید در تهیه این خورش استفاده کنید. اما ما پیشنهاد می کنیم که از گوشت گوسفندی استفاده کنید که خورش شما لذیذتر شود.

طرز تهیه خورشت خلال , طرز تهیه خورش خلال

در ادامه گوشت و پیاز را با هم تفت دهید تا  زمانی که گوشت تغییر رنگ دهد. در مرحله بعد رب را می بایست اضافه کنیم و صبر می کنیم تا رنگ رب هم باز شود. در این زمان مقداری فلفل هم اضافه می کنیم.

نکته: رب را به خوبی تفت دهید، اگر رب خوب سرخ شود و مزه خامی آن از بین برود و رنگش باز شود، خورش شما خوش آب و رنگ می شود.

در ادامه پخت خورش خلال، بعد از تفت خوردن گوشت، رب و پیاز حدود ۳ الی ۴ لیوان آب به این مواد اضافه کنید. فراموش نکنید ۲ تا ۳ عدد لیمو عمانی هم که در مواد لازم گفته شده اند را اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از این که آب جوشید، حرارت را کم کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.

نکته: می توانید بعد از گذشت ۱ ساعت لیمو عمانی ها را از خورش بیرون بیاورید تا احیانا خورشت شما تلخ نشود.

در این فاصله که گوشت در حال پختن است، چیزی در حدود یک ساعت خلال بادوم را در مقدار کمی آب و زعفران بخیسانید تا خلالهای شما کمی نرم شوند.

زمانی که گوشت پخته شد و آب خورشت هم به حد مناسب رسید و به اصطلاح آب خورش کشیده شد، خلال بادام، کره و نمک را به خورشت اضافه کنید. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا در حدود نیم ساعت مواد با هم بپزند.

بعد از گذشت این زمان نیم ساعت، زرشک که داشتیم را خوب شسته به همراه پودر دارچین و گلاب به خورش اضافه می کنیم و در حد یکی دو جوش بگذارید تا مواد طعم شان به خورد هم برود.

بعد از اینکه خورشت شما خوب جا افتاد و روغن انداخت اماده سرو است.

مواد لازم برای خورش خلال , پخت خورش خلال


طرز تهیه خورشت خلال به سبک آذری

مواد لازم برای تهیه خورش خلال یا پیچاخ قیمه آذری

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت گوسالهبه مقدار لازم
خلال بادام۲۰۰ گرم
پیاز سرخ شده۱ پیمانه
تخم مرغ۴ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
زعفران و رب گوجه فرنگیبه میزان لازم

نکته : این مقدار مواد برای ۴ نفر کافی است که شما می توانید بنا به تعداد افراد مورد نظرتان حجم این مواد را کم یا زیاد کنید.

مراحل تهیه خورش خلال بادام یا پیچاخ قیمه آذری

گوشت را به تکه های مساوی و ترجیحا یک اندازه و به شکل ریز خورد کنید. سپس آنها را با مقداری روغن تفت دهید بعد رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت و رب با هم تفت بخورند. در مرحله بعد خلال بادام، فلفل، نمک و زرد چوبه را هم اضافه کنید و با دو لیوان آب اجازه دهید تا بجوشد. وقتی جوشید درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا گوشت به آرامی بپزد.

در ظرفی جداگانه پیاز را ریخته و سرخ کنید تا حدی که طلایی شود. گوشت را تست کنید، اگر پخته شده بود، پیاز داغ و زعفران را اضافه کنید. سپس تخم مرغ هایی را که در مواد لازم گفته شدند را به شکل درسته و بدون اینکه آنها را هم بزنید، روی خورش بشکنید و درب ظرف را گذاشته تا تخم مرغ ها هم به آرامی بپزند.


مطالب مشابه : پلو زعفرانی طرز تهیه خورشت فسنجان و طرز تهیه عدسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.