پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / خواص نعناع و تفاوت آن با نعناع فلفلی

خواص نعناع و تفاوت آن با نعناع فلفلی

خواص نعناع , خاصیت نعناع
یکی از مهمترین دمنوش هایی که ما می شناسیم و کاربردهای زیادی دارد، دمنوش نعناع است که دارای خواص زیادی است. خوردن نعناع به روشهای مختلفی امکان دارد، یا نعناع تازه مورد استفاه قرار می گیرد و یا نعناع خشک در تهیه غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده پیدا می کند.

به این ترتیب می توان به روشهای مختلف از خواص نعناع بهره مند شد. البته از خواص روغن نعناع هم نباید غافل ماند. مثلا خواص روغن نعنا برای پوست و مو و… در این مقاله از پارسی نو ضمن پرداختن به فرق نعناع با نعناع فلفلی در مورد مضرات نعناع هم مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم.

خواص نعناع

نام علمی نعناع منتا اسپیکاتا است که از نظر نژادی گونه ‌ای از خانواده نعناعیان به شمار می رود که دارای عطر و بوی خوشایندی است. گیاه نعنا دارای فواید درمانی زیادی است و عطر بخصوص آن به همراه خواص اش باعث شده است تا در تهیه خمیردندان، مواد آرایشی و دهان شویه و سایر اقلام آرایشی بهداشتی از آن استفاده شود. گیاه نعناع با نعناع فلفلی از نظر بو شباهت هایی به هم دارند. البته نعنای معمولی در مقایسه با نعناع فلفلی، دارای منتول کمتر است و همچنین دارای طعمی شیرین‌ تر است.

از نظر شکل ظاهری سبزی نعناع دارای برگ‌های تیز و نیزه مانندی است که دارای ۵-۹ سانتی متر طول و ۱.۵-۳ سانتی متر پهنا هستند.

کاربردهای نعنا به صورت خوردن برگهای این سبزی به شکل تازه است و یا استفاده از روغن این سبزی معطر هم رواج دارد. در ادامه از خواص درمانی نعنا بیشتر صحبت کرده ایم.

طبع نعناع چیست؟

نعناع در طب سنتی دارای طبع گرم و خشک دانسته شده است.

خواص نعناع برای دستگاه گوارش

نعنا از جمله سبزیجاتی است که دارای تاثیر مثبتی بر دستگاه گوارش است و می تواند بسیاری از مشکلات این سیستم مهم بدن را برطرف کند. از جمله کاربردهای این گیاه جلوگیری از بروز حالت تهوع، استفراغ و تهوع صبحگاهی است. همچنین نعنا این توانایی را دارد که از بروز مشکلات روده و معده نیز پیشگیری کند.

خواص نعناع برای کاهش وزن

یکی از مشکلات زندگی امروزی، بروز چاقی و اضافه وزن است که بر اثر عدم تحرک و همینطور بر اثر داشتن سبک زندگی نامناسب است. به همین دلیل اکثر افراد جامعه به دنبال روشهایی برای چربی سوزی و کاهش وزن هستند. چربی سوزی هم روشهای مختلفی دارد از جمله داشتن رژیم کم کالری، ورزش کردن و…. یکی از بهترین گزینه های خوراکی برای از بین بردن چربی های بدن، خوردن نعناع است. از آنجایی که سبزی نعنا، دارای کالری کمی است، در حدود ۴۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم دارد، برای کسانی که چاق هستند و یا دارای اضافه وزن هستند، بسیار مفید است. این یک خبر خوب است برای این دسته از افراد که نعنا را با خیال راحت بخورید چون کالری به بدن شما وارد نمی شود.

خواص نعناع برای کم خونی

اگر خودتان یا اعضای خانواده تان دچار مشکل کم خونی هستید، پیشنهاد می کنیم که خوردن نعناع را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. این را باید بدانید که نعناع دارای آهن است و آهن موجود در آن باعث تحریک تولید سلول‌های قرمز خون و هموگلوبین می شود. این خاصیت نعنا شگفت انگیز است چرا که از بروز کم خونی پیشگیری می‌کند. در کنار خوردن نعناع اگر می‌خواهید نیاز بدن خود به آهن را به خوبی تامین کنید، خوردن جگر مرغ، صدف خوراکی و ماهی ساردین نیز توصیه می شود.

خوردن نعناع , مصرف نعناع

خواص نعناع و ویتامین C آن

ویتامین C در نعنا به وفور یافت می شود و در واقع گیاه نعناع منبع غنی از این ویتامین است. به همین دلیل هم این گیاه در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک کننده است و همینطور خوردن نعناع از ابتلا به بیماری‌ های چشمی و دیگر مشکلات در حوزه سلامتی به خاطر داشتن این ویتامین جلوگیری می کند. در واقع این یک حقیقت است که با مصرف مواد خوراکی‌ حاوی ویتامین C، در وارد کردن موثرترین مواد مغذی به بدن موفقیت داشته اید. پس تا می توانید نعناع بخورید!

خواص نعناع بواسطه داشتن کربوهیدارت

یکی از ترکیبات مهمی که باید در بدن وجود داشته باشد، کربوهیدرات است. کربوهیدرات در بدن می تواند انرژی لازم را تولید کند و همینطور می تواند باعث بهبود عملکرد روده و معده شود. از دیگر فواید کربوهیدرات  در بدن آن است که به فرآیندهای بازشناختی سلولی کمک می کند، این فرایندها در حفظ سلامت بدن نقش مهمی بر عهده دارند. ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه کربوهیدرات را به بدن وارد کنیم؟ در این مورد باید بدانید که هر زمان که خوراکی ‌هایی از قبیل نان و برخی میوه‌ها را می‌خوریم، کربوهیدرات را به بدن وارد کرده ایم. یکی دیگر از مواد خوراکی سرشار از کربوهیدارت، نعنا است که می توانید با مصرف آن مقدار مناسب کربوهیدرات را دریافت کنید و از خواص آن برای سلامت بدن بهره مند شوید. ذکر این نکته هم لازم است که برای محافظت از بدن در برابر خطر ابتلا به دیابت ناشی از  وجود قند در کربوهیدرات، می‌توانید قندهای ساده را مورد استفاده قرار دهید. همچنین می توان از میوه ‌ها و محصولات لبنی همراه با نعنا نیز میل کنید.


خواص نعناع برای رفع خستگی و افزایش انرژی در بدن

از آنجایی که سبزی نعنا دارای مقدار زیادی آهن است، در تولید سلول‌های خونی عملکرد مناسبی دارد و به این دلیل هم برای رفع مشکل کم خونی و هم برای بالا بردن سطح انرژی بدن مفید است.  برای کسانی که دچار احساس خستگی در طول روز هستند، نعناع یک ماده موثر است.

خواص نعناع به خاطر وجود پتاسیم

پتاسیم یکی از مهمترین ترکیبات برای بدن است که از طریق مواد خوراکی از جمله از طریق خوردن نعناع می تواند برای بدن حاصل شود. در این مورد باید بدانید که چنانچه ۱۰۰ گرم نعنا بخورید، ۴۵۸ میلی‌گرم پتاسیم وارد بدن خود می کنید. با دریافت پتاسیم لازم حفظ سلامت استخوان‌ها و عضلات را تضمین کرده اید و خطر بروز سکته هم در شما پایین می آید. جالب است بدانید که اگر مقدار مناسبی پتاسیم در بدن تان وجود داشته باشد،سنگ کلیه در بدن تولید نمی شود.

خواص نعناع برای تعادل هورمون های بدن

از جمله دیگر خواص خوردن نعناع، کمک به تعادل یافتن هورمون‌ها در بدن است. این خصوصیت درمانی گیاه نعناع به وجود ترکیبات ارگانیک قوی در آن مربوط می شود که می‌توانند تعادل هورمونی را به دنبال داشته باشد. گفتنی است که خوردن نعناع می‌تواند میزان ترشح هورمون تستوسترون اضافی در زنان را در حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

خواص نعناع برای رفع پرمویی در زنان

یکی از مشکلات خانمها داشتن موهای زائد و برطرف کردن آنها است. بسیاری روشهای درمانی برای رفع این دغدغه خانمها وجود دارد اما قبل از اندیشیدن به راه چاره باید بدانید که به چه علت پر مویی در خانمها اتفاق می افتد. در این مورد باید بدانید که عدم تعادل در ترشح هورمون ها باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل رشد موهای زائد در خانمها می شود. برای رفع این مشکل در طب سنتی، خوردن منظم چای نعنا چون می تواند سطح آندروژن در زنان را پایین بیاورد، بسیار کمک کننده است و در نتیجه با کاهش ترشح این آنزیم، مشکل پرمویی که باعث رشد مو در صورت، سینه و شکم می‌شود را به ارحتی می توان برطرف کرد.

خواص نعناع برای تقویت حافظه

اگر حافظه تان ضعیف شده، جای نگرانی نیست چون نعناع برای سلامت حافظه بسیار مفید است و در واقع یکی از خواص عالی نعناع همین تاثیر آن در تقویت و بهبود عملکرد حافظه است. بر اساس یک مطالعه انجام گرفته عصاره نعنا می‌تواند افزایش حافظه را در فرد به دنبال داشته باشد. این خاصیت نعنا برای تقویت حافظه به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن است. پس برای تقویت مغز و حافظه تان از خوردن نعنا غافل نشوید.

خواص حافظه برای سیستم تنفسی

چای نعنا یکی از بهترین گزینه های ممکن برای بهبود سلامت دستگاه تنفسی است. این را باید بدانید که نعناع برای سلامت سیستم تنفسی مفید است زیرا دارای خواص ضد التهابی است. به علت وجود همین خاصیت نعنا می‌تواند به پیشگیری و درمان گلو درد کمک قابل ملاحظه ای کند. بیماران مبتلا به بیماری آسم هم از خواص ضد التهابی نعناع برای رفع مشکلات خود می توانند بهره گیرند.

خواص نعناع برای قلب

پیشتر اشاره کردیم که پتاسیم به مقدار زیادی در سبزی نعناع وجود دارد و دقیقا به علت وجود این عنصر، فشار خون را می توان درمان کرد. پس از دیگر خواص نعناع می توان به خاصیت آن در کاهش فشار رگ ‌ها و عروق خونی اشاره کرد و به این ترتیب از بروز برخی مشکلات قلبی از قبیل سکته و حمله قلبی نیز نقش مثبتی دارد. این را هم باید به خاطر داشته باشید که نعنا هیچ کلسترولی ندارد و به این علت برای کنترل سطح کلسترول بدن بسیار مفید است.

خواص آنتی اکسیدانی نعناع

گفته می شود که نعناع برای پیشگیری از بروز سرطان مفید است و این خاصیت اش بر می گردد به وجود آنتی اکسیدان ها در این سبزی پر خاصیت. این را هم بدانید که در نعنا ویتامین‌های آنتی اکسیدانی از قبیل ویتامین A، ویتامین C، فولات، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین وجود دارد. به همین علت است که گفته می شود نعناع در برابر رادیکال‌های آزاد از بدن مراقبت می‌کند. پس اگر می خواهید بدن خودتان را از هر گونه بیماری محافظت کنید، توصیه می شود که در رژیم غذایی تان نعناع را حتما بگنجانید.

خواص ضد التهابی نعناع

از آنجایی که گیاه نعناع دارای خاصیت ضد التهابی است، نوشیدن دمنوش آن می‌تواند برخی مشکلات سلامتی از قبیل سردرد را برطرف کند. همین خاصیت برای کاهش گلودرد و سوء هاضمه نیز کار ساز است.

نعناع تازه , نعناع خشک

خواص نعناع برای سیستم ایمنی بدن

اگر نعناع بخورید، سلامت سیستم ایمنی بدن تان را تضمین کرده اید چون در نعنا مواد مغذی آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتری وجود دارد که این ها در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند. در واقع با مصرف نعناع می توانید از بروز عفونت در بدن جلوگیری کنید.

خواص نعناع برای درمان خروپف

در نعناع منتول وجود دارد، این ترکیب باعث کاهش مخاط داخل ریه‌ها می شود. خوردن نعناع باعث کم شدن التهاب مجاری تنفسی می شود. برای بهره مند شدن از این خواص نعنا هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش نعناع بخورید. به خاطر داشته باشید که ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نعناع دارای خواص شگفت انگیزی برای سلامت کل بدن هستند.

آموزش تهیه‌ دمنوش نعناع برای درمان خانگی خروپف

مواد مورد نیاز

برگ تازه نعناع: ۸ تا ۱۰ عدد

آب داغ: یک فنجان

عسل (اختیاری): ۱ تا ۲ قاشق چایخوری

روش درست کردن

در ابتدا برگ‌های نعناع را در فنجان حاوی آب جوش بریزید و بگذارید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از این زمان می توانید نوشیدنی را صاف کنید و بعد میل کنید اگر هم می توانید با برگهای نعناع دمنوش را میل کنید که خاصیت بیشتری خواهد داشت.

می توانید برای شیرین شدن طعم آن، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

نکته:

برای رفع مشکل خروپف، فنجان حاوی دمنوش را قبل از نوشیدن جلوی بینی خود بگیرید تا بخار آن وارد سیستم تنفسی تان شود و مشکل تنفسی مربوط به خروپف در شما از بین برود.

خواص نعناع برای ورم غدد لنفاوی گردن

گفتیم که نعناع حاوی منتول است و به همین علت هم دارای خواص خنک کنندگی است. به همین دلیل هم چنانچه از نعناع به عنوان یکی از روشهای خانگی درمان ورم غدد لنفاوی استفاده کنید، قادر خواهید بود که درد و تورم که عامل ورم غدد لنفاوی به شمار می آیند را آرام کنید و درد و ناراحتی‌ ناشی از مشکل را به حد قابل ملاحظه ای کاهش دهید.

روش تهیه دمنوش برای رفع ورم غدد لنفاوی گردن

برای تهیه این دمنوش فوق العاده ۲ قاشق غذاخوری پودر برگ نعناع خشک شده را در یک فنجان آب داغ ریخته و بگذارید تا چند دقیقه دم بکشد و سپس این دمنوش را به آرامی و جرعه جرعه میل کنید. برای این که از اثرات مفید این نوشیدنی برای کاهش تورم غدد لنفاوی بهره بگیرید، روزی دو بار در هفته این دمنوش نعناع را میل کنید.

این دسته از افراد می توانند برای کم کردن تورم غدد لنفاوی گردن از روغن نعناع فلفلی هم کمک بگیرند و روزی سه مرتبه از این روغن روی نواحی متورم ماساز دهند. این کار را تا زمان از بین رفتن تورم انجام دهید.

به خاطر داشته باشد که برای درمان کامل ورم غدد لنفاوی می بایست هر کدام از روشهای گفته شده را در طول روز و به مدت چندین هفته انجام دهید.


خواص نعناع برای دندان

عفونت و آبسه دندان را می توان به کمک خواص نعناع برطرف کرد. این خاصیت نعناع برای دهان و دندان بر می گردد به خواص ضد التهابی آن. البته از نعناع برای رفع بوی بد دهان هم استفاده های زیادی می شود. از جمله جویدن نعناع و یا جویدن آدامس نعناع. گفتنی است که نعناع گیاهی موثر برای تقویت سیستم گوارش است و حرکات روده را تنظیم می کند و برای درمان یبوست و تمیز شدن بدن کمک زیادی می کند.

اگر آبسه و عفونت دندان دارید حتما از خواص نعناع برای رفع این مشکل تان بهره بگیرد. نعناع سرشار از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و به همین علت هم استفاده از آن به فرد کمک خواهد کرد از پخش شدن باکتری‌های مضر در دهان پیشگیری شود.

چگونه از نعناع برای درمان آبسه دندان کمک گرفت؟

به منظور درمان التهاب و آبسه در دندان و لثه با نعناع، می بایست چند قطره روغن نعناع و یا نعناع تازه ریز شده را روی دندان آسیب دیده بریزید و به آرامی با کمک انگشت دست تان آن را روی دندان و محل ددر و آبسه ماساژ دهید.

روش دیگر هم استفاده از آب برگهای نعناع است.

توصیه می شود هر کدام از روشهای بالای گفته شده را ۵ بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.

خواص نعناع برای دندان درد

یکی از بدترین دردهای ممکن، دندان درد است که نعناع بهترین داروی مسکن برای آن به شمار می رود. دمنوش نعناع می تواند قسمت آسیب‌ دیده دندان را بی حس کند و در نتیجه درد هم کم می شود. نعناع دارای منتول است که در نتیجه عملکرد آن درد و التهاب لثه و دندان از بین می رود. برای این که از خاصیت نعناع برای کاهش درد دندان کمک بگیرد، می توانید به طریق زیر عمل کنید:

۱ قاشق چایخوری برگ نعناع فلفلی خشک شده را در اب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس ان را صاف کنید. اجازه دهید تا خنک شود و بعد مثل یک دهانشویه از آن استفاه کنید تا درد دندان شما کمتر شود.

خواص نعناع برای جوش صورت

اگر صورت تان دچار جوش و آکنه است حتما به نعناع به عنوان یک روش درمانی بنگرید. برای درمان جوش و آکنه با نعنا، کمی برگ های تازه نعناع را بکوبید و روی پوست مبتلا به جوش گذاشته و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و بعد صورت را با آب سرد شستشو دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه از این روش به صورت یک روز در میان استفاه کنید.

مواد لازم برای تهیه ماسک ضد جوش با نعنا

این ماسک بسیار ساده است. شما به اندازه‌ یک مشت برگ نعناع تازه احتیاج دارید و به یک تکه پارچه نخی.

در گام اول برگ‌ های تازه نعناع را بشویید و خوب بکوبید و برگهای کوبیده شده را در پارچه نخی انداخته و آب آنها را جدا کنید. این آب را بر روی جوش های صورت بمالید. بگذارید آب نعناع روی صورت تان خشک شود و بعد صورت را با آب سرد شستشو دهید.

از این روش به محض مشاهده جوش استفاده کنید و خواهید دید چقدر اثر شگفت انگیزی دارد.

چرا نعناع برای درمان جوش و آکنه مفید است؟

ترکیبات موجود در برگ‌ های تازه سبزی نعناع خاصیت ضد جوش دارند و از این رو می توانند جوش و آکنه را بخشکانند. از نعناع برای تمیز کردن منافذ پوست هم می توانید کمک بگیرد. استفاده از ماسک و یا روغن نعناع می تواند باعث نرمی و لطافت پوست شود.

گفتنی است که نعناع سرشار از ویتامین A است که با وجود این ویتامین قادر به کنترل چربی بیش از اندازه‌ی پوست است که این چربی پوست مهمترین عامل بروز جوش و آکنه است.

عوارض نعناع ، خاصیت نعناع

خواص نعناع برای سوزش معده

اگر به دنبال راه درمان بدون عارضه جانبی برای درمان مشکلاتی مثل سوء هاضمه و سوزش معده هستید، در جریان باشید که نعناع برای رفع این مشکلات سیستم گوارش بسیار مفید است چرا که دارای خواص تسکین‌ دهنده است و مصرف آن به هر شکل ممکن، فرآیند هضم را ساده می‌کند. برای استفاده از نعناع و خواص اش برای درمان سوزش سردل به شکل زیر عمل کنید:

در گام اول یک قاشق غذاخوری برگ تازه نعناع خرد شده را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید به مدت نیم ساعت در آن بماند. از این نوشیدنی ۲ تا ۳ بار در روز میل کنید و شاهد نتیجه شگفت انگیز برای درمان سوزش سر دل خود باشید.

نکته مهم:

به خاطر داشته باشید که اگر دچار مشکل رفلاکس معده هستید، نباید از نعناع استفاده کنید.

خواص نعناع برای ترک پا

اگر دچار زبری پاشنه پا هستید، نعناع را به روشی که در ادامه این مقاله از پارسی نو می آید مورد استفاده قرار دهید تا پاشنه پای شما نرم و لطیف شود. در این روش برگهای نعناع را در سطلی از آب گرم بریزید و پاها را دررون آن قرار دهید و با دست یا با کمک سنگ پا قسمتهای زبر شده را ماساژ دهید. با تکرار این عمل می توانید نرمی پاهای تان را تجربه کنید.

خواص نعناع برای شپش سر

بهترین روش درمان شپش استفاده از نعناع است. شپش سر اغلب یک اتفاق ناخوشایند است چرا که باعث خارش و احساس ناراحتی در پوست سر می‌شود. برای مقابله و درمان این حشرات، می‌توانید ۳ تا ۴ بار در هفته از روغن نعناع برای ماساژ پوست استفاده کنید و به این طریق شپش ها هم از بین می روند.

خواص نعناع برای جای گزیدگی حشرات روی پوست

نعناع از جمله گیاهانی است که دارای خاصیت ضد التهابی است که به غلبه بر مشکل نیش پشه‌ ها و خارش ناشی از آن کمک زیادی می کند. در این مورد باید به این صورت عمل کنید که برگ نعناع را روی قسمت گزیدگی بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. به مرور التهاب و خارش آن از بین می رود.

خواص نعناع برای درد نوک پستان

ASI برای نوزادان و بزرگسالان دارای خواص زیادی است، اما می‌تواند درد و ناراحتی نوک سینه را هم به دنبال داشته باشد.متخصصان توصیه کرده اند که مادران شیرده آب نعناع را مورد مصرف قرار دهند تا از ترک برداشتن نوک سینه‌ها و درد نوک پستان در امان باشند. این توصیه برای مادرانی که اولین بار این شرایط را دارند، جدی تر است.

خواص نعناع برای رفع خشکی دهان

خشکی دهان و زبان یکی از مشکلاتی است که می توان با استفاده از خواص نعناع آن را برطرف کرد. ترکیبات موجود در نعناع و روغن آن این توانایی را دارند که غدد بزاقی را برای تولید بزاق تحریک کنند. این را بدانید که وجود ترکیبی به نام اوکالیپتول در روغن نعناع باعث می شود تا میزان ترشح مخاط در دهان زیاد شود.

مواد لازم برای درست کردن ترکیب نعناع برای رفع خشکی دهان به این صورت است که ۲ قطره روغن تازه نعناع رو روی زبان تان بریزید و در کل دهان پخش کنید. این کار را قبل از هر وعده غذایی و به مدت یک هفته انجام دهید. به مرور مشکل خشکی دهان بر طرف می شود.

خواص نعناع برای درمان آپنه در خواب

با استفاده از نعناع و ترکیبات آن می توانید آپنه را در کودکان و بزرگسالان درمان کنید. این سبزی معطر مانند یک روش درمان خانگی بی نظیر برای کاهش انسداد مجاری هوا عمل ‌می‌ کند. این خاصیت نعناع از آن رو است که نعناع دارای ترکیب ضدالتهابی است و به همین علت می تواند التهاب در بدن را کاهش دهد و فرایند تنفس را آسان‌ می کند و در نتیجه از بروز خروپف جلوگیری ‌کند. پس به خاطر داشته باشید که، غرغره روغن نعناع انتخاب درستی برای درمان آپنه خواب در خانه به شمار می رود که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هم روش بدونعارضه ای هم هست.

برای این کار چند قطره روغن نعناع را در یک فنجان آب بریزید و پساز مخلوط کردن، هر شب قبل از خواب از آن غره غره کنید.

خواص نعناع برای درمان بی اشتهایی عصبی

نعناع یکی از روشهای خانگی برای درمان بی اشتهایی به شمار می رود. در حقیقت این سبزی معطر جزو مواد خوراکی برای رفه مشکل بی اشتهایی است. مزه و بوی خاص نعناع باعث بروز احساس گرسنگی می شود. گفتنی است که استرس هیجانی هم با بو و مزه نعناع قابل درمان است.

برای درمان بی اشتهایی عصبی با استفاده از نعنا، هر روز صبح ۲ قاشق چای خوری آب نعناع تازه بخورید. روش دیگر به این صورت است که ۲ قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس می توانید آن را صاف کرده و میل کنید و یا این که با برگ های نعناع خشک داخل دمنوش آن را بخورید.

خواص نعناع برای سم زدایی بدن

نعناع یکی از مهمترین مواد خوراکی است که سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف نعناع باعث بیدار شدن حواس می شود و مشکلات هضم غذا را برطرف می کند و به همین علت است که گفته می شود نعناع یک ماده‌ بی نظیر سم‌زدا برای بدن است.

باید بدانید که مصرف نعناع به هر روش،  باعث افزایش جریان صفرا می شود و در عین حال فرایند هضم تسریع می شود. این ویژگیها در مجموع باعث شده اند تا روند سم‌زدایی بدن بواسطه مصرف نعناع بالا رود.


خواص نعناع برای بیماری ام اس

مصرف نعناع باعث تسکین دردهای ناشی از بیماری ام اس در این بیماران می شود. گفتنی است که نعناع تاثیرات آرام ‌بخشی دارد که این تاثیرات ممکن است باعث تشدید شرایط خستگی مفرط شوند، یا تاثیر دیگر داروهای آرام‌ بخش را بیش‌تر کند. محققان می گویند در این مورد نیاز به انجام مطالعات جدی تری است اما آزمایش های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان دهنده این واقعیت هستند که نعناع دارای قابلیت‌های ضد التهابی و تسکین درد است.

خواص نعناع برای درمان التهاب معده و روده

از زمانهای گذشته تا کنون از نعناع برای درمان مشکلات مربوط به معده استفاده می شده است. نعناع خواص ضد میکروبی دارد و از این رو خاصیت آرام بخشی و تسکین دهندگی دارد. در حقیقت این گیاه دارویی ضد اسپاسم و آرام ‌بخش به شمار می رود.

برای بهره گیری از خواص گفته شده نعناع برای رفع التهاب موجود در معده و روده، چای نعناع ملایمی را آماده کنید و آن را به آرامی میل کنید تا علائم گاستروانتریت را کاهش دهید. روش دیگر آن است که چای نعناع را دم کنید و به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و بعد آن را بنوشید. اضافه کردن عسل هم مفید است چرا که این ماده هم دارای خاصیت ضد باکتری است.

گفته می شود که نعناع برای سندرم روده تحریک پذیر هم بسیار مناسب است. تحقیقات انجام گرفته در این مورد نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در گیاه نعناع این توانایی را دارند تا علائم IBS را کاهش دهند، به ویژه زمانی که گرفتگی و اسهال مشکلات اصلی فرد باشند، نعناع بسیار کمک کننده است.

این مطالعات منحصرا روی کپسول نعناع (۰.۲ میلی‌لیتر منتول) صورت گرفته اند و نتایج نشان داده اند که مصرف ۱ کپسول همراه با هر وعده غذا بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. چای آرامش بخش نعناع می‌تواند آرام بخش اسپاسم‌های روده باشد. برای تهیه‌ این چای آرامش بخش، یک  قاشق چایخوری پودر نعناع خشک‌ را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا به ه مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از گذشت این زمان چایی را میل کنید.

خواص نعناع برای حساسیت های پوستی

یکی از مشکلات مربوط به پوست کهیر است. کهیر را می توان با خاصیت خنک کنندگی‌ نعناع درمان کرد. در حقیقت مصرف نعناع به صورت خوراکی و یا به صورت ماساژ بهترین راه درمان برای رفع مشکل کهیر به شمار می رود. از آنجایی که نعناع دارای خواص ضدالتهابی است و سرشار از آنتی اکسیدانی است، برای رفع مشکل خارش و احساس سوزش پوست هم بسیار سودمند است.

برای بهرمند شدن از خاصیت نعناع در رفع مشکلات پوستی از قبیل کهیر و سوزش پوست، ۲ قاشق چایخوری از برگ‌ های تازه و خورد شده نعناع را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید. در طول روز چند بار از این آب نعناع سرد شده برای شستن پوست ملتهب و سوزان خود استفاده کنید. نتیجه آن شگفت انگیز است.

روش دیگر به این صورت است که یک قاشق چایخوری برگ تازه و خرد شده‌ نعناع به همراه دو قاشق چایخوری شکر را در یک فنجان آب بریزید و ترکیب کنید و بگذارید تا ۵ دقیقه بماند. اجازه دهید تا خنک شود و در طول روز ۱ تا ۲ بار پوست را با آن شستشو دهید.

نعناع دارای خواص زیادی برای راش پوستی هم هست. از آنجایی که مصرف این سبزی باعث ایجاد احساس خنکی در بدن می شود در از بین بردن احساس سوزش ناشی از راش بسیار مفید است. برای درمان راش پوستی با نعناع، برگهای نعناع را له کنید و مستقیما روی مناطق آسیب دیده بگذارید. برای احساس خنکی بیشتر می توانید برگهای له شده را در یخچال بگذارید و بعد روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

خواص نعناع برای درمان اسهال

نعناع یکی از مواد خوراکی است که که می تواند مشکلات شکمی از قبیل اسهال را برطرف کند. گفته می شود که نعناع یک راه درمان سریع برای اسهال است.

اگر دچار اسهال شدید برگهای تازه نعناع را خوب شسته و در آب داغ آنها را غوطه ور کنید. وقتی دمای آبجوش به نقطه ای رسید که زبان را نسوزاند، می توانید این دمنوش را مورد استفاده قرار دهید و اسهال را بند آورید.

خواص نعناع برای تهوع و استفراغ

اگر به هر دلیل حالت تهوع پیدا کردید، یک قاشق غذاخوری از برگ نعناع خشک را به مدت ۱ ساعت و نیم در یک چهارم لیتر آب داغ بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. بعد از این مدت این ترکیب را صاف کنید و مورد مصرف قرار دهید. سعی کنید برگهای خیس خورده را هم بخورید. خواهید دید که حالت تهوع در شما برطرف می شود.

خواص نعناع برای درمان سردرد

برخی اوقات سرماخوردگی با میگرن و سردرد هم همراه است چرا که مخاط راه عبور هوا را مسدود می کنند و در نتیجه عمل نفس کشیدن را با مشکل مواجه می‌کند. برای رفع این مشکل اگر به دنبال راه  درمان خانگی هستید، ما به شما نعناع را معرفی می کنیم. در حقیقت گیاه نعناع یک روش درمان طبیعی گیاهی برای درمان میگرن به شمار می رود. نعناع به علت داشتن خاصیت اتساع و انقباض عروق، کنترل جریان خون بدن را به دنبال دارد.

برای بهره مندی از خواص نعناع برای درمان سردرد و کیگرن، چند قطره روغن نعناع را در مقداری آب داغ بریزید و سرتان را روی بخار آن بگیرد و بخار آن را استشمام کنید. روش دیگر آن که چند قطره از این ترکیب را روی یک حوله بریزید و هنگام خواب کنار بینی ‌تان بگذارید. بوی نعناع آرامش بخش است.

خواص نعناع برای رفع خشکی چشم

خشک شدن چشم یکی از مشکلاتی است که در برخی از افراد بنا به دلایل مختلف رخ می دهد. از جمله نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور و… در برخی هم دلایل ارثی دارد. یکی از روشهای درمان خانگی برای خشکی چشم استفاده از نعناع است. از آنجایی که نعناع سرشار از منتول است می‌تواند به تحریک تولید اشک کمک کند. گفتنی است که نعناع احساس نشاط و شادمانی و انرژی را به چشمان می آورد.

برای این که با استفاده از نعناع خشکی چشم ها برطرف شود، باید به طریق زیر عمل کنید:

چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ برگ تازه نعناع را تمیز بشویید و در آب جوش بیاندازید. بعد از یکی دو جوش خوردن، آن را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا خنک شود. در گام بعد پارچه تمیزی را با این محلول آغشته کنید و آن را روی چشمان خود بگذارید و بعد از مدتی چشم ها را با آب سرد شستشو دهید. در طول روز چند بار این کار را انجام دهید تا خشکی چشم شما برطرف شود.

خواص نعناع برای تپش قلب

نعناع دارای خاصیت خنک کنندگی برای قلب است و می‌تواند باعث آرامش قلب شود. مصرف نعناع باعث تقویت ماهیچه‌های قلب می شود و باعث بهبود جریان خون در بدن می شود.

اگر تپش قلب دارید، یک فنجان چای نعناع مشکل تان را حل و قلب تان را آرام می کند. کافی چند برگ تازه نعناع را در یک فنجان آب جوش انداخته و آن را بعد از ۵ دقیقه بنوشید. اگر برگ تازه نعناع در دسترس نبود، می توان از روغن نعناع استفاه کرد.

نکته مهم:

خانمهای باردار و یا کسانی که دچار مشکل رفلاکس معده هستند نباید روغن نعناع مصرف کنند.

خواص نعناع برای پوست

منتول ماده‌ اصلی موجود در نعناع به شمار می رود که دارای خواص آرام ‌بخشی و خنک کنندگی است. این خواص نعناع بر آمده از منتول باعث حفظ درخشش و سلامت پوست می شود. مصرف نعناع به صورت خوراکی یا ماساژ می تواند از بروز عفونت های پوستی هم پیشگیری کند.

خواص نعنا , خاصیت نعنا

آموزش تهیه ماسک خانگی با نعناع

–یک قاشق چایخوری پودر نعناع و یک قاشق غذاخوری خاک رنگ ‌بر که نوعی خاک رس است را با یک قاشق غذاخوری ماست ساده در یک ظرف با هم مخلوط کنید. این مواد را به مدت نیم ساعت بگذارید تا استراحت کند و مواد با هم حسابی خیس بخورند. بعد از این مدت دوباره مواد را با هم ترکیب کنید و بعد با حرکات ضربه ای با انگشتان دست، این ماسک را روی صورت و گردن ماساژ دهید.

بگذارید تا زمانی که ماسک خشک می شود روی صورت تان بماند و بعد با آب گرم صورت تان را شستشو دهید. از این ماسک یک بار در هفته استفاده کنید و پوست تان را پاکسازی کنید.

خواص نعناع برای گوش درد

اگر گوش تان درد دارد و یا احساس گزگز می کنید، نعناع بهترین دارو برای رفع مشکل تان است. نعناع سوزش و خارش در گوش را از بین می برد. برای استفاده از خواص نعناع در درمان گوش درد، به طریق زیر عمل کنید:

یک مشت برگ نعناع تازه را شسته و له کنید و آن را در نصف فنجان روغن زیتون گرم شده بریزید و بعد از چند دقیقه این ترکیب را صاف کنید. دو قطره از این ترکیب را در گوش بچکانید. در طول روز دو بار این کار را انجام دهید تا به نتیجه مورد نظر برسید و گوش درد شما درمان شود.

خواص نعناع برای مسمومیت

اگر دچار مسمومیت شدید بدانید که می توان روی خاصیت درمانی نعناع حساب باز کرد. چرا که این گیاه ترکیبات نعناع باعث می وشند تا معده فرد مسموم بتواند مجددا غذا را در خود نگه دارد. برای استفاده از این خاصیت نعناع، دمنوش آن معجزه می کند.

چنانچه چای نعناع را نمی توانید بنوشید، پیشنهاد می کنیم که آب نبات نعناعی در دهان‌تان گذاشته و بمکید و یا آدامس با طعم نعناع بجوید. در این مورد حتی مقدار خیلی کمی از خمیر دندان نعناعی می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

نعناع و خاصیت تب بری آن

از آن جایی که نعناع دارای خاصیت خنک کنندگی است می تواند سیستم داخلی بدن را خنک کند و به همین علت هم درجه حرارت بدن را پایین می آورد. به این ترتیب گیاه نعناع گرمای اضافی را از بدن خارج می کند.

برای بهره گیری از خاصیت خنک کنندگی و برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، یک قاشق غذاخوری برگ تازه نعناع خرد شده را در یک فنجان آب گرم بریزید. بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس این ترکیب را صاف کنید و مقداری عسل به آن بیفزایید. برای بهبودی سریع این دمنوش تسکین‌ دهنده و خنک کننده را سه یا چهار بار در طول روز مورد استفاده قرار دهید.

روش دیگر برای استفاده از خاصیت خنک کنندگی نعناع آن است که کمی برگ نعناع را همراه با نصف قاشق چایخوری از ترکیب پودر فلفل سیاه و پودر فلفل بلند هندی به نسبت برابر با هم ترکیب کنید. یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل به آن اضافه کنید و همه این مواد را در دو فنجان آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا به جوش آید و اتقدر روی حرارت بگذارید تا آب آن نصف شود. سپس آن را صاف کنید و در طول روز سه باز از این محلول بنوشید.


خواص نعناع برای عدم تحمل لاکتوز

برای رفع این مشکل هم خاصیت آرام بخشی نعناع به کمک می آید و می‌تواند به کاهش درد ناشی از عدم تحمل لاکتوز در بدن کمک کند. نعناع همچنین دارای تاثیر مثبتی بر روی کیسه صفرا است و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش سودمند است. به این ترتیب فرایند هضم به راحتی بیشتر صورت می گیرد.

خواص نعناع برای سیاه سرفه

در زمان سرماخوردگی، گلو درد نیاز به تسکین دارد.در این مورد سبزی نعناع می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای رفع این مشکل می توانید روغن نعناع را به آب در حال جوش یا در دستگاه بخور  بریزید و بخار ان را استنشاق کنید. این عمل دقیقا مانند استفاده از اکالیپتوس است. دمنوش نعناع هم دارای همین خاصیت برای تسکین دادن سرفه است. این روشهای تضمینی برای درمان خانگی سیاه سرفه است.

خواص نعناع برای درد عضلات

نعناع دارای خاصیت تسکین دهندگی درد در بدن است. چرا که این گیاه دارای خواص ضد اسپاسمی است و می تواند عضلات را شل کند و در نتیجه کاهش درد و تنش در عضلات را به دنبال دارد. به این ترتیب نعناع برای درمان درد عضلات دارای بهترین عملکرد است.

خواص نعناع برای بوی بد دهان

طعم فوق العاده نعنا می تواند بوی بد دهان را برطرف کند. دمنوش یا چای نعناع باکتری هایی را که باعث بوی بد دهان می شوند را از بین می برد. گفتنی است که خوردن نعناع باعث تحریک تولید بزاق دهان می شود و به این ترتیب دهان مرطوب است و دیگر بوی بد نمی دهد.

خواص نعناع برای گرفتگی بینی

منتول ماده‌ای مهم در نعناع است که عموما از آن در تهیه داروهای مربوط به آنفلوانزا استفاده می‌شود. بو و عطر منتول به همراه خاصیت ضد التهابی نعناع باعث باز شدن دستگاه تنفسی می شود. خواص ضد باکتریایی سبزی نعناع در درمان عفونت ‌های ناشی از حمله باکتری‌ها کمک کننده است. پس در زمان گرفتگی بینی این را به خاطر داشته باشید که نعناع گرفتگی لوله‌های برونشیت را برطرف می‌کند.

خواص نعناع برای سرطان

گفتیم که برگ های نعناع سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ است که این ترکیبات موجود در برگ ‌های نعناع جهت مبارزه با رادیکال‌های آزاد و خنثی کردن آثار آنهابسیار مفید هستند. رادیکالهای آزاد و آسبب های ناشی از آنها باعث بروز انواع بیماری سرطان می شود و از این رو سبزی نعناع برای درمان و پیشگیری از این بیماری کشنده و انواع آن بسیار سودمند است.


خواص نعناع برای مو

اگر دچار خارش پوست سر هستید و یا با مشکل شوره سر درگیر هستیدف نعناع بهترین دارو در طب سنتی برای رفع این مشکلات به حساب می آید. برگ ‌های تازه نعناع می تواند پوست سر را تازه و با طراوت نگه دارد. برای بهره مندی از خواص نعناع برای پوست سر و خارش آن، برگهای شسته شده و تازه نعناع را روی محل خارش به صورت مستقیم آنقدر ماساژ دهید تا برگ ها نرم شوند. در این جا باز هم منتول موجود در نعناع به کمک می آید و می‌تواند به طراوت بخشی پوست سر کمک شایانی کند.

خواص نعناع در بارداری و شیردهی

مادران باردار اگر می خواهید فرزند زیبایی داشته باشید سعی کنید چیزی بخورید که برای سلامت کبد مفید هستند. مثلا روغن زیتون- روغن ماهی- کاسنی- کنگر- هویج- زرشک- نعناع.

گاهی بنا به دلایل مختلف شیر در پستان جمع می شود که برای رفع این مشکل در مادران باید نعناع را كوبیده با آرد جو ترکیب كنید به صورت ضماد روی پستان و نوک آن بگذارید.

هشدارهای مهم:

در زمان حاملگی زیاد از ادویه‌های تند مانند خردل یا دارچین و نعناع استفاده نکنید چون احتمال ابتلای  نوزاد به اگزما وجود دارد.

مصرف چای نعناع معمولا با خطری همراه نیست ولی مادران باردار و شیرده باید در مصرف چای نعناع حد اعتدال را رعایت کنند.

خانمهایی كه دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری نباید نعناع را مورد مصرف قرار دهند.

خواص نعناع برای افسردگی و اعصاب

نعناع یک ماده محرکی طبیعی به شمار می رود. بوی برگ های تازه نعناع موجب بهبود عملکرد مغز می شود. به همین دلیل می توان از نعناع برای درمان اضطراب ، افسردگی و خستگی استفاده کرد.

در زمان ترشی انداختن برای این كه آن ترشی برای اعصاب مشکلی پیش نیاورد، در آن نعناع بریزید.

ترکیب نان و پنیر و نعناع برای تقویت اعصاب بسیار مفید است.

برای كسانی كه دچار حالات‎ افسردگی هستند و همیشه خستگی روحی و جسمی میدارند، مصرف چای نعناع توصیه شده است.

خواص نعناع برای درمان سیاتیک، آرتروز و رماتیسم

دم کرده نعناع برای افراد مبتلا به رماتیسم بسیار مفید است.

بیماران مبتلا به روماتیسم و آرتروز می توانند از روغن نعناع استفاده کنند، به این شکل كه ۲ قطره روغن نعناع را با یك قاشق سوپخوری روغن بادام ترکیب کنند و قسمتهایی که دردناک هستند را با آن ماساژ دهند.

گفتنی است که برای درمان درد سیاتیك دم كرده نعناع می تواند مفید باشد و یا این که به صورت ضماد ار برگهای تازه آن استفاده کنند.

سایر فواید نعناع را بدانید :

مصرف نعنا از بروز بیماری یرقان پیشگیری می‎كند.

برای درمان بواسیر نعناع را بکوبید و به صورت ضماد مورد استفاده قرار دهید.

برای رفع مشکلات جنسی و برای تقویت نیروی جنسی، دم کرده نعناع بهترین روش است.

چای نعناع کم خونی را درمان می کند.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری حصبه، نعناع را به صورت روزانه مصرف کنید. افرادی که پرستار این بیمارن هستند هم سعی کنند در رژیم غذایی روزانه خود حتما نعنا را بگنجانند.

اگر کم خواب هستید و یا اگر خواب راحت ندارید می توانید از چای یا دمنوش نعناع کمک بگیرید.

مصرف دم کرده نعناع و یا عصاره این گیاه شگفت انگیز باعث قطع شدن خونریزی سینه می شود. دو کرده نعناع باعث آرام شدن سینه می شود.

درد سینه و پهلو با كمپرس نعنا قابل درمان است.

نعنا مدر است و مصرف آن ادرار را زیاد می كند.

اگر به سلامت کبدتان اهمیت می دهید، حتما نعنا بخورید. این سبزی معطر كبد را تمیز می کند و رقیق کننده صفرا به شمار می رود و كلسترول خون را نیز کاهش می دهد. برای این که از خواص نعناع برای کبد بهرمند شوید، سعی کنید دم کرده آن را قبل از غذا میل کنید.

خواص اسانس نعناع را می دانید؟

اسانس یكی از مهمترین فرآورده های نعنا به شمار می رود كه از تقطیر برگ و سرشاخه های گلدار نعنا تحت اثر بخار آب به دست می آید. اسانس نعناع دارای ۵۰ تا ۷۰ درصد منتول است.

در مورد خواص این اسانس باید بدانید که از آن برای تقویت معده استفاده می شود. اسانس نعنا بادشكن است. ضد عفونی كننده است و برای رفع دل پیچه در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. اسانس نعناع برای درمان اسهال هم مفید است.

برای بهره مند شدن از فواید این اسانس، مقدار یك تا سه قطره از آن را با یك لیوان آب ترکیب کنید و سپس میل شود.

هشدار در مورد مصرف اسانس نعناع:

به نوزادان و کودکان اسانس نعناع زیاد ندهید، اگر در خوراندن این اسانس به کودکان خود افراط کنید روی حركات تنفسی  و قلب آنها اثر می گذارد و در برخی موارد ممكن است خطرناك باشد و تهدید جانی داشته باشد.

نکات مهم در مورد خرید و مصرف نعناع

توصیه می کنیم که نعناع را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و در هنگام خرید، نعنایی که دارای رنگ روشن است و بوی خوبی دارد را انتخاب کنید. دقت کنید که نعنایی که ظاهری پلاسیده دارد و برگهای آن زرد رنگ هستند و یا برگ‌های گل‌دار دارد را خریداری نکنید.

حتما نعناع را پاک کنید و خوب بشویید و بعد روی آبکش ریخته و در یخچال نکهداری کنید.

نعنا را می توانید به سالاد اضافه کنید و یا با ماست و زیره میل کنید. در تهیه بستنی ها، انواع کیک و مربا هم نعناع می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف نعنا عارضه ای برای سلامتی ندارد اما اگر پس از مصرف با مشکلاتی مانند راش پوستی، سردرد و سرگیجه مواجه شدید، توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که نعناع فواید زیادی دارد اما اگر زیاد مورد مصرف قرار گیرد، باعث تحریک سیستم گوارشی می شود. توصیه شده است که اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا مورد مصرف قرار می دهید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع كرده و دوباره شروع كنید. به این شکل بدن و سیستم گوارش هم استراحتی دارد.

خواص روغن نعناع

روغن نعناع یکی از بهترین روغن های گیاهی است که می تواند برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله خاصیت روغن نعناع آن است که از آن می توان برای درمان دردهای عضلانی استفاده کرد. التهاب را در بدن از بین می برد.

این روغن چون خاصیت خنک کنندگی دارد برای درمان سینوس ها هم کاربرد دارد. روغن نعنا مانند خود گیاه، تب بر است و دمای بدن را پایین می آورد.

این روغن برای زیبایی پوست و مو دارای خواص زیادی است و چنانجه به موها زده شود باعث رشد سریع آنها می شود. کسانی که جوش صورت و آکنه دارند از این روغن برای محو کردن جوش های خود می توانند استفاده کنند. گفتنی است که خارش پوست با این روغن قابل درمان است.

مشکلاتی مانند سردرد و حالت تهوع با این روغن قابل درمان است.


فرق نعناع و نعناع فلفلی

ما دو نوع نعناع را می شناسیم، یکی نعنا معمولی و دیگری نعنا فلفلی. در ادامه فرق بین انها را برای شما عنوان کرده ایم.

تفاوت نعناع و نعناع فلفلی از نظر گیاه شناسی

در دیدگاه علمی گیاه نعناع متعلق به خانواده منتا اسپیکاتا Mentha spicata است که از نظر منشا گیاهی متعلق به نواحی بومی اروپا و آسیا به شمار می رود. برعکس نعناع، نعناع فلفلی آبدارتر است و خشکی نعناع معمولی را ندارد. همچنین از نظر ظاهری دارای برگ‌های ریزی تری است و طعم آن تند و تیزتر است. به دلیل همین خصوصیات نعناع فلفلی را در علم گیاه شناسی از خانواده منتا اکس پیپریتا Mentha x piperita به شمار می آوردند.

 فرق طعم نعناع و نعناع فلفلی

نعناع معمولی از نظر مزه و طعم درارای طراوت و تازگی خاصی است که این طراوت به دلیل وجود ماده آر کاروون R-carvone در آن است. منظور از آر کاروون همان ماده‌ ای است که به مزه معروف نعنایی شهرت دارد و در تولید بسیاری از محصولات از جمله آدامس یا نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که طعم نعناع فلفلی تند و تیزتر است، منتول موجود در آن هم بیشتر است. در نعناع فلفلی بجز منتول مواد دیگری مثل پینن و پالئون هم یافت می شود.

موارد استفاده از نعناع فلفلی

البته از نعناع فلفلی مانند نعناع معمولی برای طعم دادن در زمان پخت غذا و شیرینی استفاده می شود اما از نعناع فلفلی بیشتر در جهت موارد درمانی استفاه می شود. بیشتر قرص ها و شربت های دارویی در ترکیب خود دارای نعناع فلفلی هستند.

نعنا را به صورت های تازه و خشک شده می‌توان مورد استفاده قرار داد و یا می توان آن را در فریزر نگهداری و مورد استفاده قرار داد. هیچکدام از این روشها باعث نمی شود تا نعناع خواص خود را از دست دهد. برعکس نعناع فلفلی یک گیاه سرسختی به شمار می رود که خودرو هم هست و امکان کاشت آن مانند نعناع معمولی وجود ندارد.


مقالات مشابه : خواص روغن کنجد – خاصیت کدو حلوایی و فواید کیوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.