پارسی نو / رپورتاژ / چگونه در جنگ با سرطان ریه پیروز شویم؟

چگونه در جنگ با سرطان ریه پیروز شویم؟

جنگ با سرطان ریه

سرطان، نوعی بیماری است که در آن سلول های بدن، خارج از کنترل رشد می کنند. هنگامی که سرطان در ریه ها ایجاد شود، سرطان ریه نامیده می شود. سرطان ریه از ریه ها شروع شده و ممکن است به غدد لنفاوی یا سایر اندام های بدن مانند مغز گسترش یابد. سرطان از اندام های دیگر نیز ممکن است به ریه ها گسترش یابد. وقتی سلولهای سرطانی از اندامی به اندام دیگر گسترش می یابند، متاستاز نامیده می شوند.

چگونه در جنگ با سرطان ریه پیروز شویم؟

شما میتوانید در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک، با متخصصان ما در ارتباط باشید. همچنین، شما عزیزان میتوانید با امکان بهره مندی از خدمات پرستاری در منزل و همچنین خدمات پزشکی در منزل، ارتباط سریعتری با کادر مجرب ما برقرار نمایید، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خدمات پرستاری در منزل اینجا کلیک کنید.

سرطانهای ریه معمولا به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که سلولهای کوچک و سلولهای غیر کوچک نامیده می شوند. انواع سرطان‌ریه به شکل متفاوتی رشد می کنند و به روش های متفاوتی درمان می شوند. سرطان ریه سلول غیر کوچک رایج تر از سرطان‌ریه سلول کوچک است.

علائم سرطان ریه

سرفه می تواند به صورت خشک یا سرفه خونی باشد. در این صورت، اگر مشکوک هستید که بیش از حد یا به طور غیر منتظره ای سرفه می کنید، باید معاینات مناسب را انجام دهید. مانند بسیاری از بیماریهای دیگر، تشخیص و درمان زودهنگام همیشه مزیتی برای میزان توسعه یا جلوگیری از پیشرفت بیماری است. یکی از مشکلات عمده این است که سرطان ریه اغلب در مراحل دیر تشخیص داده می شود و سپس درمان آن دشوارتر می گردد.

علائم دیگری که ممکن است مربوط به سرطان ریه باشند‌،  مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه است. ممکن است دیگر نتوانید از پله ها بالا بروید و یا هنگام تنفس در قفسه سینه احساس درد کنید و یا تنفس شما صدای خش خش ایجاد کند.

جنگ با سرطان ریه

همه اینها می تواند نشانه های سرطان ریه باشد و باید توسط پزشک بررسی شود. شما میتوانید در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک، با متخصصان ما در ارتباط باشید. همچنین، شما عزیزان میتوانید با امکان بهره مندی از خدمات پرستاری در منزل و همچنین خدمات پزشکی در منزل، ارتباط سریعتری با کادر مجرب ما برقرار نمایید.

همانطور که میدانید، سلامتی شما در ارتباط با عوامل ایجاد کننده این بیماری، تحت تاثیر قرار می گیرد و اگر می دانید که در معرض خطرات (سیگار کشیدن و گازهای آزبست، رادون) قرار دارید باید سریعا برای برطرف کردن مشکل، اقدام نمایید.

علائم می توانند به آرامی ظاهر شوند و بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا شما آنها را به عنوان نشانه ای از بیماری در نظر بگیرید. همچنین این علائم ممکن است به دلیل بیماری ریوی دیگری باشد.

علائم سرطان ریه در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افرادی که سرطان‌ریه آنها به سایر نقاط بدن گسترش یافته است (متاستاز داده شده است) علائم خاصی را در آن قسمت از بدن دارند. برخی از افراد فقط علائم کلی دارند و در حالت کلی احساس کسالت دارند. اکثر افراد مبتلا به سرطان‌ریه، تا زمان پیشرفت سرطان علائم مشخصی ندارند.

مهمترین علائم سرطان‌ ریه در حالت کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه ای که بدتر می شود یا از بین نمی رود.
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • خس خس کردن
  • سرفه کردن همراه با خون
  • احساس خستگی دائمی
  • کاهش وزن بدون علت مشخص

سایر تغییرات احتمالی که گاهی با سرطان‌ریه اتفاق می افتد ممکن است شامل حملات مکرر ذات الریه و تورم یا بزرگ شدن غدد لنفاوی داخل قفسه سینه در ناحیه بین ریه ها باشد. در صورتی که سرطان ریه بدخیم باشد، این علائم با شدت بیشتری بروز خواهند کرد.

همانطور که اشاره شد، سرطان‌ریه سلول غیر کوچک، شایع ترین نوع سرطان‌ریه است. رشد و گسترش آن کندتر از سرطان‌ریه سلول کوچک است. سه نوع اصلی سرطان ریه سلول غیر کوچک بر اساس نوع سلول های تومور نامگذاری شده است:

آدنوکارسینوما، شایع ترین نوع سرطان‌ریه است و معمولا در امتداد بخش های بیرونی ریه شروع می شود. سرطان سلول های غیر کوچک گروهی از سرطان ها هستند که دارای سلول های بزرگ و غیر طبیعی هستند. این تومورها ممکن است در هر جایی از ریه ها شروع شده و به سرعت رشد کنند.

جنگ با سرطان ریه

سرطان ریه در جوانان

سرطان ریه، یکی از شایع ترین انواع سرطان ها است. اگر بیماری زود تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. سرطان‌ریه قبل از ۴۰ سالگی غیر معمول است. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند حدود ۷۰ سال سن دارند.

سرطان ریه در جوانان بسیار نادر است. هنگامی که در بیماران جوان دیده می شود، معمولا متاستاز دارد و شایع ترین محل متاستاز ها مغز است. در مبتلایان جوان، شایع ترین بافت سرطانی، آدنوکارسینوم است و سرطان‌ریه سلول کوچک بسیار نادر است. سابقه سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی یا سابقه سرطان شخصی به نظر نمی رسد عوامل خطر مهمی برای سرطان ریه در جوانان باشند. علت بیماری در جوانان، احتمالا با افراد مسن متفاوت است.

درمان سرطان ریه – پرتودرمانی

اگر پزشک شما به سرطان ریه مشکوک است، اول از همه عکس برداری از ریه انجام می شود، معمولا در این مرحله است که مستقیما با اشعه ایکس این بیماری تشخیص داده می‌شود. معاینات تکمیلی می تواند معاینه با توموگرافی کامپیوتری، PET (توموگرافی گسیل موقعیت) و کنترل عملکرد ریه باشد.

یکی از رایج ترین روش های درمان سرطان ریه، پرتودرمانی است و همچنین یکی از انواع درمان سرطان ریه است. اشعه یا به تنهایی یا همراه با داروهای شیمی درمانی (داروهای درمان سرطان) استفاده می شود. از طریق شیمی درمانی، می توانید سرطان را کوچک کرده و در بهترین حالت نیز کاملا از این بیماری رهایی یابید.

درمان سرطان ریه – جراحی

یکی از رایج ترین روش ها برای درمان بیماران مبتلا به سرطان‌ریه، برداشتن تومور (ها) است. این نوع جراحی به ویژه اگر بیماری زود تشخیص داده شود و تومورها فرصت کافی برای گسترش نداشته باشند بسیار موثر است. این عمل لوبکتومی نامیده می شود. اگر تومور در بیش از یک لوب رشد کند، در کل ریه، پنومکتومی انجام می‌گیرد.

درمان سرطان ریه – ایمونوتراپی

ایمونوتراپی جایگزینی برای بیماران مبتلا به سرطان‌ریه سلول غیر کوچک است و بدین معناست که به جای درمان سرطان با سموم، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت می کنید تا سیستم دفاعی بدن بتواند سرطان را از بین ببرد. هدف از درمان خود تومور نیست بلکه سیستم ایمنی بدن است و سیستم ایمنی را قادر می

سازد تا سلول های سرطانی را تشخیص داده و به آنها حمله کند. تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند یک دفاع طولانی مدت، قوی و سازگار در برابر سرطان ارائه دهد.

سرطان ریه و علائم بارز آن

درمان هدفمند

از طریق تحقیقات، امکان توسعه روشهای درمانی جدید که موثر بودن آنها ثابت شده است، وجود دارد. این درمان ها بر اساس نوع خاصی از سرطان ها انجام می شود.

تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان ‌ریه سلول غیر کوچک دارای جهش هایی در سلول تومور هستند که می تواند به گسترش سریع آن کمک کند. با مسدود کردن این جهش ها، امروزه می توان نوعی روش درمانی ایجاد کرد که هدف گرا است. درمان هدفمند می تواند منجر به درمان موثرتر و همچنین کاهش نیاز به استفاده از داروهای مختلف شود. درمان بر اساس اندازه، میزان گسترش، نوع و مرحله خود بیماری است. آخرین دستورالعمل های ملی برای درمان سرطان‌ریه توصیه می کند که از روش های درمانی هدفمند به عنوان “درمان خط اول” استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.