پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / غذاهای ایرانی / دستور تهیه خورشت قیمه + نکات خیلی مهم

دستور تهیه خورشت قیمه + نکات خیلی مهم

دستور تهیه خورشت قیمه , خورشت قیمه رستورانی
اغلب ایرانی ها ترکیب غذایی پلو با خورش را می پسندند و یکی از محبوب ترین خورشت های ایرانی، خورش قیمه است که به دو صورت  خورش قیمه با گوشت و خورش قیمه با مرغ تهیه می شود.

این خورش دارای نکات مهمی است و شاید برای رعایت همین نکات است که خورشت قیمه رستورانی یکی از مهمترین سرچ های کاربران در فضای مجازی است. در تهیه خورشت قیمه از سیب زمینی سرخ شده استفاده می شود ولی شما می توانید از بادمجان سرخ شده استفاده کنید که به اصطلاح خورشت قیمه بادمجان را می توانید درست کنید.


آموزش طرز تهیه خورشت قیمه

در فرهنگ ما ایرانی ها غذاهای زیادی وجود دارد و در کنار آنها، انواع دسرها و شیرینی ها هم تهیه می شوند و برای همین هم ذائقه ایرانی دارای تنوع بالایی است. انواع نوشیدنی های ایرانی هم قابل ذکر هستند.

اما ما در این مقاله در مورد تهیه یکی از خورش های پرطرفدار برای شما همراهان عزیز صحبت کرده ایم. این خورش، خورشت قیمه است که باب میل اکثر افراد هست و شاید به همین دلیل است که ما معمولا خورشت قیمه نذری را هم تهیه می کنیم چرا که یک خورش همه پسند است. معمولا این غذا با پلو ساده سرو می شود اما می توان آن را با نان هم سرو کرد.

نکته مهم : در این دستور تهیه که در پارسی نو مشاهده می کنید، از سیب زمینی استفاده می شود اما باید این را بدانید که این خورش خوشمزه با بادمجان نیز می تواند تهیه شود؛ یعنی به جای سیب زمینی سرخ شده می توان از بادمجان سرخ شده در این خورش استفاده کرد.

مواد لازم برای درست کردن خورشت قیمه

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت گوسفند۴۰۰ گرم
لپه۲ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
لیمو عمانی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذا خوری
روغن مایعبه مقدار لازم
فلفل سیاه و نمکبه مقدار دلخواه

آموزش مراحل تهیه خورش قیمه

نکته : در این خورش از لپه استفاده می شود و پیشنهاد ما این است که چون لپه جزو حبوبات است، و حبوبات هم معمولا نفخ دارند، برای اینکه نفخ لپه‌ها گرفته شود و در عین حال هم بهتر پخته شوند است، لپه را از شب قبل بخیسانید و چند بار هم در این فاصله آب آن را عوض کنید.

برای درست کردن خورش قیمه خوشمزه و جاافتاده در ابتدا پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و آن را در قابلمه مورد نظرتان برای خورش، تفت دهید.

آنقدر تفت دادن را ادامه دهید که پیازها کمی نرم شوند، سپس گوشت‌ را به تکه های کوچک خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید.  آنقدر پیاز و گوشت را با هم تفت دهید که رنگ گوشت تغییر کند. پس از این که رنگ گوشت هم تغییر کرد لپه را که از شب قبل خیسانده اید، را به آن اضافه کنید و با هم کمی تفت دهید.

طرز تهیه خورشت قیمه , درست کردن خورشت قیمه

همیشه برای خانمها بخصوص تازه عروس ها، این سوال وجود دارد که چه مقدار آب باید برای تهیه خورش قیمه بریزند، در پاسخ به سوال این دسته از عزیزان باید گفت که، حدود ۵ لیوان آب برای مقدار مواد گفته شده کافی است و در این مرحله این مقدار آب را به مواد تفت داده شده اضافه کنید.

در گام بعد در یک ظرف دیگر رب گوجه فرنگی را به همراه مقدار کمی روغن درون تفت دهیدف تا حدی که رنگ رب گوجه فرنگی باز شود. سپس آن را به موادتان بیفزایید و حرارت زیر قابلمه را کمی زیاد کنید تا آب را به جوش آورد.

پس از جوش آمدن آب خورش، زمان آن رسیده است که حرارت را کم کنید تا مواد به آرامی پخته شوند. در این مرحله لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و برای یک ربع تا بیست دقیقه در یک لیوان آب بگذارید، تا تلخی آنها گرفته شود. این نکته مهمی است که باید در زمان ریختن لیمو عمانی به هر نوع خورش به آن توجه لازم را داشته باشید. به این صورت است که خورشت شما دیگر تلخ نمی شود.

در مرحله بعد، پس از اینکه گوشت و لپه کاملا پخته شدند، لیمو عمانی‌های خیس خورده را به خورش اضافه کنید. در این مرحله نمک و فلفل را نیز اضافه کنید

نکته : همیشه در تهیه انواع خورش ها، بعد از این که گوشت و حبوبات شما پخته شدند، به آن نمک اضافه کنید. اگر از همان ابتدا نمک بریزید، باعث می شود تا گوشت و حبوبات سفت شوند و به راحتی پخته نمی شوند و همین هم یک ضعف برای خورش شما محسوب می شود.

نکته : برای این که خورش قیمه شما خوشرنگ شود، می‌توانید کمی زعفران نیز در اواخر پخت به آن اضافه کنید.

شما می توانید هر نوع چاشنی که دلخواه شما و اعضای خانواده است را به خورش تان در این مرحله اضافه کنید و سپس اجازه دهید تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزد و به اصطلاح جا بیفتد.

در این فاصله که خورش در حال پخته شدن است، شما می توانید سیب زمینی‌های تان را به صورت خلالی خرد کنید و سپس آنها را  سرخ کنید و زمان سرو، خورش تان را با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید.

نکته : در صورت تمایل می توانید سیب زمینی ها را در پنج دقیقه آخر پخت به خورش تان اضافه کنید. در این صورت هم سیب زمینی های شما نرم می شوند و هم اگر آب خورش تان زیاد است، به این طریق می توانید خورشی غلیظ و خوشمزه داشته باشید.

نکته : اگر با مصرف گوشت قرمز مشکل دارید و یا برای شما مضر است، می توانید این خورش را با گوشت مرغ هم تهیه کنید. بهترین قسمت مرغ برای تهیه خورش قیمه، سینه آن است. بافت سینه در طی پخت متلاشی نمی شود و رنگ خورش را تغییر نمی دهد.

برای تهیه خورش قیمه با مرغ هم گوشت سینه را درست در همان مرحله که گوشت قرمز را به پیاز اضافه می کنید و تفت می دهید، به پیازتان اضافه کنید و خوب تفت دهید. باقی مراحل این دو نوع متفاوت از خورشت قیمه با هم فرق چندانی ندارد.

گفتنی است که خورشت قیمه با مرغ برای افرادی که مشکل چربی دارند و یا برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند هم مفید است چرا که مقدار کالری آن مناسب است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

میزان کالری خورش قیمه با مرغ

میزان کل کالری موجود در این نوع خورش حدود ۲۹۰۰ کیلوکالری است.

میزان کالری موجود در یک بشقاب مخصوص خورش از خورش قیمه ­ی مرغ چیزی در حدود ۷۳۰ کیلوکالری است.

میزان کالری موجود در یک قاشق غذاخوری از خورشت قیمه با گوشت مرغ چیزی در حدود ۵۰ کیلوکالری است.

امیدواریم این خورشت خوشمزه را با نکات مهم گفته شده تهیه کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه خورش آلو اسفناجطرز تهیه خورشت کرفس و خورش بادمجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.