پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / آموزش چند مدل مختلف تهیه خورشت بامیه

آموزش چند مدل مختلف تهیه خورشت بامیه

طرز تهیه خورش بامیه , طرز تهیه خورشت بامیه
کشور ایران دارای تنوع غذایی بالایی است. مثلا شمال ایران دارای انواع خاصی از غذاها هست و همینطور جنوب، غرب و شرق ایران هم غذاهای مناسب با فرهنگ خود را دارند.

یکی از غذاهای محبوب ایرانی، غذاهای جنوبی هستند و یکی از انواع غذاهای جنوبی خورشت بامیه است. البته خورش بامیه در جاهای دیگر ایران هم طبخ می شود اما به طور معمول مخصوص جنوب کشورمان است.

به این ترتیب انواع خورشت بامیه وجود دارد. مثلا خورشت بامیه با مرغ یا خورشت بامیه عربی. ما در این مقاله از پارسی نو روشهای مختلف برای پخت خورش بامیه را برای شما منتشر کرده ایم که امیدورایم مورد استفاده شما قرار گیرد.


انواع روش پخت خورشت بامیه

بامیه یکی از مواد خوراکی است که حاوی انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی از قبیل ویتامین K، منگنز، ویتامین C، فولات، منیزیم، تیامین و ویتامین B است. علاوه بر این مواد مغذی، بامیه یک منبع سرشار از پروتئین و فیبر است و به همین دلیل هم مصرف بامیه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی – عروقی در کسانی که آن را مصرف می کنند، کاهش دهد. روشهای زیادی برای پختن این خورش مغذی وجود دارد که در ادامه ۴ نوع از آنها را یاد خواهید گرفت.

طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

مواد لازم برای درست کردن خورشت بامیه جنوبی

مواد مورد نیازمیزان لازم
بامیه۷۰۰ گرم
گوشت مخصوص خورش۴۰۰ گرم
گوجه‌ فرنگی۶۰۰ گرم
تمبر هندینصف بسته
سیریک بوته کوچک
نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم
پیاز۲ عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای خردشده برای تزیینبه میزان لازم

آموزش گام به گام تهیه خورش بامیه

در ابتدای پخت، پیازها را خرد کنید و سپس در یک ظرف مناسب با گوشت خوب تفت دهید. وقتی پیاز و گوشت شما با هم تفت خوردند، زردچوبه و بقیه ادویه‌جات را هم اضافه کنید و بگذارید تا با هم تفت بخورند. در مرحله بعد روی گوشت تفت داده شده آب سرد بریزید و بگذارید تا خوب بپزد.

سراغ تمبر هندی بروید. آن را در یک کاسه آب جوش ریخته و آن را با قاشق کمی هم بزنید و بگذارید تا خیس بخورد. سیر یکی از مهمترین پایه ها در تهیه این خورش مغذی است که عطر و بوی خوبی به آن می دهد. سیرها را رنده کنید و تفت دهید. زمانی که سیرها سرخ شدند گوجه را که از قبل پوره‌شده را هم به مواد اضافه کنید و بگذارید تا آب گوجه کشیده شود و کمی تفت بخورد و طعم و بوی خامی گوجه ها گرفته شود.

نکته : می توانید سیر ها را با کارد به صورت ریز خورد کنید و به خورش اضافه کنید. اگر تمایل ندارید که خورش شما خیلی عطر سیر به خود بگیرد، از له کردن و رنده کردن و ریز کردن سیرها خودداری کنید. در این صورت سیرها را پوست کنده و به صورت درسته به خورشت خود اضافه کنید.

در مرحله بعد و زمانی که پوره گوجه فرنگی در حال جوشیدن است، به سراغ بامیه ها بروید. برای پاک کردن بامیه ها، می بایست چوب بامیه‌ها را با کار جدا کنید، فقط دقت کنید خیلی این چوب ها را از ته آنها نگیرید چون بامیه لزج می‌شود.

تمبر هندی را که گذاشته بودید که خیس بخورد را چنگ بزنید تا شیره آن جدا شود. این شیره را از صافی رد کنید و در نیم ساعت آخر پخت خورشت بامیه، به آن اضافه کنید.

در آخرین مرحله از پخت این خورشت جنوبی، نمک را اضافه کنید و بگذارید تا خورش جا بیفتد.

خورشت بامیه , خورش بامیه

فوت کوزه‌گری خورشت بامیه به سبک جنوبی

  • شما می توانید به جای گوجه‌فرنگی از یک تا دو قاشق رب گوجه هم استفاده کنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به چاشنی تمبر هندی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از آب‌لیمو برای چاشنی دادن به آن استفاده کنید.

طرز تهیه خورش بامیه با میگو

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه با میگو

مواد مورد نیازمیزان لازم
میگو پاک شدهبه میزان دلخواه
سیب‌ زمینیدو عدد متوسط
سیردو حبه
نمک، ادویه کاری و روغن به میزان لازم
رب گوجه‌فرنگیدو قاشق غذاخوری
بامیه به میزان دلخواه
پیازیک عدد متوسط

طرز تهیه خورش بامیه با میگو

اول از همه پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و آن را در ظرفی مناسب روی حرارت با یک قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. بعد از اینکه پیاز کمی سرخ شد، سیر را که رنده کرده اید به آن اضافه کنید. سپس کمی بعد میگو را اضافه کنید و اجازه دهید تا میگو همراه سیر تفت بخورد. در مرحله بعد زردچوبه، ادویه و رب گوجه را اضافه کنید. در گام بعد سیب‌ زمینی‌ها را اضافه کنید.

الان زمان اضافه کردن آب رسیده است. آب را تا جایی اضافه کنید که روی سیب زمینی ها را بپوشاند. در قابلمه را ببندید تا سیب‌زمینی‌ها پخته شوند. حالا سر بامیه‌ها را جدا کنید، اصطلاحا بامیه ها را پاک کنید. بعد از این کار بامیه ها را در کمی روغن تفت دهید. در اواخر پخت بامیه های تفت داده شده را به خورشت تان اضافه کنید و بگذارید در تا با حرارت ملایم بپزند و نرم شوند.

فوت کوزه‌گری پخت خورشت بامیه با میگو

  • بامیه‌ها را در یک ظرف ریخته و اجازه دهید تا در حدود نیم ساعت با آب و نمک در آب جوش بجوشند. سپس بامیه های نرم شده را در صافی بریزید و با آب شستشو دهید. وقتی آب بامیه ها خوب گرفته شد آنها را در یک ظرف مناسب بدون روغن کمی تفت دهید تا لزجی‌ بامیه کاملا گرفته شود.

طرز تهیه خورش بامیه و بادمجان

مواد لازم برای درست کردن خورش بامیه و بادمجان

مواد مورد نیازمیزان لازم
مرغیک عدد کامل
بادمجان قلمی و شیرینشش عدد
بامیه۵۰۰ گرم
پیاز۲۵۰ گرم
غوره ۲۵۰ گرم
رب گوجه‌ فرنگی یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان دلخواه
روغن۱۵۰ گرم

مراحل تهیه خورش بامیه و بادمجان

در ابتدا مرغ را در یک لیوان آب همراه با پیاز، رب گوجه‌ فرنگی و کمی نمک و فلفل بگذارید تا خوب بپزد. بگذارید مزغ تا زمانی روی حرارت باشد که آب آن حدود نصف لیوان شود. بادمجان ها را به صورت درسته خوب بشویید و پوست بکنید و کناره‌ آنها را چاک دهید و با نمک در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید. در مرحله بعد مرغ پخته شده را قطعه قطعه کنید، استخوان های درشت آن را بگیرید و فعلا کنار بگذارید.

در موادد لازم این نوع خورشت غوره داشتید؛ آنها را بشویید وکمی نمک به آن بزنید و در هر چاک بادمجان کمی از این غوره ها را بریزید. بامیه هایی را که از قبل پاک کرده اید و خوب شسته اید را در ظرف مرغ بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم بپزند و نرم شوند. بعد از پخت، بادمجان‌ های سرخ شده را روی ظرف بامیه بچینید و حرارت را ملایم کنید تا به آرامی خورش جا بیفتد.

فوت کوزه‌گری خورش بامیه و بادمجان

  • برای این که روغن اضافی بادمجان‌ها گرفته شود، آنها را در آبکش فلزی بچینید و آبکش را روی ظرف مناسب فر بگذارید. این ظرف را چند دقیقه در فر با حرارت ملایم قرار دهید. با این روش روغن اضافی بادمجان‌ها ته ظرف باقی می‌ماند وو یک خورش سالم خواهید داشت.

دستور تهیه خورش بامیه , دستور تهیه خورشت بامیه


طرز تهیه خورش بامیه با بادام هندی

برای تهیه خورش بامیه با بادام هندی به مواد زیر نیاز دارید

مواد مورد نیازمیزان لازم
بامیه۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی۳ عدد متوسط
بادام هندی ۵ الی ۱۰عدد
فلفل تند سبز۱ عدد
زنجبیل۱/۲قاشق چایخوری
سیر۲ حبه
کشک ۴ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
پودر گشنیز و زیره۲ قاشق چای خوری
زردچوبه۱/۴ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز ۱/۲ قاشق چای خوری
دانه رازیانه ۱/۴ قاشق چای خوری
برگ گشنیز خرد شده۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
روغن ۲ قاشق غذاخوری + ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
نمکبه مقدار لازم

مراحل پخت خورش بامیه با بادام هندی

در ابتدای کار بادام هندی ها را آسیاب کنید. بعد فلفل سبز، زنجبیل و سیر را هم  ریز خرد کنید و یا آنها را آسیاب کنید و آماده برای پخت یک کناری بگذارید. برای تهیه این نوع خورش باید گوجه فرنگی ها را پوره کنید و ان را هم فعلا کنار بگذارید.

نوبت به پاک کردن بامیه می رسد. سر و ته بامیه ها را بگیرید و آنها را در اندازه های ۳ سانتیمتری نصف کنید. ۱ و ½ قاشق غذاخوری روغن را داخل ظرف مناسب بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. سپس بامیه ها را در این روغن بریزید و مقداری نمک روی آنها بریزید و بگذارید تا تفت داده شوند.

تفت دادن بامیه ها را تا زمانی ادامه دهید تا بامیه ها سرخ شوند. نشانه سرخ شدن بامیه آن است که بامیه ها کمی تیره و اندازه آن ها کوچک می شود. در این مرحله حرارت را خاموش کنید و بامیه ها را در ظرف دیگری بریزید.

در مرحله بعد، ۲ قاشق غذاخوری روغن را در همان ظرف قبلی که بامیه ها را در آن سرخ کرده اید، بریزید. دانه های رازیانه را به این روغن اضافه کنید. وقتی صدای ترق تروق دانه های رازیانه شروع شد، پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و بگذارید تا کمی سرخ شوند. بعد فلفل سبز، زنجبیل و سیر را به آن اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید.

در گام بعد پوره گوجه فرنگی را هم به مواد فوق اضافه کنید و بگذارید تا زمانی که روغن از گوجه ها جدا شد بجوشد. به این صورت طعم خامی گوجه هم گرفته می شود.

الان باید زردچوبه، فلفل قرمز، نمک و ادویه را اضافه کنید و خوب خورشت را هم بزنید.کشک و پودر گشنیز و زیره و بادام هندی آسیاب شده را هم بریزید. در مرحله آخر بامیه ها را هم اضافه کنید و بار دیگر مواد را هم بزنید. سپس اجازه دهید با حرارت ملایم خورش تان جا بیفتد.

وقتی خورش تان به غلظت لازم رسید، آن را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با گشنیز تزیین کنید. خورش بامیه را تا زمانی که گرم است باید سرو کنید.

نکات مهم در تهیه خورشت بامیه

اگر نکاتی که در ادامه این مقاله پارسی نو می آید را رعایت کنید، حتما یک خورشت خوشمزه و خوش آب و رنگ را تهیه می کنید.

  • برخی عادت دارند که خورشت شان را مرتب هم می زنند، اما در مورد خورش بامیه باید بدانید که هم زدن زیاد باعث وا رفتن بامیه ها می شود. پس در زمان طبخ، این خورشت را زیاد هم نزنید.
  • سعی کنید از همان ابتدا که آب به خورشت تان اضافه می کنید، بگذارید آب آن به حدی کم شود که باب سلیقه شماست. اگر آب خورش شما خیلی غلیظ شود و شما مرتب آب اضافه کنید باعث می شود که خورشت بامیه شما از ریخت بیفتد.
  • شعله و حرارت خورشت بامه را زیاد نکنید چون زیاد بودن شعله گاز باعث می شود تا بامیه ها وا بروند و شکل خورشت شما زیبا نخواهد بود.

امیدواریم با نکات گفته شده بتوانید یک خورشت بامیه خوشمزه را تهیه کنید و در کنار خانواده میل کنید و یا از میهمانان خود به خوبی پذیرایی کنید. این خورش یکی از انواع خورش هایی است که در مقایسه با خورش های دیگر برای میهانی ها کمتر مورد توجه است و بنابراین اگر شما آن را برای پذیرایی از میهمانان خود انتخاب کنید و بپزید، حتما پذیرایی متفاوتی خواهید داشت.

گفتنی است که این خورشت را هم می توان با نان و هم می توان با پلو سرو کرد.


 

مطالب مشابه : مراحل درست کردن خورشت قیمه – طرز تهیه پلو مرغ خوشمزه و طرز تهیه بادمجان پلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.