پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / خواص کرفس برای لاغری + مضرات کرفس

خواص کرفس برای لاغری + مضرات کرفس

خوردن کرفس , مصرف کرفس تازه خواص
یکی از سبزیجات بسیار مفید برای بدن، کرفس است. از خواص کرفس تقریبا همه اطلاعاتی دارند چرا که خواص کرفس برای لاغری باعث شهرت بیش از حد آن شده است.

خواص آب کرفس هم باعث شده است تا اکثر خانواده ها آن را در رژیم غذایی شان بگنجانند. گفته شده است که اگر آب کرفس ناشتا مورد مصرف قرار بگیرد، باعث تنظیم بدن می شود. اما در مورد بهترین زمان خوردن آب کرفس باید با متخصصان مشورت کرد. در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد فواید خوردن کرفس مطالبی را گردآوری کرده ایم ضمن این که به مضرات کرفس هم پرداخته ایم.


اطلاعات کلی در مورد کرفس و خواص آن

کرفس با نام علمی Apium graveolens  یک گیاهی است که در آشپزی هم کاربرد دارد و دارای خواص زیادی است. از نظر ظاهری ارتفاع گیاه کرفس تا یک متر هم می‌رسد. در گذشته پارسیان به كرفس، كرفش گفته اند البته این گیاه در بین پارسیان به نام كرسب هم شهرت داشته است و در بین عرب ها هم آن را معرب كرده و كرفس گفته اند.

به طور کلی در مورد خواص کرفس باید بدانید که این گیاه سرشار از مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم است که این ترکیبات برای به آرامش رسیدن اعصاب و بیماریهای روحی بسیار سودمند هستند. همچنین کرفس منبع غنی از ویتامینهای ک؛ و سی است که جزو آنتی‌اکسیدان به شمار می روند و وجود این ویتامین ها باعث کاهش تورم یاخته‌های بدن می شوند و کار سم‌زدایی از بدن را بر عهده دارند و قادرند تا با روماتیسم و بیماری‌ های سرطانی مبارزه کنند و حتی از بروز آنها هم پیشگیری می کنند.

کرفس دارای هورمون‌های گیاهی است که این هورمون ها همراه با روغن‌ های ضروری که در کرفس وجود دارد، باعث شده اند تاکرفس طعم مطبوع و معطری داشته باشد. این ترکیبات خاص در سبزی کرفس به همراه سایر املاح و ویتامین‌هایی که دارد، باعث شده اند تا کرفس به یک سبزی معجزه گر تبدیل شود.

خواص کرفس , خاصیت آب کرفس

جالب است بدانید که گیاه کرفس از معدود گیاهانی به شمار می رود که می‌توان آن را بطور همزمان با میوه‌ها و سبزیجات دیگر مورد مصرف قرار داد و عوارض جانبی در بدن به وجود نمی آورد و یا فرد را دچار مشکلات دستگاه گوارش نمی کند.

البته گاهی می بایست برای درمان برخی از مشکلات و بیماریها کرفس را با مواد خوراکی یا سبزیجات دیگر مورد مصرف قرار داد. مثلا  ترکیب کرفس با آب انگور و سیب برای درمان روماتیسم مناسب است. یا ترکیب کرفس با زنجبیل برای درمان میگرن و سردرد مفید است. ترکیب کرفس با لیموترش برای درمان سرماخوردگی مناسب است و قند خون بالا را پایین می آورد.

خلاصه آن که خواص کرفس آنقدر زیاد هستند که فرانسوی ها می گویند اگر مردم از خاصیت كرفس مطلع بودند، مزارع شان را به كاشت آن اختصاص می دادند.

این را هم باید افزود که کرفس کوهی نیز نوعی از کرفس به شمار می رود که طبع گرم دارد و دارای خواص فراوانی هم هست.


خواص درمانی كرفس را بشناسید

در ادامه از فواید کرفس برای شما صحبت کرده ایم، خاصیت کرفس به خاطر داشتن مواد مفیدی هست که در ترکیبات خود دارا می باشد. پس ابتدا به طور کامل به این ترکیبات می پردازیم و بعد در مورد خوردن کرفس و خواص آن برای قسمتهای مختلف بدن صحبت خواهیم کرد.

کرفس منبع غنی از املاح و ویتامین ها

خوب است این را بدانید که كرفس انواع مختلفی دارد و در بین این انواع، دو نوع از آن برای مصرف خوراکی و تغذیه مناسب هستند و بقیه این انواع خاصیت دارویی دارند و در مداوا مورد مصرف قرار می گیرند. در كرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر وجود دارد. آنچه که باعث متفاوت شدن کرفس از سایر سبزیجات می شود، عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انكارناپذیر آن است. این را هم باید بدانید که مهم‌ترین نوع دارویی گیاه كرفس، كرفس آبی یا كرفس مرداب است كه این نوع کرفس به شکل خودرو در كنار مرداب‌ها می‌روید. یک نوع دیگر از کرفس وجود دارد كه به علت داشتن عطر زیاد به كرفس مشك شهرت دارد.

در مورد این که قسمتهای مختلف کرفس دارای چه املاح و ویتامین هایی است باید بدانید که برگ کرفس سرشار از ویتامین A (بتاکاروتن) است. ساقه کرفس منبع ویتامین های B6 ,B2 ،B1، ویتامین C است و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر،سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری هم در ساقه آن وجود دارد.

در کرفس هورمون های گیاهی وجود دارد که به همراه روغن های ضروری در این گیاه، باعث شده اند که نه تنها کرفس طعم معطری داشته باشد، بلکه در کنار سایر املاح و ویتامین ها این سبزی شگفت انگیز را به معجونی تبدیل کنند که می تواند هر دردی را درمان کند.

كرفس منبع غنی از ویتامین ث

ویتامین ث یکی از مهمترین ویتامین ها در گیاه کرفس است. در مورد خواص این ویتامین باید بدانید که به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیارکمک می کند. مثلا می توان علائم سرماخوردگی را با مصرف سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین ث کاهش داد و حتی آنها را از بین برد. نتایج تحقیقات معتبری نشان داده است که ویتامین ث گزینه ای مناسب برای مقابله با سرماخوردگی به شمار می رود؛ این ویتامین با تخریب ناشی از رادیکال های آزاد هم مقابله می کند.

گرفتن آب کرفس , خاصیت آب کرفس ناشتا

خواص كرفس برای پوست و مو

چون کرفس منبع مهمی از ویتامین ها از جمله ویتامین آ، ب و ث هست و حاوی املاح زیادی هم هست، یک مکمل مناسبی برای زیبایی پوست و مو به شمار می رود.

اگر در طول هفته ۲ یا ۳ بار یک لیوان آب کرفس بخورید، علاوه بر این که سلامتی اندام های مهم درونی خود را تضمین کرده اید، کمک زیادی هم به شادابی و جوان نگه داشتن پوست و موی خود کرده اید. در صورت مصرف آب کرفس، تاثیرات آن را طی چند روز اول درک خواهید کرد.

خواص كرفس براي پوست و مو

برای از بین بردن جوش ها و لکه های پوست، ویتامین C و انواع ویتامین های B موجود در آب کرفس بسیار مفید هستد و از این رو توصیه می شود کسانی که دچار جوش صورت و یا لک صورت هستند، حتما آب کرفس بنوشند.

کلسیم موجود در آب کرفس رشد و ترمیم مو و ناخن ها را به دنبال خواهد داشت. اگر میل به مصرف شیرینی در شما زیاد است و این خود یکی از عوامل بروز جوش و لک پوست به شمار می رود، توصیه می شود که از آب کرفس غافل نشوید. در حقیقت  آب کرفس میل شما را به مصرف خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها کم می کند و باعث می شود پوستی زیبا و صاف و درخشان داشته باشید.

فواید کرفس برای فشار خون

اگر دچار مشکل فشار خون هستید، حتما آب کرفس را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. بر اساس مطالعات انجام گرفته، مصرف آب کرفس به شکل روزانه و به مدت یک هفته، اثر قابل ملاحظه ای بر پایین آوردن فشارخون دارد.

این را باید بدانید که آب کرفس مُدر است و باعث افزایش دفع ادرار از بدن می شود که همین سموم را از بدن رفع می کند و برای سلامت بدن بسیار مفید است. آب کرفس دارای پتاسیم و سدیم است و از این رو یک تنظیم کننده‌ های قوی مایعات بدن به شمار می رود و در ضمن به تولید ادرار کمک می‌ کنند و در نتیجه بدن مایعات اضافی از بدن خارج می شوند.

خواص کرفس برای فشار خون

در گیاه کرفس یک ماده شیمیایی وجود دارد که Phthalides نامیده می شود و مصرف آن در بدن باعث آرامش بافت ها و ماهیچه های بدن و عروق می شود و نرمی و انعطاف مخصوصی را برای آنها به دنبال دارد. به دنبال این تغییر در بدن، خون به راحتی در عروق به گردش می افتد و به تمام بافت ها در سطح مناسبی خون رسانی می شود. گفتنی است که این ماده شیمیایی کاهش ترشح هورموناسترس در بدن فردد مصرف کننده را هم به دنبال دارد.

یکی از شگفتی های ناشی از مصرف مداوم آب کرفس آن است که فشار خون در حد طبیعی باقی  می ماند و از حد نرمال کمتر نمی شود.

خواص كرفس برای پیشگیری از سرطان

نتایج مطالعات معتبر علمی نشان داده اند که ترکیبات موجود در گیاه کرفس از انتشار سلول‌ های سرطانی جلوگیری می‌ کند. این مطالعات اعلام کرده اند که کرفس ترکیبی دارد به نام استیلنیک(acetylenic) که این ترکیب باعث توقف رشد سلول ‌های تومور در بدن می شود.

در خصوص فاید درمانی کرفس برای بیماری سرطان، نچرال نیوز در گزارشی گفته است که لوتئولین(Luteolin) ترکیبی است که به مقدار کمی در نعناع و جعفری یافت می شود اما به میزان چشمگیری  در کرفس وجود دارد که این ترکیب با دارا بودن آنتی‌ اکسیدان قوی می‌ تواند صدمات ناشی از تخریب سلولی را برطرف کند.

در مورد خاصیت کرفس برای سرطان باید بدانید که آب کرفس در بر دارنده هشت گروه از مواد ضد سرطان است که هم در پیشگیری و هم در درمان این بیماری مهلک بسیار مفید هستند.

خاصیت كرفس برای آسم و آرتروز

آب کرفس برای التهاب مفاصل و انقباض عضلانی ماهیچه دارای خواص زیادی است و مصرف آن سختی التهابات در بیماری‌ های مرتبط را پایین می آورد. بنا بر آنچه محققان اعلام کرده اند کرفس و یا آب آن می ‌تواند بر مغز که هسته دستگاه عصبی است، تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجه  تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد؛ بنابراین با مصرف کرفس تورم و درد در قسمتهای مختلف بدن از بین می رود و بیماری‌ هایی از قبیل نقرس و تورم‌ های مفصلی نیز خفیف ‌تر می‌ شوند. درد و تورم در بدن ناشی از عملکرد نامناسب سیستم دفاعی بدن است که می توانید با خوردن کرفس این سیستم را در بدن ارتقا دهید و عملکرد آن را بهبود دهید.

این را هم باید بدانید که Polyacetylene  یک نوع ترکیب مهم در کرفس و آب کرفس است که پر قدرت ترین ماده شیمیایی ضد التهاب بدن به شمار می رود و می تواند عوارض و دردهای مفاصل به علت روماتیسم یا  آرتروز، آسم، نقرس و ناهنجاری های ریوی را در بدن کاهش دهد.

در مورد تاثیر آب کرفس بر کاهش التهاب در بدن مطالعات زیادی صورت گرفته و نتایج آنها هم جالب بوده است، از جمله در یک مطالعه جالبی بر روی آب کرفس مشخص شده که ماده شیمیایی به نام Luteolin  توانایی خنثی کردن عوارض التهاب را در بدن دارد و در نهایت مصرف این معجون شگفت انگیز بدن را در برابر بروز التهاب به خوبی محافظت می کند.


خواص آب کرفس برای کلسترول

وجود ترکیب شیمیایی به نام بوتیل فتالید(Butylphthalide) در گیاه باعث کاهش سطح کلسترول بد خون(LDL) می ‌شود. این خاصیت کرفس از نظر مطالعات علمی هم به اثبات رسیده است.

خواص آب کرفس برای کلسترول

خواص کرفس برای بی خوابی

اگر مشکل در خوابیدن دارید و خواب راحتی را تجربه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم که کرفس بخورید. چرا که گیاه كرفس به علت دارا بودن مواد معدنی منیزیم و پتاسیم برای آرامش اعصاب و بیماری های روحی بسیار مفید است.

پس افرادی که دچار مشکل کم خوابی و بی خوابی هستند می توانند از کرفس برای رفع مشکل خود بهره بگیرند.

فواید کرفس برای لاغری و كاهش وزن

اگر آب کرفس را به صورت روزانه مصرف کنید، ولع خوردن شیرینی‌ جات در شما از بین می ‌رود. خوب است بدانید که طبیعت سبزی کرفس بر روی هورمون اشتها و گرایش به مصرف مواد شیرین و قندی اثر مثبت می گذارد و فرد گرایش کمتری به سوی این مواد دارد و در نهایت همین هم باعث پیشگیری از زیاد شدن وزن بدن می شود.

خواص کرفس برای لاغری و كاهش وزن

خوردن کرفس برای آبرسانی به بدن

بنا به گفته محققان، از مجموع ترکیبات گیاه کرفس حدود ۹۵ درصد از آن را آب تشکیل می‌دهد. وجود همین میزان آب باعث شده است تا محققان بگویند که خوردن کرفس بهترین روش برای حفظ سطح مایعات بدن است. محققان می گویند که کرفس چون دارای آب فراوانی است، به عنوان یک میان وعده‌ مناسب درطول ماه‌های گرم فصل تابستان به شمار می رود و در نتیجه از بروزکم‌آبی بدن در این فصل پیشگیری می‌کند.»

خواص کرفس برای كلیه و مجاری ادراری

بنا بر اعتقاد دانشمندان، كرفس بهترین ماده غذایی به شمار می رود که برای عفونت مجاری ادراری بسیار مفید است و اسید اوریك بالا را از طریق تمیز‌كردن كلیه و مجاری ادرار پایین می آورد. آنچه که باعث می شود تا کرفس دارای این خاصیت باشد، ترپین ماده معطر كرفس است كه باعث دفع سنگ كلیه از مجاری ادرار می شود یا آلودگی میكروبی و درد را درمان می کند.

گفتنی است که كرفس باز کننده عروق است و از این جهت برای تقویت قلب و ریه سودمند است. برای دست و پای سرما زده و همینطور برای درمان سایر زخم‌ها كمپرس جوشانده كرفس یک راه درمان بی نظیر است. برای باز کردن گرفتگی‌های معده تخم کرفس قوی‌تر از سایر قسمت‌های این گیاه است. این را هم باید بدانید که بذر این گیاه اشتها آور است و به هضم غذا كمك شایانی می‌كند.

به این ترتیب چون آب کرفس سموم بدن را به شکل خیلی عالی از بدن دفع می کند و شکستن و حذف سنگ‌ ها در بدن هم نتیجه استفاده از ترکیبات این نوشیدنی است، مصرف کرفس به شدت به افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ‌ های مجاری ادراری توصیه می‌ شود.

پیشنهاد می کنیم که برای خردكردن سنگ‎هایی كه در كلیه و مثانه هستند، آب كرفس را با مرزه ترکیب کنید و روزی ۳ استكان مورد مصرف قرار گیرد.

مصرف كرفس برای دستگاه گوارش

مصرف روزانه یک لیوان عصاره کرفس باعث می شود تا روده ها عملکرد بهتری داشته باشند و در نتیجه به نحو مناسب و طبیعی تخلیه می شوند. دقت داشته باشید که در آبگیری حتما برگ‌ های کرفس را هم آب بگیرید.

اگر مشکل یبوست دارید، حتما آب کرفس مصرف کنید زیرا آب این گیاه دارای املاح و ویتامین ها و همچنین فیبر با کیفیت بالا است که در مجموع از بروز یبوست در فرد پیشگیری می کند و باعث تنظیم حرکت روده ها می شود.

چنانچه در وعده های غذایی مقداری کرفس تازه مصرف کنید، قدرت هضم و جذب غذا در بدن بالا می رود و حجم بیشتری از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی را از طریق جدار روده به سیستم خون وارد می کند و لنف کرده تا در سوخت و ساز پیچیده آن ها در سلول ها تاثیرگذار باشد.

در خصوص فواید خوردن کرفس برای دستگاه گوارش باید بدانید که گیاه کرفس قدیمی ترین روش درمانی برای رفع سوزش سردل به شمار می رود و این فایده کرفس به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی پایین آن است. این را هم باید بدانید که یک پژوهش علمی معتبر که در «سالنامه‌ی اتولوژی، راینولوژی و لارینگولوژی» منتشر شد، گیاه کرفس را در رژیم غذایی کم اسید که برای افراد مبتلا به ریفلاکس اسید معده مناسب است، قرار داد. با این حال محققان در حال انجام مطالعات بیشتر در این خصوص هستند.

خواص کرفس برای تقویت لثه‌

انواع كرفس دارای ویتامین ث هستند  به همین علت باعث می شوند تا لثه ها محکم شوند. اگر سابقه مشکلات مربوط به لثه دارید، حتما از کرفس در رژیم غذایی روزانه تان استفاده کنید تا لثه هایی محم و زیبا داشته باشید.

 فواید کرفس برای بوی بد دهان

گفته می شود که اگر در یک وعده غذایی کرفس مصرف کنید، باعث می شود تا بوی بد دهان از بین برود. این احتمال وجود دارد موادی كه در معده تولید می شوند با مواد معطر كرفس مخلوط شده و ترکیب آنها از بد شدن بوی دهان پیشگیری می کند.

توصیه شده است که كسانی كه مشکل بوی بد دهان دارند، می بایست هرروز مقداری كرفس بخورند. در صورت رفع نشدن مشکل، مراجعه به پزشک ضروری است.

خاصیت کرفس برای تقویت نیروی جنسی

این که کرفس باعث تقویت قوای جنسی بویژه در مردان می شود، از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده است اما اکثر مردانی که این گیاه را مصرف کرده اند به اثرات آن در رفع مشکلات جنسی شان اذعان داشته اند. البته ویتامین B6 و اسید پانتوتنیك موجود در کرفس اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و كلسیم کرفس باعث تقویت ماهیچه ها می شوند و در راحت شدن و رلكس آنها كمك زیادی می كنند.

 خواص ضد پیری کرفس

افرادی که در سن میانسالی هستند می توانند از کرفس برای پیشگیری از بروز زود هنگام علائم پیری در خود استفاده کنند. به عنوان مثال با مصرف این سبزی، فشار خون را می توان پایین آورد و دردهای مفصلی و رماتیسم به واسطه گوگرد موجود در کرفس از بین می روند و درمان می شوند.

کرفس برای مقابله با اثرات بد سیگار

اگر خودتان سیگار می کشید و یا اطرافیانتان سیگار می کشند و در معرض دود سیگار و عواقب ناخوشایند آن برای قلب و عروق هستید و در این مورد نگران می باشید،پیشنهاد می کنیم که این نگرانی را با نوشیدن یک لیوان آب کرفس و هویج در روز از بین ببرید.

كرفس برای تقویت حافظه

گیاه کرفس یک منبع غنی از فسفر است و بنابراین مصرف آن برای تقویت حافظه سودمند است و باعث می شود تا بویژه در کودکان قدرت یادگیری بالا برود.

هشدار خوردن كرفس در بارداری

هر چند این نوع سبزی دارای خواص زیادی است اما برای دوران بارداری و حاملگی به هیچ وجه توصیه نمی شود. حتی مصرف کرفس در دوران لقاح هم ممنوع است. این ممنوعیت از آن رو است که کرفس باعث سقط جنین می شود. گفته می شود مصرف کرفس در دوران بارداری باعث می شود تا کودک به صرع دچار شود.

هشدار خوردن كرفس در بارداری

خواص کرفس در شیردهی

علیرغم آن که مادران باردار از مصرف کرفس منع شده اند، اما در دوران شیردهی این ممنوعیت برداشته شده است و حتی توصیه شده است تا در این دوران برای زیاد شدن شیر مادر، کرفس مورد استفاده قرا رگیرد.


خلاصه ای از سایر فواید خوردن كرفس

  • خوردن كرفس موجب تصفیه كننده خون می شود.
  • افراد مبتلا به دیابت برای پایین آوردن قند خودن، می توانند کرفس را مورد مصرف قرار دهند.
  • مبتلایان به نقرس، مصرف کرفس را در برنامه غذایی شان بگنجانند.
  • اگر تنگی نفس و یا آسم دارید، حتما کرفس مصرف کنید. این دسته از افراد می توانند کرفس را به شکل خام یا پخته مصرف کنند. توصیه شده است این افراد آب کرفس را با مخلوط آبلیمو میل کنند.
  • بیماریهای جذام و پیسی با خوردن کرفس قابل پیشگیری هستند.
  • کرفس چه به شکل پخته، چه به شکل خام و چه به شکل سالاد برای بازشدن صدا بسیار مفید است. برای این هدف، ۱۵ گرم برگ کرفس را در ۵۰۰ سی‎سی آب بجوشانید و سپس صاف کرده و همراه شیر ترکیب کنید و مورد مصرف قرار دهید.
  • برای درمان بادهای بدن کرفس بسیار مفید است. برای این کار تخم كرفس را بکوبید و با شكر مخلوط کنید. این ترکیب را چند روز مرتب مصرف کنید و بعد وقفه ای بیاندازید و دوباره چند روز دیگر مصرف کنید.
  • اگر كرفس را بكوبید و سپس با آرد برنج ترکیب كنید برای درمان دردهای رماتیسمی بسیار مفید است. برای استفاده از این خاصیت کرفس، ترکیب درست شده را در محل به صورت ضماد بگذارید.
  • كرفس یک گیاه اشتهاآور به شمار می رود؛ برگ‎های کرفس بیشترین خاصیت را برای باز کردن اشتها دارند.
  • مصرف خام و پخته کرفس برای درمان تصلب شرایین مفید است.
  • مادرانی که دچار درد پستان می شوند، می توانند برای رفع این مشکل شان كرفس را بکوبند و به صورت ضماد روی محل درد بگذارند.
  • بهترین روش استفاده از کرفس برای کاهش وزن و لاغری آن است که برگ‎های تازه كرفس را با سالاد مخلوط کنید و سپس سالاد را میل كنید.
  • بهترین روش استفاده از کرفس برای درمان سرماخوردگی شدید آن است که كرفس به همراه پیاز خام را با مقدار كمی آبلیمو بعنوان سالاد میل كنید.
  • اگر به دنبال یک ملین قوی هستید، کرفس یک شاه سبزی فوق العاده برای رسیدن به این هدف تان است.

خواص تخم كرفس + مضرات آن

  • یکی از خواص تخم كرفس آن است که بازكننده گرفتگی‎ها و انسداد در بدن به شمار می رود.
  • ترجیحا برای سلامت ریه های تان تخم كرفس نخورید چرا که این گیاه برای ریه مضر است.
  • كرفس و مخصوصا تخم آن محرك نیروی جنسی به شمار می رود.
  • اگر دمنوش تخم کرفس میل کنید می توانید مجاری ادراری تان را ضد عفونی کنید. برای این هدف ده گرم تخم کرفس را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوش دم کنید و سپس روزی سه فنجان از آن مورد مصرف قرار گیرد.
  • تخم کرفس بری تقویت معده بسیار مناسب است، برای این هدف ۵ گرم تخم این گیاه را در ۱۵۰ سی‎سی آب جوش دم کنید و بعد از غذا یك فنجان از آن مورد مصرف قرار گیرد.

عوارض و مضرات كرفس را بدانید

هر چیزی از جمله کرفس اگر بدون احتیاط و با افراط مورد مصرف قرار گیرد، یقینا برای بدن عوارض جانبی در بر خواهد داشت. پس در مورد سلامت بدنتان مطمئن باشید که کرفس عوارضی برای تان نداشته باشد و در صورت نبود مشکلی در وضعیت سلامت تان، حد اعتدال را در خوردن کرفس رعایت کنید تا هیچ مشکلی برای تان پیش نیاید.

مضرات كرفس چیست

برخی از افراد تصور می کنند که اگر به صورت روزانه آب کرفس را مود مصرف قرار دهند، برای شان مفید است. در حالی که این تصور غلطی است و استفاده مرتب و متوالی آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود.در این مورد باید بدانید که کرفس از جمله سبزیجاتی است که دارای اگزالات فراوانی است و تجمع اگزالات در بدن، به ویژه در کسانی که دارای کلیه و مثانه سنگ ساز هستند، می تواند باعث شکل گیری و یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

گفتنی است که دریافت بیش از اندازه اگزالات در بدن عاملی تعیین کننده در از بین رفتن عناصر دو ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است در حالی که این عناصر نام برده برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز اثرات جبران ناپذیری بر بدن خواهد داشت.

مبتلایان به صرع از مصرف کرفس خودداری کنند.

اگر دچار اسهال هستید، از خوردن کرفس بپرهیزید.

کسانی که به نور حساسیت دارند می بایست از خوردن بیش از اندازه دانه كرفس پرهیز كنند. در ضمن اگر از آب کرفس به پوست خود زدید، در معرض نور آفتاب قرار نگیرید، چون باعث بروز لکه های پوستی می شود.

اطلاعات گیاه شناسی کرفس

كرفس از جمله گیاهان علفی به شمار می رود، ارتفاع گیاه کرفس به ۲۰ تا ۶۰ سانتیمتر می رسد و دارای ساقه‌ای منشعب است. برگ‌های این گیاه شفابخش هستند و از نظر ظاهری برگهای کرفس ضخیم اند و گل‌های آن كوچك هستند. گل کرفس معمولا به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است.

باید گفت که همه قسمتهای سبزی کرفس قابل مصرف است اما ریشه و برگ کرفس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس کرفس قابل پرورش است و می روید.

خرید کرفس و نکات مهم آن

چنانچه می خواهید کرفس خوب و مناسب بخرید باید توجه داشته باشید که کرفس‌هایی را که سفت و ترد هستند و برگ آن‌ها به راحتی شکسته می شوند، بخرید. برای اطمینان از تازه بودن کرفس خریداری شده ساقه‌ های آن را باز کنید و نگاه کنید ببینید که لکه‌ های قهوه‌ای و سیاه نداشته باشد. رنگ کرفس تازه می بایست سبز کمرنگ باشد.

خوردن کرفس , مصرف کرفس

شرایط نگهداری کرفس

برای این که بتوانید کرفس را به شکل مناسب نگهداری کنید، به یک ظرف دربسته نیاز است تا ساقه ها را داخل آن بگذارید. چنانچه ظرف در بسته در دسترس نداشتید، می توانید یک کیسه پلاستیکی دور کرفس ها بپیچید و سپس آنها را در یخچال نگهداری کنید. یک راه مناسب دیگر هم برای نگهداری کرفس آن است که کرفس ها را در یک پارچه نمدار بگذارید تا به این روش تازگی شان را حفظ کنند.

بهترین زمان مصرف کرفس بعد از خرید، یک تا دو روز بعد از خرید آن است. به این طریق بهترین دریافت را از مواد مغذی آنها خواهید داشت.

گفتنی است که کرفس در فریزر قابل نگهداری است. پیشنهاد می کنیم که برای نگهداری کرفس در یخچال، اجازه دهید تا کرفس خشک شود و رطوبت نداشته باشد.

طبع کرفس چیست؟

از نظر طب سنتی، طبع كرفس گرم و خشک است. سرد مزاجان به راحتی می‌توانند گیاه کرفس را مورد استفاده قرار دهند. اما گرم مزاجان نگران نباشند؛ مصلح کرفس سرکه است که باعث می شود تا مصرف آن را برای گرم مزاجان ممکن شود و عارضه ای در آنها به وجود نیاورد.

چنانچه سرد مزاجان در خوردن کرفس افراط کنند، دچار نفخ می شوند که می بایست برای رفع این مشکل گوارشی دارو‌هایی را استفاده کنند. گرم مزاجان هم کرفس را با سرکه میل کنند یا به سرکه آغشته کنند تا دچار نفخ نشوند.

از نظر طب سنتی، خوردن کرفس به بدن گرما می دهد و در حقیقت گرمی بخش جسم به شمار می رود و رطوبت بدن را برطرف می کند. پس به یاد داشته باشید که سبزی کرفس دارای خاصیت گرمابخشی زیادی است و ادرار آور هم هست.

روشهای مصرف کرفس

اگر بخواهیم از کاربرد‌های مهم کرفس نام ببریم، باید بگوییم که چند روش برای استفاده از این سبزی پر خاصیت وجود دارد:

کرفس را می توان به صورت خام، پخته، جوشانده مورد مصرف قرار داد و همچنین گرفتن آب کرفس هم یکی دیگر از روشهای مصرف آن به شمار می رود. تخم کرفس هم قابل استفاده است و از عطاری ها می توان آن را تهیه کرد.


مقالات مشابه : خاصیت ماش – خواص نارگیل و خواص یونجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.