پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۴ خاصیت شگفت انگیز میوه “به” و مضرات آن

۱۴ خاصیت شگفت انگیز میوه “به” و مضرات آن

خواص به , خواص میوه به , خواص درمانی به
در فرهنگ ما ایرانیان و بنا به هنر و سلیقه کدبانوهای ایرانی، انواع مرباجات و ترشیجات تهیه می شود. یکی از پرطرفدارترین انواع مرباهای ایرانی، مربای به است که از میوه پر خاصیت به تولید می شود.

در واقع شاید برای بهره گیری از خواص به پخته است که ان را به شکل مربا مورد مصرف قرار می دهند. اغلب خانمها هم از خواص به برای پوست اطلاع کامل دارند و آن را برای این منظور مورد مصرف قرار می دهند. خواص دم کرده به هم در بین ایرانیان و در طب سنتی شناخته شده است و برای رفع بسیاری از مشکلات گوارشی و حتی برای غلبه بر استرس مورد استفاده قرار می گیرد.


بسیاری از خانمهای باردار هم از خواص به دانه برای نوزاد  دارای اطلاعاتی گسترده هستند. ما هم در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد فواید میوه به برای شما صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

میوه بـِه که با نام بهی هم شهرت دارد، و دارای نام علمی: Cydonia oblonga می باشد، یک میوه گوشتی تقریبا خشک است و دارای کرک است که از نظر مزه هم دارای طعمی ترش و تقریباً گس است.

اما وقتی این میوه پخته شود بو و طعمی بسیار خوشایند دارد. و در این حالت برای تهیه کمپوت مناسب است و به صورت مربا و مارمالاد نیز مورد مصرف قرار می گیرد.

این میوه به طور معمول در بازار کشاورزان یا مغازه‌های تره بار به فروش می رسد. این میوه بیشتر در آمریکا و بخصوص در کالیفرنیا به خوبی به عمل می‌آید اما این میوه به صورت جهانی در ایران، ترکیه، چین، ازبکستان، آرژانتین، نیوزیلند نیز به خوبی پرورش می‌یابد.

در مورد درخت به باید بدانید که درختی از تیره گل سرخیان است. و در دسته سیب‌ها که پشت برگ‌هایش دارای کرک‌ است، قرار می گیرد.

میوه به سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین های آ و ب است و همچنین دارای  املاح آهکی و تانن است. این میوه دارای پروتید، گلوسید، لیپید و آب است و صد گرم از آن به تولید ۱۱۲ کالری انرژی در بدن می‌کند.

مصرف این میوه مغذی، باعث تقویت قلب، معده و اعصاب می شود، و اگر می خواهید روح و جسمی آرام داشته باشید توصیه می کنیم دمنوش به را آماده کنید چرا که دمنوش آن دارای خاصیت آرامبخشی است. درخت به در ایران دارای نامهای مختلفی است؛ در زبان ترکی آذربایجانی، هیوا، در رامیان و کتول، شغال، در لاهیجان و دلیجان و رودسر، توچ و در رامسر و شهسوار، سنگه نامیده می شود.

در نهایت هم باید بدانید که درخت به، در خاک‌های خشک و خیلی آهکی خوب به عمل نمی آید و به خاک عمیق نیاز دارد.


در مورد فواید به چه می دانید؟

میوه ها بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند. آنها غنی از مواد مغذی حیاتی هستند که بدن ما برای حفظ سلامتی اش به آنها نیاز دارد. در حالی که اکثر ما از خواص میوه هایی مانند انبه، پرتقال، موز، آناناس، هندوانه، انگور، سیب و غیره آگاهی داریم، اما میوه های خاصی هم وجود دارند که اکثر ما از خواص و ارزش غذایی آنها آگاه نیستیم.

به یکی از آن میوه های نادری است که سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن می تواند سلامت بدن ما را تضمین کند.

به اساسا یک میوه معطر متعلق به خانواده Rosaceae است که همچنین شامل سیب و گلابی هم می شود. این میوه بومی مناطق گرم و معتدل جنوب غربی آسیا است و یک میوه فصلی است و از پاییز تا زمستان در دسترس است.

هنگامی که میوه به رسیده باشد، به رنگ زرد طلایی در می آید و تقریبا شبیه گلابی می شود. میوه به شبیه به هلو و گوجه فرنگی گوشتی است و دارای دانه های متعدد در مرکز خود است. به طعم تارت دارد و معمولا به صورت خام مورد مصرف قرار نمی گیرد. برای غلبه بر اسیدیته آن اغلب پخته یا یخ زده مورد مصرف قرار می گیرد.

خاصیت به , ارزش غذایی به , خاصیت به برای پوست


خواص به

مانند بسیاری از میوه ها، به غنی از مواد مغذی مانند ویتامین A، B و C، فیبر و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. کم چرب است. در ادامه از خواص به برای شما صحبت کرده ایم:

به خواص ضد التهابی دارد

میوه بهِ رسیده یک منبع غنی از ویتامین C است. ویتامین C برای افزایش ایمنی بدن  بسیار مفید است و به درمان بیماری های التهابی کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد آلرژی است. میوه و عصاره دانه به می تواند برای درمان درماتیت آتوپیک و سيستيت کمک کند. همچنین می تواند در آماده سازی محصولات غذایی برای افراد مبتلا به آلرژی مورد استفاده قرار گیرد.

خوردن به باعث کاهش وزن می شود

میوه به کم کالری است اما دارای فیبر غذایی بالایی است. ۱۰۰ گرم از میوه تازه و خام آن حاوی ۵۷ کالری است. همچنین دارای چربی اشباع نشده، سدیم و کلسترول پایین است. همه این ویژگی ها باعث می شود که به یک انتخاب شگفت انگیز برای کاهش وزن و سلامت کلی بدن باشد.

به برای درمان زخم ها مفید است

فنولهای موجود در میوه به در مواجهه با زخم معده بسیار موثر عمل می کنند. آب به نیز برای افراد مبتلا به مشکل زخم معده بسیار مفید است و در درمان زخم معده کمک می کند، چرا که مصرف آن دستگاه گوارش را آرام می کند.

خوردن به , مزایای خوردن به , خوردن به پخته

درمان مشکلات سیستم گوارش با مصرف به

به یک درمان مؤثر برای بیماری های گوارشی است. به، هنگامی که با عسل مخلوط می شود، می تواند به درمان کولیت، اسهال، یبوست و عفونت های روده کمک کند. میوه به برای درمان بیماری بواسیر هم مناسب است.

مزایای آنتی اکسیدان به برای بدن

این میوه سرشار از خواص آنتی اکسیدان شگفت انگیز است چرا که دارای ترکیبات پلی فنولیک است. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند، روند پیری را کاهش می دهد و و حتای از روند پیری هم جلوگیری می کنند.

درمان تهوع و استفراغ با خوردن به

با خوردن میوه به می توان از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی پیشگیری کرد. تهوع و استفراغ را از بین می برند. به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور خوب عمل می کند، در حقیقت مصرف به باعث دفع مناسب آب از بدن می شود.

به دارای خواص ضد ویروسی است

تحقیقات نشان داده است که میوه به غنی از خواص ضد ویروسی است. فنول های موجود در آن با داشتن فعالیت ضد ویروس قوی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی. کمک می کند تا بدن در برابر سرماخوردگی، و سایر بیماری های ویروسی محافظت شود.

کاهش فشار خون با به

میوه به غنی از پتاسیم است که کمک می کند تا فشارخون بالا را پایین آورد.

کاهش سطح کلسترول با میوه به

مصرف منظم میوه به کمک می کند تا LDL یا کلسترول بد در خون کاهش یابد و سلامت قلب تضمین می شود.

مصرف به , خواص مصرف به , فواید مصرف به

به دارای خواص ضد سرطان است

خواص آنتی اکسیدانی میوه به، به بدن کمک می کند تا خود را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و سلول های سرطانی بدخیم را از بین ببرد. گرانول در این میوه حاوی ترکیبات ضد سرطان شناخته شده است. این تانن ها از غشاهای مخاطی شما در برابر سرطان محافظت می کنند.

میوه به استرس را از بین می برد

آنتی اکسیدان های مختلف در این میوه به کاهش استرس کمک می کند و باعث حفظ آرامش بدن می شود.

درمان بیماری های کبد و چشم با مصرف به

مصرف منظم به برای کسانی که مبتلا به بیماری های کبدی و چشم هستند مفید است. دانه های خیس شده و آب پز شده به برای تهیه ژله استفاده می شوند که می تواند مشکلات چشم، گلو درد و التهاب غشاهای مخاطی را تسکین دهد.


مزایای دانه و روغن به

دانه های به درمان درد و ناراحتیهای گلو و همچنین سایر بیماری ها مرتبط با گوش و حلق و بینی کمک می کند. روغن آن مانع از عرق کردن می شود، تقویت قلب و تقویت کبد و معده را نیز به دنبال دارد.

سایر مزایای مصرف به

آب میوه به در درمان بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، کم خونی و آسم مفید است. مصرف منظم آن میتواند در درمان سل، دیازنتری و نارسایی کبدی نیز مفید باشد.


از خواص روغن به چه می دانید؟

اگر تا به حال روغن به را مورد مصرف قرار نداده اید، و  یا می خواهید در منزل این نوع روغن مفید را درست کنید باید بدانید که برای تهیه روغن به ، می بایست این میوه را تکه تکه کرده و سپس آنها را بپزید. بعد آب ناشی از پخته شدن آنها را بگیرید و با میزان دو برابر وزن آن، روغن زیتون مخلوط کنید و آنقدر این مخلوط را بجوشانید تا تمام آب آن تبخیر شود و فقط روغن آن باقی بماند.

نکته: دقت کنید که روغن در اثر حرارت زیاد نسوزند.

از روغن به در موراد زیر استفاده می شود :

  • برای برطرف کردن مشکل زنگ زدن گوش بسیار مفید است.
  • باعث برطرف شدن مشکل سرگیجه می شود.
  • برای رفع زخم های دهان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • باعث درمان خونریزی ریوی می شود.
  • باعث درمان اسهال مزمن می شود.
  • اگر دارای مشکلات کبد هستید، باید بدانید که روغن به برای سلامت کبد بسیار مفید است.
  • زخم روده ها را التیام می بخشد.

مضرات به , مضرات به برای معده , مضرات در دوران بارداری

مصرف به در دوران بارداری :

خوردن به و هر آنچه که با آن تهیه می شود، مانع از سقط جنین می شود و در حقیقت باعث تقویت رحم مى‌‌شود در زنان باردار می شود که خود باعث بهبود در پرورش جنین می شود.

بنا به سفارشات در طب سنتی به زنان باردار توصیه می‌شود برای این که نوزادشان زیبا شود، به طور روزانه یک عدد میوه به مورد مصرف قرار دهند.

خانمهای بارداری که در در زمان بارداری دچار حالت تهوع می شوند، می توانند باری رفع این مشکل خود از میوه به کمک بگیرند. در حقیقت خوردن میوه به در زمان بارداری تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری می شود.

هشدار در مورد کرک به

کرک یا  همان پرزى که روى میوه به دیده می شود، هضم سنگینی دارد و براى حلق و تارهای صوتی هم بسیار مضر است؛ پس پیشنهاد می کنیم که حتما قبل از خوردن این میوه، پرزهاى روى آن را خوب بشویید. بهترین روش از بین بردن کرک های روی به، ساییدن آن است.


در خرید و نگهداری به به چه نکاتی باید توجه داشت؟

حتما میوه به به رنگ زرد روشن تهیه کنید، چرا که به سبز رنگ مانند اغلب میوه‌ها نارس خیلی سفت است. پس چنانچه که در میان به‌هایی که خریده اید، تعدادی به سبزرنگ وجود دارد، پیشنهاد می کنیم آنها را چند روز در دمای اتاق قرار بگذارید تا به اصطلاح رسیده شوند.

مضرات مصرف به

خوردن این میوه به شکل خام مناسب نیست و حتی گاهی مضر هم می باشد. باید بدانید که به خام باعث مسدود شدن رگهای بدن می شود، و چون دارای طبع گرم است، مصرف آن برای کسانی که گرم مزاج اند خوب توصیه نمی شود.


مطالب پیشنهادی : خواص سیاه دانه و روغن سیاه دانهتمام خاصیت اثبات شده دارچین و طرز تهیه خورشت به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.