پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۱ خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی + مضرات انبه

۱۱ خاصیت شگفت انگیز انبه برای سلامتی + مضرات انبه

خواص انبه , فواید انبه ها , 11 خاصیت انبه
در این مطلب از سایت پارسی نو بر آن شدیم تا شما را با خواص مفید و مضر میوه انبه آشنا نماییم، انبه میوه ای شیرین و آبدار ؛ در رنگ های زرد، نارنجی، سبز و قرمز می باشد. خواستگاه انبه کشور هند است. اگر چه امروزه در تمامی کشورهایی که آب و هوای گرمسیری دارند تولید می شود.

در حالیکه شما در فصل های گوناگون مزه خوشمزه و شیرین انبه را می چشید، ولی به احتمال زیاد در مورد خواص بسیار زیادی که در هر گاز از آن برای سلامتی شما وجود دارد چیزی نمی دانید.


تاریخچه انبه و درخت انبه

انبه به عنوان شاه میوه شناخته شده است. فراتر از طعم خوش و شیرین انبه ؛ آنها دارای خواص فراوانی همچون ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که سلامت مطلوب شما را تضمین می کنند.

در دهه های گذشته انبه همانند میوه هندی پاپایا برای تسکین و آرام کردن معده استفاده شده است. آنها حاوی آنزیمی خاص هستند که خاصیت آرام بخشی برای معده دارد.

با افزایش محبوبیت انبه بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی محصولاتی مانند ژله، مربا، ترشی، ماریناد، ادویه جات با طعم انبه به بازار معرفی کرده اند.

انبه غنی از فیبر است، بنابراین اگر شما روزانه یک انبه مصرف کنید، تقریبا می توان تضمین کرد که یبوست، هموروئید و علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از شما دور خواهد شد.

تحقیقات منتشرشده از بررسی جامع در صنایع غذایی و ایمنی مواد غذایی نشان داده است که فیبر رژیمی اثرات مثبتی در از بین بردن اثرات بیماری های فرسایشی تخریبی نظیر برخی از سرطان ها و بیماری های قلب دارد.

تاریخچه انبه و درخت انبه , خاصیت انبه

حالا شما دلایل زیادی برای گنجاندن این میوه خوشمزه در سبد غذایی روزانه خود دارید، اگر فعالیت های شدید بدنی انجام می دهید پتاسیم بسیاری زیادی از دست می دهید و باید بدانید که یکی دیگر از خواص مفید انبه محتوای بالای پتاسیم است!

انبه ها به خانواده ای مشابه پسته، گندریا، مامبین و بادام زمینی تعلق دارند. اسم انبه در کشور های مختلف متفاوت است. خاستگاه انبه در جنوب آسیا، منطقه برمه و شرق هند از ۴۰۰۰ سال پیش بوده است. در بسیاری از داستان های اساطیری هند به گیاه انبه اشاره شده است و گفته می شود که لرد بودا اغلب در یک جنگل انبه به تفکر می پرداخته است.

کشت انبه ابتدا در مالزی، سپس شرق آسیا و آفریقا رونق یافت و در نهایت در سال ۱۸۸۰ میلادی به کالیفرنیا معرفی شد. انبه توسط پرتغالی ها به آفریقا و برزیل معرفی شد سپس در قرن نوزدهم در هاوایی و فلوریدا آغاز شد.

بر اساس باورهای هندوها، انبه نماد زندگی (میوه ملی هند) است و تقریبا در تمام آیین های مقدس از آن استفاده می شود. در جشنواره ها و تزئینات مراسم عروسی از برگ های انبه استفاده می شود “Chutney” ساخته شده از انبه هند محبوبیت عمومی پیدا کرده است. امروزه هند همچنان بزرگترین تولید کننده انبه جهان است، اما تایلند، چین، برزیل و مکزیک نیز این میوه بسیار مفید را پرورش می دهند.


۱۱ خاصیت سلامتی بخش انبه

بیایید برخی از خواص مهم انبه و نقش آن در سلامتی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم :

حفظ سلامت عمومی بدن

انبه ها دارای ویتامین های قابل توجهی هستند که سلامت کلی بدن را تضمین میکند آنها درهر ۱۵۶ میلی گرم ۴ درصد پتاسیم و در هر ۹ میلی گرم ۲ درصد منیزیم دارند که درمانگر خوبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است. آنها همچنین حاوی سلنیوم، آهن، کلسیم و فسفر هستند.

انبه ها منابع پر قدرت ویتامین هستند زیرا غنی از ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E ، ویتامین K ، نیاسین ، فولات، تیامین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین هستند. این مواد غذایی به شما کمک می کنند تا بسیاری از بیماری هایی که در اثر کمبود این ویتامین ها و مواد معدنی به وجود می آید جلوگیری شود.

ویتامین E موجود در این میوه می تواند با تحریک فعالیت هورمون های جنسی باعث تقویت فعالیت جنسی شود. آنتی اکسیدان های قوی انبه توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد در سراسر بدن را دارند.بیماری های قلبی، سرطان، پیری زودرس و بیماری های دژنراتیو به علت وجود این رادیکال های آزاد هست که به سلول های بدن آسیب می رسانند.

پیشگیری کردن از سرطان با انبه

انبه ها مقدار زیادی پکتین دارند که یک فیبر رژیمی رقیق است و تاثیر چشم انگیزی در کاهش کلسترول خود دارد. پکتین همچنین از بروز سرطان پروستات پیشگیری می نماید.

در تازه ترین مطالعات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات غذایی، ترکیبی از پکتین و گالکتین ۳ کشف شده است. (گالکتین؛ پروتئینی است که نقش مهمی در همه مراحل درمان سرطان دارد) تحقیقات پیشگیرانه اروپا در مورد سرطان نیز ارتباط قوی بین خورن انبه و کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش ایجاد کرده است.

افزایش وزن دلخواه با خوردن انبه

مصرف انبه یکی از ساده ترین راه های به دست آوردن وزن است، ۱۵۰ گرم انبه دارای حدود ۸۶ کالری است که می تواند به راحتی توسط بدن جذب شود. علاوه بر این آنها حاوی نشاسته هستند که به مواد قندی تبدیل شده و به افزایش وزن کمک می کند. شیره ی انبه ها به افزایش وزن بدن سرعت می بخشند زیرا حاوی شیر و مواد غذایی تازه هستند.

کمک در هضم

انبه ها نقش برجسته ای در برطرف کردن مشکلاتی مانند سوء هاضمه و اسیدیته اضافی ایفا می کنند. آنزیم های گوارشی موجود در آنها باعث می شود که فرایند هضم بصورت طبیعی صورت پذیرد. مواد زیستی فعال در انبه مانند استرها ، آلدئید و ترپن ها در افزایش اشتها نقش مهمی دارند و همچنین عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشند.

درمان کم خونی با مصرف انبه

درمان کم خونی با مصرف انبه

انبه ها سرشار از آهن هستند و برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفیدند. مصرف منظم و برنامه ریزی شده آنها با افزایش تعداد گلبول های قرمز بدن می تواند به کاهش کم خونی کمک نماید.

تونیک ساخته شده از انبه در طب گیاهی چینی به عنوان یون تونیک شناخته شده است و برای درمان کم خونی، خونریزی لثه، سرفه، یبوست، حالت تهوع، تب، دریازدگی و همچنین درمان سو هاضمه خفیف استفاده می شود.

انبه مفید در بارداری , خواص انبه در بارداری

انبه مفید در بارداری

انبه ها برای زنان باردار مفید هستند زیرا آهن مورد نیاز در زمان بارداری را برایشان تامین می کنند. پزشکان اغلب قرص های آهن را در دوران بارداری تجویز می کنند اما به جای مکمل، می توانید از یک رژیم غذایی سالم با آب انبه سرشار از آهن لذت ببرید. حس چشایی در حین بارداری معمولا حساسیت خود را از دست می دهد، اما انبه یک روز لذت بخش برای شما رقم خواهد زد تا خواص سلامت بخش خود را بیشتر نشان دهد.

انبه موثر در درمان آکنه و مراقبت از پوست

شاید شما هم هنگامی که متوجه شوید انبه با مراقبت از پوست رابطه نزدیکی دارد متعجب شوید. اما باید بدانید آنها علاوه بر آوردن درخشندگی به صورت شما، به بهبود رنگ پوست نیزکمک می کنند. شما به راحتی می توانید با استفاده منظم از این میوه خوشمزه در رژیم غذایی خود زیبایی تان را افزایش دهید.

انبه ها به طور موثری با باز کردن منافذ های مسدود شده پوست به درمان آکنه می پردازند. پس از باز شدن این منافذ تشکیل آکنه رو پوست متوقف خواهد شد. از بین بردن حفره های مسدود شده پوستی یکی از موثرترین راه های از بین بردن آکنه است. برای لذت بردن از خصوصیات و مزایا نیاز به خوردن هر روز انبه نیست شما می توانید پالپ آن را جدا کنید و ده دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس آن را بشویید.

تاخیر در پیری

انبه ها مقدار زیادی ویتامین C و A دارند که به تولید پروتئین کلاژن در بدن کمک می کنند. کلاژن وظیفه حفاظت از رگ های خونی و بافت های همجوشی بدن را دارند و روند پیری طبیعی را کند می کنند. بنابراین انبه را می توان یک میوه ضد پیری نامید.

ارتقاء سلامت مغز با انبه

انبه مقدار زیادی ویتامین B6 دارد که برای حفظ و بهبود عملکرد مغز حیاتی است. این ویتامین ها در ترکیب اصلی انتقال دهنده های عصبی نقش دارند که به تعیین خلق و خو و تغییر الگوهای خواب کمک می کند و بطور طبیعی مقادیر قابل توجهی از این ویتامین ها را تامین میکند.

با استفاده از انبه در رژیم غذایی شما می توانید از یک مغز سالم و عملکرد موثر اطمینان حاصل کنید و همچنین می توانید از مکمل های دارویی که لیست طولانی از عوارض جانبی را دارند اجتناب نمایید. اسید گلوتامین موجود در انبه باعث افزایش تمرکز حافظه می شود.

افزایش ایمنی

انبه ها دارای بتاکاروتن هستند که کاروتنوئیدی قوی است. این عنصر قدرت سیستم ایمنی بدن را در برابر نفوذ باکتری ها و سموم افزایش می دهد. مقادیر زیاد بتاکارون در بدن بصورت ویتامین A ذخیره می شود. ویتامین A یکی دیگر از آنتی اکسیدان ها است که سیستم داخلی بدن شما را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

مدیریت و پیشگیری از دیابت

در این رابطه تحقیقات زیادی در حال انجام است، اما برخی مطالعات قبلی نشان می دهد که انبه ها یک درمان خوب طبیعی برای دیابت هستند. یک افسانه بسیار قدیمی بود که می گفت افراد مبتلا به دیابت باید از انبه بخاطر طعم شیرین اش اجتناب نمایند.

در حال حاضر نشان داده شده است که به غیر از خود میوه انبه، برگ آن نیز در درمان دیابت مفید است. ۱۰ یا ۱۵ برگ انبه را در آب گرم قرار دهید و قبل از خوابیدن درب آن را ببندید. صبح پس از جدا کردن برگ ها، آب خالی را بصورت ناشتا بنوشید. تمرین منظم این روش نتایج مثبتی در مدیریت سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نشان داده است.


انبه میوه ای سرشار از مواد مغذی

چربی اشباع، کلسترول و سدیم در انبه ها بسیار کم است. آنها منابع غنی از فیبرهای رژیمی، ویتامین B6 ، ویتامین A و ویتامین C هستند. همچنین بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، آنها غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مس هستند و یکی از بهترین منابع کورستین، بتاکاروتن و استراحالین هستند.


آلرژی انبه چیست؟

ممکن است شما از آلرژی انبه رنج ببرید. بعضی از افراد ممکن است به انبه ها حساس باشد چون آنها متعلق به خانواده آماکاردیاسئه هستند و رابطه دوری با پیچک های سمی دارند. انبه حاوی مقدار کمی از یک ماده غذایی به نام اوروشیول هستند که رزین سمی است که می تواند باعث باعث تورم پوستی شود.

شدت این آلرژی پوستی در میان افراد مختلف متافوت است. در این میان پوست و آب انبه را بیشتر می توان عامل این حساسیت دانست و گوشت این میوه کمتر می توان همچین عارضه آلرژیک را ایجاد کند.


روش خرید و نگهداری انبه ها , خواص انبه

روش خرید و نگهداری انبه ها

خرید : بعضی از گونه های انبه قرمز، زرد یا نارنجی نیستند. اگر مایل هستید که این گونه های سبز را بخرید، سعی کنید نشانه هایی از بلوغ مانند عطر شیرین را بیابید. انبه سبز در هند، تایلند و مالزی بسیار محبوب است. در بازارهای هند شما می توانید انبه سبز خشک شده را پیدا کنید که به آن پودر انبه با amchoor / amchur گفته می شود. که یکی از چاشنی های خوش طعم هند است.

انتخاب : برای انتخاب یک انبه رسیده، سطح آن را کمی فشار دهید تا متوجه شوید زیاد سفت نباشد. اگر آنها را کال و نارس خریده اید، در یک کیسه کاغذی و در یک مکان گرم نگهداری کنید بعد از گذشت دو روز آن ها رسیده خواهند شد. اگر شما انبه های کال در دمای اتاق نگهداری کنید یک هفته زمان خواهد برد تا رسیده و قابل خوردن شود.

شما قادر به تشخیص و انتخاب انبه مناسب و رسیده با توجه به سایز آنها هستید، طول آنها باید در حدود ۱۰ سانتی متر باشد در حالی که وزن آنها بین ۲۵۰ گرم تا ۱۶۰۰ گرم باشد. هر چه میوه بزرگتر باشد نسبت میوه به هسته بیشتر است. این بیشتر در ماه های اردیبهشت تا اواخر شهریور در بازار فراوان است. اما فروشنده های زیادی هستند که این میوه ها در کل سال از مناطق گرمسیر وارد و در بازار عرضه می کنند.

ذخیره سازی : شما می توانید انبه را برای مدت دو هفته در یخجال نگهداری نمایید، یا آنها را خشک نمایید، فریز کنید یا به شکل شربت و کمپوت در بیاوردید. در بازارهای تجاری، شما آنها را بصورت کنسرو شده، تازه و یا خشک می توانید خریداری کنید. اگر قصد استفاده از انبه خشک را دارید چهار ساعت قبل از مصرف آن را به آب گرم اضافه کنید .

انجماد : اگر قصد فریز کردن انبه پخته نشده را دارید، شکر را روی دانه، میوه و پوست بریده شده آن بپاشید. به آرامی با یک قاشق چوبی آن را مخلوط نمایید تا شکر در آب انبه خود حل شود. مطمئن شوید که تمامی قطعات به خوبی با شکر پوشش داده شده باشد. سپس در ظرف رامحکم کنید و در فریزر قرار دهید.


عوارض جانبی انبه , مضرات مصرف زیاد انبه

عوارض جانبی و مضرات مصرف زیاد انبه

سطح قند خون را افزایش می دهد

انبه رسیده منبع غنی ازمواد قندی است بطوری معمولا باعث افزایش سطح قند خون می شود. به کسانی مبتلا به بیماری دیابت هستند توصیه می شود که نوشیدنی های انبه زیاد ندهید زیرا این میوه اغلب برای آنها خطرناک است.

اسهال

انبه با اندازه متوسط حدودا سه گرم فیبر دارد. وقتی که شما نمی توانید وسوسه خوردن انبه را از خودتان دور کنید مقدار زیادی فیبر وارد بدن خود می کنید که باعث اسهال می شود، در نتیجه مصرف زیاد و پشت سر هم انبه ها باید کاملا محدود شود!

افزایش وزن

انبه ها دارای قند طبیعی هستند که در هر انبه حدودا ۳۱ گرم است.آنها کالری زیادی دارند که چون طبیعی است زیاد بد نیست.

در اینجا ما در مورد مصرف بیش از اندازه انبه صحبت می کنیم که باعث افزایش وزن می شود چون آنها منابع غنی از مواد قندی هستند که برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار بد است، بنابراین اگر مایل به حفظ تناسب اندام خود هستید از خوردن زیاد انبه جلوگیری نمایید.

علائم آلرژیک

پوست انبه در اغلب موارد عامل آلرژی است، واکنش های آلرژیک کشنده نیست، اما آنافیلاکسی در چند مورد ممکن است رخ دهد.
رسیدن مصنوعی میوه در کشورهای در حال توسعه امری عادی و معمول استو توسط کشاورزان یا فروشندگان انجام می شود تا در اوایل فصل بتواند با قیمت خوبی محصولاتشان را بفروشند.

عوامل رسیدن مانند کاربید کلسیم، که در بسیاری از کشورها ممنوع است، برای رسیدن مصنوعی انبه و سایر میوه ها استفاده می شود که ضرر های زیادی را برای سلامتی ما ایجاد میکند.

تماس های تورم زا

در انبه یک ماده شیمیایی به نام اورشیول وجود دارد که برخی افراد حساس بعد از تماس با آنها دچار سوزش پوست می شوند.

نکات مهمی برای مصرف انبه

مصرف انبه برای هر فردی بسته به اهداف وزنی اش متفاوت است. همچنین مصرف انبه به میزان کالری مورد نیاز شما نیز می تواند بستگی داشته باشد.
بهترین روش استفاده انبه بصورت مدرن در میلک شیک ها،اسموتی یا اضافه کردن به سالاد میوه است تا بتوانید از آنها به عنوان یک دسر لذت ببرید یا از آنها را به عنوان چاشنی در غذا ها استفاده کنید.
هنگام خرید و بررسی انبه آنهایی را انتخاب کنید که رسیده باشند، مطمئن شوید که روی آن لک یا پوسیدگی وجود ندارد. انبه های لک شده ممکن است از درختانی که توسط قارچ یا حشرات آفت زده شده باشند کنده شده باشند. شما معمولا انبه های گوشتی را بیشتر ترجیح می دهید اما انبه های رشته ای در سالاد ها یا شیک ها لذت بخش هستند.


مقالات مشابه : خواص سیاه دانه و روغن سیاه دانهخواص سیر چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.