پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / خواص انگور برای سلامتی + مضرات انگور

خواص انگور برای سلامتی + مضرات انگور

خاصیت انگور , خواص انگور سیاه و قرمز
یکی از میوه های خوشمزه و پرطرفدار انگور است که معمولا میوه ای تابستانی به شمار می رود و در زنگهای مختلف هم در طبیعت وجود دارد. خواص انگور زیاد است و معمولا اغلب ما، بخصوص کسانی که به فکر کاهش وزن هستند، از خواص انگور برای لاغری مطلع هستند.

همچنین خواص انگور در بارداری هم بسیار مد نظر پزشکان است و به مصرف آن در این دوران سفارش می شود. اما با همه این خواص میوه انگور باید از عوارض انگور هم اطلاع داشت تا با مصرف میزان مناسب بتوان از فواید این میوه خوشمزه برخوردار شد. با ما در این مقاله از پارسی نو همراه باشید تا در این مورد اطلاعات مفیدی به دست اورید.


۷ مزیت شگفت انگیز انگور برای سلامتی بدن و زیبایی پوست

به انگور لقب ملکه میوه ها داده اند چرا که در تهیه دسرها از آن استفاده می کنند و همینطور خوردن انگور مانع از گرسنگی می شود. انگور در خانواده توت ها دسته بندی شده است. انواع مختلف انگور وجود دارد که دارای رنگهای مختلف هستند. از جمله رنگهای سبز، قرمز، آبی، بنفش و سیاه.  انگور دارای موارد مصرف خانگی و صنعتی است، مقدار زیادی از انگور به عنوان میوه مورد مصرف قرار می گیرد و بخش کوچکی از آن در تهیه میوه های خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

از نظر این که این میوه اولین بار در کجا کشت شده است، گفته شده است که انگور اولین بار در خاورمیانه کشت شد، و بعد شهر شیراز به جهت تهیه شراب از آن شهرت گرفت. به مرور زمان کشت انگور و تهیه شراب از آن به جای جای جهان منتقل شد.

انگور به راحتی در بازار در تمام طول سال در دسترس است. خوشه انگور نه تنها زیبا است و دانه های انگور نه تنها دارای طعم شیرین و خوشمزه ای هستند، بلکه انگور سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی کل بدن و برای زیبایی پوست مفید هستند.

محققان و مطالعات زیادی در موردخواص انگور صورت گرفته است و اکثر آنها هم در مورد گنجاندن انگور در رژیم غذایی به اثبات رسیده اند.

برخی از مفیدترین خواص انگور برای زیبایی پوست و سلامت بدن

  1. انگور سرشار از آنتی اکسیدان است

انگور قدرت آنتی اکسیدان بالایی دارد. انگور حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی طبیعی از کاروتنوئید ها و پلی فنول ها است. مطالعات نشان داده است که مواد مغذی مفید در انگور برای جلوگیری از ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها و کمک به حفظ سلامت قلب کمک می کنند.

از جمله پلیفنول ها، رزوراترول به خاطر خواص معجزه آسایی که دارند و رادیکال های آزاد را  مهار می کنند، این قدرت را دارند که از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری کنند و همچینی دارای این مزیت هستند که فشار خون را پایین بیاورند. توجه داشته باشید که آنتی اکسیدان در هسته و پوست انگور بیشتر است. بنابراین سعی کنید هسته انگور و پوست ان را حتما بخورید.

انگور سرشار از آنتی اکسیدان

  1. از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می کند و مانع از نشانه های پیری و چین و چروک می شود

براساس یک تحقیق انجام شده توسط تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، رزوراترول، هنگامی که با یک دارو پرفشاری بنزوئیل همراه شود، می تواند مشکل آکنه پوست را برطرف کند و باکتری های  ایجاد کننده آن را از بین ببرد.

  1. انگور سرشار از پتاسیم

آزمایشات مختلف علمی نشان داده اند که انگور در هر ۱۰۰ گرم میوه خود حاوی ۱۹۱ میلی گرم پتاسیم است. مصرف زیاد پتاسیم و کاهش میزان سدیم می تواند به روشهای مختلف به سلامت بدن کمک کند.

پتاسیم در حقیقت سدیم بیش از اندازه در بدن را کنترل و خنثی می کند. رژیم کم سدیم همراه با پتاسیم در بسیاری از موارد برای فشار خون، کلسترول بالا و سلامت قلب مفید است. بر اساس مطالعات انجام گرفته در واشنگتن دی سی، مصرف انگور برای رفع مشکلات معده از جمله نفخ معده بسیار مناسب است. کاهش میزان مصرف نمک و تمرکز بر روی مصرف مواد خوراکی سرشار از فیبر و غنی از پتاسیم می تواند به داشتن معده سالم کمک کند.

  1. خواص انگور برای سلامت چشمها

با توجه به مطالعه انجام شده توسط دانشگاه میامی، فلوریدا، انگور سلامت چشم را از طریق تغییرات سیگنال در سطح سلولی به منظور مقابله مستقیم با استرس اکسیداتیو تضمین می کند. از جمله فواید انگور در رژیم غذایی برای سلامت چشم ها، دارای بودن سطوح پایین پروتئین های التهابی و مقادیر بالاتری از پروتئین های محافظتی در رتین ها است، این بخش قسمتی از چشم است که حاوی سلول هایی است که به نور پاسخ می دهند.

خوردن انگور , مصرف انگور

  1. فواید انگور برای تقویت قدرت مغز

برخی مطالعات انجام گرفته نشان داده اند که رزوراترول در انگور کمک می کند تا جریان خون در مغز افزایش یابد، در نتیجه مغز می تواند به سرعت پاسخ های ذهنی را صادر کند. مصرف انگور با این خاصیتش برای مغز، برای مبتلایان به آلزایمر بسیار مفید است و توصیه شده است. مطالعه انجام شده توسط دانشگاه سوئیس نیز نشان داد که رزوراترول میتواند به حذف پلاکها و رادیکالهای آزاد که بر مغز اثر منفی می گذارند،کمک کند.

فواید انگور برای تقویت قدرت مغز

  1. انگور مفید برای سلامت زانوها

مطالعه ای که توسط دانشگاه تگزاس انجام شده است نشان می دهد که مصرف روزانه انگور می تواند به کاهش درد زانو کمک کند، به خصوص آنهایی که به علت استئوآرتریت مبتلا به دردهای زانو هستند. از آنجایی که انگور سرشار ازآنتی اکسیدان ها هستند، مهمترین و مفید تر منبع پلی فنول ها هستند، در بهبود وانعطاف پذیری و تحرک مفاصل بسیار مفید هستند.

  1. خواص ضد التهابی انگور

بر اساس مطالعات صورت گرفته، گفته شده است که انگور حاوی آنزیم های خاصی است که باعث ایجاد اثرات ضد التهابی در بدن ما می شوند. به همین ترتیب، انگور برای درمان آرتریت مفید است و سلامت قلب را تضمین می کند. در کل انگور بدن را بهسازی می کند.


خواص انگور در بارداری

خواص انگور در دوران بارداری بسیار زیاد است و مادران باردار می توانند این میوه را در برنامه غذایی شان بگنجانند. از مهمترین خواص خوردن انگور در زمان بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود حافظه
  • قدرت دید چشم،
  • تمرکز و تحریک گردش خون مغزی در بدن زنان باردار

خواص انگور در بارداری و شیردهی

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مصرف انگور تازه و آب آن برای مادران بارداری که از مشکلاتی مانند ضعف، خستگی، ضعف اعصاب و استرس رنج می برند، بسیار مفید است.


عوارض و مضرات انگور چیست؟

انگور علیرغم آن که دارای خواص گفته شده است و بسیاری خواص دیگر هم دارد، اما مصرف آن ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند که ما در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما در این خصوص بیشتر صحبت کرده ایم.

خواص انگور برای مادران باردار , عوارض مصرف انگور

۱. حساسیت به خوردن انگور

در ابتدا باید گفت که حساسیت به مصرف انگور خیلی کم گزارش شده است اما عارضه اصلی انگور همان داشتن حساسیت است. به صورتی که حتی لمس کردن انگور هم می‌تواند بروز حساسیت را به دنبال داشته باشد.

علائم حساسیت به انگور شامل کهیر، لکه‌ های قرمز، خس خس، سختی در تنفس و عطسه است. این علائم ممکن است در فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در موارد شدید حساسیت به خوردن انگور، اندکی بعد از خوردن انگور، کسی که حساسیت دارد ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی شود.

به یاد داشته باشد که هر حساسیتی در زمان خوردن انگور را نباید به این میوه نسبت داد چرا که  ایجاد واکنش حساسیتی ممکن است به علت حشره‌کش‌ها و آفت‌ کش‌هایی که بر انگور اسپری می‌شود باشد یا به علت کپکی که روی آن رشد می‌کند به وجود آید. به همین علت برای اطمینان، تست حساسیت بدهید تا بدانید که نسبت به این میوه حساسیت دارید یا خیر.

۲. مشکل افزایش وزن با مصرف انگور

احتمالا شما هم می دانید که کالری میوه انگور پایین است. به حدی که یک فنجان از دانه های انگور فقط حدود ۱۰۰ کالری دارد.

از آنجایی که انگور میوه‌ای با دانه های کوچک است، بنابراین به راحتی تعداد دانه‌هایی که خورده‌اید را نمی توانید کنترل کنید. همین علت هم باعث دو برابر و سه برابر شدن کالری دریافتی در بدن می‌شود. اگر به طور منظم مقدار زیادی انگور بخورید، کالری اضافی دریافتی از این میوه به اضافه وزن منجر می‌شود.

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید انگور را به عنوان میان وعده میل کنید، به جای خوردن یک خوشه کامل میوه انگور، سعی کنید تعداد محدودی از دانه های آن را در ظرف ریخته و میل کنید.

۳. ذخیره کربوهیدرات اضافی با خوردن انگور

کربوهیدرات در بدن در اثر فرایندهایی به گلوکز مبدل شود و بنابراین وجودشان در رژیم غذایی ضروری است. در مورد میزان کربوهیدرات دریافتی به طور روزانه می بایست ۴۵ تا ۶۰٪ کالری مورد مصرف قرار گیرد. در مورد مصرف انگور باید گفت که خوردن تعداد زیاد دانه های انگور می‌تواند باعث شود که کربوهیدرات زیادی به بدن وارد شود. بنابراین، مصرف بیش از اندازه میوه انگور باعث جذب کربوهیدرات اضافی در بدن می‌شود.

۴. خوردن انگور باعث سوء هاضمه می شود

خوردن حجم زیاد انگور، چه در حالت میوه آن یا چه به صورت کشمش شده، می‌تواند سوء هاضمه را به دنبال داشته باشد. در مواردی نیز ممکن است منجر به بروز مشکل اسهال شود.

بنابراین توصیه می کنیم افرادی که به عدم تحمل فروکتوز دچارند، این میوه را مورد مصرف قرار ندهند چرا که ممکن است علاوه بر ایجاد سوء هاضمه به دردهای شکمی نیز مبتلا شوند. این دسته از افراد می بایست از خوردن انگور پرهیز کنند زیرا باعث ایجاد آسیب در عملکرد کبد و کلیه‌های آنها می‌شود. یک حالت خفیف‌تر دیگر، عدم جذب فروکتوز است که همین نشانه ها را دارد اما شدت آن‌ به نسبت کمتر است.

در رابطه با مشکل فروکتوز اگر بخواهیم بیشتر شرح دهیم، باید اینگونه ادامه دهیم که زمانی که انگور در بدن هضم می شود، فروکتوز زیادی در بدن آزاد می‌شود. دستگاه گوارش فروکتوز را می‌شکند اما قسمتی از آن هضم نشده و به روده منتقل می شود.

باکتری‌های موجود در روده بزرگ از این قندهای هضم نشده تغذیه می کنند و در نتیجه گاز تولید می‌کنند. همین مسئله هم باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود.

۶. خوردن انگور و مشکل استفراغ

چنانچه به شکل منظم فیبر مناسب دریافت نکنید، با خوردن میزان زیادی از میوه انگور دچار حالت تهوع می‌شوید. این مشکل از آن روی است که هضم فیبر زیاد موجود در انگور برای دستگاه گوارش مشکل می‌شود. و این مسئله باعث ناراحتی معده نی شود که تهوع و استفراغ را به دنبال دارد. این نکته را هم باید افزود که برخی مواد نگه‌دارنده موجود در میوه انگور نیز می‌توانند باعث ایجاد چنین واکنشی در دستگاه گوارش شوند.

به این ترتیب، انگور نیز علاوه بر فواید زیاید که دارد، عوارض جانبی هم ممکن است در برخی از افراد به دنبال داشته باشد؛ اما به یاد داشته باشید که مصرف متعادل میوه انگور بهبود سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد. بنابراین توصیه می شود که انگور تازه تهیه کنید و آن را در یخچال نیز نگه‌داری کنید.

روشهای مصرف این میوه تابستانی متنوع است، مثلا می‌توان انگور را به همین شکلی که هست مورد مصرف قرار داد و یا این‌که برای خوشمزه‌تر و متنوع تر شدن، دانه های انگور را به دسر کاسترد افزود.


مقالات مشابه : خاصیت خاکشیر – خواص تخم شربتی و خواص انجیر خشک و تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.