پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / علائم و روش های درمان خانگی برای بیماری بواسیر

علائم و روش های درمان خانگی برای بیماری بواسیر

درمان بواسیر خونی , درمان بواسیر خارجی
شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که بواسیر چیست؟ و یا اگر از بیماری بواسیر اطلاعاتی دارید ممکن است از علت بواسیر جویا شوید.

برخی هم به دنبال داروی بواسیر هستند. این بیماری که ناحیه مقعد را درگیر می کند با متورم شدن رگ های آن ظاهر می شود و از جمله علائم بواسیر هم درد و خارش است که شدت آن در همه افراد یکسان نیست.

همانطور که ممکن است در فردی بواسیر خونی ظاهر شده باشد و در فرد دیگر این مشکل به صورت دیگر نمود یافته باشد. ما در این مقاله از پارسی نو در مورد روشهای درمان بواسیر با تاکیر بر روشهای درمان خانگی بواسیر مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدورایم مورد استفاده شما قرار گیرد.


۸ روش درمان خانگی برای بواسیر

بواسیر مشکل و بیماری ناشی از رگ های متورم شده در مقعد است. علائم رایج آن شامل درد، خارش و خونریزی رکتوم است.

این رگهای متورم ممکن است در داخل ناحیه رکتوم و مقعد باشند و یا در ناحیه خارج که به همین علت هم بواسیر داخلی و خارجی مطرح می شود.

روشهای درمان مختلفی برای رفع این مشکل که با درد زیادی هم گاهاً همراه است، وجود دارد از جمله روشهای خانگی درمان بواسیر که در ادامه آنها را برای شما لیست کرده ایم.

  1. فندق افسونگر

مصرف فندوق افسونگر در کاهش درد و خارش که دو نشانه اصلی بواسیر هستند، بسیار موثر است. فندوق افسونگر دارای خواص ضد التهابی است و به همین علت هم در رفع مشکلات مربوط به بواسیر بسیار مفید است. برای کاهش درد و خارش بواسیر می توانید از روغن فندوق یا صابون فندوق به موضع بمالید و از اثرات ان بهره مند شوید.

  1. آلوورا

ژل آلوورا یکی از مواردی است که در درمان مشکلات پوستی کاربر بسیاری داشته و از جمله در درمان بیماری بواسیر هم مورد استفاده قرار گرفته است. آلوورا هم دارای خواص ضد التهابی است و به همین علت هم بسیار مفید است و تورم رگ های ناحیه مقعد را کاهش می دهد.

برای استفاده مطلوب از آلوورا در کاهش درد و خارش بواسیر می توانید ژل آن را به موضع بمالید و بگذارید تا جذب شود و خاصیت ضد التهابی آن اثر کند.

درمان بواسیر با طب سنتی , درمان بواسیر در خانه

آلوورا به صورتهای گوناگون از جمله مکمل و پماد و غیره وجود دارد که بهترین راه برای درمان بواسیر با استفاده از آلوورا، مالیدن ژل طبیعی آن است.

یعنی ژل آن را از برگ جدا کنید و به ناحیه مقعد بمالید. برخی از افراد به آلوورا آلرژی دارند و باید در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنند، بخصوص کسانی که به پیاز و سیر حساسیت دارند.

برای فهمیدن این که به آلوورا آلرژی دارید یا نه، مقداری از ژل آن را روی ساعد بمالید و اگر سوزش یا قرمزی پیش آمد، از آن استفاده نکنید. اگر واکنش خاصی به وجود نیامد، می توانید از ژل آن به مقعد بمالید.

  1. حمام آب گرم با سولفات منزیم یا نمک اپسیم

حمام های گرم می توانند علائم و دردهای بواسیر را کاهش دهند. برای این دسته از افراد پیشنهاد می کنیم که وان کوچکی به اندازه ای که بتوانند در آن بنشینند، پر از آب گرم کنند و در داخل آن بنشینند. برای هر دفعه بعد از اجابت مزاج، به مدت ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. افزودن سولفات منزیم به آب گرم، باعث کاهش درد و خارش در ناحیه مقعد می شود.

  1. استفاده از پمادهای ضد حساسیت

پمادهای ضد حساسیت را از داروخانه ها حتی بدون نسخه هم می توانید تهیه کنید و در خانه آن را به ناحیه دردناک بمالید. این پمادها هم درد را کاهش می دهند و هم خارش را از بین می برند. اما دقت داشته باشید از این پمادها بیش از یک هفته استفاده نکنید.

  1. استفاده از دستمال مرطوب بعد از اجابت مزاج

استفاده از دستمال توالت بعد از هر بار دستشویی رفتن، می تواند درد و سایر مشکلات بواسیر را در شما بیشتر کند. پس از آنها استفاده نکنید. سعی کنید از دستمالهای مرطوب برای این کار استفاده کنید تا مشکلی برای فرد مبتلا به بواسیر پیش نیاید.

می توانید دستمال توالت را با روغن فندوق یا ژل آلوورا مرطوب کرده و مورد استفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که در دستمال مورد استفاده از عطر یا مواد عطری استفاده نشده باشد، چون این مواد باعث تحریک درد و خارش بواسیر می شوند و گاهی آنها را تشدید می کند.

8 روش درمان خانگی برای بواسیر

  1. کمپرس یخ

یک بسته یخ را در یک کیسه ریخته و و محل درد را با آن مالش دهید، این کار باعث کاهش تورم می شود. در مواقعی که درد بواسیر حاد است این روش بهترین گزینه برای کاهش درد است. دقت کنید که یخ را به طور مستقیم به مقعد نمالید و آن را داخل کیسه یا پارچه یا حوله قرار دهید.

  1. مصرف ملین ها

از مواد خوراکی یا مکمل هایی که باعث روان شدن حرکات روده و در نتیجه دفع راحت تر مدفوع در بیمار بواسیر، استفاده کنید. مثلا خوردن روغن زیتون بهترین گزینه است.

یبوست در بیماران مبتلا به بواسیر بدترین چیز ممکن است و علائم و درد این بیماری را در آنها بیشتر می کند. اگر از مکمل ها برای روان شدن دفع مدفوع استفاده می کنید باید بین ۱ تا ۳ بار در روز از کپسول ها و یا قرص ها استفاده کنید و بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

  1. استفاده از لباس های زیر نخی

لباس های زیر در فرد بیمار نباید تنگ باشند و نباید از جنس پلاستیک باشند و لباس زیر را از جنس های گیاهی و یا نخی طبیعی انتخاب کنید و سعی کنید بعد  از هر بار اجابت مزاج آن را عوض کنید. این روش می تواند تا حد زیادی در بهبود مشکلات این بیماری موثر باشد.

برای شستن لباس زیر هم از مواد شوینده فاقد عطر استفاده کنید چون اینگونه مواد تحریک درد و خارش را در این افراد به دنبال خود دارند.


راه های جلوگیری از ابتلا به بواسیر

تغییر سبک زندگی و تغییر تغذیه و رژیم غذایی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر یا هموروئید است. داشتن فعالیتهای جسمانی مناسب و خوردن موادی که حرکات روده را روان می کند هم گزینه های ممکن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری بواسیر است.

مصرف مواد غذایی فیبر دار و نوشیدن آب به میزان مناسب از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری می کند. تاکید می کنیم که به مدت طولانی یک جا ننشینید و در صورت امکان به صورت روزانه ورزش کنید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنید؟

بواسیر در مراحل اولیه و با بروز علائم ان قابل درمان است. با بروز خونریزی در ناحیه مقعد حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که کم خونی برای بدن از عوارض بعدی این مشکل است. اگر این خونریزی داخلی باشد و فرد دیر به پزشک مراجعه کند، یقینا تبعات بدی برای فرد بیمار در بر خواهد داشت.

اگر بعد از دو هفته استفاده از درمانهای خانگی، بواسیر و علائم ان در فرد بیمار کاهش نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است بنا به تشخیص مصرف پماد، شیاف یا سایر داروها را تجویز کند.

اگر هم هیچ کدام از این روشهای درمان، چه خانگی و چه غیر خانگی، اثری در بهبود فرد بیمار نداشت، آن فرد باید مورد عمل جراحی قرار گیرد تا مشکل اش برطرف شود.

منبع این مقاله : healthline.com


مقالات مشابه : روش های درمان سرفه و درمان گل مژه چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.