پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۷ خاصیت اثبات شده دارچین برای سلامتی و مضرات آن

۷ خاصیت اثبات شده دارچین برای سلامتی و مضرات آن

خواص دارچین , خواص دارچین برای پوست , خواص دارچین برای مردان
شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که دچار سردرد شده باشید و اطرافیان از خواص دارچین برای درمان سردرد برای شما صحبت کرده باشند و چه بسا که شما هم پس از مصرف مشکل تان برطرف شده باشد.

دارچین جزو دسته ادویه جات محسوب می شود. در مورد اینکه دارچین چگونه به عمل می آید، باید بدانید که درختچه دارچین درختی است کوچک و همیشه سبز که دارای ارتفاع ۵ تا ۷ متر است و از تمام قسمت‌ های این درختچه بویی خوشایند و مطبوع به مشام می رسد. گل های این درختچه در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین به گل می نشینند.

برگ های آن سبز سیر است و گلهایی به رنگ سفید دارد. خوب است بدانید که دارچین متعلق به سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه کاربرد دارد و در کل دارای خاص زیادی است.

بسیاری از خانمها از مصرف دارچین برای درمان دردهای قاعدگی اطلاع کامل دارند چرا که با طبع گرم دارچین این نوع مشکلات بانوان هم مرتفع می شود. در واقع این ماده خوراکی بی نظیر دارای خاصیتهای زیادی است که گاها مصرف آن با برخی از مواد خوراکی دیگر باعث بالا رفتن اثرات مثبت آن در بدن می شود.

از جمله مصرف دارچین و عسل و یا همینطور مصرف دارچین و زنجبیل. ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در باره مزایا و معایب دارچین برای شما صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.


اطلاعات کامل درباره دارچین و خواص آن

یک زمان دارچین بیشتر از طلا دارای ارزش بود و این ارزش آن به خاطر خواص شگفت انگیز آن است. متخصصین سلامت در مورد خاصیت این ماده خوراکی که به عنوان ادویه هم مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر صحبت کرده اند که در ادامه آنها را با هم مرور می کنیم.

دارچین کمک کننده درمان دیابت نوع ۲

این درست است که درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد، اما باید دانست که دارچین می تواند یک راه موثر در کاهش علائم این بیماری باشد. لوری کنیون فارلی، مشاور و متخصص تغذیه بر این اعتقاد است که به دو روش مختلف این بیماری را می توان مدیریت کرد.

او می گوید: “دارچین می تواند فشار خون را کاهش دهد و اثرات مثبت بر روی کاهش علایم  افزایش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.” دارچین همچنین می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد؛ فارلی در این مورد توضیح می دهد که: “نشان داده شده است که مصرف دارچین سطح قند خون ناشتا را تا ۲۹٪ کاهش می دهد، که می تواند نمونه دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.”

شین الیسون، یک شیمیدان دارویی و بنیانگذار شکر سم زدایی شده برای بیماران دیابتی، توضیح می دهد که دارچین به طور مستقیم بر روی سلول های عضلانی اثر می گذارد تا آنها را مجبور به حذف شکر از جریان خون کند، جایی که به انرژی تبدیل شوند. حتی نشان داده شده که دارچین بهتر از اکثر داروهای تجویزی در این خصوص اثر مثبت دارد.

به علاوه این که دارچین دارای طعم طبیعی شیرین است که بدون قند است و افزودن آن به مواد غذایی مانند ماست ساده به عنوان یک دسر یا میان وعده، برای مبتلایان به بیماران دیابت نوع دو بسیار مناسب است و مشکلی ایجاد نمی کند.

خاصیت دارچین چیست؟ , خاصیت چوب دارچین

دارچین کاهش دهنده کلسترول بد خون (یا LDL)

ممکن است شما جزو بیماران دیابت نوع دو نباشید، اما ممکن است بخواهید دارچین را در رژیم غذایی خود بنا به دلایل دیگر، از جمله بالا بودن میزان کلسترول خون و همینطور برای برخورداری از خواص آن مصرف کنید.

خوب است بدانید که خوردن دارچین باعث افزایش کلسترول HDL یا کلسترول خوب خون می شود و در عوض به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می کند.

این کل داستان در مورد مزایای مصرف دارچین نیست، محققان مختلف بنا به مطالعاتشان می گویند: مصرف منظم دارچین می تواند به کاهش اثرات بد ناشی از مصرف غذاهای چرب در وعده های غذایی کمک کند و همینطور به کاهش میزان قند خون بعد از غذا کمک می کند. پس اگر کلسترول بد خون شما بالا است سعی کنید به طور مرتب و نه گاه به گاه از دارچین در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

دارچین خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و حتی ضد ویروسی دارد

در مطالعات این نکته به اثبات رسیده است که برای مبارزه با مشکلات قارچی، باکتری و ویروسی، در غذاها از دارچین استفاده کنید تا این نوع مشکلات به راحتی برطرف شوند. جای تعجب نیست که در قرون وسطی، برای بالا بردن تندرستی بدن از این ادویه به صورت جوشانده استفاده می شده است.

همینطور مصرف دارچین می تواند به عنوان راه درمان یا راه کاهش علائم مشکلاتی از قبیل ناراحتی های ریه تا مشکلاتی از قبیل سردرد استفاده شود.

اما شاید شگفت آور باشد که استفاده از دارچین در مبارزه با انواع ویروس ها و نه فقط سرماخوردگی مفید است. “تحقیقات نشان می دهد که عصاره دارچین می تواند به مبارزه با ویروس HIV با جلوگیری از ورود ویروس به سلول ها کمک کند.” بنابراین، عصاره دارچین می تواند به طور بالقوه به کاهش علائم بیماری HIV کمک کند و از آن می توان به عنوان دارویی برای درمان این بیماری کشنده استفاده شود.

دارچین کاهش دهنده علائم آلزایمر و پارکینسون

بیماری های آلزایمر و پارکینسون دو بیماری عصبی هستند که در حال حاضر غیر قابل درمان هستند. بنابراین بخش عظیمی از درمان این بیماری ها در مدیریت و کاهش علائم آنها است و خوب است بدانید که کاهش نشانه های این بیماریها با افزودن دارچین به یک رژیم منظم صورت می گیرد.

دارچین و لاغری , دارچین و فشار خون , دارچین در چای

دارچین دارای خواص ضد سرطان است

شواهد تجربی بر مبنای مطالعات علمی نشان می دهد که دارچین اثرات ضد سرطان دارد، اگر چه این تحقیقات تا کنون محدود به مطالعات حیوانی بوده است. این آزمایش ها نشان می دهد که عصاره دارچین رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

به این ترتیب دارچین در واقع می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد و در نهایت آنها را از بین ببرد. از دیگر ویژگی و خواص دارچین، می توان به وجود آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد اشاره کرد، که به اثرات ضد سرطان این ماده خوراکی کمک بیشتری می کند.

دارچین دارای خواص ضد التهابی است.

التهاب سیستمیک یک مشکل اساسی است که موجب افزایش بیماریهای مزمن در بدن می شود. با افزودن دارچین به رژیم غذایی به طور منظم، این التهاب سیستماتیک می تواند به میزان قابل توجهی در اجزای بدن کاهش یابد.

با مصرف دارچین و کاهش التهاب در بدن می توان به درمان انواع دردها  و سردردها و همچنین درد آرتریت کمک کرد. خاصیت ضد التهابی دارچین به خاطر عملکرد آن در افزایش گردش خون در بدن است.

دارچین مقابله کننده با بیماری سندرم تخمدان

سندرم تخمدان پلیکیستیک یک مشکل با نشانه های متعدد است که باید درمان شود و دارچین می تواند به عنوان یک عنصر کلیدی در این فرایند به شمار می آید.

به دلیل خواص فوق العاده دارچین که برخی از آنها در این مقاله ذکر شده است، می توان لقب “ابرغذا” را به آن داد.

خوردن دارچین , خوردن دارچین با عسل , خوردن دارچین با زنجبیل


چرا دارچین دارای این همه خواص است؟

باید بدانید که بسیاری از خواص فوق العاده دارچین از یک ماده به دست می آیند، ماده ای به نام سینامالدئید، که به طور طبیعی در دارچین موجود است. سینامالدئید منبع غنی از خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی است که دارچین را به عنوان یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی دارای شهرت کرده است.

ترکیبی از داروی سینامالدئید، آنتی اکسیدان ها و فیبر زیاد دارچین، باعث ایجاد برخی از خواص باور نکردنی آن می شود.

میزان مصرف دارچین در رژیم غذایی و موارد احتیاطی آن

قبل از پرداختن به موارد مهم در عدم مصرف دارچین باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • دارچین پودر شده را در ظرف پلاستیکی نگهداری نکنید.
  • دقت داشته باشید هرچه پوست دارچین کهنه‌تر باشد اسانس و عطر کمتری خواهد داشت.

اما بشنوید از مضرات دارچین :

دارچین به علت دارا بودن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم مزاج با علائمی همچون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو و… همراه باشد، پس می بایست با توجه به مزاج تان دارچین را مورد مصرف قرار دهید.

همچنین مصرف زیاد دارچین،‌ موجب تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی، التهاب یا ورم کردن پوست، ایجاد زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده می شود.

دارچین، از لخته شدن خون پیشگیری می کند اما افراط در مصرف آن باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به خصوص اگر مصرف آن با داروهایی از قبیل قرص آسپرین باشد، مشکل را دو برابر می کند. احتمالا شما هم می دانید که مصرف آسپرین باعث رقیق شدن خون می شود.

اکثر متخصصین زنان و زایمان بر این اعتقاد هستند که خانمهای باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول بارداری، حتی به مقدار بسیار کم خودداری کنند. چرا که مصرف دارچین در این دسته از خانمها  می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

این نکته را هم باید افزود که مصرف ادویه ها از جمله دارچین در زمان شیردهی ناراحتی معده نوزاد را به دنبال دارد و باید مصرف آنها از جمله دارچین محدود شود. مشکلاتی مانند معده درد، اسهال یا استفراغ علامت این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساسیت دارد.

پس در دوزهای بالا از مصرف دارچین باید خودداری کرد.


میزان مناسب مصرف دارچین چقدر است؟

بنا به نظر متخصصان تغذیه، مصرف ۶ گرم دارچین به صورت روزانه توصیه می شود. و بیشتر از این مقدار ممکن است ایجاد مشکل کند.

بنابراین با رعایت موارد گفته شده و در صورت داشتن مشکلاتی در سلامتی تان، در مصرف دارچین احتیاط لازم را به عمل آورید و حتی الامکان با پزشک معالج تان مشورت کنید.


مقالات مشابه : تمام خواص انار و آب انار و خواص شلغم برای پوست و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.