پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / روشهای ساده برای درمان سرماخوردگی در خانه

روشهای ساده برای درمان سرماخوردگی در خانه

روشهای درمان سرماخوردگی , درمان برای سرماخوردگی
شاید شما هم با برخی اصطلاحات و عبارات نظیر : درمان سرماخوردگی در پنج دقیقه یا درمان سرماخوردگی با عسل یا درمان سرماخوردگی با طب سنتی و… را شنیده باشید و اینها نشان از تنوع روش درمان سرماخوردگی هستند.

آنفلوآنزا و سرماخوردگی یکی از شایع ترین مشکلات در حوزه سلامت انسان هستند که بیشترین آمار ابتلا را در فصل زمستان شاهد هستیم. البته درمان سرماخوردگی در تابستان هم یکی از جستجوهای کاربران است که این نشان از امکان ابتلا به سرماخوردگی در فصل گرم سال هم هست.

ما در این مقاله از پارسی نو به روشهای خانگی درمان سرماخوردگی پرداخته ایم که دارای کمترین عوارض جانبی هم هستند. با ما همراه باشید.


طب سنتی طبیعی برای سرماخوردگی

سرماخوردگی ناشی از عفونت بینی و گلو است که به علت ویروس ایجاد می شود. به طور معمول ما دو تا چهار بار در طول سال سرما می خوریم.

علائم سرماخوردگی که معمولا یک یا تا سه روز پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی رخ می دهند عبارتند از :

  • آبریزش بینی
  •  سرفه
  • گرفتگی بینی
  • گلودرد، عطسه
  • سوزش چشم ها
  • سردرد خفیف
  • خستگی خفیف
  • درد های بدن و استخوان
  • داشتن تب معمولا کمتر از ۱۰۲ درجه
  • درمان های سرماخوردگی

در این مقاله یک نگاهی به ۱۱ مورد از داروهای طبیعی محبوب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی داشته ایم. علاوه بر این داروها، غذاهای خاص نیز ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و ممکن است برای درمان سرفه و رفع مشکل آبریزش بینی مفید باشند.

همه درمانهایی که در این مقاله از پارسی نو به آنها پرداخته ایم مفید هستند اما توصیه می کنیم که اگر دارای بیماری خاصی هستید و یا دارو یا داروهایی خاص را مورد مصرف قرار می دهید، حتما قبل از استفاده از این داروهای طب سنتی با پزشک خود مشورت کنید.

  1. قرص های مکیدنی روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که برای تولید بیش از ۳۰۰ آنزیم در بدن ما مورد نیاز است. این ماده به طور طبیعی در غذاهایی مانند گوشت، جگر، غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می شود. مقدار روزانه معمولی  ۱۲mg برای زنان و ۱۵mg برای مردان است که این مقدار در یک مولتی ویتامین معمولی موجود است.

قرص روی اغلب در فروشگاه های بهداشتی، مراکز فروش آنلاین و در برخی از فروشگاه های دارویی و داروخانه ها به بازار عرضه می شود. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که روی باعث کاهش مدت بروز علائم سرماخوردگی می شود، به خصوص اگر فرد در عرض ۲۴ ساعت پس از ظهور علائم سرماخوردگی این قرص ها را مورد مصرف قرار دهد.

روی همچنین کاهش شدت علائم سرماخوردگی را به دنبال دارد و مصرف آنها کاهش مدت علائم را از سه تا چهار روز به دنبال دارد. در مورد این روش درمان سرماخوردگی، مشکل این است که بسیاری از این مطالعات روی دارای نقص هستند، بنابراین مطالعات با کیفیت بهتر در این خصوص مورد نیاز است. اما واقعیت ان است که عنصر روی با ضعیف کردن ویروس سرماخوردگی باعث می شود تا از انتشار و سرایت آن به دیگران جلوگیری کند.

بهترین دارو برای سرماخوردگی , سرماخوردگی در کودکان

با شروع علائم سرماخوردگی مقدار مجاز مصرف برای هر فرد در طول روز حداقل ۱۳٫۳ میلیگرم است.

عوارض جانبی روی ممکن است تهوع و طعم ناخوشایند در دهان باشد. روی برای جلوگیری از سرماخوردگی و یا استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود، زیرا مکمل های روی بیش از ۱۵ میلی گرم در روز ممکن است با جذب مس معدنی مواجه شوند و منجر به کمبود مس شوند.

  1. ویتامین D

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که سطح بالاتری از ویتامین D را دارند خطر ابتلا به سرماخوردگی در آنها کمتر است. پس تا می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین D را مورد مصرف قرار دهید. از مصرف قرص ها و مکمل های حاوی این ویتامین هم غافل نشوید.

  1. گَوَن

ریشه گون یا Astragalus در پزشکی سنتی چینی برای تقویت ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده شده است. مطالعات نشان داده اند که گون دارای خواص ضد ویروسی است و سیستم ایمنی را تحریک می کند، گرچه مطالعات بالینی در مورد اثربخشی آن در برابر سرماخوردگی در انسان انجام نشده است.

گون همچنین یک آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای شرایطی مانند بیماری قلبی هم توصیه شده است. تاثیر این داروی گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که دارای مشکلاتی در این خصوص هستند، مورد بررسی قرار گرفته است. گون را می توان به صورت کپسول، چای یا عصاره در فروشگاه های بهداشتی مواد غذایی تهیه کنید و یا به عنوان یک ریشه خشک در مغازه های عطاری و برخی از فروشگاه های بهداشتی مواد غذایی تهیه کنید. البته پیدا کردن ریشه خشک این گیاه کاری سخت است.

متخصصان طب سنتی چینی معمولا توصیه می کنند که برای جلوگیری از سرماخوردگی و همینطور برای درمان سرماخوردگی از گیاه گون استفاده کنید. اغلب توصیه می شود یک بار یا بیشتر در هفته در طول فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی یک کاسه سوپ ریشه گون آب پز شده را میل کنید.

گون ممکن است توانایی داروهای ضد ویروسی مثل آسمکلوویر یا اینترفرون را افزایش دهد، اما دارای عوارض جانبی هم هست از جمله نارسایی احتمالی کلیه را بدتر می کند. همچنین ممکن است مصرف داروهای مانند سیکلوفسفامید (سیتوکسان، نئوسار) یا کورتیکواستروئیدها را بی اثر کند. همینطور ممکن است گلوکز خون را کاهش دهد و  یا باعث افزایش فشار خون شود. پس اگر داروهای دیابت مصرف می کنید و یا مبتلا به فشار خون هستید، در مصرف گون تحت نظر پزشک عمل کنید.

روش درمان سرماخوردگی در منزل , درمان سرماخوردگی در منزل

  1. سیر

سیر یکی از محبوب ترین داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی است. در حقیقت بسیاری از فرهنگ ها از سیر برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند، این که آیا سیر را با سوپ میل کنید و یا آن را به صورت خرد شده و خام مورد مصرف قرار دهید بستگی به ذائقه شما دارد.

به نظر میرسد ترکیب آلیسین در سیر است که خواص ضد باکتری و ضد قارچی را در درمان سرماخوردگی دارد. آلیسین همان چیزی است که سیر را دارای طعم خاصی کرده است. برای به حداکثر رساندن مقدار آلیسین و استفاده از خواص آن، سیر تازه باید خرد شده و حتما به صورت خام مورد مصرف قرار گیرد. سیر به صورت قرص هم در دسترس است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در یک مطالعه که شامل ۱۴۶ نفر بود، شرکت کنندگان به مدت ۱۲ هفته از ماه نوامبر تا فوریه یا مکمل سیر یا سیر تازه را مورد مصرف قرار دادند.  افرادی که سیر را مصرف کرده اند، خطر ابتلا به سرماخوردگی در آنها کمتر از افرادی است که سیر را مصرف نکرده اند. این مطالعه همچنین نشان داد که سیر باعث کاهش زمان بهبودی افراد مبتلا به سرماخوردگی می شود. البته در این مورد نیاز به انجام تحقیقات بیشتری هستند.

سیر دارای برخی عوارض جانبی احتمالی است از جمله بوی بد دهان را به دنبال دارد. شاید نفس بد و بوی بدن شایع ترین عوارض جانبی مصرف سیر باشد؛ با این حال، سرگیجه، عرق کردن، سردرد، تب، لرز و آبریزش بینی در اثر مصرف سیر گزارش شده است. مقادیر زیاد مصرف سیر ممکن است دهان را تحریک کند و یا باعث سوء هاضمه شود. دو هفته قبل یا بعد از جراحی باید مصرف مکملهای سیر را قطع کرد چرا که اختلالات خونریزی را به دنبال دارد، یا افرادی که از داروهای ضد خونریزی مانند وارفارین (کومادین) یا مکملهایی استفاده می کنند که بر روی لخته شدن خون تاثیر گذار هستند هم باید از مصرف سیر یا مکمل های سیر خودداری کنند.

درمورد خواص سیر بیشتر بدانید

سیر ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش دهد بنابراین بیماران مبتلا به دیابت و یا کسانی که مشکل افت قند خون دارند باید با احتیاط سیر و مکمل های آن را مورد مصرف قرار دهند. افراد مبتلا به آلرژی نسبت به مصرف برخی گیاهان از جمله پیاز، تره فرنگی و موسیر باید از خوردن سیر و مکمل های آن اجتناب کنند. زنان باردار باید نسبت به مصرف سیر و مکمل های سیر تحت نظر پزشک عمل کنند زیرا ممکن است خطر خونریزی را در آنها افزایش دهند.

  1. ویتامین C

محققان پیشنهاد کرده اند که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C به صورت روزانه می تواند فرد را از ابتلا به سرماخوردگی محافظت کند. در حقیقت ویتامین C سالهاست که به عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی و حتی برای یپیشگیری از آن مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان می گویند مصرف ۲۰۰ میلی گرم از این ویتامین برای رفع سرماخوردگی دوز مناسبی است.

به نظر می رسد مصرف ویتامین C خطر ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند(مانند ماراتن یا اسکی) یا در افرادی که در معرض دمای سرد قرار دارند، به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

در مورد عوارض مصرف ویتامین C باید بدانید که مصرف آن در مقادیر بیش از ۲،۰۰۰ میلی گرم ممکن است باعث اسهال شود.

  1. عسل برای درمان سرماخوردگی

عسل یک درمان محبوب برای سرفه و سرماخوردگی در بسیاری از فرهنگ ها است. مطالعه جدیدی در مورد مصرف عسل برای درمان سرماخوردگی نشان داده است که عسل ممکن است به درمان سرفه های کودکان کمک کند و به آنها کمک کند تا سریع تر سلامتی شان را به دست آورند. محققان ۱۰۵ کودک مبتلا به سرماخوردگی را مورد مطالعه قرار دادند و به آنها عسل دادند. سرفه و سرماخوردگی در این کودکان بدون استفاده از دارویی و صرفا با مصرف عسل درمان شد. به این ترتیب برای والدین عسل دارای یک امتیاز ویژه برای درمان بیماری سرماخوردگی و رفع علائم آن است.

محققان می گویند که عسل می تواند گلو درد را درمان کند و اعتقاد بر این است که عسل دارای آنتی اکسیدان است و دارای اثرات ضد باکتری است. هر چه رنگ عسل تیره تر باشد دارای آنتی اکسیدان ها بسیار بالایی است که سرماخوردگی را به بهترین روش درمان می کند. مصرف عسل برای نوزادان کمتر از ۱ سال به دلیل خطر بوتولیسم توصیه نمی شود.

روشهای خانگی درمان سرماخوردگی , درمان سریع سرماخوردگی

اکیناسه یا سرخارگل

اگر چه یافته های اخیر استفاده از اکیناسه یا سرخارگل برای سرماخوردگی و آنفولانزا را مورد سوال قرار می دهد، اما هنوز هم یکی از محبوب ترین گیاهان برای رفع این مشکلات هستند. مطالعه ای توسط مرکز ملی طب مکمل نشان داد که اکیناسه برای جلوگیری از سرماخوردگی و یا کوتاه کردن زمان بهبود سرماخوردگی بسیار مناسب است. منتقدان در مورد اثرات دارویی سرخارگل می گویند که باید مطالعات بیشتری در مورد اثرات دارویی آن برای سرماخوردگی انجام گیرد.

اگر چه انواع مختلفی از اکیناسه وجود دارد، روی قسمت های بالای آن شامل برگ ها، گل ها و ساقه های اکیناسه تحقیق بیشتری انجام گرفته است و آنها را دارای خاصیت دارویی برای درمان سرماخوردگی می دانند.

گیاه پزشکان اغلب توصیه می کنند که هر دو تا سه ساعت یکبار مصرف اکیناسه را با دوز کل روزانه ۳ گرم در اولین روز بروز علائم سرماخوردگی در برنامه داشته باشید. پس از چند روز این دوز مصرفی را کاهش دهید و به مدت یک هفته بر استفاده از آن مداومت داشته باشید.

  1. جینسنگ

اگرچه انواع مختلفی از جینسنگ وجود دارد، یکی از این انواع در آمریکای شمالی به نام Panax quinquefolius یا “جین سنگ” آمریکای شمالی به عنوان بهترین نوع آن برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شده است. ترکیبات مهم آن به نام پلی ساکارید ها و گینسنوزید ها به عنوان اجزای فعال در جین سنگ مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات جینسنگ محبوب ترین روش درمان برای رفع مشکل سرماخوردگی هستند.

برخی از نگرانی ها وجود دارد که جین سنگ ممکن است اثربخشی داروهای ضد سرطان (ضد انعقادی یا ضد ترومبولیت) مانند وارفارین (کوفتین) یا آسپیرین را کاهش دهد. این دارو ممکن است با داروهای دیابتی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضدویروسی (مثلا کلرپرمازین (تورازین)، فلوفنازین (پرولیکسین)، الیانزاپین (Zyprexa))، داروهایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند (مورد استفاده برای درمان بیماری هایی مانند کمبود توجه اختلال بیش فعالی، نارکولپسی، چاقی و بیماری های قلبی) دچار تداخل شود و اثرات آنها را کاهش دهد.

ریشه جینسنگ خواص استروژن دارد و معمولا مصرف آن برای افرادی که دارای مشکلات مربوط به هورمون هستند مانند فیبروئید رحمی، اندومتریوز و سرطان سینه، بیماریهای تخمدان، رحم و پروستات توصیه نمی شود. افراد مبتلا به بیماری های قلبی، اسکیزوفرنی یا دیابت نیز باید ریشه جین سنگ را مصرف نکنند مگر اینکه تحت نظر پزشک باشد.

  1. زنجبیل برای سرماخوردگی

ریشه زنجبیل یکی دیگر از روشهای درمانی مفید برای رفع سرفه، سرماخوردگی و گلودرد است. این دارو در طب سنتی چینی برای درمان سرفه استفاده می شود و همچنین برای درمان سرماخوردگی همراه با آبریزش بینی، سردرد، درد گردن و شانه مورد استفاده قرار می گیرد. در آیورودا، طب سنتی هند، زنجبیل نیز برای رفع سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

چای داغ زنجبیل یک درمان خانگی برای درمان سردرد و گلودرد است. برخی اوقات لیمو و عسل هم به آن افزوده می شود.

درمورد خاصیت زنجبیل اینجا بخوانید

اگر چه مقادیر نرمال زنجبیل در مواد غذایی به ندرت باعث عوارض جانبی می شود، مقدار بیش از حد ممکن است باعث سوزش و سوء هاضمه شود. افراد مبتلا به سنگ های صفراوی، اختلالات خونریزی و افرادی که از داروهای ضد انعقادی (ضد انعقاد و ضدتروتکت) استفاده می کنند مانند آسپیرین و وارفارین (کومادین) باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنند. به این نکته هم توجه لازم را داشته باشید که دو هفته قبل یا بعد از عمل جراحی از مصرف زنجبیل اجتناب کنید.

  1. گیاه آقطی

آقطی با نام علمی Elderberry یک گیاه است که دارای سابقه طولانی در استفاده از آن به عنوان یک درمان محلی برای سرماخوردگی، بیماری های سینوسی و آنفولانزا است.  در مطالعات آزمایشی اولیه، عصاره گلبرگ آقطی برای مبارزه با ویروس ها مفید شناخته شده است. یکی از این ویروس ها، ویروس آنفلوآنزا است. محققان بر این باورند که ترکیبات آنتوسیانین آن، به طور طبیعی سیستم ایمنی را تقویت می کند و ویروس آنفولانزا را ضعیف می کند و از انتشار آن جلوگیری می کند.

آقطی را می توان به صورت قرص، شربت و نوشیدنی مورد مصرف قرار داد. در مورد عوارض جانبی آقطی باید گفت که، اگر چه عوارض جانبی آن نادر است اما ممکن است مشکلاتی مثل سوء هاضمه خفیف یا واکنش های آلرژیک را به دنبال داشته باشد. عصاره آقطی ترجیحا به صورت تجاری باید مورد استفاده قرار گیرد چرا که برگ های تازه، گل ها، پوست، جوانه ها، و کلا گیاه نارس آقطی و ریشه های آن حاوی سیانور هستند و می توانند منجر به مسمومیت با سیانور شوند.

  1. استنشاق بخار اکالیپتوس

استنشاق بخار با روغن اوکالیپتوس ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.این تاثیرگذاری روی سیستم تنفسی است و سینه را نرم می کند.

منبع این مقاله : verywellhealth.com


مقالات مشابه : درمان بواسیر – درمان درد سیاتیک – علائم بیماری لایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.