پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / درمان گلو درد با روش های خانگی

درمان گلو درد با روش های خانگی

درمان گلو درد با طب سنتی , داروی گیاهی گلو درد
یکی از مشکلاتی که برای هر فردی ممکن است بارها و بارها پیش آمده باشد، گلو درد است. در واقع گلودرد مشکلی است که اغلب با سرماخوردگی همراه است و برای درمان گلو درد هم می بایست اقدامات لازم برای درمان سرماخوردگی مد نظر باشد تا این مشکل نیز خود به خود برطرف شود.

بنابراین درمان گلو درد با دارو می تواند در این مورد کمک کننده باشد. اما گاهی فرد دچار سرماخوردگی نشده و باید به سراغ روش درمان گلو درد بدون علائم سرماخوردگی برود و در این مورد بهترین معجون برای گلو درد را با کمک گیاهان دارویی درست کند و مشکل گلو را رفع کند.

توصیه می کنیم برای درمان گلو درد چرکی حتما به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی سریع تر طی شود.


۱۲ درمان طبیعی برای گلودرد

بررسی اجمالی

گلو درد به درد، خارش، یا تحریک گلو گفته می شود. احساس درد جزو علائم اولیه گلو درد به شمار می رود. احساس درد در گلو زمانی بیشتر می شود که شما می خواهید چیزی را بخورید و به همین دلیل هم کسی که دچار گلو درد می شود، در هنگام بلع غذا و مایعات با مشکل و درد بیشتر مواجه می شود.

حتی اگر گلو درد خیلی شدید نباشد و نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد، اما خواب و آرامش را از فرد بیمار می گیرد. برای رفع این مشکل و تسکین درد گلو می توان از داروهای خانگی استفاده کرد.

  1. عسل

چنانچه عسل را در چای مخلوط کنید یا به تنهایی آن را مصرف کنید، مطمئن باشید که یک درمان مفید برای گلو درد است. یک مطالعه نشان داد که عسل حتی برای درمان سرفه های شبانه موثرتر از تسکین دهنده ها و داروهای معمول سرفه است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که عسل یک شفا دهنده موثر برای بهبود زخم است و این نتیجه به این معنی است که عسل ممکن است به بهبود زخم های گلو نیز کمک کند.

درمان گلو درد با آب نمک , روشهای خانگی درمان گلو درد

  1. آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند به کاهش گلو درد و ترشحات آن کمک کند. این روش باکتریها و میکروب های گلو و عفونت آن را نیز از بین می برند. شما برای درست کردن آب نمک می بایست نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را در گلو غرغره کنید.

این کار باعث کاهش تورم گلو می شود و گلو را از میکروب و باکتری پاک می کند. اگر بتوانید هر سه ساعت یکبار این کار را انجام دهید، برای رفع درد در گلوی شما بسیار مفید است.

  1. چای بابونه

چای بابونه به طور طبیعی آرامش بخش است. از بابونه سالهاست است که برای اهداف دارویی استفاه می شود. از چای بابونه برای تسکین درد گلو استفاده می شود و به طور کلی به خاطر وجود آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی بابونه است که برای مقاصد د ارویی استفاده می شود.

برخی از بررسی های انجام شده نشان داده اند که استنشاق بخار بابونه می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی، از جمله گلودرد کمک کند. نوشیدن چای بابونه هم دارای همین خاصیت است. چای بابونه همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند تا به بدن کمک کند تا از ایجاد عفونت که باعث گلودرد شده است، جلوگیری کند.

چند خواص دیگر بابونه را اینجا مطالعه نمایید

  1. نعناع

نعناع به خاطر تازه کردن نفس طرفدار دارد و اسپری های روغن نعناع رقیق شده ممکن است گلو درد را نیز کاهش دهند. نعناع حاوی مونولول است که به کاهش درد گلو کمک می کند و برای درمان سرفه هم بسیار مفید است. نعناع دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی است که همه این ها خاصیت شفادهندگی دارند.

هرگز از روغنهای اصلی و ضروری بدون مخلوط کردن آنها با روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل استفاده نکنید. برای روغن نعناع، پنج قطره روغن نعناع را با یک قطره از یکی از روغن های حامل مورد پسندتان مخلوط کنید و آن را به خاطر خواص درمانی اش میل کنید.

  1. غره غره کردن جوش شیرین با نمک

در حالی که غرغره آب شور برای درمان گلو درد بسیار مفید است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، جوش شیرین مخلوط با آب نمک نیز می تواند به کاهش گلو درد کمک کند. استفاده از این محلول می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از رشد قارچ نیز جلوگیری کند.

مؤسسه ملی سرطان توصیه می کند که ۱ لیوان آب گرم و ۴/۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با ۸/۱ قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید و آن را غرغره کنید. این محلول را هم اگر بتوانید هر ۳ ساعت یکبار مورد استفاده قرار دهید، بسیار مفید است.

  1. شنبلیله

شنبلیله دارای خواص درمانی زیادی است. روشهای استفاده از شنبلیله متنوع است و شما به کمک هر کدام از این روشها می توانید از خواص آن بهره مند شوید. شما می توانید از تخم شنبلیه استفاده کنید یا روغن آن را به صورت موضعی مورد استفاده قرار دهید و یا چای شنبلیه را تهیه کنید و بنوشید و از خاصیت درمانی شنبلیله بهره بگیرد. چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلو درد است.

مطالعات مختلف خاصیت و مفید بودن شنبلیله را به اثبات رسانده اند. مزایای مصرف شنبلیه می تواند التهاب را در گلو کاهش دهد و باکتری ها و میکروب های آن را از بین ببرید. شنبلیله یک داروی طبیعی ضد قارچ هم به شمار می رود.

ذکر این نکته لازم است که زنان باردار از مصرف شنبلیه اجتناب کنند، مگر تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهند.

  1. گیاه کاسنی

ریشه گیاه کاسنی برای تسکین دادن درد گلو و کاهش التهاب آن بسیار مفید است. شما می توانید چای کاسنی را درست کنید و برای این کار کافی است این گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید. نوشیدن این چای گیاهی دو تا سه بار در روز به درمان طبیعی گلو درد کمک زیادی می کند.

به این نکته توجه لازم را داشته باشید که افرادی که مبتلا به دیابت هستند قبل از استفاده از ریشه گیاه کاسنی با پزشک مشورت کنند. برخی مطالعات روی نمونه حیوانات نشان داده است که مصرف این گیاه باعث افت قند خون می شود.

روشهای درمان گلو درد , گلو درد در کودکان

  1. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان مدتهای طولانی است که برای درمان گلو درد استفاده شده است. می توانید یا این گیاه چایی درست کنید و برای درمان گلو درد مورد استفاده قرار دهید و یا می توانید از آب آن برای غرغره کردن استفاده کنید. بنا به توصیه های مهم بهداشتی، خانمهای باردار و زنان شیرده از استفاده از این روش برای رفع درد گلوی خود اجتناب کنند.

  1. نارون لغزنده

نارون لغزنده مانند گیاه ختمی دارای یک ماده مخاطی است. هنگامی که نارون لغزنده با آب مخلوط می شود، یک ترکیب نرم و لطیف می شود که باعث تسکین درد گلو است. شما می توانید از چای این گیاه استفاده کنید و یا از قرص های مکیدنی نارون لغزنده برای درمان درد در گلو بهره بگیرید. نارون لغزنده یک درمان سنتی برای گلودرد است، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

در هنگام مصرف نارون لغزنده به این نکته توجه لازم را داشته باشید که استفاده از این داروی گیاهی ممکن است جذب داروهای احتمالی مورد استفاده شما را کاهش دهد. پس اگر دارویی خاص مصرف می کنید در مصرف نارون لغزنده جانب احتیاط را رعایت کنید.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب قرمز (ACV) سرشار از مواد ضد باکتری طبیعی است. مطالعات متعدد اثرات ضد میکروبی آن در مبارزه با عفونت ها را نشان داده اند. از آنجا که سرکه سیب ماهیت اسیدی دارد، می توان آن را برای از بین بردن باکتری ها و میکروب های گلو و همینطور برای رفع خلط گلو مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب درد گلو را نیز کاهش می دهد.

اگر احساس گلو درد داشتید، سعی کنید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب رقیق کنید و و هر ساعت دو بار این ترکیب را غرغره کنید.

راه های مختلف استفاده از سرکه سیب برای درمان گلودرد وجود دارد، بسته به شدت بیماری و همچنین حساسیت بدن به سرکه پیشنهاد می کنیم که پیش از مصرف و استفاده از هر روشی با پزشک مشورت کنید تا میزان و روش مناسب را به شما توصیه کند.

  1. سیر

سیر دارای خواص و ترکیبات طبیعی ضد باکتری است. این ترکیبات شامل آلیسین است که یک ترکیب شناخته شده برای افزایش توانایی جهت مبارزه با عفونت است. مطالعات نشان داده است که مصرف یک مکمل سیر به طور منظم می تواند به جلوگیری از انتقال ویروس سرماخوردگی کمک کند.

اضافه کردن سیر تازه به رژیم غذایی هم راهی برای به دست آوردن خواص ضد میکروبی آن است. توصیه می کنیم که در صورت استفاده از سیر برای درمان گلو درد، بنا به بوی نامطبوعی که پس از مصرف در تنفس فرد ایجاد می کند، از بهداشت دهان و دندان ها غافل نشوید و حتما مسواک بزنید.

در مورد خواص سیر بیشتر بدانید

  1. فلفل قرمز یا سس تند

فلفل اغلب به عنوان یک داروی ضد درد استفاده می شود که حاوی کپسایسین، یک ترکیب طبیعی شناخته شده برای مسدود کردن گیرنده های درد است. اگر چه از لحاظ علمی اثبات نشده اما گفته شده است که مصرف فلفل با آب گرم و عسل می تواند به کاهش درد در گلو کمک کند. به یاد داشته باشید که احساس سوزش اولیه یک حالت و حس معمولی است که ممکن است در فرد به وجود آید.

دقت کنید اگر در دهان تان زخمی وجود دارد از استعمال فلفل برای کاهش درد گلوی خود اجتناب کنید. در ضمن در ابتدا از حجم کم فلفل استفاده کنید تا احساس سوزش و تندی شما را آزار ندهد.


درمان گلو درد در نوزادان و كودكان

گلو درد در نوزادان و کودکان یک امر شایع و البته ناخوشایند است که اغلب خطرناک هم نیست و اقدامات پزشکی خاصی هم نیاز ندارد. اما به هر حال درمان گلو درد در کودکان و نوزادان متفاوت از هم است که در ادامه راهکارهایی در این راستا را مورد اشاره قرار داده ایم:

  • یک دستگاه بخور را در اتاق کودک قرار دهید، رطوبت هوا و محیط باعث می شود تا گلو درد در کودکان سریعتر درمان شود.
  • بدن بچه ها را هیدراته کنید و تا می توانید به کودک مایعات بنوشانید. از مصرف آب میوه های سرد و نوشیدنی های یخی برای کودک اجتناب کنید.
  • اگر به کودکان بویژه کودکان زیر پنج سال هر دارویی در قالب قطره می دهید، حتما مراقب باشید چون احتمال خفگی در آنها وجود دارد. در کل در زمان دارو دادن به کودکان زیر ده سال دقت لازم را داشته باشید.
  • برای درمان گلو درد کودکان می توان از عسل استفاده کرد اما به کودکان زیر ۱ سال هرگز عسل نخورانید.

پیشگیری از گلو درد , درمان گلو درد با عسل

روشهای پیشگیری از گلو درد

برای جلوگیری از گلودرد، تا می توانید از افرادی که مبتلا به بیماری های عفونی مانند آنفولانزا یا گلودرد هستند، دور بمانید. سعی کنید همیشه دست های تان را بشویید. تا حد امکان از مصرف غذاهای تند و یا اسیدی اجتناب کنید و از گازهای شیمیایی یا دود که می تواند باعث التهاب شوند، دور بمانید.

داروهای گلو درد غیر گیاهی

زمانی که روشهای گیاهی برای درمان گلو درد در شما جواب نمی دهند، شما می توانید سراغ روشهای دیگر بروید و از داروهای دیگر استفاده کنید. استامینوفن می تواند برای درمان گلودرد موثر باشد و این دارو را می توان به کودکان هم داد.

در صورت داشتن درد زیاد درگلو، می توان از قرص ها و اسپری های بی حس کننده هم کمک بگیرید. یک روش دیگر استفاده از داروهای حاوی اکالیپتوس است که در قالب قرص و شربت می توان از داروخانه ها تهیه کرد.


هشدار در مورد تهیه انواع دارو برای درمان گلو درد

پزشکان اکیدا توصیه می کنند که هر گونه داروی گیاهی و غیر گیاهی را از فروشگاهها و داروخانه های معتبر تهیه کنید و از میزان مناسب این داروها هم استفاده کنید. دقت داشته باشید که اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و یا هر مشکلی در حوزه سلامت بدن تان وجود دارد، از مصرف خودسرانه هر گونه دارو خودداری کنید. برخی از داروها حتی داروهای گیاهی هم ممکن است دارای عوارض جانبی باشند.

درمان و بهبودی کامل گلو درد

عفونت های باکتریایی، مانند گلودرد، سرفه و دیفتری با مقدار بسیار کمی از گلو درد همراه هستند. اکثر پزشکان توصیه می کنند برای درمان گلو درد زمانی به پزشک مراجعه کنید که گلو درد شدید است و یا زمانی که گلودرد با تب همراه است و یا زمانی که تورم لوزه ها گلو و نفس و فرایند غذا خوردن را دچار مشکل می کنند. توصیه می کنیم تا می توانید از داروهای طبیعی که در این مقاله مورد اشاره قرار داده ایم استفاده کنید و تا حد امکان از مراجعه به پزشک خودداری کنید.

اغلب این روشها عوارض جانبی ندارند، مگر در صورتی که فرد دچار مشکل و یا بیماری دیگری باشد. به یاد داشته باشید برای این که گلو درد شما خیلی زود بهبود یابد، باید میزان زیادی مایعات بویژه مایعات گرم از جمله چایی و چایی های گیاهی بنوشید و تا می توانید استراحت کنید. در این صورت است که عفونت و تورم گلوی شما بهبود می یابد.

منبع این مقاله : healthline.com


مقالات مشابه : درمان بیماری لایم – راه های بهبود و درمان سردرد و بیماری م اس چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.