پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / خواص روغن زیتون برای پوست، مو و سلامتی

خواص روغن زیتون برای پوست، مو و سلامتی

روغن زیتون برای کودکان , روغن زیتون برای مو
روغن زیتون یکی از انواع روغن هایی است که برای هر فردی با هر میزان سواد و اطلاعات یک ماده غذایی مفید شناخته شده است و هر کسی تقریبا از خواص روغن زیتون مطلع است.

از جمله اکثر خانمها از خواص روغن زیتون برای پوست و مو اطلاعاتی دارند. و اغلب ماسک موی زیتون را هم مورد استفاده قرار داده اند. به طور معمول اگر حساسیتی در مورد مصرف روغن زیتون در فرد وجود نداشته باشد، این روغن عوارضی نداشته است و همه افراد حتی کسانی که مشکل قند خون دارند هم می توانند از این روغن استفاده کنند.

چرا که خواص روغن زیتون برای دیابت هم تقریبا به اثبات رسیده است. روغن زیتون برای کاهش وزن هم مناسب است. ما به طور کامل در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد ارزش غذایی روغن زیتون و فواید مصرف آن صحبت کرده ایم. ما را همراهی کنید.


۱۱ خاصیت شگفت انگیز روغن زیتون

مزایای مصرف روغن زیتون عبارتند از : درمان انواع بیماری سرطان از جمله سرطان روده، درمان دیابت مورد و جلوگیری از ابتلا به آن، پیشگیری از بروز مشکلات قلبی، آرتریت و کلسترول بالا هم با مصرف روغن زیتون می توانند برطرف شوند. همچنین  مصرف روغن زیتون به کاهش وزن کمک می کند، بهبود متابولیسم و هضم مناسب غذا را به دنبال دارد و از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند. این روغن مغذی در اکثر پخت و پزها مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن این که دارای خواص دارویی نیز هست.

کسانی که دارای کلسترول بد خون هستند می توانند مصرف این روغن را در رژیم غذایی شان بگنجانند. انواع فوق العاده روغن زیتون حاوی بالاترین سطح پلی فنول های آنتی اکسیدان و اسید اولئیک می باشند. بنابراین در مقایسه با سایر روغنهای گیاهی، گزینه سالمتری است که بدون هیچ نگرانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال روغن زیتون کالری زیادی نیز دارد، بنابراین باید در مصرف آن میزان لازم را رعایت کرد تا مشکلی در این زمینه برای فرد پیش نیاید و در صورت امکان با پزشک مشورت کرد.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یک نوع روغن است که از میوه درخت زیتون حاصل می شود. باید بدانید که محصولات زراعی زیتون عمدتا در مناطق مدیترانه ای قابلیت رشد و پرورش بهتری دارند. از روغن زیتون قرن ها است که استفاده غذایی و دارویی می شود.

در حقیقت از این روغن برای اهداف پخت و پز، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و همینطور برای اهداف دارویی و به عنوان مکمل های دارویی استفاده می شود. همچنین این روغن می تواند به عنوان سوخت و چراغ های روشنایی مورد استفاده قرار گیرد.


انواع روغن زیتون

انواع مختلف این روغن عبارتند از:

  • روغن زیتون ساده : این نوع روغن برای پخت و پز با محتوای اسیدی پایینی استفاده می شود.
  • روغن زیتون فوق العاده : این نوع روغن بهترین نوعِ آن است و بدون ترکیبات دیگر و صرفا با فشار دادن میوه های زیتون حاصل شده است.
  • روغن زیتون خالص : این نوع روغن ترکیبی از روغن های تصفیه شده و با ارزش است. این نوع از روغن زیتون شامل محتوای اسیدی بالاتری است.
  • روغن لامپنت : به عنوان یک سوخت استفاده می شود و برای اهداف آشپزی توصیه نمی شود.

ارزش غذایی روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روغن هایی است که دارای ارزش غذای بالایی است. این روغن دارای چربی های اشباع شده مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است. غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین K و ویتامین E است. روغن زیتون فاقد کربوهیدرات ها و کلسترول است، در نتیجه مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. روغن زیتون سرشار از کالری است به طوری که در هر قاشق غذاخوری از آن ۱۲۰ کالری وجود دارد.

مزایای روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است که در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما آنها را برشمرده ایم تا بتوانید با آگاهی کامل آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

روغن زیتون اصل , مصرف روغن زیتون

  • کاهش سطح کلسترول

یک مطالعه مشترک که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد با دانشگاه های دیگر انجام گرفت، نشان داد که روغن زیتون اثر فوق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارد و بنابراین مصرف آن به شدت توصیه می شود.

کلسترول LDL نوع بدی از کلسترول است که خطر ابتلا به حملات قلبی و بیماری های قلبی ریوی را افزایش می دهد. از کل حجم روغن زیتون تقریبا ۴۰ درصد آن حاوی ترکیبات شیمیایی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش اثرات اکسیداسیون کلسترول LDL می شود. در نتیجه، زمانی که در اثر مصرف روغن زیتون این نوع کلسترول در بدن  کاهش می یابد، کلسترول جمع شده در خون را از بین می برد و در نهایت احتمال بروز مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

  • کنترل دیابت

دکتر لوکاس از موسسه تغذیه انسانی آلمان و تیم تحقیقاتی او در مورد تاثیر روغن زیتون در مدیریت دیابت نوع ۲ مطالعه ای را انجام داده است. تجزیه و تحلیل مطالعه آنها به این نتیجه رسید که روغن زیتون می تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت و همینطور کنترل دیابت  بسیار موثر است و این تاثیر به استفاده از روغن زیتون  در رژیم غذایی روزانه فرد بیمار بر می گردد.

  • کمک به کاهش وزن با روغن زیتون

کارشناسان پزشکی معتقدند که از چربی های تک غیر اشباع موجود در روغن زیتون برای کاهش وزن باید استفاده کرد. تحقیقات در مورد روغن زیتون مدیترانه ای به نتایج مثبتی در رابطه با استفاده از این روغن برای از دست دادن وزن رسید. از آنجایی که روغن زیتون حاوی چربی های سالم است و جایگزین خوبی برای کره و سایر روغن های حاوی کالری است، پس افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

  • جلوگیری از التهاب

روغن زیتون غنی از پلی فنل است که دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی است. در نتیجه، استفاده از آن به مهار رشد باکتری های بیماریزا کمک می کند و باعث کاهش التهاب می شود.

  • بهبود هضم غذا با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روغن هایی است که به فرآیند گوارشی کمک می کند و باعث تسهیل در عملکرد آن می شود. در حقیقت از این روغن  به عنوان یک روغن دارویی برای تمیز کردن دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده استفاده می شود.

کالری روغن زیتون , خاصیت روغن زیتون

  • کند کردن روند پیری

روغن زیتون غنی از آنتی اکسیدان ها است و به همین علت روند طبیعی پیری بدن انسان را به تاخیر می اندازد. استفاده از این روغن در محصولات آرایشی و بهداشتی باعث درخشش و زیبایی پوست می شود.

  • جلوگیری از سنگهای صفراوی با خوردن روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون در جلوگیری از تشکیل سنگ های صفراوی موثر است و به عنوان یک داروی طبیعی ملین آور مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تقویت دیواره های سلولی

همانطور که در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده، در مجله بین المللی علوم مولکولی اعلام شد، روغن زیتون حاوی پلی فنول است که به ساخت دیواره سلولی قوی تر کمک می کند. همچنین الاستیسیته دیواره های شریانی را افزایش می دهد و از بدن در برابر بیماری های مختلف قلب محافظت می کند.

  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

گفته می شود روغن زیتون از بدن انسان در برابر بیماری سرطانی، به ویژه سرطان روده محافظت می کند. تحقیقات پزشکی انجام شده در دانشگاه آکسفورد در این راستا به نتایج مثبتی رسیده است به این معنا که محتوای اسیدی این روغن می تواند از شروع رکتوم و سرطان روده جلوگیری کند.

مجله کارسینوژنز مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ را انجام داده است که نشان می دهد که مصرف روغن زیتون اثر فوق العاده ای در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بدن ایفا می کند. مطالعه ای دیگر همچنین اثر مشابهی را در این مورد از روغن زیتون را تأیید می کند و همچنین نشان می دهد که استفاده از همه انواع روغن زیتون اثری مفید بر روی سرطان پستان دارد و از ابتلا به آن جلوگیری می کند. هیدروکسی تیروزول، جزء اصلی روغن زیتون است که ممکن است به جلوگیری از سرطان پستان در زنان یائسه کمک کند.

  • کاهش فشار خون با روغن زیتون

یک تحقیق انجام گرفته اخیر نشان داده است که یک رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی مواد غذایی غنی از چربی های غیر اشباع (موجود در روغن زیتون و آجیل)،  نیترات (که در سبزیجات برگ سبز یافت می شود) است ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند.

با توجه به طعم، عطر، مقدار اسیدی و رنگ، روغن زیتون چندین نوع از این روغن وجود دارد. پس در زمان تهیه روغن زیتون به موارد مد نظرتان برای د از آن توجه لازم را داشته باشید. مثلا روغن زیتون با خاصیت و کاربرد دارویی با روغن زیتون برای پخت و پز متفاوت  است و باید در زمان خرید به این نکات توجه لازم را داشته باشید.

  • دیگر مزایای روغن زیتون

این روغن یک منبع عالی از ویتامین E است که مصرف آن برای افراد مسن بسیار مفید است. روغن زیتون برای کودکان هم بسیار مفید است و باعث رشد مناسب استخوانی و رشد مغزی در آنها می شود.


خواص زیتون برای پوست و مو

  • روغن زیتون یک پاک کننده پوست

از زمانهای قدیم تا کنون از روغن زیتون برای پاک کردن پوست صورت استفاده کرده اند. روغن زیتون بسیار خوب جذب پوست می شود و چربی های ناخالص پوست را از منافذ آن پاک می کند و به این روش باعث می شود تا پوست نفس بکشد. روغن زیتون ضمن این که آلودگی های روی پوست را از بین می برد، سلولهای مرده پوست را هم از بین می برد و لایه های عمیق پوست را لایه برداری و پاک سازی می کند. ذکر این نکته لازم است که این آلاینده ها منافذ را مسدود می کنند و باعث ایجاد آکنه، جوش های سر سفید و سر سیاه می شوند.

خواص روغن زیتون , مضرات روغن زیتون

  • یک مرطوب کننده قوی برای پوست

از زمانهای قدیم، رومی ها از این روغن برای چرب کردن پوست بخصوص بعد از حمام استفاده کرده اند. روغن زیتون شامل اسیدهای چرب سالم است که نرم کننده پوست به شمار می روند و زبری پوست را از بین می برد. استفاده از این روغن باعث می شود تا سلولهای خشک پوست نرم شوند و در نتیجه لطافت پوست حاصل می شود. استفاده از دو قطره روغن برای مرطوب کردن صورت به صورت روزانه کافی است.

  • داشتن موهایی ضخیم و بلند

روغن زیتون شامل مواد و ترکیبات خاص برای تغذیه پوست سر است. از جمله حاوی مواد مغذی حیاتی مانند آنتی اکسیدان ها است که باعث رشد مو نیز می شوند.

برای زیبایی موها، روغن زیتون را گرم کنید و روی پوست بمالید و ماساژ دهید. البته کمی صبر کنید تا روغن خنک شود. این روغن منافذ را باز می کند و به صورت عمیق تر به فولیکول های مو نفوذ می کند و آنها را با مواد مغذی قوی تغذیه می کند.

  • درخشندگی و لطافت موها

روغن زیتون به رفع خشکی در موها کمک می کند و باعث ابریشمی شدن موها می شود. سعی کنید قبل از حمام رفتن، موهای خود را با این روغن آغشته کنید و اجازه دهید جذب موها شود و بعد موها را با آب ولرم شستشو دهید.

شما می توانید یک ماسک خوب تهیه کنید به این صورت که زرده تخم مرغ را با روغن زیتون مخلوط کنید و موها را با آن آغشته کنید. بهتر آن است که هر نوع ماسک مو از جمله این ماسک مو را به موهای مرطوب بزنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی پوست سر و موها بماند و بعد شستشو دهید.

خوردن روغن زیتون , ارزش غذایی روغن زیتون

موارد دیگر استفاده از روغن زیتون برای زیبایی پوست و مو

شما می توانید از روغن زیتون برای پاک کردن آرایش خود استفاده کنید.

از روغن زیتون می توانید برای بلند شدن و پر پشت شدن مژه ها استفاده کنید. این روغن برای زیبایی مژه ها بهتر از روغن کرچک است.

از روغن زبتون برای درمان آفتاب سوختگی پوست هم می توانید استفاده کنید.

روغن زیتون یک ضد آفتاب طبیعی است چرا که آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث محافظت از پوست در مقابل رادیکالهای آزاد می شود.

برای برجسته کردن و زیبایی لب ها می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. برای این کار ابتدا لب ها را مرطوب کنیدو بعد روغن زیتون بمالید و سپس با یک مسواک تمیز، لب ها را ماساژ دهید تا سلولهای مرده لب ها برداشته شوند و لب ها هم برجسته و هم خوش رنگ می شوند.

اگر کف پاهای شما ترک خورده است، می توانید برای رفع ترک ها از روغن زیتون کمک بگیرید.

اگر صورت شما دارای جوش است، می توانید برای درمان آنها روغن زیتون روی آنها بمالید. روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و می توانید آکنه و جوش صورت را با آن هم درمان کنید.

بعد از استفاده از هر روشی برای برداشتن موهای زائد، می توانید از این روغن برای مرطوب کردن مناسب پوست استفاده کنید.

اما در پایان به این نکته توجه لازم را داشته باشید که چنانچه به روغن زیتون حساسیت دارید در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنید و در صورت لزوم پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید تا بدون نگرانی از این روغن حیاتی برای اهداف مختلفی که برخی از مهمترین آنها در این مقاله آمده است، استفاده کنید. از جمله برای زیبایی پوست و مو و یا برای کاهش وزن.

منابع این مقاله : organicfacts.net – beautymunsta.com


مقالات مشابه : روغن بنفشه برای پوست – فواید روغن آرگان و  خاصیت روغن کرچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.