پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۸ تا از خواص مهم خوردن هندوانه

۸ تا از خواص مهم خوردن هندوانه

خواص هندوانه , خواص درمانی هندوانه , خواص هندوانه کوهی
هندوانه یک نوع بوته و میوه از گونه کدوییان و در زمره صیفی‌ جات به شمار می آید که در جالیز پرورش می یابد و در مورد منشأ آن هم باید بدانید که متعلق به آفریقای جنوبی است. در مورد مشخصات این بوته باید گفت که گیاهی بزرگ، پهن و یک ساله و یک پایه است. ساقه خزنده دارد و دارای برگ‌ های پهن و کرک‌ دار با بریدگی‌های عمیق است و گل‌ های سفید یا زرد نیز دارد.

عموما این نوع صیفی را به خاطر میوه درشت خوردنی‌ اش که به نام هندوانه شهرت دارند، می‌کارند. آنچه در سراسر جهان در مورد هندوانه شناخته شده است، آن است که گوشت آن شیرین و آبدار و معمولاً به رنگ قرمز پررنگ یا صورتی است. اما برخی اوقات هم گوشت آن به رنگ نارنجی، زرد یا سفید است. و البته طعم ان هم شیرین است. هنداونه دارای دانه‌ های زیادی است که ممکن است سفید و نرم یا سیاه و سخت باشند.

در مورد زمان کاشت و برداشت آن باید بدانید که معمولا طی ۱۰۰ روز هندوانه به طور کامل رسیده می شود. در مورد روشهای مصرف هندوانه باید بدایند که این میوه را می‌توان خام خورد یا ترشی انداخت یا پوست آن را پخت و مورد مصرف قرار داد.

هندوانه یکی از انواع میوه های تابستانی است و جزو میوه های آبدار است که دارای خاصیت زیادی است و البته موارد منع مصرف هم دارد که ما در این مقاله از پارسی نو به آنها پرداخته ایم. مثلا افراد مبتلا به دیابت نباید هندوانه را مورد مصرف قرار دهند؛ چرا که میزان قند هندوانه در حد بالایی است. البته در کل خوردن این میوه همراه با مشکلاتی است که ممکن است دستگاه گوارش را با مشکل مواجه کند. پس در مورد بهترین زمان خوردن هندوانه دقت لازم را داشته باشید تا معده و روده های شما دچار مشکل نشوند. مثلا خوردن هندوانه با شکم خالی دارای عوارضی است که باید در مورد آن دقت لازم را داشته باشید.


از خواص هندوانه بیشتر بدانید

“هندوانه” یک میوه خوشمزه و پر خاصیت است که خوردن آن توصیه می شود. هندوانه دارای  ۴۶ کالری در هر فنجان است، و دارای ویتامین C، ویتامین A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است. در ادامه ۸ مزیت از مزایای هندوانه را برشمرده ایم.

خوردن هندوانه به هیدراته شدن بدن شما کمک می کند

همانطور که می دانید، آب آشامیدنی یک راه مهم برای نگهداری میزان آب بدن شما است. با این حال، خوردن غذاهای دارای محتوای آب بالا نیز می تواند مفید باشد. خوب است بدانید که ۹۲٪ از هندوانه از آب تشکیل شده است.

خاصیت ضد سرطانی هندوانه

ترکیباتی موجود در هندوانه می توانند از سرطان جلوگیری کنند

محققان در مطالعات گسترده شان، اثرات ضد سرطان، لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی منجصر به فرد در هندوانه را مطالعه کرده اند.

اگرچه مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط هستند،  اما بیشترین تاثیر را در پیشگیری از  سرطان سیستم گوارشی دارد.

در مورد ادعای بالا این طور به نظر می رسد که لیکوپن موجود در هندوانه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان با کاهش فاکتور رشد از قبیل انسولین (IGF)، می شود که یک پروتئین در بخش سلول به حساب می آید. خوب است بدانید که سطح IGF بالا با سرطان ارتباط دارد.

خاصیت هندوانه برای قلب و سلامتی

مصرف هندوانه با بهبود عملکرد قلب همراه است

احتمالا می دانید که بیماری قلبی یکی از علل مهم مرگ در سراسر جهان به شمار می رود. عوامل مهم در سبک زندگی، از جمله داشتن رژیم غذایی خاص با کاهش فشار خون و با میزان کلسترول پایین، ممکن است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را در حد بسیار بالا کاهش دهد.

ترکیبات غذایی موجود در هندوانه دارای مزایای خاصی برای سلامت قلب است. مطالعات نشان می دهد که لیکوپن هندوانه به کاهش کلسترول و فشار خون در بدن کمک کند و همینطور می توانند از آسیب اکسیداتیو به کلسترول جلوگیری کنند.

با توجه به مطالعات انجام شده در زنان چاق پس از یائسگی و مردان فنلاندی، لیکوپن به کاهش سختی و ضخامت دیواره های شريانی کمک شایانی کرده است؛ هندوانه همچنین شامل سیترولین و یک اسید آمینه است که ممکن است سطوح اکسید نیتروژن بدن را افزایش دهد. اکسید نیتریک به رگ های خونی شما کمک می کند تا فشار خون را پایین بیاورد.

گفتنی است سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هندوانه نیز برای سلامت قلب مفید هستند. این ویتامین ها شامل ویتامین A، B6، C، منیزیم و پتاسیم می باشند.


کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو با مصرف هندوانه

التهاب یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن در بدن است. مصرف هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو در بدن کمک کند.

در یک مطالعه پزشکی، آب گوجه فرنگی که غنی از لیکوپن است را با ویتامین C مخلوط کردند. که مصرف آن التهاب را در بدن کاهش می دهد و آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهد. هندوانه هم دارای لیکوپن و ویتامین C است و برای از بین بردن التهاب در بدن بسیار مفید است.

گفتنی است که لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است مصرف هنداونه به تأخیر افتادن  بیماری آلزایمر را به دنبال داشته باشد و پیشرفت این بیماری را کند نماید.


مصرف هندوانه از ابتلا به دژنراسیون ماکولار پیشگیری می کند

لیکوپن در نقاط مختلف چشم یافت می شود و از آسیب های اکسیداتیو و التهاب جلوگیری می کند. همچنین ممکن است از پیشگیری از دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن (AMD) جلوگیری کند. این بیماری یک مشکل عمومی مربوط به چشم است که می تواند باعث نابینایی در افراد مسن شود.

نقش لیکوپن به عنوان ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب ممکن است به جلوگیری از پیشرفت و بدتر شدن AMD کمک کند.

خوردن هندوانه کمک زیادی به کاهش درد عضلانی بدن می کند

سیترولین، یک اسید آمینه موجود در هندوانه است که به کاهش درد عضلانی در بدن کمک می کند. باید بدانید که مصرف آب هندوانه سیترولین را در بدن افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داده است که مصرف آب هندوانه در ورزشکاران بسیار مفید است و این نوشیدنی در آنها باعث کاهش درد عضلانی می شود و ضربان قلب را بهبود می بخشد.


زیبایی پوست با مصرف هندوانه

سلامت پوست و مو با خوردن هندوانه

دو ویتامین در هندوانه – A و C – برای سلامتی پوست و مو بسیار مهم هستند. ویتامین C بدن شما را کلاژن غنی می کند. کلاژن پروتئینی است که پوست شما را تقویت می کند،  و موهای شما را قوی می کند. ویتامین A نیز برای پوست سالم مهم است، زیرا به ایجاد و ترمیم سلول های پوست کمک می کند. بدون ویتامین A کافی در بدن، پوست شما خشک و پوسته پوسته می شود.

خاصیت هندوانه برای پوست , خاصیت آب هندوانه , هندوانه برای دیابتی ها

هر دو لیکوپن و بتا کاروتن موجود در هندوانه نیز ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی کمک کنند.

هضم بهتر غذا با مصرف هندوانه

هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند. فیبر دارای شهرت زیادی در رفع یبوست است در حالی که آب کمک می کند تا دستگاه گوارش شما به طور موثر حرکت کند.

فواید هندوانه در هضم غذا

خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر، از جمله هندوانه، می تواند برای ارتقای حرکات طبیعی روده مفید باشد.

مضرات هندوانه را می دانید؟

یکی از موارد منع مصرف هندوانه در بیماران دیابتی است و اغلب افراد هم از این ممنوعیت اطلاع دارند. اگر نمی دانید که خوردن هندوانه چرا برای افراد دیابتی مضر است؛ باید گفت که میزان قند موجود در هندوانه در افراد مبتلا به دیابت باعث می‌شود میزان قند خون در آنها بسرعت افزایش یابد و بنابراین این دسته از افراد از خوردن هنداونه خودداری کنند.

مضرات هندوانه , عوارض هندوانه


چه کسانی نباید هندوانه بخورند؟

موارد احتیاط در خوردن هندوانه

هر چند هندوانه این میوه لذیذ تابستانی بسیار خوشمزه است اما در مواردی باید از خوردن آن یا از افراط در خوردن آن پرهیز کرد، مواردی از این قبیل:

  • هیچ وقت هندوانه را به صورت ناشتا مصرف نکنید.
  • خوردن هندوانه بلافاصله پس از صرف غذا باعث اختلال در هضم و عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.
  • اگر جزو افراد سرد مزاج هستید، هندوانه نخورید چرا که امکان تضعیف قوه باء و درد مفاصل وجود دارد.
  • چنانچه سرد مزاج هستید و هندوانه مصرف کردید و دچار درد مفاصل شدید، برای خنثی کردن این اثر هندوانه برای این دسته از افراد، هندوانه،‌عسل و قند و امثال آن را مورد مصرف قرار دهید.

بررسی مضرات هندوانه

  • افراط در خوردن هندوانه برای طحال مضر است.
  • اگر آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارید، از خوردن هندوانه پرهیز کنید.

هسته هندوانه , تخمه هندوانه , پوست هندوانه


تخمه هندوانه چه خواصی دارد؟

خواص تخم هندوانه چیست

خوردن تخم هندوانه باعث خارج شدن سنگ (کلیه ، مثانه و … ) از بدن می شود.

مغز تخم هندوانه کمک کننده بی نظیری برای هضم غذا به شمار می رود و پیشنهاد می کنیم که برای جلوگیری از نفخ بعد از خوردن هندوانه چند دانه از تخم‌های آن هم با پوست بجوید و میل کنید.

تقویت فکری و ذهنی در کودکان و نوجوانان با کمک تخم هندوانه به راحتی صورت می گیرد.

امیدوارم از این مقاله ترجمه شده در پارسی نو استفاده لازم رو برده باشید.


همچنین بخوانید : خواص و مضرات خرمالو و مواد غذایی برای کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.