پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / طرز تهیه عدسی به چند روش ساده و مختلف

طرز تهیه عدسی به چند روش ساده و مختلف

دستور تهیه عدسی , طرز تهیه عدسی
عدس یکی از حبوبات ارزشمند است که دارای ارزش غذایی بالایی است. اغلب افراد جامعه از خواص عدس مطلع هستند و سعی می کنند بهترین غذاها را با آن تهیه کنند، یکی از این غذاهای محبوب که در زمره آش ها هم محسوب می شود، عدسی است و اکثرا هم طرز تهیه عدسی را می دانند.

آش عدسی با مواد مختلفی تهیه می شود. مثلا عدسی کرمانشاهی و یا عدسی با سیب زمین و قارچ و… ما در این مقاله از پارسی نو دستور تهیه عدسی با گوشت را هم منتشر کرده ایم. امیدواریم این غذای مفید را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.


آموزش درست کردن عدسی با سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه عدسی با سیب زمینی

مواد مورد نیازمیزان لازم
عدس۲٫۵ لیوان
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۱ عدد
آرد۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمکبه میزان دلخواه
زردچوبهبه میزان لازم

نکته : این مواد گفته شده برای ۴ نفر کافی هست و شما می توانید بنا به تعداد افراد مورد نظرتان، مقدار کل مواد را کم یا زیاد کنید.

دستور پخت عدسی با سیب زمینی

در ابتدای این آموزش باید این نکته مهم را گفت که برای درست کردن عدسی بهتر است برای این که نفخ عدس گرفته شود، عدس را از شب قبل خیسانده و چند بار هم آب آن را عوض کنید. با این کار ضمن آن که نفخ عدس گرفته می شود، باعث می شود که عدس خیلی راحت تر پخته شود. چنانچه وقت لازم در اختیار نداشتید که از شب قبل این کار را انجام دهید، دست کم ۲ ساعت پیش از پخت، عدس را بخیسانید.

درست کردن عدسی , آش عدسی

حال می رویم سراغ پخت این غذای خوشمزه و مغذی؛ در ابتدا پیاز را به شکل خلالی  و به صورت ریز خرد می کنیم و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و در یک ظرف مناسب تفت می دهیم. تا حدی پیاز را تفت می دهیم که نرم شود و رنگ آن تغییر کند. در مرحله بعد مقداری زردچوبه به پیاز داغ اضافه می کنیم و آنها را با هم تفت می دهیم.

بعد از اینکه زردچوبه و پیاز با هم تفت خوردند و به خوبی با هم مخلوط شدند، ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آنها اضافه می کنیم و مجدد تفت دهیم تا حدی که رنگ رب باز شود و به اصطلاح کمی سرخ شود. در ادامه عدس خیس خورده را آبکش می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

بعد از این که عدس ها با پیاز و رب تفت خوردند، کمی نمک و فلفل سیاه به آنها اضافه می کنیم. سپس حدود ۶ تا ۸ پیمانه آب به مواد اضافه کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش آید. بعد از جوش آمدن آب می بایست آرد اضافه کنیم.

اضافه کردن آرد از این جهت است که می خواهیم عدسی لعاب دار شود. سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم تا ۱ ساعت عدسی روی حرارت باشد و عدس به خوبی بپزند. در مرحله بعد از درست کردن آش عدسی، سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. نیم ساعت مانده به پایان پخت عدسی، سیب زمینی نگینی شده را می ریزیم. در مرحله آخر ۱ قاشق باقیمانده روغن زیتون را روی عدسی می ریزیم و ان را در ظرف مناسب سرو می کنیم. برای تزیین عدسی بنا به سلیقه خود می توانید از هر چیزی استفاده کنید، از جمله از سبزیجات معطر مثل جعفری می توانید استفاده کنید.

نکته: برای این که آرد مزه خامی ندهد، آن را به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک تفت می دهیم. آرد را در حدی تفت می دهیم که رنگ آن تغییر کند.


طرز تهیه عدسی با سیب زمینی و قارچ

مواد لازم برای تهیه عدسی با سیب زمینی و قارچ

مواد مورد نیازمیزان لازم
عدس۱ پیمانه
پیازیک عدد
رب گوجه۱ قاشق غذاخوری
سیب زمینی یک عدد کوچک
نمک، فلفل و زرد چوبهبه میزان کافی
آب لیمو ترش تازه۳ قاشق غذاخوری
قارچبه دلخواه

نکته : این مواد لازم گفته شده برای دو نفر کافی است.

طرز تهیه عدسی با سیب رمینی و قارچ

برای درست کردن عدسی در ابتدا عدس ها را پاک کرده و شسته و در قابلمه ای مناسب میریزیم وروی آن به حد مناسب آب می ریزیم و حرارت را روشن کرده و در حدی زیاد می کنیم تا آب اضافه شده به جوش بیاید. سپس سیب زمینی را پوست گرفته و به شکل ریز و نگینی  خرد کرده و به عدس اضافه کنید.

نکته : می توان سیب زمینی ها را به شکل درسته به عدسی هم اضافه کرد.

بعد از این که آب به جوش آمد، حرارت را کم کرده تا سیب زمینی و عدس به آرامی بپزند.

در مرحله بعد پیاز را پوست گرفته و به شکل نگینی خرد کرده و همراه با مقداری روغن در تابه روی حرارت بگذارید تا پیازها سرخ شوند. وقتی پیازها طلایی شدند، رب را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند. نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و مقداری آب هم اضافه کنید و بگذارید تا آب بجوشد و سس غلیظی به دست آید.

در مرحله بعد سراغ ظرف عدس و سیب زمینی بروید. اگر عدس و سیب زمینی پخته شده بود، چنانچه سیب زمینی ها را درسته در ظرف ریخته بودید، آنها را بیرون آورید و با گوشکوب له کرده و به داخل قابلمه برگردانید.

در مرحله آخر، مواد داخل تابه را در ظرف حاوی عدس و سیب زمینی بریزید و درب آن را گذاشته و حرارت را کم کنید تا عدسی شما به خوبی جا بیفتد و لعاب بندازد. سپس با آب لیمو تازه و نان سنگک می توانید سرو کنید.

نکته : چنانچه طعم قارچ را در عدسی می پسندید، می توانید قارچ را به شکل نگینی خرد کرده و در زمان اضافه کردن سیب زمینی ها ، قارچ را هم به عدسی اضافه کنید.

عدسی با قارچ , عدسی با سیب زمینی

نکاتی برای خوشمزه شدن عدسی

  • برای گرفتن نفخ عدس بهتر آن است که عدس را به مدت ۲۴ ساعت قبل از پخت، در آب گذاشته تا خیس بخورد. دقت کنید که این زمان از ۲۴ ساعت بیشتر نشود چرا که اگر زیاد عدس خیس بخورد، باعث له می شود که عدس ها در هنگام پخت له شوند.
  • توصیه می کنیم که ادویه و هر نوع چاشنی مد نظرتان برای این غذا را در مراحل آخر پخت به آن اضافه کنید. اگر چاشنی های تان را زود به عدسی اضافه کنید، باعث می شود هم عدس دیر پخته شود و هم عطر و بوی ادویه ها از بین برود.
  • برای چاشنی عدسی چنانچه تمایل داشته باشید، می توانید از آبلیموی تازه، زیره، گلپر و یا سرکه استفاده کنید.
  • چنانچه به هر علت آب غذا کم شد به آن آب جوش اضافه کنید و چنانچه تمایل داشته باشید در آن کمی عصاره مرغ هم بریزید که طعم دلپذیری به آن می دهد.
  • چنانچه عدسی شور شد از سیب زمینی خرد شده نگینی استفاده کنید تا این مشکل غذا از بین برود.

دستور تهیه عدسی کرمانشاه

مواد لازم عدسی  برای درست کردن عدسی به سبک کرمانشاه

مواد مورد نیازمیزان لازم
عدس یک پیمانه (۱۰۰ گرم / ۳۴۰ کالری)
گندمیک دوم پیمانه (۱۰۰ گرم / ۳۴۰ کالری)
عصاره گوشت آماده یک عدد (۱۰۰ گرم / ۳۴ کالری)
نمکیک دوم قاشق چایخوری (۱۰۰ گرم / ۰ کالری)
فلفلیک دوم قاشق چایخوری (۱۰۰ گرم / ۰ کالری

طرز تهیه عدسی به سبک کرمانشاهی

در مرحله اول عدس را از شب قبل خیسانده و بگذارید تا با میزان آب مناسب، بپزد. سپس گندم را بگذارید تا با عصاره گوشت و آب کاملا پخته شود تا حدی که له شود و سپس با کمک مخلوط کن آن را مخلوط کنید تا یکدست شود و سپس این ترکیب را  به عدسی اضافه کنید. اجازه دهید تا یک ربع با هم پخته شوند و در آخر هم نمک و فلفل را هم اضافه کنید.


آموزش پخت عدسی با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای درست کردن عدسی با گوشت

مواد مورد نیازمیزان لازم
عدس۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده۱۰۰گرم
پیاز سرخ شده۲ عدد بزرگ
نمک، فلفل و دارچین به میزان لازم
آبلیمو و روغن به میزان لازم
آب۴ لیوان

طرز تهیه درست کردن عدسی با گوشت

چنانچه برای پخت این غذا زمان کافی ندارید، عدس را به مدت یک ساعت در آب بخیسانید و بعد یک عدد پیاز در آن خورد کنید و با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد.

در ظرف دیگر، یک عدد پیاز را خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید. گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل و دارچین را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید.

در مرحله دیگر، آب گوجه را هم که از قبل آماده کرده اید را به آن اضافه کنید، بگذارید تا بوی خامی آب گوجه گرفته شود و سپس آن را به عدس پخته شده اضافه کنید. اینجا دیگر مرحله آخر است و شما می بایست حرارت را کم کرده تا با حرارت ملایم غذا به صورت کامل جا بیفتد و لعاب بیندازد.

برای سرو این غذا به آن آب‌لیمو و روغن زیتون می توانید اضافه کنید.

نکته : عدس و گوشت دو ماده غذایی هستند که سرشار از پروتئین هستند و به همین علت هم این خوراک  به عنوان یک وعده‏ ی غذایی کامل به شمار می آید که به طور ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید است و در رشد آنها تاثیر مثبتی دارد.

این را هم خوب است بدانید که طبیعت عدس معتدل و خشک است و کسانی که طبع سرد دارند به راحتی می توانند این ماده خوراکی را در رژیم غذایی شان جای دهند و از خواص آن بهره مند شوند.


مطالب مشابه : طرز تهیه پلو زعفرانی خورشت فسنجان و چند مدل فلافل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.