پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / ۶ دستور پخت و طرز تهیه فلافل با نکات مهم

۶ دستور پخت و طرز تهیه فلافل با نکات مهم

درست کردن فلافل , روش درست کردن فلافل
در بین انواع غذاها، ساندویچ ها و فست فودها دارای طرفدرارن زیادی هستند. یکی از این انواع ساندویچ ها، فلافل است که بسیار خوشمزه است که از جمله غذاهای عربی است.

دستور تهیه فلافل متنوع است. برخی فلافل سیب زمینی درست می کنند. برخی فلافل آرد نخودچی درست می کنند. برخی از هم فلافل کنجدی تهیه می کنند.

ما در این مقاله از پارسی نو برای راحتی کار شما عزیزان، طرز تهیه فلافل با ۶ شیوه مختلف را آموزش داده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد. در تهیه این غذا از آنجایی که از نخود استفاده می شود، بسیار مغذی است و بویژه برای کودکان بسیار خاصیت دارد.


آموزش تهیه فلافل به روش آبادانی همراه نکات مهم در پخت آن

مواد لازم برای تهیه فلافل آبادانی

مواد مورد نیازمیزان لازم
نخود۱ کیلوگرم
جعفری تازه۱۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۱ بوته متوسط
فلفل سیاه و سفید۲/۳ قاشق غذاخوری
نمک و ادویه به میزان لازم
ادویهبه میزان لازم
سس انبهبه میزان دلخواه
روغنبه میزان دلخواه

نکته مهم : ادویه مخصوص برای فلافل شامل  زیره ،گشنیز ، زردچوبه و ادویه های مختلف یا ادویه کاری نصف قاشق غذاخوری است. پس اگر هر کدام از این ادویه ها را به صورت جداگانه در منزل دارید، می توانید آنها را با هم مخلوط کنید و در خمیر فلافل تان بریزید.

نکته : ترجیحا از روغن کنجد استفاده کنید

نکته : توجه نمایید مقدار مواد اولیه گفته شده در این دستور برای ۶ نفر مناسب است.

مراحل  تهیه فلافل به سبک آبادانی

در گام اول نخود مورد نیاز را که از ۲۴ ساعت قبل گذاشته ایم تا خیس بخورد  و چند بار هم آب آن را عوض کرده ایم را با جعفری ، پیاز و سیر با استفاده از چرخ گوشت یا به کمک خرد کن چرخ می کنیم تا مواد به خوبی با هم میکس شوند و یک حالت خمیری مانند بگیرد.

در مرحله بعد به خمیری که آماده شده است  نمک ، فلفل و ادویه های لازم را اضافه می کنیم و با قاشق مخصوص یا قالب هایی که در بازار هم به راحتی قابل تهیه هستند، فلافل ها را قالب می زنیم .

طرز تهیه فلافل , فلافل عربی

نکته ۱ : برخی مواقع پیش می آید که داخل خمیر آماده شده فلافل آب افتاد می افتد، برای رفع این مشکل می توانید کمی آرد نخودچی به خمیر اضافه کنید تا آب آن گرفته شود.

نکته ۲ : سعی کنید خمیر فلافل را به شکل گنبدی قالب بزنید و آنها را داخل روغن داغ شده بریزید تا هر دو طرف آن سرخ شود.

نکته ۳ : دقت کنید به خاطر حرارت بالا روغن شما نسوزد و ترجیحا برای کار سرخ کردن فلافل ها از ظرف کوچکتر و گود تر هم استفاده کنید. به این صورت روغن زیادی هم مصرف نمی شود.

نکته ۴ : بعد از سرخ شدن فلافل هم می توانید فلافل ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود. به این صورت غذای سالمی را مورد استفاده قرار می دهید.

در نهایت فلافل های آماده شده را می توانید با خیار شور، گوجه فرنگی ، کاهوی خرد شده و انواع ترشی و یا به همراه سس انبه که بسیار لذیذ سرو کنید.


روش تهیه سس انبه مخصوص فلافل

اگر شما هم از بیرون فلافل تهیه کرده اید و برای تان سوال است که سس آن را چگونه درست می کنند، با ادامه این مقاله از پارسی نو همراه باشید تا راز و رمز درست کردن سس برای فلافل را هم یاد بگیرید. در ابتدا باید بدانید که برای درست کردن این سس از انبه استفاده می کنند.

دستور تهیه سس انبه هم به این شکل است که به ازای هر ۱ قاشق پودر انبه می بایست ۶ برابر آن آب جوشیده و یک ته استکان سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و زمان سرو فلافل مورد استفاده قرار دهید.

نکاتی برای خیس دادن نخود فلافل

فلافل با استفاده از نخود خامی که کاملا خیس خورده است تهیه می شود و نیازی به پختن نخود فلافل نیست. در مورد زمان لازم برای خیس خوردن نخود باید بدانید که مناسب ترین زمان برای انجام این کار، ۲۴ ساعت قبل از تهیه فلافل است.

در این مدت هم باید چندین بار آب نخود را عوض کرد تا نفخ آن گرفته شود. بعد از گذشت این مدت زمان، نخودهای نرم شده را روی صافی ریخته و بگذارید تا آب آنها کاملا گرفته شود و سپس آنها را از چرخ رد کنید یا داخل مخلوط کن بریزید.


طرز تهیه فلافل با آرد نخود

مواد لازم برای درست کردن فلافل با آرد نخودچی

مواد مورد نیازمیزان لازم
نخود۱ پیمانه
پیاز۵۰ گرم
سیر رنده شده۴ حبه
آرد نخود۳ قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
پودر زیره۱ قاشق چایخوری
پودر تخم گشنیزنصف قاش چایخوری
فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و ادویه به میزان لازم
روغن برای سرخ کردنبه میزان لازم

روش پختن فلافل با آرد نخودچی

گام نخست تهیه فلافل آرد نخودچی

نخود را ۲۴ ساعت قبل در آب بگذارید تا خیس بخورد و نرم شودو نفخ آن گرفته شود. سپس آن را ۲ بار از چرخ گوشت رد کنید و خمیر به دست آمده را در یک صافی بریزید تا چنانچه آب دار است، آب آن گرفته شود.

گام دوم تهیه فلافل آرد نخودچی

پیاز را به شکل ریز رنده کنید و یا آن را از چرخ گوشت رد کنید. سپس آب آن را گرفته و با بقیه مواد به خمیر نخود اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه  آن را خوب ورز دهید.

گام سوم تهیه فلافل آرد نخودچی

در یک ظرف مناسب، مقدار زیادی روغن داغ کنید. بعد با قالب مخصوص و یا با دست خمیر را شکل دهید و در روغن سرخ کنید.

دستور تهیه فلافل , آموزش تهیه فلافل


طرز تهیه فلافل کنجدی

مواد لازم برای درست کردن فلافل کنجدی

مواد مورد نیازمیزان لازم
نخود خامیک و نیم پیمانه
سیب زمینی خام۱ متوسط
پیاز۱ متوسط
سیر۲ حبه
نان باگت خشک شده۱ نصفه
تخم مرغ۱ عدد کوچک
کنجدیک چهارم پیمانه
بیکینگ پودر۱ ق م سرخالی
پودر فلفل قرمز۱ ق چ
پودر آویشن۱ ق چ
پودر پاپریکا۱ ق چ
نمک ۱ ق م

مراحل درست کردن فلافل کنجدی

نخود رو پاک کنید و اجازه دهید تا با آب زیاد خیس بخورد. باگت خشک را هم  نیم ساعت پیش از پخت با یک ته استکان آب جوش مرطوب کنید و اجازه دهید تا خیس بخورد.

سیب زمینی و پیاز و سیر را پوست گرفته و هر کدام را به ۴ قسمت تقسیم کنید و با نخود خیس شده مخلوط کنید. حالا این مخلوط رو چرخ کنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

برای یکدست شدن بهتر این مواد پیشنهاد پارسی نو آن است که موادتان را ۲ بار چرخ کنید. اما دقت داشته باشید که بافت نخود باید زیر دست شما مثل پودر لمس شود و آن را خیلی ریز نکنید وگرنه بعدا فلافل خمیری می شود.

در مرحله بعد باگت خشک شده، تخم مرغ،کنجد، ادویه ها و بیکینگ پودر را به خمیر نخود اضافه کنید و با قاشق آنها را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند.

نکته : پیشنهاد می کنیم که این مایع را بگذارید تا نیم ساعت بماند و استراحت کند. سپس با دست یا با استفاده از قالب مخصوص مایع را گلوله کرده و سرخ کنید.

نکته : روغن را بگذارید تا حسابی داغ شود. روغن سرد در بافت فلافل تاثیر منفی دارد و باعث می شود تا از هم وا برود.

نکته : فلافل ها را کمی روشنتر از رنگ مورد نظرتان از داخل روغن بردارید، چرا که خارج از روغن رنگ آنها تیره تر می شود.

فلافل را به روشهای دیگر هم می توان تهیه کرد که در ادامه آنها را گفته ایم.


طرز تهیه فلافل با مرغ

برای درست کردن این نوع فلافل، ابتدا سینه مرغ را با مقداری روغن کمی سرخ کنید. سپس به همراه آب و نمک آن را در حدی بپزید که نیم پز شود. بعد از این که سینه مرغ نیم پز شد، نخود، پیاز و مرغ را با غذاساز خوب میکس کنید. تخم مرغ و ادویه کاری را نیز به این مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. از خمیر به دست آمده، به اندازه دلخواه برداشته و گرد کنید و داخل پودر سوخاری بغلتانید و داخل روغن سرخ کنید.

نکته: اگر تمایل دارید می توانید از سبزیجات معطر در داخل خمیر فلافل استفاده کنید.

طرز تهیه فلافل با لوبیا چشم بلبلی

با لوبیا چیتی هم می توانید فلافل درست کنید. طرز تهیه این نوع فلافل  به این صورت است که ابتدا لوبیا چیتی خیس خورده را به همراه جعفری خرد شده و سیب زمینی و پیاز رنده شده و آرد نخودچی و ادویه ها، از چرخ رد دهید و سپس با یکدیگر خوب مخلوط کنید و با دست حسابی ورز دهید تا جایی که به شکل خمیر درآید. سپس به اندازه گردو یا بزرگتر از گردو برداشته و در کف دست آن را پهن کرده و در روغن سرخ کنید.

طرز تهیه فلافل با نخود فرنگی

با نخود فرنگی هم می توانید فلافل تهیه کنید و روش آن هم به این صورت است که نخود فرنگی تازه را نیم پز کرده یا اجازه دهید تا خیس بخورد و سپس آنها را چرخ کنید و با مواد دیگر مثل پیاز و غیره ورز دهید و سپس در روغن سرخ کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه پلو میگوتهیه خورشت قیمه و آموزش چند مدل خورشت بامیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.