پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۲۱ خاصیت مهم سیب و سرکه سیب

۲۱ خاصیت مهم سیب و سرکه سیب

خواص سیب پخته , خواص سیب برای لاغری
سیب یکی از میوه هایی است که هم افراد معمولی و هم متخصصان به خوردن آن توصیه اکید دارند.

انواع سیب وجود دارد که هر کدام دارای خواص مربوط به خود هستند، مثلا خواص سیب قرمز با خواص سیب زرد متفاوت است و برخی هم به خاطر خواص سیب سبز آن را بیشتر از انواع دیگر مورد مصرف قرار می دهند.

از سیب محصول دیگری هم تهیه می شود و آن سرکه سیب است که دارای ارزش غذایی خوبی است و معمولا سرکه سیب برای لاغری و همینطور سرکه سیب برای پوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

هر چند از عوارض سرکه سیب هم نباید غافل ماند و میزان مصرف سرکه سیب را باید متناسب با وضعیت سلامت بدن تنظیم کرد. پس حتما پیش از خوردن سرکه سیب با پزشک مشورت کنید. ما در این مقاله از پارسی نو مطالبی را در این راستا گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدورایم مورد استفاده تان قرار گیرد.


۱۵ خاصیت سیب را بدانید

شما لازم نیست که یک متخصص تغذیه باشید تا متوجه شوید که سیب چقدر برای سلامت بدن مفید است. تقریبا هر کسی از خواص سیب اطلاع دارد اما شاید این اطلاعات کامل نباشند. در ادامه مواردی از مهمترین خواص سیب را می توانید ببینید.

مضرات سیب , انواع سیب

  • دندانهایی سالم و سفید با خوردن سیب

خوردن سیب جایگزین مسواک نمی شود، اما گاز زدن و جویدن سیب باعث تولید بزاق دهان می شود و همین هم باعث کاهش باکتریهای مضر در دهان می شود که وجود آنها باعث کاهش پوسیدگی دندان ها می شود. این یکی از مهمترین نکات در مصرف سیب است که باعث توجه کارشناسان هم شده است.

  • سیب و پیشگیری از آلزایمر

مطالعه ای در مورد مزایای سیب نشان می دهد که نوشیدن آب سیب می تواند آلزایمر را از بین ببرد و با تاثیرات پیری بر مغز مبارزه کند. این مطالعه که بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته نشان داد که با گنجاندن سیب در رژیم غذایی می توان از آلزایمر به خوبی پیشگیری کرد و حتی با آن مبارزه کرد.

  • سیب و پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

تحقیقات نشان داده است که افرادی که میوه ها و سایر مواد غذایی با فیبر بالا مثل سیب می خورند به احتمال بسیار زیاد از ابتلا به بیماری پارکینسون در امان هستند که این بیماری بر می گردد به سلامت سلولهای مغزی و رشته های عصبی موجود در آن. دانشمندان این تاثیر خوردن سیب را به وجود آنتی آکسیدان در میوه سیب مربوط می دانند که با رادیکالهای آزاد مبارزه می کند.

  • دوری از ابتلا به انواع سرطان با مصرف سیب

دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، در مطالعات خود دریافتند از آن جایی که سیب میوه ای غنی از فلاونول است، مصرف آن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمک کند.

محققان دانشگاه کورنل چندین ترکیبات – تریترپروئید – در پوست سیب پیدا کرده اند که فعالیت ضد سرطان قوی در برابر سلول های سرطانی در کبد، روده بزرگ و پستان دارند. تحقیقات پیشین آنها نشان داد که عصاره سیب می تواند تعداد و اندازه تومورهای پستان را کاهش دهد. در همین حال، موسسه ملی سرطان در ایالات متحده هم توصیه می کند که مصرف فیبر بالا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

  • کاهش خطر ابتلا به دیابت با خوردن سیب

زنان که سیب می خورند – حداقل یک عدد سیب در طول روز – ۲۸ درصد  نسبت به کسانی که سیب نمی خورند، کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. فیبر محلول موجود در سیب باعث کنترل نوسانات قند خون می شود.

  • کاهش کلسترول با استفاده از سیب

فیبر محلول در سیب با چربی های روده ارتباط دارد که به پایین آوردن میزان کلسترول خون و حفظ سلامتی بدن کمک می کند.

  • حفظ سلامت قلب با خوردن سیب

یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که مصرف فیبر محلول با کاهش پلاک های کلسترول در شریان ها مرتبط است. ترکیب فنلی موجود در پوست سیب از بالا رفتن کلسترول موجود در بدن جلوگیری می کند و از بسته شدن عروق خونی پیشگیری می کند. هنگامی که پلاک در داخل شریان ها ایجاد می شود، جریان خون به قلب کاهش می یابد و منجر به بیماری عروق کرونر می شود.

خوردن سیب در ناشتا , کدام نوع سیب بهتر است

  • پیشگیری از سنگ کیسه صفرا به کمک سیب

این یکی از بارزترین خواص سیب است. سنگهای صفراوی زمانی تشکیل می شوند که کلسترول بیش از حد در صفرا وجود داشته باشد و حالت مایع آن را به صورت جامد تغییر می دهد. این مشکل در افراد چاق شیوع بیشتری دارد. برای جلوگیری از سنگهای صفراوی، پزشکان توصیه می کنند رژیم غذایی با فیبر بالا برای کمک به کنترل وزن و پایین آوردن میزان کلسترول خون بسیار مفید است و به شدت بر خوردن سیب تاکید دارند.

اگر دچار یبوست هستید، باید بدانید که فیبر بدن شما کم است و باید از مواد حاوی فیبر از جمله، سیب در رژیم غذایی خود بهره بگیرید. فیبر می تواند آب کافی برای دفع مدفوع از بدن را به روده جذب کند و حرکات روده را تنظیم می کند.

  • سیب سندروم روده تحریک پذیر را خنثی می کند

سندرم روده تحریک پذیر با مشکلاتی مانند یبوست، اسهال، و درد شکم و نفخ شناخته شده است. پزشکان برای کنترل این علائم توصیه می کنند که از مصرف غذاهای لبنی و چربی پرهیز شود. در عین حال بر مصرف مواد خوراکی فیبردار تاکید زیادی دارند و از آنجایی که سیب دارای مقادیر زیادی فیبر است، خوردن آن برای رفع این مشکل توصیه می شود. پس به جای آن که برای پروبیوتیک هزینه کنید، از خوردن سیب غافل نشوید.

  • پیشگیری از ابتلا به بواسیر با مصرف سیب

هموروئید یا همان بواسیر یک مشکل مربوط به رگ متورم در کانال مقعد است که هر چند زندگی فرد را تهدید نمی کند، اما بسیار دردناک است. این بیماری ناشی از فشار زیاد در ناحیه لگن و رکتوم هستند. خوردن سیب و تاثیر فیبر آن در رفع مشکل یبوست و دفع مدفوع از بدن، باعث کاهش درد آن می شود. باید بدانید که داشتن یک بدن سالم در گرو داشتن سیستم گوارشی سالم است.

  • کنترل وزن با کمک میوه سیب

این یکی از مزایای سیب است که اکثر ما با آن آشنایی کامل داریم و می دانیم با خوردن سیب می توان وزن را کنترل کرد. بسیاری از مشکلات سلامتی به اضافه وزن در فرد مربوط هستند، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و .. برای مدیریت وزن و بهبود کلی سلامت، پزشکان رژیم غذایی غنی از فیبر را توصیه می کنند.

مواد غذایی با فیبر مانند سیب – باعث می شود معده شما پر شود و احساس گرسنگی کمتری داشته باشید و در نتیجه میزان مصرف کالری در شما پایین می آید و در نهایت کاهش وزن یا کنترل وزن نتیجه آن است که سلامتی بدن را در پی دارد.

  • سم زدایی کبد با سیب

کبد مسئول پاک کردن سموم از بدن است. خوشبختانه یکی از بهترین و ساده ترین چیزهایی که می توانید بخورید برای کمک به قدرت سم زدایی کبد، خوردن میوه ها از جمله سیب ها است. این مهمترین چیزی است که شما باید در مورد کار سم زدایی از بدن بدانید.

  • سیب و تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب های قرمز حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین هستند. مطالعات اخیر نشان داده اند که کورستین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، به خصوص هنگامی که شما استرس دارید. این یکی از شگفت انگیز ترین خواص سیب است.

  • پیشگیری از ابتلا به آب مروارید

هر چند مطالعات گذشته هم نشان داده اند که خوردن سیب از ابتلا به مشکل آب مروارید چشم جلوگیری می کند، اما تحقیقات جدید هم نشان داده است که افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها مانند سیب دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد احتمال ابتلا به آب مروارید در آنها کمتر است.


به دلایل زیر هر روز سیب بخورید

  1. سیب حاوی ترکیبات ضد پیری است

گرچه پیری و علائم آن بسته به ژنتیک است، اما رژیم غذایی و کلا سبک زندگی هم در آن بی تاثیر نیست. در یک مطالعه جدید، پژوهشگران دریافتند که فلاونوئیدها (ترکیبات طبیعی در میوه ها و سبزیجات) دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی هستند و باعث به تاخیر افتادن پیری می شوند.

آنها کشف کردند که ترکیبات موجود در سیب، توت فرنگی، خیار، خرمالو و پیاز، قوی ترین اثرات را در مقابله با اثرات پیری دارند.

  1. کاهش خطر ابتلا به آسم

یک مطالعه علمی در استرالیا نشان داد که مصرف سیب باعث سلامت ریه ها می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به آسم بسیار پایین است. محققان اعلام کردن  افرادی که در هفته ۵ سیب می خورند، بهترین استفاده را از خواص سیب برای پیشگیری از آسم دارند.

  1. هیدراته کردن بدن با سیب

آیا می دانید که ۸۶ درصد سیب را آب تشکیل می دهد؟ اگر می خواهید در طول روز آب بدن شما به میزان مناسب باشد، یک سیب ته کیف خود داشته باشید.

از خاصیت مصرف سرکه سیب هم غافل نمانید چرا که در طول تاریخ، سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای همه چیز از  درمان گلودرد گرفته تا کاهش ریفلاکس معده مورد استفاده قرار می گرفته است. برای از بین بردن سکسکه هم استفاده می شود.

  1. سیب مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی است

سیب در بر دارنده ویتامین C ، ویتامین B ، کلسیم، آهن و پتاسیم است و بنابراین با مصرف روزانه آن می توانید این نیازهای بدن را تامین کنید.

  1. سیب هم خوشمزه و هم مفید است!

روشهای مختلفی برای مصرف سیب وجود دارد، می توان آن را خام خورد،  می توان به حالت سس یا ژله و پوره آن را مورد مصرف قرار داد. می توان آن را به غذاهای دلخواه افزود. اما مهم نیست که به چه صورت سیب را مورد استفاده قرار می دهید، مهم آن است که از مواد مغذی آن استفاده بهینه می کنید.


۶ مزیت و خاصیت سرکه سیب

سرکه سیب یکی از محبوب ترین انواع سرکه طبیعی در بین افراد جامعه است. تحقیقات علمی زیادی انجام گرفته که خواص سرکه سیب را تایید کرده اند. این خواص شامل کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و بهبود علائم دیابت است. سرکه سیب دارای خواص درمانی است و در موارد پخت و پز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از پارسی نو از ۶ خاصیت مهم سرکه سیب برای شما بیشتر صحبت کرده ایم.

  1. دارای اسیدهای مفید و اثرات درمانی قوی است

سرکه سیب شامل پروتئین، آنزیم ها و باکتری های مفید است که دارای خواص زیادی برای بدن هستند. برخی بر این باورند که سرکه سیب مادر تمام داروها برای درمان هر مشکل برای بدن است. سرکه سیب سرکه طبیعی است که در هر قاشق غذاخوری، چیزی در حدود سه کالری دارد که مقدار بسیار ناچیزی است.

سرکه سیب ویتامین ها یا مواد معدنی زیادی ندارد، ولی مقدار کمی از پتاسیم در آن یافت می شود. سرکه سیب مرغوب و با کیفیت شامل برخی از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

  1. از بین بردن بسیاری از باکتری ها با سرکه سیب

سرکه سیب می تواند بسیاری از باکتری های بیماری زا را از بین ببرد. به طور سنتی از سرکه سیب برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن، از بین بردن شپش، برای درمان زگیل و برای رفع عفونت گوش استفاده می شود. خوب است که بدانید بقراط از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم بیش از دو هزار سال پیش استفاده کرده است.

سرکه سیب به عنوان یک نگهدارنده مواد غذا مورد استفاده قرار گرفته است و مطالعات نشان می دهد که از رشد باکتری ها (مثل E. coli) در غذا جلوگیری می کند و مانع از فاسد شدن مواد غذایی می شود. اگر شما هم به دنبال یک راه طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می تواند یک انتخاب مفید باشد. همچنین گزارش شده است که سرکه سیب رقیق شده برای درمان آکنه بسیار خوب است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما توصیه می کنیم که حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

  1. سرکه سیب سطح قند خون را پایین می آورد و با دیابت مبارزه می کند

تا کنون، موفق ترین درمان برای دیابت نوع ۲ در پایین آوردن قند خون، همین سرکه سیب بوده است. دیابت نوع ۲ با افزایش سطح قند خون یا به علت مقاومت به انسولین و یا عدم توانایی تولید انسولین مشخص می شود. با این حال، قند خون بالا نیز می تواند در افرادی که دیابت ندارند، مشکل ساز باشد. محققان بر این اعتقاد هستن که دیابت علت پیری و ایجاد بیماریهای مزمن است.

تقریبا هر کسی باید میزان قند خون خود را در وضعیت نرمال نگه دارد و موثرترین (و سالم ترین) راه برای انجام این کار، اجتناب از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند است، اما سرکه سیب نیز می تواند اثر قوی در این راستا داشته باشد.

  1. چربی سوزی و کاهش وزن با سرکه سیب

مطالعات مختلف نشان داده اند که سرکه سیب تاثیر شگفت انگیزی در کاهش وزن بخصوص در سوزاندن چربی های شکمی دارد. چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که سرکه می تواند سدیم را افزایش دهد، و کمک می کند تا کالری کمتری مصرف شود و باعث کاهش وزن واقعی شود.

مطالعه ای بر روی ۱۷۵ فرد مبتلا به چاقی نشان داد مصرف روزانه سرکه سیب به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک می کند :

۱۵ میلی لیتر (۱ قاشق غذاخوری): از دست دادن وزن ۲٫۶ کیلوگرم یا ۱٫۲ کیلوگرم

۳۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذا خوری): از دست دادن وزن معادل ۱٫۷ کیلوگرم

شما برای کاهش وزن باید از چندین روش ترکیبی با هم استفاده کنید، ورزش، رژیم غذایی و… با هم به نتیجه مطلوب در جهت کاهش وزن منجر می شوند.

به طور کلی، به نظر می رسد سرکه سیب که به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن مفید است، عمدتا با کاهش سطح قند خون و انسولین همراه است.

خواص سرکه سیب برای پوست , خواص سرکه سیب برای لاغری

  1. سرکه سیب کاهش دهنده کلسترول و بهبود دهنده عملکرد قلب

در حال حاضر بیماریهای قلبی شایع ترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می آیند. باید بدانید که چندین عامل بیولوژیکی در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی تاثیر گذار هستند. تعدادی از این “عوامل خطرساز” را می توان با مصرف سرکه سیب بهبود داد، اما مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز است.

سرکه سیب می تواند تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد که عوامل خطرناکی برای سلامت قلب به شمار می روند. همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب فشار خون را در موشها کاهش می دهد که یک عامل خطرناک عمده برای بیماری های قلبی و مشکلات کلیه به شمار می رود.

زنانی که سالاد را با سرکه سیب می خورند، احتمال کمتری دارد که به بیماریهای قلبی دچار شوند.

  1. سرکه سیب برای مقابله با سرطان هم مفید است

سرطان یک بیماری وحشتناک است که با رشد غیرقابل کنترل سلول ها شناخته می شود. سرکه سیب باعث از بین بردن سلولهای سرطانی می شود و تومورهای سرطانی را از بین ببرد.

مقدار مصرف و نحوه مصرف سرکه سیب

بهترین راه برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی این است که از آن در آشپزی و پخت و پز استفاده کنید مثلا به عنوان سس سالاد یا افزودن آن به نوشیدنی های روزمره.

دوزهای رایج از ۱-۲ قاشق چای خوری (۵-۱۰ میلی لیتر) تا ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی لیتر) در روز، در یک لیوان آب بزرگ است.

پیشنهاد می کنیم در ابتدای مصرف از دوزهای پایین شروع کنید و به مرور میزان آن را افزایش دهید.

منابع این مقاله : healthline.com – besthealthmag.ca – mnn.com


مقالات مشابه : فواید روغن بنفشه برای پوست و مو – خواص پیاز و  ۵ خاصیت مهم شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.