پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۹ خاصیت شگفت انگیز بابونه برای سلامتی و مضرات بابونه

۹ خاصیت شگفت انگیز بابونه برای سلامتی و مضرات بابونه

خواص بابونه , خواص بابونه برای پوست , خواص بابونه برای مو
همه ما در فصل بهار دیدن گلهای بابونه را تجربه کرد ه ایم. گلهایی به رنگ سفید و زیبا و دارای انواع خواص مفید برای سلامت بدن. شاید بیشترین تاکید در مصرف بابونه را ما در طب سنتی شاهد باشیم.

این علم برای بابونه خاصیت زیادی را بر شمرده است. از جمله خاصیت بابونه برای پوست و مو، خوردن بابونه برای کاهش استرس و.. روشهای مصرف بابونه هم متنوع هستند.

از جمله می توان در قالب چای بابونه آن را مورد استفاده قرار داد و البته دقت کنید روش تهیه دمنوش بابونه را به درستی انجام دهید تا بتوانید از ترکیبات مفید آن بهره مند شوید. در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خاصیت خوردن بابونه بیشتر صحبت کرده ایم.

تاریخچه گیاه بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که برای همه ما با آن و خواصش اشنایی داریم. دو گونه اصلی بابونه وجود ارد که اغلب به صورت دم‌کرده مورد استفاده قرار می گیرند و برای آنها خواص دارویی زیادی برشمرده اند.

این دو گونه اصلی عبارتند از بابونه آلمانی و بابونه رومی. ذکر این نکته در این جا لازم است که گونه‌های دیگری از گیاهان هم به نام بابونه شهرت دارند مثلا بابونه بهاری و بابونه زرد؛ اما باید دانست که این گونه ها معمولاً به صورت دم‌کرده مورد استفاده قرار نمی گیرند و خواص دارویی هم برای آنها ذکر نشده است.

به این ترتیب بابونه یک نام عمومی است که برای انواع متفاوتی از گیاهان که هم‌خانواده گل مینای چمنی در نظر گرفته می شوند، و از تیره کاسنیان هستند به کار می‌رود.


خواص بابونه : آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد سرطان

به نظر میرسد که بابونه یکی از قدیمیترین و متنوعترین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است، گلهای بابونه خشک، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آنتی اکسیدانها می توانند با بیماری مانند ترپنوئید و فلاونوئیدها به خوبی مبارزه کنند و پیامدهای فراوانی برای سلامتی دارند.

بابونه در حدود ۵۰۰۰ سال است که به صورتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله در قالب نوشیدنی چایی استاندارد، به صورت عصاره گیاهی و در فرم های آرایشی برای ایجاد آرامش جسم و روح، شادابی و سرزندگی و طول عمر استفاده شده است.

مزایای ثابت شده بابونه

گیاه بابونه یکی از اعضای خانواده Asteraceae / Compositae است. دو نوع رایج بابونه که امروزه در دنیای پزشکی استفاده می شود: بابونه آلمانی (chamomillarecutita) و بابونه رومی هستند.

چای بابونه , خواص چای بابونه , خاصیت چای بابونه

چای بابونه و عصاره های گیاهی که در حال حاضر برای مصرف انسان در سراسر جهان فروخته می شوند، از گل خشک شده گونه Matricaria تهیه می شود. یک فنجان چای بابونه دارای دو کالری، دو میلی گرم سدیم و بدون کلسترول است. بابونه به طور معمول برای بهبود سلامت کلی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله :

مبارزه با اضطراب و افسردگی

مبارزه با آلرژی طبیعی یا تب یونجه

ضد التهاب

درمان اسپاسم های عضلانی

درمان طبیعی سندرم قبل از قاعدگی و دیگر اختلالات قاعدگی

درمان بی خوابی

درمان اختلالات پوستی

براب بهبود زخم

درمان اختلالات دستگاه گوارش

درمان آرتریت طبیعی  و تسکین دهنده درد روماتیسمی

درمان خانگی هموروئید

به این ترتیب بابونه دارای خواص زیادی است از تسکین بدن، کاهش درد ناشی از بیماری یا زایمان، مقابله با عوارض پوستی گرفته تا کاهش اضطراب و استرس در بدن را شامل می شود.

برخی از فواید بابونه تعجب برانگیز هستند، مثلا پخش کردن گل بابونه در خانه برای داشتن خوابی آرام و راحت؛ استفاده از روغن آن و مالیدن به پوست برای درمان نیش های حشرات، و به عنوان یک روش درمان طبیعی برای رفع خارش و اگزما است؛ اضافه کردن آن به خمیر دندان یا دهانشویه برای از بین بردن جرم ها و میکروب های دندان ها و رفع التهاب در دهان و دندان؛ خوردن بابونه برای تمیز کردن کبد و درمان مشکلات گوارشی؛ و بسیاری خواص اعجاب برانگیز دیگر.


۹ مزیت بابونه

  1. منبع سرشار از آنتی اکسیدان ها

ترکیبات آنتی اکسیدانی اصلی به دست آمده از گل بابونه، گروه ترپنوئید آنتی اکسیدان ها است، که از جمله مشتقات چامازولن و استیلن به شمار می رود. از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، تصور می شود که بهترین آنها به حالت روغن اسانس حفظ شود. سایر ترکیبات مهم گل بابونه شامل ترکیبات فنولیک، به ویژه فلاونوئیدها، از جمله آپی ژنین، کورستین، پتولیتین و همچنین گلوکوزید های مختلف است.

این ترکیبات برای مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد و جلوگیری از جهش سلولی بسیار مناسب هستند، و التهاب را در بدن کاهش می دهد. در حقیقت مزایای بابونه با آنتی اکسیدان هایی که با عملکرد ایمنی بهتر بدن مرتبط هستند شروع می شود. کاهش اختلالات خلقی؛ کاهش درد و تورم از جمله این مزایا هستند و پس برای داشتن پوست سالم، مو، ناخن و دندان های زیبا و داشتن چشم های سالم هم می بایست بابونه را مرود مصرف قرار داد.

  1. مبارزه با اضطراب و افسردگی

با توجه به تحقیقات انجام شده، بابونه چه در قالب چای و چه در فرم اسانس، یکی از بهترین گیاهان دارویی برای مبارزه با استرس و ایجاد آرامش است. استنشاق بخار بابونه با استفاده از اسانس های بابونه اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای اضطراب و افسردگی عمومی توصیه می شود و همین خاصیت هم  یکی از دلایلی است که روغن بابونه به یک عنصر محبوب در ساخت بسیاری از شمع ها، محصولات آروماتراپی و درمان حمام تبدیل شده است.

عصاره بابونه به عنوان یک آرام بخش برای آرام کردن اعصاب و کاهش اضطراب استفاده می شود، زیرا بخار آن به طور مستقیم به بخش بویایی مغز، خنثی کردن تنش و کاهش پاسخ استرس بدن منتقل می شود. به همین دلیل است که تمرین کنندگان از بابونه برای رهایی از علائم اضطراب و استرس مزمن، از جمله هیستری، کابوس، بی خوابی و مشکلات گوارشی مختلف استفاده می کنند.

باید دانست که بوها از حمله بوی بابونه، به طور مستقیم به مغز منتقل می شوند و به عنوان یک ماشه عاطفی عمل می کنند. سیستم محرک های حسی را ارزیابی می کند، از جمله لذت، درد، خطر یا ایمنی؛ بوی گل بابونه، درد را از بین می برد و به طور کلی شخصیت و رفتار را تحت تاثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از رایحه های این گل یکی از سریع ترین راه های دستیابی به آرامش روحی است.

  1. بهبود هضم غذا

بابونه میتواند برای درمان اختلالات مختلف گوارشی، از جمله گاز، علائم ریفلاکس و اسید، سوء هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، بیماری حرکت روده، حالت تهوع و استفراغ استفاده شود. عصاره بابونه می تواند به کاهش دوره اسهال و کولیک در کودکان کمک کند و علائم مربوط به بیماری مانند درد و اضطراب را کاهش دهد. روغن بابونه همچنین حاوی ترکیبات آنودین است که ضد اسپاسم هستند، باعث کاهش اسپاسم، یبوست و سایر دردها در معده می شود.

بسیاری از این مزایا به دلیل اثر طبیعی آرامبخش بابونه است. از آنجا که مغز و روده به طور مستقیم از طریق ارتباط برقرار می کنند، ذهن آرامتر نیز می تواند به بهبود زخم های مزمن کمک کند، که گاهی این زخم ها می تواند نشانه هایی از علائم بیماری مزمن مانند روده نازک، IBS و سایر مسائل مرتبط با روده باشد و باید جدی گرفته شوند. مزایای بابونه برای زنان باردار به منظور رفع مشکلات دستگاه گوارش و به عنوان یک درمان طبیعی برای حالت تهوع فوق العاده هستند.

  1. دارای توانایی های ضد التهابی و کاهش دهنده درد است

بعضی از گیاهان بابونه بعنوان “آسپیرین گیاهی” نامگذاری شده اند؛ زیرا این دارو در طول قرن ها برای درمان کمردرد مفید بوده است.

گل بابونه به تنهایی یا در ترکیب با سایر غذاهای ضد التهابی برای کاهش درد، احتقان، تورم و قرمزی استفاده می شود. بابونه در کاهش تورم صورت، سوزش پوست، درد دندان، درد ناشی از عفونت و مسائل مربوط به التهاب موثر می باشد. به همین دلیل است که عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون صورت یا بدن، خمیر دندان و صابون های حمام اضافه می شود.

خاصیت بابونه , خاصیت بابونه برای مو , خاصیت بابونه شیرازی

بابونه همچنین می تواند به طور طبیعی کاهش درد ناشی از آرتروز، آسیب، درد پشت، تب و حاملگی را کاهش دهد. در واقع، ویژگی های کاهش درد آن حتی برای تسکین بدن و ذهن پس از زایمان استفاده می شود. به عنوان مثال، در برخی از نقاط جهان مانند مکزیک، چای بابونه به زنان پس از زایمان داده می شود تا ماهیچه های شکمی خود را آرام کنند و به آنها کمک کنند.

  1. بابونه یک مبارزه علیه بیماری سرطان

اخیرا مطالعات متعددی در زمینه فعالیت ضد سرطان بابونه انجام شده است. شواهد نشان می دهد که اثرات مثبت بابونه در جلوگیری از رشد تومور سرطانی و عمل به عنوان یک درمان طبیعی بیماری سرطانی نقش مثبت داشته است.

اعتقاد بر این است که مهار سلولهای سرطانی به علت آنتی اکسیدان های بابونه به نام آپی ژنین است که اجزای فعال زیستی هستند که به نظر می رسد به مبارزه با سرطان های پوست، پروستات، سینه و تخمدان کمک می کند.

در یک مطالعه اخیر نشان داده شده است که عصاره بابونه اثرات مهار رشد سلولهای سرطانی را دارد اما کاهش قابل توجهی دردرمان سلول های سرطانی انسان، به خصوص سلول های مقاوم به آندروژن دارند.

  1. عفونت را در بدن کاهش می دهد

از آنجا که مزایای بابونه شامل مبارزه با عفونت ها و کاهش تراکم مخاط است، به بسیاری از اسپری های بینی افزوده می شود. چای بابونه برای زمانی که بیمار هستید و می خواهید سرماخوردگی، عفونت آنفلوانزا یا سینوسی را درمان کنید، بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهد که استنشاق بخار با عصاره بابونه در رفع نشانه های سرماخوردگی مفید است. بعضی از مردم حتی چای بابونه یا عصاره آن را برای مبارزه با التهاب غشاهای مخاطی و درون دهان و گلو به کار می برند.

  1. ترویج سلامت پوست

از پوست شما خشک است یا دارای خارش است سعی کنید از روغن بابونه مخلوط شده به لوسیون استفاده کنید. بابونه پوست صاف و سالم را تسکین می دهد چرا که ضد التهاب و ضد باکتری است.

فلاونوئیدهای بابونه و اسانس های موجود در زیر سطح پوست به لایه های پوستی عمیق تر پوست نفوذ کرده و جوانی و شادابی پوست را تضمین می کند. بابونه به عنوان یک داروی مهم در طب سنتی، برای قرن ها جهت درمان زخم، اگزما، نقرس، التهاب پوست، کبودی، سوختگی و زخم ها مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه همه ما مزایای بابونه را به خوبی می شناسیم و به خوبی هم از آنها استفاده می کنیم؛ بابونه همچنین برای از بین بردن علائم پیری مانند لکه های تیره و خطوط ریز، رفع خارش پوست مفید است.

علاوه بر این، بابونه در حالت پودری آن، یک راه درمان برای بثورات پوست به شمار می رود و حتی می تواند در پوست اطراف چشم ها هم برای جلوگیری از پیری مورد استفاده قرار گیرد.

مصرف بابونه , مصرف بابونه در زنان باردار , روشهای مصرف بابونه

  1. مفید برای سلامت دهان و دندان

علاوه بر بهبود و سلامت و زیبایی پوست و دستگاه تنفسی، مزایای بابونه شامل چیزهای دیگر هم می شود. از جمله توانایی مبارزه با عفونت های مختلف باکتریایی حفره دهان، دندان ها و لثه را دارد. مزایای بابونه به کاهش درد ناشی از زخم های سرطانی و درمان زخم و مشکلات دندان ها بسیار موثر هستند، به علاوه باکتری های مضر دهان و دندان را هم از بین می برد.

  1. سلامت قلب را تضمین می کند

به تازگی و در مطالعات جدید، بابونه برای سلامت قلب مفید تشخیص داده شده است. با توجه به سطح بالایی از فلاونوئیدها، مصرف بابونه همراه با غذاها ما را از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.


چگونه بابونه را بخریم و مورد استفاده قرار دهیم؟

امروزه بابونه به طور گسترده ای در دسترس است و به اشکال مختلف و معمولا در قالب چای، اسانس، پودر خشک استفاده می شود. این که کدام نوع را بخرید بستگی دارد به این که شما چه استفاده ای از آن می خواهید داشته باشید. پودر خشک و عصاره گل بابونه معمولا توسط پزشکان سنتی توصیه می شود، زیرا در این فرمول ها قوی ترین شکل آنتی اکسیدان های بابونه را می توانید دریافت کنید.

در اکثر نقاط جهان، چای بابونه محبوب ترین روش برای برخورداری از اثرات آرام بخش این گیاه است. شما می توانید چای بابونه را در تقریبا هر فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید، اما به دنبال برگ های آلی و چای خالص برای به دست آوردن مزایای بیشتر از آن باشید. شما در پایان یک روز کاری خسته کننده می توانید با یک فنجان چای بابونه آرامش را به سراسر وجود خود هدیه کنید.

اگر شما می خواهید از اثرات بابونه برای پوست بهره بگیرید، از روغن های آن در حمام استفاده کنید.

اسانس بابونه نیز می تواند در فروشگاه های بهداشتی مواد غذایی و آنلاین خریداری شود. اسانس بابونه یک درمان عالی برای حل مسائل پوست و کاهش درد و التهاب است، به علاوه شما می توانید بابونه را به عنوان درمان آروماتراپی برای کاهش تنش، افزایش آرامش و آسایش به کار ببرید و خواب خوبی داشته باشید.


خوردن بابونه , خوردن دمنوش بابونه , خوردن بابونه برای معده

اثرات جانبی احتمالی / هشدارها درباره مصرف بابونه

اگر شما قصد استفاده از اسانس بابونه را دارید، به یاد داشته باشید که صرفا برای استفاده موضعی روی پوست است، و نباید به صورت خوراکی موردد مصرف قرار گیرد. قبل از استفاده به صورت کلی روی پوست، ابتدا مقداری از آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید واکنش منفی با این روغن گیاهی نداشته باشید.

روغن بابونه نباید توسط افراد مبتلا به علائم آلرژی فصلی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا روغن بابونه می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. اگر از تب یونجه یا مشکلات مشابه رنج می برید، بهتر است از گیاه بابونه دور بمانید یا حداقل قبل از استفاده از آن با پزشک خود صحبت کنید.

یکی دیگر از چیزهایی که باید توجه داشته باشید این است که محصولات بابونه به عنوان محرک های رحم عمل می کنند، بنابراین اگر باردار هستید قبل از خوردن عصاره بابونه حتما با پزشک خود مشورت کنید.


مقالات پیشنهادی : ۱۱ خواص شگفت انگیز پسته و  از خواص و مزایای روغن کرچک بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.