پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / اطلاعات کامل در مورد بیماری ام اس (MS)

اطلاعات کامل در مورد بیماری ام اس (MS)

علائم ام اس , ابتلا به ام اس
یکی از بیماریهایی که اخیرا بسیار شایع شده است، بیماری ام اس است که متاسفانه بیشتر قشر جوان را درگیر می کند و یکی از بیماریهایی است که تقریبا صعب العلاج است و باید بیشتر به روشهای پیشگیری فکر کرد تا درمان و برای تشخیص بیماری ام اس هم به موقع عمل کرد تا بتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

اما روش درمان ام اس کار آسانی نیست و باید بدانید که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. بیماری ام اس در زنان به نسبت شایع تر است و سبک زندگی افراد هم در ابتلا به این بیماری بی تاثیر نیست و اگر از علت ام اس بخواهید بیشتر بدانید، باید مثلا از استرس و فشار نام برد و باید از آن دوری کرد.

ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در مورد ابتلا به ام اس و داروهای ام اس و … برای شما صحبت کرده ایم.


بیماری ام اس و آنچه شما باید بدانید

مولتیپل اسکلروز یا همان ام اس یک بیماری مزمن است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. این بیماری بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی تاثیر می گذارد. علایم این بیماری دامنه گسترده ای دارند. در حالت خفیف، فرد احساس بی حسی در اندام خود دارد.

در موارد شدید هم فلج شدن و یا از دست دادن بینایی تجربه می شود. این بیماری در هر فردی دارای علائم خاصی است و به آرامی پیشرفت می کند و در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است و معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی قابل تشخیص است.

حقایقی در مورد بیماری م اس

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد بیماری ام اس را مورد اشاره قرار داده ایم:
– سیستم مرکزی عصبی مورد حمله قرار می گیرد.
– این بیماری در فاصله سنی ۲۰ تا ۵۰ سالگی قابل تشخیص است.
– پیش بینی این بیماری و پیش بینی پیشرفت آن غیر ممکن است.
– علائم خفیف آن شامل سوزن سوزن شدن و بی حسی بدن است، اما موارد شدید آن می توانند از بین رفتن بینایی و فلج باشد.
– هیچ راه درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما داروهای آن می تواند نشانه ها را از بین ببرد و به فرد کمک کند که زندگی روزانه خود را مدیریت کند.

در مورد این که «ام اس چیست؟» بیشتر بدانید

همانطور که گفتیم بیماری ام اس سیستم عصبی را نشانه می گیرد. در این مورد باید بدانید که در سیستم مرکزی عصبی، رشته های عصبی توسط یک غلاف میلین احاطه شده اند که از آنها محافظت می کند.

میلین به اعصاب کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی را سریع و به صورت کارآمد منتقل کند. در MS، غلاف میلین در مناطق متعدد بدن از بین می رود، و همین هم آغاز بیماری است.

مناطقی از سیستم عصبی که میلین در آنها از بین رفته یا با کمبود میلین مواجه هستند، پلاک یا ضایعات نامیده می شود. به مرور که وضعیت ضایعات بدتر می شود، رشته های عصبی آسیب پذیرتر می شوند. در نتیجه، امواج الکتریکی از مغز به سمت عصب جریان نمی یابند. در حقیقت وقتی که میلین وجود ندارد، رشته های عصبی نمیتوانند همه ی امواج الکتریکی را انتقال دهند و پیام مغز به عضلات رسانده نمی شود.


انوع ام اس

چهار نوع ام اس وجود دارد :

– سندرم انحصاری بالینی (CIS): این یک مرحله ابتدایی است، با علائمی که حداقل ۲۴ ساعت طول می کشد.
– سندروم عود- فروکش کردن (RRMS): این شایعترین شکل است که حدود ۸۵ درصد از افراد مبتلا به MS را تحت تاثیر قرار می دهد و شامل حملات جدید یا افزایش ظهور نشانه های بیماری است.
– MS پیشرونده اولیه (PPMS): علائم به تدریج، بدون عود یا تجدید زودهنگام افزایش می یابد. این نوع ام اس در ۱۵ درصد افراد رخ می دهد.
– MS پیشرونده ثانویه (SPMS): پس از وقوع مرحله اولیه یا عود و بهبودی، بیماری به طور پیوسته پیشرفت می کند.
علائم بیماری ام اس
MS روی سیستم مرکزی عصبی تأثیر می گذارد که این قسمت جایی است که تمام اعمال بدن را کنترل می کند. هنگامی که رشته های عصبی که پیام ها از مغز به سایر قسمت های بدن ارسال می کنند، آسیب می بینند علائم ام اس ممکن است در هر قسمت از بدن رخ دهد.
برای بعضی از بیماران، علائم آنقدر خفیف است که تا زمانی که بیماری پیشرفت نداشته باشد، هیچ چیز را متوجه نمی شوند. دیگران ممکن است از علائم بیماری در مراحل اولیه آگاه باشند.

بیماری ام اس چیست , ام اس چه بیماری است؟

علائم کلی MS عبارتند از :

– ضعف عضلانی
– اختلالات بینایی
– عدم هماهنگی در حرکات اعضای بدن
– بی حسی و سوزن سوزن شدن قسمتهایی از بدن
– مشکلات تمرکز و حافظه


اثرات ام اس

این بیماری تبعات زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره کرده ایم:
– مشکلات مثانه : ممکن است به طور کامل تخلیه مثانه صورت نگیرد. ادرار مکرر، و بی اختیاری ادرار در فرد مبتلا ممکن است رخ دهد.
– مشکلات روده : یبوست می تواند منجر به نارسایی مدفوع شود، و این می تواند مشکلات مربوط به روده را در فرد بیمار به دنبال داشته باشد.
خستگی : این نتیجه از ابتلا به بیماری ام اس تا ۹۰ درصد بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند توانایی آنها در انجام کار خانه و یا در انجام کار در محیط کار کاهش دهد.

تشخیص بیماری ام اس , درمان ام اس

سرما خوردگی و سرگیجه : این مشکلات رایج ترین مشکلات در بیماران ام اس هستند و مشکلات مربوط به تعادل را برای فرد پیش می آورند.
– اختلال جنسی : از بین رفتن علاقه به برقراری رابطه جنسی در مردان و زنان از نتایج معمول این بیماری است.
اسپاسم و گرفتگی عضلانی : اشکال عصب آسیب دیده در نخاع و مغز می تواند اسپاسم عضلانی دردناک ایجاد کند.
– لرزش : ممکن است حرکات لرزاننده ناخواسته در اعضای بدن وجود داشته باشد.
– مشکالت بینایی : ممکن است دوبینی یا تاری دید وجود داشته باشد، از دست دادن دید جزئی یا کامل، یا عدم تشخیص درست رنگ ها. این مشکل معمولا در یک چشم رخ می دهد. التهاب عصب بینایی ممکن است منجر به درد در هنگام حرکت چشم شود.
– تغذیه و حرکت فرد را دچار مشکل می کند: MS می تواند راه رفتن مردم را تغییر دهد، آن هم به دلیل ضعف عضلات و مشکلات با تعادل، سرگیجه و خستگی.
– تغییرات هیجانی و افسردگی : آسیب عصبی در مغز می تواند تغییرات هیجانی را به دنبال داشته باشد که قابل پیش بینی نیستند. این مشکل در ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری دیده شده است.


علائم کمتر رایج عبارتند از :

سردرد
– از دست دادن شنوایی
– خارش
– مشکلات تنفسی
– تشنج
– اختلالات گفتاری
– مشکلات بلع
در مراحل بعدی ممکن است تغییری در ادراک و تفکر و تمرکز و حساسیت به گرما وجود داشته باشد.
ام اس یک بیماری غیر قابل پیش بینی است و به شیوه های مختلف بر افراد تاثیر می گذارد. برای بعضی ها، این بیماری با علائم خفیف شروع می شود، و ماه ها یا سال ها می تواند بدون علائم خاصی به مرحله پیشرفت برسد. برای دیگران، علائم در عرض چند هفته یا چند ماه ممکن است به سرعت پیشرفت کند.


علت ابتلا به بیماری ام اس

علت بیماری ام اس هنوز به درستی شناخته نشده است، اما تصور می شود یک مشکل خودایمنی در بدن است. این بدان معنی است که به میلین حمله می شود، همانطور که یک باکتری یا ویروس به بدن حمله می کند.

عوامل خطرساز عبارتند از:

– سن : بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی سن خطرناک ابتلا به این بیماری است.
– جنسیت : زنان بیشتر به ام اس مبتلا می شوند تا مردان.
– قومیت : این بیماری در میان مردم اروپایی شایع تر است.
– عوامل ژنتیکی : ام اس می تواند توسط ژن ها به افراد منتقل شود
میزان ابتلا به این بیماری در افرادی که نزدیک خط استوا زندگی می کنند بالاتر است، و این نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است بر خطر ابتلا به MS تاثیر بگذارد.
سایر عوامل ممکن است که با MS ارتباط داشته باشند، اما توسط تحقیقات تایید نشده اند که عبارتند از:
– قرار گرفتن در معرض مواد سمی: این مواد سمی می تواند یک فلز سنگین یا حلال باشد.
– عفونت : ویروسها، مانند اپشتاین بار، یا مونونوکلئوز، و واریلا زوستر، ممکن است باعث ابتلا به این بیماری شوند.
نمک : در سال ۲۰۱۳ یک مطالعه نشان داد که مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی ممکن است واکنش خود ایمنی را ایجاد کند که ام اس یکی از نتایج آن است.
– موارد قبلی شامل قرار گرفتن در معرض آسیب فیزیکی و یا آسپارتام و یا مصرف شیرین کننده مصنوعی هم بر بیماری ام اس تاثیرگذارند اما هیچ شواهد علمی برای حمایت از آنها وجود ندارد.
اما در مجموع باید دانست که فقط یک عامل بر خطر ابتلا به ام اس تاثیر گذار نیست و گاهی باید چند دسته عامل با هم وجود داشته باشند که بتوانند ام اس را ایجاد کنند.

نشانه های ام اس , علت ام اس

روش تشخیص ام اس

دکتر یک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد، در مورد علائم از بیمار می پرسد و سابقه این بیماری در خانواده فرد مبتلا هم مورد بررسی قرار می گیرد. هیچ تست واحد نمیتواند به تنهایی تشخیص این بیماری را تایید کند، بنابراین تصمیم در مورد اینکه آیا فرد بیماری ام اس دارد یا نه؟ باید بنا به انجام آزمایشات مختلف اعلام شود.

یک آزمایش عصبی، اسکن تصویری، آزمایش برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز، تحلیل مایع نخاعی و احتمالا سایر آزمایشات باید انجام گیرد تا پزشک به این نتیجه برسد که آیا بیمار به ام اس مبتلا است یا خیر.


نشانه های اولیه ام اس

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، علائم اولیه MS عبارتند از :
– تاری دید یا دوبینی
– ضعف و سفتی در عضلات
– اسپاسم عضلانی دردناک
– سوزش یا بی حسی در بازوها، پاها، چهره یا بدن
– مشکل با تعادل در هنگام راه رفتن
– از دست دادن کنترل مثانه یا نیاز ناگهانی به ادرار کردن
– سرگیجه مداوم
اگر این علائم در فرد رخ دهد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

راه درمان ام اس

هیچ راه درمان برای MS وجود ندارد، و درمان صرفا تمرکز بر سرکوب پاسخ های خود ایمنی و مدیریت علائم است.


داروهای ام اس

تعدادی از داروهای برای درمان بیماری ام اس البته برای فرم بازگشتی MS تایید شده اند.
– کورتیکواستروئیدها : این داروها اغلب برای MS تجویز می شود. این داروها التهاب را کاهش می دهند و مشکلات ایجاد شده در سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.
– اینترفرون Beta 1a یا ۱b: این دارو ممکن است پیشرفت علائم را به تعویق بیاندازد، اما باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ممکن است باعث آسیب کبدی شود. یک مطالعه روی ۸۶۸ بیمار به این نتیجه رسید که اینترفاون بتا در پیشگیری از ناتوانی در بلند مدت مفید نیست.
– گلاتیرامر: این دارو برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به میلین است. این دارو یک بار در روز تزریق می شود. بعد از تزریق ممکن است مشکل تنگی نفس در فرد پیش بیاید.
– Tysabri (ناتالیزوماب): این دارو برای بیمارانی که نمیتوانند سایر درمانها را تحمل کنند یا داروهای دیگر روی آنها تاثیری ندارند، مفید است. این دارو باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری لوس آنفولوپاتی چندفوکال شود که یک عفونت مغزی کشنده است.
– میتوکسانترون (نووانترون): جزو داروهای ضدافسردگی محسوب می شود که معمولا فقط در مراحل بعدی استفاده می شود. این دارو می تواند به قلب آسیب برساند، اما اگر علائم به سرعت در حال بدتر شدن باشند، می تواند به کاهش روند ناتوانی کمک کند.
– عصاره کانابیس: مطالعات نشان داده اند که این دارو ممکن است به کاهش درد، سختی عضلات و بی خوابی کمک کند.
– Aubagio (تری فلومونید): این یک قرص که مصرف روزانه دارد و برای بزرگسالان مبتلا به عود مجدد MS است.


توانبخشی بیماران مبتلا به ام اس

توانبخشی به منظور کمک به بهبود وضعیت بیماران یا حفظ توانایی آنها در انجام فعالیتهای روزانه در خانه و در محل کار است.

برنامه ها به طور کلی عبارتند از :

فیزیوتراپی: هدف از این امر ارائه دادن مهارت های لازم به افراد برای حفظ و بازگرداندن حداکثر جنبش و توانایی های عملکردی است.
– کار درمانی: استفاده از این روش برای مراقبت از فرد بیمار و کمک به انجام فعالیت های برای افزایش تحرک و جلوگیری از معلولیت است.
– گفتار درمانی : برای بهبود مشکلات گفتاری و یا پیشگیری از آن است.
– توانبخشی شناختی: این روش به بیماران کمک می کند مشکلات خاصی در تفکر و ادراک نداشته باشند.
– توانبخشی حرفه ای: این روش به افراد بیمار دچار معلولیت کمک می کند تا مهارت های شغلی را کسب کنند، کار خود را انجام دهند و به خوبی فعالیت داشته باشند.

تعویض پلاسما

پلاسمافریس شامل خونگیری از بیمار، برداشتن پلاسما و جایگزینی آن با پلاسمای جدید است. خون سپس به بیمار منتقل می شود. این فرایند آنتی بادی های خون را که به قسمت های بدن بیمار حمله می کنند حذف می کند، اما این که آیا می تواند به بیماران مبتلا به MS کمک کند یا نه، نامشخص است.

امگا ۳ و مکمل ویتامین D

محققان ارتباطی بین کمبود ویتامین D و MS پیدا کرده اند، اما هنوز هم تحقیق می کنند که آیا مکمل های ویتامین D ممکن است در درمان کمک کنند. پیشنهاد شده است که مصرف مکمل های اسید چرب امگا ۳ ممکن است به بیماران مبتلا به MS كمك كنند، اما دانشمندان نروژ به این نتیجه رسیدند كه این مکمل ها این كار را نمی كنند و این خاصیت را ندارند.
در هر صورت بیماران مبتلا به ام اس نباید بدون مشورت پزشک خود مکمل مصرف کنند.

اکسیژن درمانی

پیشنهاد شده است که اکسیژن درمانی با فشار بالا (HBOT) ممکن است به افرادی که دارای MS هستند کمک کند، اما این روش درمان ثابت نشده است.

چشم انداز بیماری ام اس

این بیماری و علائم آن در هر فردی متفاوت است و بنابراین پیش بینی و تشخیص آن هم کار آسانی نیست. با این حال، طول عمر یک فرد مبتلا به MS معمولا مانند افراد دیگر است و لزوما مرگ سریع در انتظار آنها نیست. در موارد نادری علائم این بیماری می تواند کشنده باشد.

منبع این مقاله : medicalnewstoday.com


مقالات مشابه : درمان بیماری بواسیردرمان گل مژه در چشم و درد سیاتیک چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.