پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / بهترین روش های درمان سرفه خشک و شدید

بهترین روش های درمان سرفه خشک و شدید

درمان سرفه , درمان سرفه خشک
یکی از مشکلاتی که برای هر کسی بنا به علل مختلف ممکن است پیش بیاید، سرفه کردن است. و بنا به همان علل مختلف هم باید نسبت به درمان اقدام کرد.

مثلا برای درمان سرفه شبانه روش یا روشهای خاص وجود دارد و یا برای درمان سرفه سرماخوردگی هم شیوه هایی خاص وجود دارد. اما برخی اوقات علت سرفه به مشکل آلرژی داشتن فرد بر می گردد که در درمان سرفه خشک حساسیتی باید به این مساله توجه لازم را داشت.

همینطور در درمان سرفه کودکان باید به نکاتی اساسی توجه داشت و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کرد. ما در این مطلب از پارسی نو برای شما در مورد روشهای خانگی درمان سرفه مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.


چه کاری می توانم انجام دهم تا سرفه ام رفع شود؟

سرفه ها در از بین بردن تحریک کننده ها و رفع عفونت های بدن نقش اساسی دارند، اما سرفه مداوم هم می تواند آزار دهنده باشد. بهترین درمان برای سرفه بستگی به علت آن دارد. علل احتمالی سرفه می تواند آلرژی، عفونت و اسید ریفلاکس معده باشد.

برخی از داروهای طبیعی ممکن است به کاهش سرفه کمک کنند. افرادی که می خواهند برای درمان سرفه خود از داروهای طبیعی استفاده کنند باید به خوبی تحقیق کنند. چرا که برخی از داروهای طبیعی برای درمان سرفه دارای عوارض جانبی هستند و بنابراین باید در مورد مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت کرد.

اگر سرفه شما شدید است و یا بیش از چند هفته ادامه پیدا کرد، لازم است که به پزشک مراجعه کنید.


۱۰ روش درمان طبیعی سرفه

  1. چای عسل

براساس برخی تحقیقات، مصرف عسل سرفه را کاهش دهد. برای درمان سرفه شبانه بویژه در کودکان چای عسل بسیار مفید است. محققان گزارش دادند که پس از دکسترومتورفان عسل به شدت به درمان سرفه کمک می کند. برای استفاده از عسل برای درمان سرفه، ۲ قاشق چای خوری عسل را با آب گرم یا چای گیاهی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که عسل برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست.

  1. زنجبیل

زنجبیل ممکن است سرفه خشک یا آسم را کاهش دهد، زیرا خواص ضد التهابی دارد. زنجبیل همچنین ممکن است تهوع و درد را از بین ببرد. یک مطالعه نشان می دهد که برخی از ترکیبات ضد التهابی در زنجبیل می توانند راههای تنفسی را باز کنند و همین هم می تواند سرفه را کاهش دهد.

درمان سرفه خلط دار , درمان سرفه های خشک طولانی مدت

چای زنجبیل را می توان با اضافه کردن ۲۰-۴۰ گرم تکه های تازه زنجبیل به یک فنجان آب گرم تهیه کرد و اجازه داد که دم بکشد و بعد مورد مصرف قرار داد. اضافه کردن عسل یا آبلیمو به آن باعث می شود تا طعمی بهتر بگیرد و سرفه را هم کاهش دهد.

توجه داشته باشید که در بعضی موارد، چای زنجبیل باعث ناراحتی معده یا سوزش سر دل می شود و اگر دچار این دسته مشکلات هستید، حتما در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید.


  1. مصرف مایعات

وجود آب کافی برای کسانی که سرفه می کنند بسیار حیاتی است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مایعاتی که در دمای اتاق هستند می تواند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهد.

با این حال، افرادی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند شاید که با گرم کردن نوشیدنی هایشان زودتر بهبود یابند. البته مصرف نوشیدنی های گرم مشکلات بیشتری را درمان می کند، از جمله گلودرد، تب و لرز و خستگی. برخی از این نوشیدنی ها به قرار زیر هستند:

  • آب میوه های روشن
  • چای گیاهی
  • چای سفید و بدون کافئین
  • آب گرم
  • آب میوه های گرم
  1. استفاده از بخور

سرفه هایی که با خلط سینه همراه هستند با استفاده از بخور گرفتن زودتر بهبود می یابند. پیشنهاد می کنیم که حمام را پر از بخار کنید و یک دوش آب داغ بگیرد. در حمام دقایقی را خوب نفس بکشید و بمانید تا روند بهبودی را سریع تر تجربه کنید. یک لیوان آب معمولی بعد از آن برای خنک شدن و جلوگیری از کمبود آب بدن بنوشید.

سیاه سرفه , درمان سریع سرفه

روش دیگر، استفاده از یک کاسه آب داغ است، برای این کار کاسه را پر از آب داغ کنید و سبزی ها یا اسانس های مفید مانند اکالیپتوس یا رزماری را به آب اضافه کنید.  اینها احتقان را کاهش می دهند. یک حوله روی سرتان باندازید و سرتان را روی کاسه آب داغ بگیرید تا بخار آن از طریق تنفس وارد بدن تان شود. این کار را تا ۵ دقیقه ادامه دهید.

افراد مبتلا به سرفه همراه با خلط یا گرفتگی قفسه سینه حتما این روشها را امتحان کنند.

  1. غره غره آب نمک

این روش درمان ساده یکی از موثر ترین درمان های گلودرد و سرفه است و در اکثر افراد هم جواب مثبت داده است. آب نمک باعث کاهش خلط و مخاط در گلو می شود و همین هم به کاهش سرفه کمک می کند.

نصف قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را حل کند. قبل از این که آب سرد شود آن را غره غره کنید. اجازه دهید این محلول پس از غره غره کردن در دهان شما بماند و بعد آن را بیرون بریزید. در طول روز چند بار این کار را انجام دهید و مطمئن باشید به نتیجه مطلوب می رسید.

در مورد غره غره کردن آب نمک به کودکان باید احتیاط کنید چون آنها ممکن است نتوانند این کار را به نحو مناسب انجام دهند و مشکلی برایشان پیش بیاید.

  1. خوردن آناناس

آناناس برای درمان سرفه مفید است چرا که دارای آنزیمی است به نام برملائین که برای کاهش دادن سرفه بسیار مفید است. این آنزیم بیشتر در هسته آناناس وجود دارد. برملائین خواص ضد التهابی دارد و باعث می شود تا میکروب ها از بدن خارج شوند.

می توانید به صورت روزانه آب آناناس را بنوشید و از اثرات ضد سرفه آن بهره مند شوید. اما باید بدانید که برملائین آنقدر که در هسته این میوه یافت می شود، در آب آن وجود ندارد.

مکمل های Bromelain در بازار هم یافت می شود و می توانید تهیه کنید و سرفه تان را به این روش درمان کنید. اما پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید تا دچار عوارض جانبی حاصل از مصرف آن نشوید.

به طور کلی در مصرف برملائین چه به صورت مکمل چه به صورت طبیعی جانب احتیاط را رعایت کنید، چرا که برخی افراد به این آنزیم حساسیت دارند و ممکن است دچار عوارض جانبی شوند. از جمله افرادی که مشکل خون رقیق دارند یا آنتی بیوتیک های خاص استفاده می کنند نباید بروملین مصرف کنند. پس مراقب باشید.

  1. آویشن

آویشن هم در آشپزی کاربرد دارد و هم دارای خواص درمانی است و به طور مشترک در درمان مشکلاتی مثل سرفه، گلودرد، برونشیت کاربرد دارد و در رفع مشکلات و مسائل گوارشی هم بسیار مفید است.

یک مطالعه نشان داد که شربت سرفه ای که شامل برگ آویشن و یا پودر آویشن است، باعث کاهش موثر و سریعتر سرفه در افراد مبتلا به برونشیت حاد می شود. این گیاه دارای آنتی اکسیدان است و برای همین هم به این اندازه دارای خاصیت است.

برای درمان سرفه با استفاده از آویشن، به دنبال یک شربت سرفه باشید که حاوی این گیاه است. برای درست کردن چای آویشن برای رفع این مشکل می توانید ۲ قاشق غذاخوری از پودر آویشن و یا برگ آویشن در یک فنجان آب گرم بریزید و آن را میل کنید.

  1. تغذیه و رژیم غذایی برای رفع رفلاکس معده

رفلاکس معده و اسید ناشی از آن یکی از عوامل سرفه کردن است. اجتناب از خوردن غذایی که باعث تحریک رفلاکس معده می شود یکی از بهترین کارها برای رفع مشکل سرفه در شما است. در هر فردی یک نوع غذا و یا انواعی از غذا باعث رفلاکس معده می شود که باید بنا به تشخیص آنها در هر فردی از خوردن آنها اجتناب کرد.

آن دسته از افرادی که از علت این مشکل خود اطلاع ندارند می توانند رژیم غذایی معمولی خود را زیر نظر قرار دهند و با حذف و یا جا به جایی در رژیم غذایی شان علت مشکل معده خود را بیابند. یعنی آزمون و خطا.

غذاها و نوشیدنی هایی که اغلب باعث رفلاکس معده می شوند عبارتند از:

– الکل

– كافئين

– شکلات

– غذاهای سرخ شده و چرب

سیر و پیاز

– نعناع

– ادویه جات ترشی جات و غذاهای پرادویه

– گوجه فرنگی و محصولات حاصل از گوجه فرنگی

  1. پوست درخت نارون

بومیان آمریکایی به طور سنتی با استفاده از پوست درخت نارون به درمان سرفه و مشکلات گوارشی می پرداخته اند. این پوست شبیه به مارچوبه است و دارای سطح بالایی از موسیلاژ است. می توان از پوست نارون چایی هم درست کرد به این صورت که دو قاشق از پودر آن را در یک فنجان آبگرم ریخته و بنوشید. این محلول برای درمان سرفه بسیار مفید است. توجه داشته باشید که ممکن است مصرف چایی پوست درخت نارون با مصرف برخی از داروها تداخل داشته باشد، پس پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

  1. پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به طور مستقیم سرفه را کاهش نمی دهند، اما با تقویت باکتری در روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. در نتیجه یک سیستم ایمنی خوب باعث می شود تا در مقابل عفونت ها و یا الرژی هایی که باعث سرفه می شوند، مقاومت کند.

برخی از غذاها نیز به طور طبیعی غنی از پروبیوتیک ها هستند، از جمله:

  • ماست طبیعی
  • انواع کلم
  • پیاز
  • سیر

با این حال، غذاهایی که شامل پروبیوتیک هستند دارای تنوع بالایی هستند اما مکمل پروبیوتیک هم وجود دارد که می توانند مورد مصرف قرار گیرند.

در نهایت اگر سرفه کردن در شما بسیار زیاد ادامه یافت، حتما به پزشک مراجعه کنید و از علت آن به نحو مناسب و بر مبنای آزمایشات پزشکی مطلع شوید و آن علت را رفع کنید. گاهی اوقات سرفه های مزمن علامت مشکلات اساسی در بدن هستند که نباید نسبت به آن بی توجه بود.

منبع این مقاله : medicalnewstoday.com


مقالات مشابه : بهترین روش های درمان اسهال و درمان زودانزالی در مردان چگونه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.