پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / روش های شگفت انگیز برای درمان سردرد

روش های شگفت انگیز برای درمان سردرد

انواع سردرد , روشهای خانگی درمان سردرد
یکی از مشکلات در حوزه سلامت، سردرد است و یا بهتر است بگوییم انواع سردرد. این مشکل هم در زنان و هم در مردان و گاهی حتی در کودکان بنا به علل مختلف بروز می کند و برای همین هم به دنبال روشهای درمان سردرد می افتیم.

البته بهترین راه درمان سردرد بستگی به نوع درد آن دارد. مثلا درمان سردرد عصبی با درمان سردرد میگرنی متفاوت است و روشها و داروهای خاص خود را دارند. اما معمولا برخی روشها مثل درمان سردرد با ماساژ در هر نوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ما در این مقاله از سایت پارسی نو به چگونگی تشخیص سردرد پرداخته ایم و به این سوال که برای درمان سردرد چه بخوریم هم پاسخ داده ایم. امیدواریم از این مقاله استفاده مفید داشته باشید.


سردرد ها چگونه ارزیابی و تشخیص داده می شوند؟

تشخیص صحیح سردرد برای شروع برنامه درمان موثر لازم است. مهمترین جنبه ارزیابی سردرد، تاریخچه سردرد است که از صحبت با بیمار به دست می آید. مهم است که شما علائم و ویژگی های سردرد خود را به طور کامل برای پزشک خود توصیف کنید تا سردرد بتواند به درستی تشخیص داده شود و با موفقیت درمان شود.

سردرد شما می تواند با دانستن دقیق تر موارد زیر به صورت صحیح تشخیص داده شود :

  • وقتی که سردرد شروع می شود
  • این که چقدر سردرد دارید
  • این که آیا در شما یک نوع سردرد یا انواع مختلف سردرد وجود دارد؟
  • اغلب سردرد چگونه اتفاق می افتد؟
  • ذکر علت سردرد، اگر شناخته شده باشد (به عنوان مثال، شرایط خاص، غذاها یا داروها معمولا سردرد را ایجاد می کند؟)
  • آیا فعالیت بدنی موجب شروع سردرد شود؟
  • چه کسی یا کسانی در خانواده شما سر درد دارد؟
  • چه علائمی در سردرد شما وجود دارد؟

پزشک شما همچنین سوالات بیشتری در مورد عملکردتان در محل کار، پیشینه خانوادگی و در مورد سابقه مصرف مواد مخدر از شما خواهد پرسید.

توصیف بالینی سردرد

توصیف چگونگی احساس درد هنگام وقوع سردرد، مانند:

  • جایی که درد در آن قرار دارد
  • چه حسی دارید؟
  • تعیین شدت سردرد، با استفاده از یک مقیاس از یک (خفیف) تا ۱۰ (شدید)
  • آیا سردرد ناگهان و بدون هشدار رخ می دهد و یا همراه با علائم ظاهر می شود؟
  • چه زمانی از روز سردرد دارید؟
  • مشکلاتی مانند تغییر در بینایی، حساسیت به نور قبل از سردرد در شما وجود دارد؟
  • علائم و نشانه های هشدار دهنده با سردرد (ضعف، تهوع، حساسیت به نور یا سر و صدا، کاهش اشتها، تغییر نگرش یا رفتار) وجود دارد؟
  • سردرد چه مدت طول می کشد؟

سابقه درمان سردرد

شما باید با پزشک خود در مورد سابقه سردردتان صحبت کنید. به پزشک خود بگویید چه داروهایی در گذشته مصرف کرده اید و چه داروهایی را الان مصرف می کنید. فهرست آنها را کامل به پزشک ارائه بدهید.

اگر قبلا آزمایشی انجام داده اید، حتما به پزشک بگویید. مجموع این اطلاعات باعث می شود تا پزشک راحت تر به درمان سردرد در شما بپردازد.

معاینات فیزیکی و عصبی

پس از اتمام بخش ارزیابی پزشکی، پزشک شما معاینات فیزیکی و عصبی را انجام خواهد داد. پزشک به علائم و نشانه هایی که از بیمار دریافت می کند که نقشی در ایجاد سردرد دارند، دقت می کند. این علائم و نشانه ها عبارتند از: تب، عفونت، فشار خون بالا، ضعف عضلانی، مشکلات تعادل یا مشکلات بینایی.

پس از ارزیابی نتایج معاینه سردرد در فرد، از جمله معاینه فیزیکی و معاینه عصبی، پزشک باید قادر به تعیین نوع سردرد شما باشد، و مشخص کند که آیا مشکل جدی وجود دارد یا خیر، و آیا آزمایش های بیشتر مورد نیاز است یا خیر.

چه زمانی آزمایش های اضافی ممکن است لازم باشد؟

اگر نتایج آزمایشات فیزیکی علائم یک بیماری در مغز شما را نشان دهد، که ممکن است موجب سردرد شود (علت ارگانیک)، انجام آزمایش های بیشتر ممکن است لازم باشد.

اگر یک اختلال ساختاری سیستم عصبی مرکزی مشکوک باشد، ممکن است یک آزمایش تصویربرداری به نام اسکن سی تی اسکن یا اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) انجام شود. هر دو این تست تصاویری از مقطع عرضی مغز را که می توانند مشکلات مغز را نشان دهند، در دسترس قرار می دهند.

الکتروانسفالوگرام (EEG) نیز غیر ضروری است، مگر اینکه فرد از علت سردرد آگاهی داشته باشد که به این قسمت مربوط باشد. به این نکته دقت داشته باشید که اشعه ایکس برای جمجمه مفید نیست.

اگر چه انجام آزمایش های بیشتر ممکن است برای اطمینان از اینکه سردردهای ناشی از یک وضعیت پزشکی جدی نیست، مهم باشد، اما آنها در تشخیص میگرن، سردردهای عصبی یا سردردهایی که به فشار خون مربوط هستند، کمکی نمی کنند.


علت سردرد , سردرد در مردان

چگونه سردرد درمان می شود؟

درمان مناسب به چندین عامل بستگی دارد، از جمله نوع و فراوانی سردرد و علت آن. درمان ممکن است شامل آموزش، مدیریت استرس، بیوفیدبک، و آموزش پزشکی و فیزیوتراپی باشد.

روش های شگفت انگیز برای مبارزه با سر درد

بیش از ۴۷ میلیون آمریکایی در سه ماه گذشته سردرد شدید یا مضر را تجربه کرده اند. میگرن به تنهایی ۹٪ از جمعیت  مردم ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد و هزینه های پزشکی مستقیم ۱ میلیارد دلار در سال است.

گزینه های واضح برای غلبه بر درد، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به عنوان مثال،Motrin و Aleve وجود دارد. افرادی که مبتلا به میگرن هستند، اغلب بلافاصله مصرف داروهای ضد افسردگی را برای جلوگیری از سردرد و ترپتان، مانند Imitrex یا Relpax، را شروع می کنند. اما اگر سردرد شما ماندگار باشد یا داروهای دیگر آن را برطرف نکنند، در اینجا روشهای دیگری وجود دارد که می توانید روی آنها برای درمان سردرد حساب کنید.

بیوفیدبک

Biofeedback از سنسورهای الکترونیکی برای نظارت بر عملکرد بدن مانند تنش عضلانی، دمای پوست، ضربان قلب و فشار خون استفاده می کند. داده ها به بیمار از طریق تلفن های همراه یا تصاویر کامپیوتری ارسال می شوند.

هدف این است که به مردم یاد بدهیم چگونه واکنش های بدن را کنترل کنند و در نتیجه عوامل ایجاد کننده سردرد را از بین ببرند.

مطالعات نشان می دهد بیوفیدبک می تواند بر سردرد میگرنی و سردرد موثر باشد. تجزیه و تحلیل منتشر شده در درمان سردرد، پیشنهاد می کند که درمان های رفتاری، مانند بیوفیدبک، از مصرف داروهای تجویزی، مقرون به صرفه تر است.

طب سوزنی

در طب سوزنی، سوزن های نازک زیر پوست قرار می گیرند تا جريان انرژي را در بدن برقرار کنند. مطالعات پزشکی نشان داده است که طب سوزنی برای پیشگیری از بروز میگرن های حاد بسیار مفید است و همینطور این روش عارضه جانبی برای اکثریت افراد در بر نداشته و بنابراین به راحتی می توان آن را مورد استفاده قرار داد. شواهد نشان می دهد که طب سوزنی می تواند به عنوان راه درمان برای افراد مبتلا به سردردهای مکرر که به نوعی بیماری مزمن در آنها تبدیل شده است، مورد استفاده قرار گیرد.

ماساژ

برای تسکین موقتی، ماساژ گردن، پشت، سر و یا شانه بهترین روش است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در یک مطالعه، افراد مبتلا به میگرن که ۶ جلسه ماساژ هفته ای داشتند، میگرن های مکرر در آنها بهبود یافت و خواب بهتری را تجربه کردند.

کشش عضلات

کشش عضلات سر و گردن می توانند در رفع تنش عضلانی که سر درد را به دنبال دارند بسیار مفید یاشد. اگر دچار سردرد می شوید این روش را حتما امتحان کنید. سعی کنید این حرکت را سه بار انجام دهید، دامنه حرکت گردن : چانه رو به جلو، به سمت بالا و به سمت هر شانه چرخانده شود؛ بعد شانه ها را بالا انداخته و به سمت بالا و جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت کششی را در زمان سر درد دو بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید. بین هر کشش ۵ ثانیه صبر کنید و دوباره ادامه دهید.

انجام ورزش های هوازی

بر طبق نظر کارشناسان، ورزش منظم هوازی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا، می تواند شدت و فراوانی میگرن را کاهش دهد. در یک مطالعه انجام گرفته، بیماران مبتلا به میگرن که تمرینات منظم ورزش هوازی نداشتند در یک برنامه دوچرخه سواری ۱۲ هفته ای شرکت داده شدند.

شرکت کنندگان کیفیت زندگی خود را رو به بهبود گزارش دادند و میگرن های مکرر آنها کاهش یافت و همچنین شدت درد در آنها پایین آمد.

استفاده از تکنیک های مدیتیشن

تکنیک های مختلف مدیتیشن می تواند برای تمرکز و آرام کردن ذهن به کار روند و در نتیجه درد مزمن را کاهش می دهند. البته اطلاعات و مستندات علمی کمی درباره تاثیر مدیتیشن بر میگرن وجود دارد.

محققان دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور یک کارآزمایی بالینی را به انجام رساندند که در آن سعی کردند تا تعیین کند که آیا تکنیک مدیتیشن هندی که بر ارتباط متقابل ذهن و بدن متمرکز است، می تواند فرکانس و شدت میگرن را کاهش دهد و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک در مورد افراد مبتلا به میگرن نشان داد که مدیتیشن موجب کاهش میزان سردرد و باعث تحمل درد می شود.در حقیقت با این روش آرامش عضلانی را شاهد هستیم.

یوگا

آیا ورزش یوگا می تواند سردرد را کاهش دهد؟ با توجه به نظر کارشناسان این حوزه یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن برای تقویت آرامش و تعادل ذهن، بدن و روح بسیار مفید هستند.

در یک مطالعه کوچک در مورد سردرد، دو گروه از بیماران مبتلا به میگرن به طور تصادفی تقسیم بندی شدند، و گروه آزمایش به وسیله سه ماه یوگا مورد مراقبت قرار گرفتند. در مقایسه با گروه کنترل، شرکت کنندگان در ورزش یوگا حملات مکرر کمتری داشتند و همچنین اضطراب كمتری داشتند.

انجام تمرینات آرامش بخش

تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی و انجام کارهای اینچنینی می تواند به مردم در هر موردی کمک کند از جمله ممکن است انجام این کارها به درمان سردرد و یا کاهش آن نیز کمک کند.

مطالعه ۹۰ نفر از افراد مبتلا به سردرد تنشي نشان داد که آموزش و انجام تمرینات آرامش بخش موجب خواب بيشتري نسبت به طب سوزني در آنها شد که کاهش و درمان سردرد را در آنها به دنبال داشت.

تکنیک گرما و سرما

هر کسی می تواند از این روش بدون هیچ گونه نگرانی استفاده کند، حتی زنان باردار. برای کاهش سر درد، پشت گردن را گرم و سرد کنید. این کار باعث می شود تا جریان خون در این قسمت راه بیفتد و در نتیجه درد در ناحیه سر کاهش می یابد.

اجتناب از مصرف مواد حاوی نیترات

نیترات در گوشت فرآوری شده و گلوتامات مونونوسیدیم (MSG) در غذاها به عنوان یک تقویت کننده طعم مورد استفاده قرار می گیرند، که به بروز میگرن مرتبط هستند. برخی از داروهای قلب نیز حاوی نیترات هستند.

کافئین، الکل، فنیل اتیلامین (در شکلات و پنیر یافت می شود)، تیرامین (یافت شده در آجیل و گوشت تخمیر شده، پنیر و سویا) و آسپارتام (در بسیاری از غذاهای مصنوعی شیرین شده) باعث ایجاد برخی از سردردهای می شوند. پس اگر دچار سردرد هستید، از مصرف این مواد خودداری کنید.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس که به عنوان یک روش رفع چین و چروک بهتر شناخته شده است برای درمان میگرن مزمن نیز توسط FDA تایید شده است. در این روش چندین تزریق در اطراف سر و گردن هر ۱۲ هفته داده می شود.

تحریک مغناطیسی

تحقیقات نشان می دهد که ارسال پالس مغناطیسی به مغز ممکن است یک درمان مفید برای غربالگری میگرن باشد. یک مطالعه اخیر نشان داد که وقتی بیماران مبتلا به میگرن تحت درمان با تحریک مغناطیسی قرار گرفتند، دردشان به نسبت افرادی که درد خود را با یک دستگاه پلاسبو درمان می کردند، بهتر شد.

این درمان غیر تهاجمی یک یا دو ساعت طول می کشد و با قرار دادن سیم پیچ الکترومغناطیسی در نزدیکی سر به منظور ارائه پالس ها، در یک کلینیک انجام می شود.

ایمپلنت الکترود

افراد مبتلا به سردرد می توانند بر روی الکترودهای کاشته شده در گردن یا مغز حساب باز کنند تا تسکین درد را تجربه کنند. در این درمان، یک الکترود به صورت جراحی در پایه جمجمه، در نزدیکی عصب قرار می گیرد. منبع تغذیه نیز (در نزدیکی استخوان گردن یا در جاهای دیگر بدن) گذاشته می شود تا به وسیله سیم به الکترود، مدارهای الکتریکی را تحویل دهد.


سردرد , سردردهای میگرنی

لیست غذاهایی که باعث سردرد می شوند :

  • ماست پرچرب : از آنجایی که میزان بالای چربی خون می‌ تواند یک عامل مهم برای بروز دردهای میگرنی شود، پس از خوردن ماست پرجرب اجتناب کنید.
  • الکل : این را باید بدانید که مصرف الکل به هر شکلی باعث افزایش جریان خون به مغز و کم آبی بدن و در نهایت بروز سردرد می شود. پس احتیاط کنید.
  • قهوه : هر چند در برخی افراد نوشیدن قهوه باعث کاهش دردهای میگرنی می شود، اما در اکثریت افراد به علت وجود کافئین درد آنها تشدید می شود.
  • پنیر : ذکر این نکته مهم است که افراد مبتلا به میگرن نسبت به پنیر حساس هستند و پیشنهاد می کنیم که از مصرف پنیرهای تخمیر شده اجتناب کنید.
  • سویا سس : همانطور که احتمالا می دانید، به علت این که سس سویا در واقع بسیار شور است، می تواند منجر به کم آبی بدن و در نهایت شروع سردرد در فرد شود.
  • بستنی : بستنی و محصولات مشابه آن به خودی خود، سردرد یا میگرن را به دنبال ندارند اما باعث بروز دردهای ناگهانی و زودگذر می شوند. چنانچه به میگرن مبتلا هستید توصیه می کنیم که با آرامش و کم ‌کم از بستنی‌ را میل کنید.
  • موز : این میوه می تواند برای افرادی که به تیامین حساسیت دارند باعث بروز دردهایی در سر شود، اما در لیست مواد خوراکی که سردرد را به دنبال دارند، نیست.
  • پاستاها و کیک ها : اگر جزو افرادی هستید که سردرد یا میگرن دارید در مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مانند نان، پاستاها، کیک‌ ها، پیتزاها و ساندویچ و غیره احتیاط کنید.

لیست مواد غذایی برای درمان سردرد

  • اگر به سردرد د چار هستید، سعی کنید روزانه آب کافی مصرف کنید. کم آبی علت بروز سردرد هست.
  • مصرف لیموناد تازه البته با مقدار زیاد نمک باعث درمان سردرد می شود.
  • روزانه یک سیب را به صورت ناشتا مصرف کنید. دیگر سردرد نخواهید داشت.
  • سیب سرشار از بیوفلاوانوئید است که باعث کاهش فشار خون می شود و در پیشگیری از سردرد بسیار موثر است.
  • فلفل سیاه مصرف کنید، چرا که کپسا سین موجود در فلفل سیاه در رفع سردرد مفید است.
  • برگ ریحان و تکه های زنجبیل را همراه با کمی عسل دم کنید و بنوشید. در مورد این نوشیدنی باید بدانید که آنتی اکسیدان مانند سلنیم ، منیزیم و ویتامین های موجود در آن نشاط آور است.
  • مصرف شیر ولرم و کمی شیرین بنوشید چرا که این نوشیدنی خاص برای سیستم عصب و در نتیجه رفع سردرد موثر است.

منابع این مقاله : my.clevelandclinic.org – health.com


مقالات مشابه : علائم و درمان بیماری بواسیر – روش های درمان درد سیاتیک  و نشانه ها و علائم بیماری ام اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.