پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / علائم افسردگی ؛ روش های طبیعی برای درمان افسردگی

علائم افسردگی ؛ روش های طبیعی برای درمان افسردگی

چگونه افسردگی را درمان کنیم , درمان طبیعی برای افسردگی
داشتن روح و روان سالم یکی از مهمترین فاکتورها برای داشتن زندگی سالم در هر فردی است. اما برخی اوقات بنا به علل مختلف این سلامت روحی و روانی به خطر می افتد که در علم پزشکی عناوین و نامهای خاصی برای این مشکلات انتخاب کرده اند و به اصطلاح این نامها با عنوان بیماریهای روانی شهرت دارند.

یکی از بیماریهای روانی، افسردگی است و اگر علائم افسردگی در فردی بروز کرد باید به پزشک مراجعه کرد تا از وخیم شدن اوضاع روحی آن فرد پیشگیری کرد. روشهای درمان افسردگی بنا وضعیت بیمار متفاوت است. درمان افسردگی مزمن حالت اورژانسی آن است.

درمان سریع افسردگی هم یکی از روشهایی است که بیماران و یا اطرافیان آنها به دنبال آن هستند. برخی اوقات درمان افسردگی شدید بدون دارو ممکن است که ما در این مقاله از سایت پارسی نو در موردش برای شما صحبت کرده ایم. ما را همراهی کنید.


۱۰ درمان طبیعی افسردگی

در ابتدا باید بدانید که افسردگی یک حالت خلقی و رفتاری است که با علائمی چون بی‌ حوصلگی و دوری از انجام فعالیت یا با احساس بی‌ علاقگی و بی‌میلی همراه است و همین احساسات منفی می‌تواند بر افکار و رفتار  فرد بیمار اثرگذار باشد و بر احساسات و خوش بودن و وضعیت تندرستی آن فرد اثرگذار باشد.

علائم افسردگی چیست؟

کسانی که دارای حالات افسردگی می باشند، یکسری علایمی دارند که از آن جمله احساس ناراحتی، احساس اضطراب، حس پوچی و ناامیدی، حس درماندگی و بی‌ ارزشی، شرمسار بودن یا احساس بی‌قراری داشتن است.

اکثر افرادی که افسرده می شوند شوق و اشتیاق شان را در انجام فعالیت‌ هایی که همیشه و یا زمانی برای آنها لذت‌بخش بوده را  از دست می دهند، در برخی از افراد بیمار نسبت به غذا بی‌ میلی و کم‌ اشتهایی شکل می گیرد، برخی دیگر هم تمرکز خود را از دست می دهند و در به خاطر سپردن جزئیات مسائل و همینطور در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه می شوند، اکثر بیماران در روابط خود با سایرین به مشکل برخورد کنند و حتی به خودکشی هم ممکن است فکر کنند و یا ممکن است قصد خودکشی داشته باشند و متاسفانه برخی بیماران خودکشی هم می کنند.

بیماری افسردگی هم‌چنین ممکن است سبب بی‌خوابی و یا بر عکس خواب بیش از حد شود و همینطور باعث احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی در بدن بیمار شود.

افسرده شدن می تواند باعث ناراحتی در فرد بیمار می شود. اما می توان این احساس ناخوشایند را با دارو و درمان برطرف کرد و با افسردگی مبارزه کرد. تغییر رفتار فرد بیمار مثل داشتن فعالیت بدنی، تغییر شیوه زندگی و حتی تغییر طرز تفکر، همه درمان های طبیعی برای افسردگی به شمار می آیند.

درمان افسردگی با گیاهان دارویی , درمان افسردگی بدون دارو

این راهنمایی ها که در ادامه آمده اند، می تواند در بهبود وضعیت افسردگی کمک کند.

داشتن یک برنامه روتین

ایان کوک می گوید، اگر شما افسرده هستید، باید یک برنامه روزانه داشته باشید. او یک روانپزشک و مدیر تحقیق و درمان کلینیک افسردگی است. به اعتقاد این روانپزشک، افسردگی می تواند ساختار را از زندگی فرد دچار افسردگی دور کند و روزها بی هدف می گذرند. بنابراین تنظیم یک برنامه روزانه آرام و ملایم، می تواند به فرد در مسیر بازگشت به سلامت کمک کند.

تنظیم اهداف

هنگامی که شما افسرده هستید، ممکن است احساس کنید که نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. این باعث می شود شما در مورد خودتان احساس بدی داشته باشید.  به عقب بروید، اهداف روزانه خود را تعیین کنید.

کوک میگوید : این نقطه شروع می تواند بسیار کوچک باشد. به این نکته توجه داشته باشید که هدف خود را بر مبنای کاری قرار دهید که می توانید در انجام آن موفق شوید، مثلا هر روز ظرف بشویید. در ادامه گام به گام که احساس می کنید روحیه و احوالتان رو به بهتر شدن است، می توانید اهداف روزانه را به چالش بکشید و اهداف بیشتر و بزرگتری را اضافه کنید.

ورزش کردن

 ورزش باعث افزایش موقت مواد شیمیایی حساس به نام اندورفین در بدن می شود. البته برای بیماران مبتلا به افسردگی می تواند اثرات بلند مدتی هم داشته باشد. کوک می گوید که ورزش منظم، مغز را تشویق می کند تا به روش های مثبت خود را دوباره فعال کند.

اما این سوال پیش می آید که چه میزان ورزش کردن مناسب است؟ باید بدانید که شما نیاز به ماراتن ندارید و کافی است که در طول هفته چند باری را به ورزش کردن بپردازید.

داشتن رژیم غذایی سالم

هیچ رژیم غذایی جادویی برای رفع افسردگی وجود ندارد. این ایده خوبی است که هر چیزی که می خورید، آن را مورد بررسی قرار دهید.  اگر در زمان افسردگی تمایل به پرخوری در شما افزایش یابد، کنترل در خوردن غذا به شما کمک خواهد کرد که احساس خوبی داشته باشید.

در مورد رابطه رژیم غذایی و افسردگی همه چیز قطعی نیست اما دکتر کوک می گوید شواهدی وجود دارد که غذاهایی با اسید چرب امگا ۳ (مانند ماهی آزاد و ماهی تن) و اسید فولیک (مانند اسفناج و آوکادو) می تواند به کاهش افسردگی کمک کند. پس آنها را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

درمان برای افسردگی , درمان افسردگی شدید

داشتن خواب کافی

افسردگی به خودی خودش یک مشکل است و خواب کم می تواند افسردگی را بدتر کند.

اما برای رفع این مشکل چه کاری می توان انجام داد؟ در این مورد باید گفت که با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی خود، شروع کنید. زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن را برای خود ثابت کنید.

از چرت زدن در طول روز بپرهیزید. همه چیزهایی که باعث می شود خواب از سر شما بپرد را از اتاق خواب خود بیرون ببرید. مواردی مثل تلویزیون، کامپیوتر و موبایل. در این صورت است که شما احتمالا موفق می شوید که خوب بخوابید.

یک مسئولیتی را بر عهده بگیرید

هنگامی که شما افسرده هستید، ممکن است بخواهید از لاک خود بیرون بیایید و مسئولیت های خود را در خانه و محل کار بپذیرید و به انجام برسانید.

اما آیا در این حالت افسردگی می شود چنین کاری کرد؟  واقعیت آن است که درگیر بودن و داشتن مسئولیت های روزانه می تواند به شما در حفظ شیوه زندگی نرمال کمک کند که بتواند در مقابله با افسردگی توانایی لازم را داشته باشید. در حقیقت این مسئولیت ها و پذیرششان می توانند شما را در مقابل افسردگی حمایت کنند.

اگر مدرسه رو نباشید و یا کار تمام وقت نداشته باشید که شرایط خوبی خواهید داشت و می توانید در وقت آزاد خود مسئولیتی را به خوبی به انجام برسانید و فعالیت مغزی خود را برای انجام دادن صحیح یک کار افزایش دهید.

چالش افکار منفی

در مبارزه با افسردگی، بسیاری از کارها ذهنی است. مثلا تغییر چگونگی فکر کردن. هنگامی که شما افسرده هستید، شما در مورد هر چیزی به بدترین حالت آن فکر می کنید.

پس دفعه بعد که احساس می کنید در مورد خودتان و یا هر چیز دیگری افکار منفی و وحشتناک دارید، از این منطق به عنوان درمان طبیعی افسردگی استفاده کنید. مثلا شما ممکن است فکر کنید که کسی شما را دوست ندارد.

اما آیا شواهدی در این مورد هم دارید؟ شما ممکن است در مورد خودتان به عنوان شخص بی ارزش در این سیاره فکر کنید، اما آیا این احساس واقعیت دارد؟ این که تمرین کنید تا افکار منفی را از خود دور کنید طول می کشد، اما مطمئن باشید که در طول زمان شما می توانید آن افکار منفی را از خود دور کنید و کنترل افکار خود به سمت افکار مثبت را در اختیار بگیرد.

قبل از مصرف هر نوع مکمل با پزشک مشورت کنید

کوک می گوید “شواهد امیدوار کننده ای برای مکمل های خاص برای درمان افسردگی وجود دارد.” مکمل های حاوی اسید فولیک و یا امگا ۳ برای درمان افسردگی بسیار خوب هستند.

اما تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است. اما به یاد داشته باشید که قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل و البته همیشه قبل از شروع هر کاری برای درمان افسردگی از جمله برای مصرف داروها با پزشک مشورت کنید تا کار اشتباهی باعث نشود وضعیتتان از چیزی که هست بدتر شود.

یک چیز جدید تجربه کنید

هنگامی که شما افسرده هستید، در اصل شما در حال غرق شدن هستید. به خودتان فشار وارد آورید تا کاری متفاوت انجام دهید.به موزه بروید، یک کتاب مورد علاقه تان را مطالعه کنید.

آشپزی کنید و بیا به کلاس زبان بروید. کوک می گوید: هنگامی که ما خودمان را به چالش می کشیم تا کاری متفاوت انجام دهیم، تغییرات شیمیایی در مغز رخ می دهد. تلاش برای انجام کاری جدید باعث تغییر سطوح [مواد شیمیایی مغز] دوپامین می شود که با لذت یادگیری و انجام هر کاری صورت می گیرد.

به چیزهایی بپردازید که سرگرم کننده اند

اگر افسرده هستید، زمانی برای انجام کار و یا چیزهایی که از انجام دادن آنها لذت می برید، اختصاص دهید. آیا هیچ چیزی به نظرتان سرگرم کننده نیست؟ کوک می گوید “این فقط یک نشانه افسردگی است.” شما باید در این مورد تلاش خودتان را بکنید. ممکن است کارهای عجیب و غریب برای شما جالب و سرگرم کننده باشد.

هر کاری که احساس سرگرم شدن و احساس خوبی به شما می دهد را انجام دهید حتی اگر احساس خستگی کنید. مثلا برای صرف شام با دوستان وقت بگذارید و یا به سینما بروید و فیلم مورد علاقه تان را ببینید.

کوک می گوید هنگامی که شما افسرده هستید، می توانید با لذت بردن از زندگی، افسردگی تان را درمان کنید. پس اگر افسرده هستید از همین الان یک لیست از کارها و چیزهای مورد علاقه خود بنویسید و بر حسب اولویت آنها را انجام دهید.

منبع این مقاله : webmd.com


مقالات مشابه : پیشگیری و درمان گلو درد – روش های درمان سردرد و علائم و درمان بیماری لایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.