پارسی نو / آشپزی / آموزش آشپزی / غذاهای ایرانی / آموزش تهیه خورش مرغ با هویج ، آلو و با بادمجان

آموزش تهیه خورش مرغ با هویج ، آلو و با بادمجان

طرز تهیه خورش مرغ , دستور تهیه خورش مرغ
یکی از انواع خورشت های مجلسی ایرانی، خورش مرغ است. در اغلب میهمانی ها و مجالس از خورشت مرغ استفاده می کنند شاید یکی از مهمترین دلایل این انتخاب، سریع آماده شدن این غذا است.

گوشت مرغ به زمان زیادی برای پخته شدن نیاز ندارد و تنها مهارت لازم برای خوشمزه شدن خورش مرغ، به کار بردن ترفندهای از بین بردن بوی مرغ است که با استفاده از فلفل و هویج و هل و دارچین انجام می گیرد.

این خورش دارای تنوع زیادی هم هست. مثلا خورش مرغ با بادمجان و یا خورش مرغ با آلو. ما در این مقاله از پارسی نو دستور تهیه خورش مرغ مجلسی را برای شما در نظر گرفته ایم که به روشهای مختلف آن را آموزش داده ایم.


آموزش درست کردن خورش مرغ خوشمزه

مواد لازم برای درست کردن خورش مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
مرغیک عدد تکه شده
پیازیک عدد بزرگ
هویجیک عدد متوسط
روغن برای سرخ کردنبه مقدار کافی
نمک، فلفل و دارچینبه اندازه لازم
سس قرمز یا رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
آبلیمودو قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ایدر صورت تمایل یک عدد متوسط
سیب زمینیبرای تزیین به میزان لازم

مراحل درست کردن خورش مرغ :

در ابتدای کارِ پختن این خورش، مرغ را با دو لیوان آب بگذارید تا روی حرارت ملایم بپزد.

نکته : در زمان پختن مرغ وقتی که آب مرغ جوشید و کف روی آب را گرفت، کف را گرفته و آب را خالی کنید.

در قابلمه ایی دیگر، پیاز خرد شده را  با مقدار کمی روغن تفت دهید و وقتی پیازها نرم شدند، مرغ نیم پخته را به آن اضافه کنید. ادویه و رب گوجه را در این زمان اضافه کنید و آنها را با هم تفت دهید. سپس فلفل دلمه ایی ها را حلقه حلقه کنید به همراه هویج های خرد شده روی مرغ بریزید. در مرحله بعد به مقدار کافی آب جوش روی مرغ ها بریزید و سپس درب قابلمه را بگذارید تا خورش با حرارت ملایم خوب جابیفتد. این مرحله چیزی در حدود ۹۰ دقیقه وقت لازم دارید تا خورشت مرغ جا افتاده و خوشمزه ای داشته باشد.

نکته : در مراحل آخر پخت می توانید دو قاشق آبلیمو به خورش اضافه کنید تا خورش طعمی بهتری بگیرد.

در نهایت سیب زمینی های خلال شده را سرخ کنید و خورش را در ظرف کشیده و آن را با سیب زمینی خلالی سرخ شده تزیین کنید.


طرز تهیه خورشت مرغ با هویج و فلفل دلمه ای

مواد لازم برای درست کردن خورش مرغ با هویج و فلفل دلمه ای

مواد مورد نیازمیزان لازم
ران یا سینه مرغ۴ قطعه
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۲ عدد متوسط
هویج۲ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۲ عدد
لیمو عمانی۱ عدد
سیر۱ حبه
روغن مایعبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبه، زعفران و نمکبه میزان لازم

خورش مرغ , خورشت مرغ

گام به گام درست کردن خورش مرغ با هویج و فلفل دلمه ای

در ابتدا پیاز را به شکل خلالی خرد کنید و در یک ظرف مناسب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. وقتی پیازها تقریبا طلایی رنگ شدند، زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید. اگر تمایل داشته باشید می توانید از سیر هم در تهیه این خورش استفاده کنید و در این مرحله سیر را به شکل له شده یا رنده شده اضافه کنید و تفت دهید. حالا پیاز و سیر را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

در قابلمه مورد نظر برای پخت خورش مرغ، قطعات مرغ را با مقداری روغن مایع تفت دهید.  سپس نمک، فلفل، زعفران یا زردچوبه را به آن افزوده و با هم تفت دهید. تفت دادن را تا زمانی ادامه دهید تا رنگ مرغ ها عوض شود. در ادامه دو عدد گوجه فرنگی که پوره کرده اید را اضافه کنید و وقتی مرغ نیم پز شد، ۲ قاشق رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید و با هم تفت دهید. به این شکل خورش مرغ خیلی خوشمزه ای دارید.

در مرحله بعد ۲ لیوان آب جوش هم اضافه کنید و سپس درب قابلمه را گذاشته و با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. در این مرحله چیزی در حدود نیم ساعت وقت لازم است تا مرغ پخته شود. در این مدت زمان هویج و فلفل دلمه ای را خرد کنید و در ظرف دیگر تفت دهید و پس از تفت دادن آنها را به خورش اضافه کنید.

پس از اضافه کردن هویج و فلفل دلمه ای، لیمو عمانی را اضافه کنید.

نکته : یک تا دو ساعت قبل از شروع پخت، لیمو عمانی را شسته و با چنگال سوراخ کنید و در یک لیوان آب بیاندازید تا تلخی آن گرفته شود.

نکته : می توانید از گرد لیمو عمانی به جای لیمو عمانی استفاده کنید و یا در صورت تمایل آن را حذف کره و به جای لیمو عمانی از آبلیمو استفاده کنید.

بعد از اضافه کردن لیمو عمانی ۱۵ دقیقه وقت لازم است تا مرغ ها همراه هویج و فلفل دلمه ای بپزند.

در گام آخر برای تزیین خورش می توانید سیب زمینی ها را خلالی کرده و سرخ کرده و در کنار ظرف مخصوص سرو بچیند. این غذا را می توانید با نان یا با پلو ساده سرو کنید.


دستور تهیه خورشت مرغ با آلو

مواد لازم برای درست کردن خورش مرغ و آلو

مواد مورد نیازمیزان لازم
سینه و راننیم کیلو خورد شده
پیازیک عدد ساطوری شده
آلو بخارانیم کیلو خیسانده شده و هسته گرفته شده
زعفران یا زردچوبهبه میزان دلخواه
روغن، نمک و فلفلبه میزان دلخواه

آموزش مراحل درست کردن خورش مرغ و آلو

در ابتدا در یک ظرف مناسب آلو را تفت دهید. برای تفت دادن آلو به ۵-۶ دقیقه زمان نیاز دارید. سپس زردچوبه یا زعفران ساییده شده را با مقدار مناسب نمک و فلفل اضافه کنید و مجددا تفت دهید.

در یک ظرف دیگر روی حرارت ملایم، مقداری روغن بریزید و مرغ ها را د رآن ریخته و به مدت ده تا دوازده دقیقه تفت دهید. مرغ ها که تفت خوردند، آنها را در ظرف دیگر کنار گذاشته و پیاز را در روغن باقی مانده تفت دهید.

بعد از نرم شدن پیازهاا، یک پیمانه آب بریزید و اجازه دهید تا بجوشد، بعد از جوش آمدن آب مرغ های تفت داده شده را به قابلمه برگردانید، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا مرغ به مدت نیم ساعت بپزد.

نکته: این خورشت از جمله خورشت هایی است که می بایست کمی آب دار و روغن دار باشد؛ پس اگر خورش شما هنوز آب زیادی دارد شعله را زیاد کنید تا آب آن به غلظت لازم برسد.


دستور تهیه خورشت مرغ با بادمجان

مواد لازم برای درست کردن خورش مرغ با بادمجان

مواد مورد نیازمیزان لازم
بادمجان۸ عدد
پیاز ۱ عدد
مرغ۵۰۰ گرم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
آب غوره۲ قاشق غذاخوری

نکته : به جای آب غوره می توانید از آبلیمو استفاده کنید.

مراحل تهیه خورش بادمجان با مرغ :

در ابتدا برای این که طعم تلخ بادمجان‌ ها گرفته شود، آنها را پوست گرفته و از وسط نصف کنید. سپس روی برش‌های بادمجان کمی نمک بریزید و اجازه دهید تا ۱ ساعت بماند و تلخی آنها گرفته شود.

بعد از این که تلخی بادمجان ها گرفته شد، در ماهیتابه ای روی حرارت ملایم مقدار مناسب روغن بریزید و بادمجان‌ ها را سرخ کنید.

تا بادمجان ها در حال سرخ شدن هستن، در قابلمه مناسب پیاز های نگینی شده را در مقداری روغن تفت دهید تا زمانی که طلایی رنگ شوند. سپس تکه های مرغ را اضافه کنید و تفت دهید و بعد زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. در این مرحله چند لیوان آب به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید تا برای نیم ساعت نرم شود و بپزد.

بعد از سرخ شدن بادمجانها در همان تابه، رب گوجه را مقداری تفت دهید و به همراه نصفی از بادمجان‌ ها به مواد در قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا خورش جا بیفتد.

در مرحله آخر پخت، آب‌ غوره یا آبلیمو را به خورش اضافه کنید. بعد از اینکه خورش به اصطلاح چند قل زد، آماده است و شما می توانید آن را در ظرف مد نظرتان بکشید و با بقیه بادمجان ها تزیین کنید و با پلو ساده سرو کنید.


مطالب مشابه : طرز تهیه خورش خلال بادام طرز تهیه خورشت به و طرز تهیه میرزا قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.