پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۱ خاصیت شگفت انگیز پسته برای سلامتی و مضرات پسته

۱۱ خاصیت شگفت انگیز پسته برای سلامتی و مضرات پسته

خواص پسته برای کودکان , خواص پسته برای مو , خواص پسته در بارداری
یکی از خوراکی های مفید و البته گران قیمت، پسته است که همه ما تقریبا از خاصیت پسته مطلع هستیم و معمولا سعی می کنیم از خاصیت پسته برای کودکان بهره گرفته و به طور روزانه آن را در برنامه غذایی شان بگنجانبم.

البته خوردن پسته برای هر فردی توصیه می شود اما باید به طبع پسته بخصوص طبع پسته تازه دقت لازم را داشتف چرا که معمولا طبع آن گرم و خشک است و باید این دسته از افراد از سکنجبین به همراه آن مصرف کنند تا مشکلی برای سلامتی شان پیش نیاید.

در مورد مصرف پسته برای خانمهای باردار هم پیشنهاد می کنیم تا زیر نظر پزشک متخصص خود، آن را مصرف کنند. ما در این مقاله از پارسی نو به طور کامل در مورد مزایای پسته و همینطور در مورد عوارض پسته برای شما مطالبی را گرداوری و منتشر کرده ایم.


تارخچه درخت پسته

درخت پسته یکی از انواع درختانی است که در کشورهایی چون ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان می تواند به خوبی رشد کند و به ثمر برسد.در مورد کلمه پسته هم خوب است بدانید که این واژه‌ یک واژه پارسی اصیل است و از طریق زبان لاتین توانسته است از زبان پارسی به زبان‌ های اروپایی وارد شود و مورد استفاده قرار گیرد.

کشور ایران دارای مقام نخست در تولید پسته است به طوری که در این راستا، تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ چیزی معادل ۱۹۰٫۰۰۰ تن بوده است وبه همین علت هم ایران توانسته است مقام اول جهان را در این خصوص به خود اختصاص دهد. خوب است بدانید که  بعد از ایران، کشور آمریکا با تولید چیزی در حدود ۱۴۰٫۰۰۰ تن و سپس کشور ترکیه با تولید ۶۰٫۰۰۰ تنف به ترتیب در مقام دوم و سوم قرار دارند.

احتمالا شما هم می دانید که در ایران بیشترین میزان تولید پسته در شهرستان فردوس، رباط جز ، شهرستان سیرجان، شهرستان رفسنجان، کاشان، شهرستان انار، شهرستان دامغان، قزوین،بوئین زهرا ، مروست، شهربابک، شهرستان زرند و شهرستان راور انجام می‌گیرد و به عبارتی شهرهای یاد شده، بهترین مناطق برای پرورش درخت پسته و تولید آن هستند.


۱۱ خواص شگفت انگیز پسته

  1. پسته ها به حفظ سلامت عروق خونی کمک می کنند

فشار خون بالا علل بسیاری دارد، از جمله این علل، انعطاف پذیری عروق خونی هستند. در این راستا، پسته دارای خواصی است که باعث کاهش فشار خون می شود و فشار خون بالا را به راحتی پایین می آورد.

پسته غنی از اسید آمینه L-آرژینین است که به خودی خود موجب تحریک عروق خونی می شود، اما جالب تر این واقعیت است که مصرف مداوم پسته ها باعث افزایش بسیاری از EDRF های مختلف از جمله سطوح اکسید نیتریک می شود که سلامت عروق خونی را به دنبال دارند. این خواص پسته احتمال آسیب ناشی از آترواسکلروز را کاهش می دهد.

خوردن پسته , خوردن زیاد پسته , خوردن پنیر با پسته

  1. کمک به تثبیت سطح قند خون

اگرچه پسته ها دارای مقدار متوسط کربوهیدرات در خود هستند، که با مصرف پسته این کربوهیدرات، خیلی سریع تبدیل به گلوکز می شود. هر عدد پسته حاوی پروتئین، چربی و فیبر است که همگی اینها باعث کاهش سرعت جذب گلوکز و پاسخ انسولین در بدن می شوند.

علاوه بر این، پسته آنتی اکسیدان زیادی دارد که می تواند به حفظ عملکرد سلول های پانکراس که باعث تولید انسولین می شود کمک کند.

مضرات پسته , مضرات زیاد خوردن پسته , مضرات پسته در بارداری

  1. پسته برای بهبود سلامت قلب

بسیاری از مردم این واقعیت را که چربی ها واقعا سلامت قلب را در معرض خطر قرار می دهند را به خوبی درک نمی کنند! پسته غنی از چربی های غیر اشباع است که در نتیجه به کاهش کلسترول LDL کمک می کند و در نتیجه مصرف پسته کلسترول شما را بهبود می بخشد.

  1. کاهش بروز پوسیدگی ماکولا در چشم

دژنراسیون ماکولوی چشم مربوط به افزایش سن است، و این مشکل در میلیونها نفر از مردم سراسر جهان تجربه می شود، اگرچه این مشکل در زمینه سلامتی نباید وجود داشته باشد و باید از مواد مغذی در راستای پیشگیری از این بیماریها بهره گرفت.

مثلا آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند لوتئین و زاکسنتین وجود دارد که در صورت مصرف منظم، به طور قابل توجهی کاهش خطر ابتلا به این مشکل را به دنبال خود دارند. پسته غنی از این آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدها است که به شما کمک می کند تا از سلامت چشم خود محافظت کنید.

  1. پسته بهترین دوست دستگاه گوارش

غذاهایی که از سلامت باکتری های روده ما پشتیبانی می کنند، برای جلوگیری از بیماری بسیار مهم هستند و باعث جذب بهتر مواد غذایی در بدن ما می شوند. پسته منبع سرشار از فیبر محلول است، که باعث می شود تا باکتری هایی که در روده فعالیت می کنند متابولیسم بهتری داشته باشند.

این فیبر باعث افزایش کلنی های باکتری خوب در روده می شود که به نوبه خود عوامل خطرساز را برای چندین بیماری مانند سرطان، زخم معده و سایر شرایط گوارشی کاهش می دهد.

  1. پسته ها به حفظ سلامت پوست کمک می کنند

هنگامی که روند پیری آغاز می شود، پوست یکی از اولین قسمتهایی از بدن است که اثرات آن را می بیند، و دچار چین و چروک و شکستگی می شود. بخش بزرگی از این اثر ممکن است به علت قرار گرفتن در معرض تابش بیش از حد از اشعه ماوراء بنفش از خورشید باشد، که می تواند به پوست آسیب برساند و سلامت و زیبایی پوست از دست برود.

پسته حاوی ویتامین E است که یکی از بهترین و مهمترین ویتامین های مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست است. ویتامین E انعکاس دهنده اشعه ماوراء بنفش است و کمک می کند تا میزان آسیب پذیری پوست به حداقل ممکن برسد.

خاصیت پسته , خاصیت پوست پسته , خاصیت کره پسته

  1. مراقبت از سلامت سیستم عصبی با پسته

سیستم عصبی برقراری ارتباط بین تمام قسمت های بدن را تسهیل می کند، و بنابراین باید از سلامت کامل برخوردار باشد؛ اما سیستم عصبی هم مانند هر چیز دیگری می تواند آسیب ببیند. پسته برای کمک به سلامت سیستم عصبی بسیار مفید است.

پسته سرشار از ویتامین B6 است، که یک عامل ضروری در متابولیسم پروتئین است. متابولیسم پروتئین شبیه به غلاف در اطراف سلولها و سیستم عصبی عمل می کند و به این ترتیب سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی را به دنبال خود دارد.

مصرف پسته , مصرف شیر با پسته , مصرف زیاد پسته

  1. پسته افزایش میل جنسی را به دنبال دارد

کاهش میل جنسی می تواند به چیزی ساده ای مربوط باشد، مثلا این که چربی های کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد. تستوسترون اصلی هورمون و عامل در میل جنسی است و نیاز به چربی و کلسترول دارد.

در این راستا چربی اشباع شده به کلسترول تبدیل می شود که به افزایش تولید این هورمون کلیدی کمک می کند. حضور سلنیوم و روی نیز به تولید تستوسترون به خصوص در مردان کمک می کند. ترکیبات مغذی در پسته مهمترین منبع برای افزایش این هورمون جهت افزایش میل جنسی است.

  1. پسته به افزایش تعداد سلول های قرمز خون کمک می کند

با افزایش تعداد گلبول قرمز می توان موفق به درمان کم خونی شد. پسته حاوی مقادیر مناسبی از آهن و مقادیر قابل ملاحظه ای از مس است که عامل بسیار مهمی در جذب آهن به شمار می رود.

  1. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف پسته

بسیاری از موارد سرطان پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد شکل می گیرند، و این کار باعث جهش های ناخواسته در سلول های پوستی می شود. در حالی که نور آفتاب مفید است، اما باید مدت زمان مناسبی را در برابر آن بود، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت زمان طولانی باعث آسیب پوست می شود.

پسته حاوی ویتامین E است که در برابر گاما توکوفرول که باعث نفوذ اشعه های مضر UV به پوست می شود و باعث آسیب می شود، مقاومت می کند. ویتامین E به محافظت از غشاهای سلولی از اثرات آسیب UV و کم آبی بدن کمک می کند، پس با مصرف پسته به سلامت سلولهای پوست خود کمک کنید.

  1. پسته باعث رشد موها می شود

رشد موهای ضخیم و سالم نیاز به تامین مداوم ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله ویتامین E و بیوتین دارد. پسته حاوی هر دو این مواد مغذی است و همچنین سرشار از اسید آمینه L-arginine است. یک علت رایج در ریزش مو، جریان ضعیف خون به فولیکول های مو است که باعث می شود مواد مغذی برای رشد موها به آنها نرسد.


مضرات مصرف پسته

پسته دارای طبع گرم و خشک است و به همین علت هم مصرف آن بـــرای افـــراد گرم مـــزاج مناسب نیست و در صورت مصرف حتما برای رفع عوارض آن سکنجبین مصرف کنید.

افراط در خوردن پسته برای بهره مندی از مزایای آن اصلا توصیه نمی شود. دقت داشته باشید که پسته برای خانمهای باردار مناسب نیست چرا که باعث زردی نوزاد می‌شود.

مقدار ازت در خون با مصرف زیاد پسته بالا می رود و احتمالا به این دلیل است که برخی بر این اعتقاد هستند که مصرف پسته باعث کثیف شدن خون می شود.

آن دسته از افرادی که دچار ضعف و نارسایی  و مشکلات کبد هستند و همینطور مبتلایان به بیماری های نقرس و دیابت و کسانی که از ناراحتی کلیه رنج می برند، باید تا حد امکان از خوردن پسته خودداری کنند.

برای رفع ضرر و عوارض جانبی مصرف پسته پیشنهاد می کنیم که پس از مصرف آن حتما برگ زردآلو ترش یا انار ترش میل شود.

تذکر خیلی مهم :

چون در ترکیبات پسته مقدار زیادی چربی غیراشباع و پروتئین وجود دارد، پس مراقب باشید که نباید بیشتر از ۱۸ گرم در هفته مصرف شود.


مقالات پیشنهادی : ۱۳ خواص سیر خام و  خواص روغن کرچک برای زیبایی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.