پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پوست و مو / ۱۳ روش درمان جوش صورت ؛ آموزش تهیه ماسک های خانگی

۱۳ روش درمان جوش صورت ؛ آموزش تهیه ماسک های خانگی

درمان جوش صورت با گلاب , درمان جوش صورت بعد از اصلاح
مشکلات پوستی از جمله جوش صورت یکی از مهمترین مشکلاتی است که اغلب در بین خانمها و آقایان رایج است اما شاید بتوان گفت که خانمها بیشتر به دنبال روش درمان جوش و آکنه هستند.

علت جوش و آکنه در افراد مختلف متفاوت است اما اغلب سبک زندگی تاثیر زیادی در ایجاد این مشکل پوستی دارد. برای درمان آکنه و جوش روشهای زیادی وجود دارد اما گاهی برخی از این روشها دارای عوارض جانبی هستند که افراد رغبتی برای استفاده از این روش ها ندارند.

اما درمان جوش صورت با طب سنتی یکی از روشهایی است که دارای عوارض جانبی چندانی نیستند مگر در افرادی که دچار مشکلاتی در حوزه سلامت بدن شان هستند و بنابراین هم باید در مصرف داروهای گیاهی برای جوش صورت احتیاط لازم را داشته باشند.

ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد روش های خانگی درمان جوش و آکنه مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیداریم مورد استفاده تان قرار گیرد.


۱۳ درمان خانگی قوی برای جوش صورت و آکنه

آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در جهان است و ۸۵٪ افراد در طول زندگی آن را تجربه می کنند. درمان های معمول آکنه معمولا گران هستند و اغلب عوارض جانبی نامطلوب مانند خشکی، قرمزی و تحریک پوست را در پی دارند.

همین هم باعث شده است بسیاری از مردم به دنبال چگونگی درمان جوش و آکنه به طور طبیعی در خانه باشند. در اینترنت هم روشهای زیادی هست اما آیا این روشهای پیشنهادی، کارایی لازم را دارند؟

این مقاله به بررسی ۱۳ نوع درمان خانگی برای آکنه و جوش پرداخته است که سندیت علمی هم دارند.

عوامل ایجاد آکنه چه هستند؟

آکنه هنگامی بروز می کند که منافذ پوست با چربی و سلول های مرده پوست مسدود می شود. عوامل زیادی در بروز آکنه دخیل هستند، از جمله ژنتیک، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و عفونت ها.

در زیر ۱۳ داروی خانگی برای رفع جوش و آکنه معرفی می شود که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید.

  1. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب هم مانند سایر سرکه ها، دارای توانایی مبارزه با انواع باکتری ها و ویروس ها است. سرکه سیب طبیعی حاوی چندین اسید آلی است که نشان داده شده است باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برند.

سرکه سیب التهاب جوش و آکنه را از بین می برد و از ایجاد زخم و ماندن جای جوش پیشگیری می کند.


نحوه استفاده از سرکه سیب برای درمان جوش و آکنه

  • سرکه سیب ۱ قسمت و ۳ قسمت آب را با هم مخلوط کنید (از مقدار آب بیشتر برای پوست حساس استفاده کنید).
  • بعد از این که صورت را تمیز کردید، یک پنبه را به محلول تهیه شده آغشته کنید و به آرامی به صورت و محل جوش بزنید.
  • اجازه دهید تا به مدت ۵ تا ۲۰ ثانیه روی پوست بماند و بعد با آب گرم آن را شستشو دهید و صورت خشک کنید.
  • این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و جوشهای شما به روش خانگی درمان شوند.

این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از سرکه سیب ممکن است روی پوست باعث سوختگی و تحریک شود، بنابراین باید همیشه آن را در مقادیر کم و رقیق شده با آب استفاده کنید.

  1. از مکمل روی استفاده کنید

روی یک ماده غذایی ضروری است که برای رشد سلول، تولید هورمون، متابولیسم و عملکرد ایمنی بدن مهم است. مصرف مواد حاوی روی یکی از معروف ترین روشهای درمان های طبیعی برای آکنه است. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به آکنه دارای سطوح پایینتری از روی در خون خود هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روی به صورت خوراکی باعث کاهش جوش و آکنه می شود.

در یک مطالعه به ۴۸ بیمار مبتلا به جوش و آکنه، مکمل های خوراکی روی سه بار در روز دادند. پس از هشت هفته، ۳۸ بیمار کاهش ۸۰-۱۰۰٪ آکنه (۱۰) را شاهد بودند.

دوز مطلوب مصرف روی برای درمان آکنه تأیید نشده است، اما مطالعات متعدد نشان داده است که کاهش قابل توجه آکنه و جوش صورت با استفاده از ۳۰ تا ۴۵ میلی گرم روی در روز صورت گرفته است. روی در اشکال متفاوتی موجود است و هر یک از این اشکال هم حاوی مقادیر متفاوتی از عنصر روی هستند.

اکسید روی عنصر تشکیل دهنده اصلی روی است و چیزی در حدود ۸۰٪ را از کل حجم روی را به خود اختصاص داده است. حد بالای توصیه شده برای مصرف روی ۴۰ میلی گرم در روز است، بنابراین بهتر است از این مقدار توصیه شده تجاوز نکنید، مگر اینکه تحت نظارت یک پزشک باشد.

ذکر این نکته مهم است که مصرف بیش از حد روی باعث عوارض جانبی مانند درد معده و تحریک روده می شود. پس به این نکته هم توجه داشته باشید که استفاده از روی زیاد برای پوست مضر است. و این مضر بودن از آن رو است که روی از طریق پوست جذب نمی شود.

درمان جوش صورت با طب سنتی , درمان جوش صورت با عسل

  1. استفاده از ماسک عسل و دارچین

هم عسل و هم دارچین منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان ها برای زیبایی و سلامت پوست مفید هستند. این دو داروی خانگی معمول برای درمان آکنه پوست هستند که دارای خواص ضد باکتریایی می باشند.

عسل و دارچین همچنین توانایی مبارزه با باکتری ها را دارند و باعث کاهش التهاب می شوند که دو عامل مهم در بروز آکنه هستند.

در حالی که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد باکتری های عسل و دارچین ممکن است به پوست مبتلا به آکنه کمک کند، اما نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد تا بتوان با سند علمی معتبر با اطمینان بیشتر حرف زد.

چگونه ماسک عسل و دارچین درست کنیم؟

  • با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای خوری دارچین یک خمیر درست کنید.
  • بعد از تمیز کردن پوست، ماسک را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • ماسک را به طور کامل بشویید و صورت خود را خشک کنید.
  1. درمان جوش با روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن پر خاصیت است که از برگ Melaleuca alternifolia، یک درخت کوچکی بومی به استرالیا استخراج می شود. توانایی این روغن برای مبارزه با باکتری های ایجاد کننده جوش و آکنه و کاهش التهاب پوست به اثبات رسیده است.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان می دهد که استفاده از روغن چای برای درمان جوش و آکنه صورت در حدود ۵٪ جوابگو بوده است و به طور موثر آکنه را کاهش می دهد. در مقایسه با تاثیر ۵٪ درصدی بنزویل پراکسید، تاثیر ۵٪ روغن درخت چای به سرعت عمل نمی کند، اما پس از سه ماه استفاده از آن، آکنه را بهبود می بخشد. همچنین در مقایسه با بنزوئیل پراکسید، باعث کاهش اثرات جانبی مانند خشکی، تحریک و سوزش پوست می شود.

روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین همیشه سعی کنید قبل از مصرف آن را رقیق کنید.


درمان جای جوش , ماسک جوش صورت

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش صورت

  • ۱ قسمت روغن درخت چای را با ۹ قسمت آب مخلوط کنید.
  • یک پنبه تمیز را به این روغن آغشته کنید و به آکنه ها بمالید.
  • بعد از شستن و خشک کردن صورت، می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • این روند را به صورت مرتب ۱-۲ بار در روز تکرار کنید.
  1. چای سبز راهی برای درمان جوش و آکنه

آنتی اکسیدان در چای سبز بسیار زیاد است و نوشیدن آن می تواند سلامت بدن را تضمین کنید. چای سبز به طور ویژه برای سلامت و زیبایی پوست هم بسیار مفید است. مطالعات مستندی وجود ندارد که به بررسی مزایای نوشیدن چای سبز در مورد آکنه پرداخته باشد اما نشان داده شده است که مالیدن آن به پوست جهت روشنی پوست و درمان آکنه بسیار مفید است.

این خاصیت چای سبز به این دلیل است که فلاونوئیدها و تانن ها در چای سبز برای کمک به مبارزه با باکتری های ایجاد کننده آکنه بسیار مفید هستند و کاهش التهاب آکنه و جوش صورت را به دنبال دارند. شما می توانید کرم ها و لوسیون هایی که حاوی چای سبز هستند را خریداری کنید، اما خودتان در منزل هم می توانید به بهترین نحو از آن برای زیبایی پوست استفاده کنید.


درمان جوش صورت با عرق کاسنی , درمان جوش زیر پوستی

آموزش روش استفاده از چای سبز برای رفع جوش و آکنه

  • چای سبز را در آب جوش بندازید
  • اجازه دهید چای سرد شود.
  • یک پنبه را در چای سبز خیس کنید و به آرامی به صورت خود بمالید.
  • بگذارید چای سبز روی پوست شما جذب شود و بعد با آب ولرم بشوید.

همچنین می توانید برگ های چای سبز باقی مانده را با عسل مخلوط کنید و یک ماسک عالی هم از آن برای پوست خود تهیه کنید.

مطالعات دقیق علمی برای تاثیر چای سبز برای رفع جوش و آکنه صورت نگرفته است اما مفید بودن و استفاده از آن به علت عدم عوارض جانبی توصیه می شود. چرا که مصرف چای سبز باعث کاهش میزان قند خون و میزان انسولین می شود که همین ها هم جزو عوامل موثر بر رشد آکنه هستند که استفاده خوراکی و مالشی چای سبز برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است.

  1. روغن فندق و درمان جوش و آکنه

روغن فندق دارای خواص ضد التهابی است و توانایی مبارزه با باکتری های به وجود آورنده آکنه را دارد و از این رو برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی از جمله شوره سر، اگزما، رگ های واریسی، سوختگی، کبودی، نیش حشرات و جوش و آکنه استفاده می شود.

روش استفاده از روغن فندق برای درمان جوش صورت

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن فندق و ۱ فنجان آب را با هم مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به مدت نیم ساعت روی حرارت بگذارید.
  • بعد از این که به جوش آمد، ۱۰ دقیقه بگذارید که بجوشد.
  • سپس مایع را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سرد شود.
  • این مخلوط را پس از خنک شدن در یک ظرف درب بسته نگهداری کنید.
  • با استفاده از یک پنبه، آن را به صورت خود بمالید.
  • این کار را یک تا دو بار در روز انجام دهید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که نسخه های موجود در بازار و برندهای تجاری مختلف ممکن است حاوی تانن ها نباشند، زیرا اغلب تانن در روند تقطیر از دست می روند و به همین علت هم ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند.

  1. مرطوب کردن صورت با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری است که برگ های آن دارای ژله است. ژل آن اغلب به لوسیون، کرم، پماد و صابون اضافه می شود. آلوئه ورا معمولا برای درمان بثورات، سوختگی و سایر مشکلات پوستی استفاده می شود. ژل آلوئه ورا می تواند زخم ها را بهبود بخشد، سوختگی ها را درمان کند و با التهاب مبارزه کند.

آلوئه ورا همچنین حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو بسیار زیاد در درمان آکنه استفاده می شوند. مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از اسید سالیسیلیک برای درمان آکنه پوست به طور قابل توجهی موثر است. به طور مشابه، استفاده از گوگرد هم در درمان آکنه و جوش اثبات شده است.


روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش صورت

  • ژل آلوئه ورا را از برگ آن جدا کنید.
  • این ژل را به طور مستقیم روی پوست بگذارید.
  • در طول روز ۱ تا ۲ بار این کار را انجام دهید و از اثرات شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

می توانید آلوئه ورا را از فروشگاههای معتبر یا از عطاری ها تهیه کنید، اما دقت کنید که برگ های آن سالم و تمیز باشند.

  1. استفاده از روغن ماهی یا مکمل روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های فوق العاده سالم هستند که برای سلامتی بدن از جمله برای زیبایی و سلامت پوست بسیار مفید هستند.

این اسیدهای مفید را به طور طبیعی می بایست از طریق مصرف روزانه دریافت کرد، اما بسیاری از افراد رژیم غذایی مناسبی ندارند و در نتیجه این اسیدها را دریافت نمی کنند و باید از مکمل های آنها بهره بگیرند.

روغن ماهی حاوی دو نوع اصلی از اسیدهای چرب امگا ۳ است: ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA).

EPA پوست را به روش های مختلفی محافظت می کند و مانع از بروز جوش و آکنه می شود.

سطوح بالای EPA و DHA  در بدن باعث کاهش عوامل التهابی می شود که خطر ایجاد جوش و آکنه را به دنبال دارد.

در یک مطالعه ۴۵ فرد مبتلا به آکنه مکمل های اسید چرب امگا ۳ که شامل هر دو EPA و DHA را به صورت روزانه مورد مصرف قرار دادند. پس از ۱۰ هفته جوش و آکنه صورت آنها کاملا از بین رفت.

هیچ توصیه خاصی برای مصرف روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ وجود ندارد، اما اکثر سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که بزرگسالان سالم حداقل ۲۵۰-۵۰۰ میلی گرم را در روز مصرف می کنند.

شما همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا ۳ را با خوردن ماهی های سالمون، ساردین، گردو و دانه های روغنی دریافت کنید.

  1. انجام لایه برداری پوست به طور منظم

لایه برداری به فرایندی گفته می شود که از طریق آن سلولهای مرده پوست برداشته می شوند. می توان با استفاده از لیف های مخصوص لایه برداری کرد و یا از اسکراب های ویژه این کار کمک گرفت و پوست را لایه برداری کرد.

اعتقاد بر این است که از بین بردن سلول های پوستی که منافذ پوست را می بندند، سلامت و زیبایی پوست را تضمین می کند.

هر چه لایه برداری به شکل عمیق و کامل انجام گیرد، درمان جوش به صورت بهتری انجام می گیرد. البته نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در این مورد هستیم تا با اطمینان بیشتری در این مورد بتوانیم صحبت کنیم.

برخی از مطالعات نشان می دهد که میکرودرم ابریژن، که یک روش لایه برداری به شمار می رود، می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد، مثلا اگر جای زخم یا جای جوش روی صورت شما مانده باشد، با استفاده از این روش می توانید آن را از روی صورت خود محو کنید.

در یک مطالعه روی ۲۵ بیمار، به مدت ۸ هفته کار میکرودرم انجام گرفت که پس از این دوره زمانی، افراد شاهد نتایج قابل توجهی بودند و عکس قبل از میکرودرم آنها با عکس بعد از میکرودرم آنها قابل مقایسه نبود.  ۹۶ درصد این افراد از نتیجه کار بسیار راضی بودند و این روش لایه برداری را به اطرافیان هم پیشنهاد دادند.

طیف گسترده ای از محصولات لایه برداری در فروشگاه ها و داروخانه ها وجود دارد، اما با استفاده از شکر و نمک به آسانی می توانید  در خانه یک اسکراب لایه بردار تهیه کنید.

چگونه یک اسکراب لایه بردار را در خانه بسازیم؟

  • مخلوط یکسان شکر (یا نمک) و روغن نارگیل.
  • قسمتهایی از پوست که نیاز به لایه بردرای دارد را با مخلوط درست شده، ماساژ دهید.
  • یک بار در روز این کار را انجام دهید.
  1. یک رژیم غذایی با میزان قند کم داشته باشید

رابطه بین رژیم غذایی و ایجاد آکنه سالها است که مورد بحث محققان است. شواهد اخیر نشان می دهد که عوامل مرتبط با رژیم غذایی مانند میزان انسولین و میزان گلیکوزمی ممکن است با بروز آکنه همراه باشد.

شاخص گلیکوزمی غذا (GI) نشان دهنده میزان قند خون جذب شده در بدن است.

خوردن غذاهای پرچرب باعث افزایش انسولین می شود، که همین ها هم افزایش چربی پوست را به دنبال دارند. غذاهای پر چرب و GI در بدن عوامل مهم در بروز آکنه به شمار می روند.

غذاهای دارای شاخص گلیکوزمی بالا عبارتند از نان سفید، نوشیدنی های شیرین، کیک، دونات، شیرینی، آب نبات، غلات صبحانه شیرین و دیگر غذاهای فرآوری شده.

غذاهایی با شاخص گلیکوزمی پایین شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه های خوراکی است.

در یک مطالعه ۴۳ نفر از افرادی که دارای جوش و آکنه بودند، تحت رژیم غذایی با میزان قند و چربی پایین قرار گرفتند که بعد از ۱۲ هفته، شاهد از بین رفتن آکنه و جوش صورت خود بودند. مطالعه ای دیگری با ۳۱ نفر شرکت کننده هم به نتیجه مشابه رسید.

پس تا می توانید از غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنید تا پوستی زیبا و سالم داشته باشید.

  1. کاهش مصرف لبنیات

رابطه بین مصرف لبنیات و بروز آکنه و جوش بسیار مورد توجه محققان بوده است. مصرف شیر و مصرف فراورده های لبنی ممکن است باعث تغییرات هورمونی شود و این تغییرات بزرگترین عامل در بروز جوش و آکنه هستند.

دو مطالعه بزرگ نشان داده است که میزان بالای مصرف شیر با ایجاد جوش و آکنه همراه است. با این حال انجام مطالعات علمی بیشتری در این مورد نیاز است.

درمان جوش سر سیاه , درمان جوش چانه

  1. کاهش استرس در زندگی روزمره

هورمون هایی که در طول زمان های استرس در بدن آزاد می شوند، ممکن است سبب التهاب پوست و افزایش جوش و آکنه شوند. مطالعات زیادی بروز آکنه و جوش را به استرس مربوط دانسته اند. علاوه بر این استرس باعث تاخیر در بهبود جوش و آکنه هم می شود و همین هم تا ۴۰ درصد ضایعات و عوارض پوستی را در فرد ایجاد می کند.

راههای کاهش استرس

  • خواب راحت
  • انجام فعالیت های بدنی
  • ورزش یوگا
  • تفکر مثبت
  • نفس عمیق کشیدن
  1. به طور مرتب ورزش کنید

ورزش باعث گردش خون مناسب در بدن می شود. افزایش جریان خون باعث تغذیه مناسب سلول های پوست می شود که باعث جلوگیری و همینطور بهبود جوش و آکنه می شود. ورزش همچنین نقش مهمی در تنظیم هورمون های بدن دارد.

مطالعات متعدد نشان داده است که ورزش می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، که هر دو این عوامل می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند. توصیه می شود که افراد بزرگسال سالم ۳-۵ بار در هفته و به مدت نیم ساعت در روز تمرینات ورزشی داشته باشند. این تمرینات ورزشی می تواند شامل پیاده روی کردن، دویدن، بلند کردن وزنه و.. باشد.

منبع این مقاله : healthline.com


مقالات مشابه : درمان افسردگی – علائم و نشانه های اوتیسم چیست و درمان و دفع سنگ کلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.