پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۳ خاصیت اثبات شده پرتقال و مضرات آن

۱۳ خاصیت اثبات شده پرتقال و مضرات آن

خواص پرتقال , خواص پرتقال برای پوست , خواص پرتقال خونی
پرتقال یکی از میوه های خوشمزه و آبدار است و اگر بخواهم آن را در دسته بندی خاصی قرار دهیم، باید گفت که میوه‌ای از خانواده مرکبات محسوب می شود. درخت پرتقال همیشه سبز و پر برگ است و از نظر ارتفاع به چیزی در حدود ۱۰ متر می تواند برسد.

ریشه کلمه پرتقال از جنوب شرقی آسیا  بخصوص از مناطق چین و هند گرفته شده است و جالب است بدانید که پرتقال یک میوه پیوندی به شمار می آید و ریشه این پیوند زدن بر می گردد به زمان باستان و به نظر می رسد که اینگونه عمل کرده باشند که بین نارنگی و پومیلو پیوندی برقرار کرده باشند و حاصل آن تبدیل به میوه پرتقال شده است.

در مورد نوع ایرانی Persian Orange باید گفت که ایتالیایی‌ها از قرن ۱۱ میلادی این گونه را کاشت می کرده اند و پرورش آن را در جنوب اروپا رایج کردند. گونه پرتقال ایرانی دارای مزه تلخی بود و از قرن ۱۵ میلادی با گونه شیرین تر جایگزین شد که تاجران کشور پرتغال آن را از کشور هندوستان وارد و کاشت کردند. دقیقا به همین علت هم امروزه در بسیاری از زبان‌های دنیا از جمله در زبانهای یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و زبان جنوب ایتالیا هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد.

در مورد ریشه لغت انگلیسی که با عنوان Orange مصطلح است باید بدانید که این واژه از نارنگ با ریشه سانسکریت برگرفته شده است و با واژه نارنج در زبان فارسی هم ریشه است و دارای مشابهت هایی با واژه‌های دیگر در سایر زبانها است از جمله در زبانهای ارمنی، اسپانیایی، و عربی. در بعضی زبانها هم مثل زبان هلندی و آلمانی پرتقال را سیب چینی می نامند و علت آن هم بواسطه مبدأ پرورش این میوه بوده است.

مشهورترین گونه اصلاح شده میوه پرتقال در جهان، به نام تامسون ناول شهرت دارد. و شهر بیروت، پایتخت کشور لبنان نیز یکی از مهمترین جاهای پرورش آن درجهان به شمار می آید که البته ناگفته نماند که پرتقال بیروتی آن نیز دارای شهرت جهانی است.


حقایق جالب در مورد پرتقال که شاید نمی دانید!

  1. پرتقال برای اولین بار در چین و در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد کشت شد.
  2. در قرن اول میلادی، رومیها نهال پرتقال را از هند به رم آوردند.
  3. کشت پرتقال در شمال آفریقا از قرن اول میلادی شروع شده است
  4. کریستف کلمبوس در ۱۴۹۳ در اقیانوس اطلس در جزایر قناری اسپانیا و در هائیتی دانه های پرتقال را آورد و باغ های پرتقال را کاشت. سپس در سال ۱۵۱۸ پرتقال به پاناما و مکزیک معرفی شد، و کمی بعد برزیل شروع به پرورش درختان پرتقال کرد.
  5. پرتقال بزرگترین محصول مرکبات در جهان است.
  6. کشور برزیل پرتقال بیشتری نسبت به هر کشور دیگری تولید می کند.
  7. در قرن هجدهم، ملوانان بریتانیایی برای جلوگیری از اسکوربورد، کلم بروکلی و مرکبات از جمله پرتقال را در کشتی به همراه خود می بردند.
  8. در روز ملکه ویکتوریا، پرتقال به عنوان هدایای کریسمس در انگلستان به او داده شد.
  9. طعم و مزه پرتقال بعد از شکلات و وانیل، سومین عطر و طعم مورد علاقه در جهان است.

مصرف پرتقال , فواید پرتقال , مصرف پرتقال در بارداری

خواص سیزده گانه از میوه پرتقال

  1. پرتقال حاوی ترکیبات شیمیایی است که از بروز بیماری سرطان پیشگیری می کند.

پرتقال غنی از لیموویید های مرکبات هست که ثابت شده است که برای مبارزه با تعدادی از انواع سرطان از جمله سرطان پوست، ریه، پستان، معده و روده کمک می کند.

  1. آب پرتقال می تواند به پیشگیری از بیماری های کلیوی کمک کند.

نوشیدن آب پرتقال به طور مرتب از بیماری کلیوی جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. توجه داشته باشید: آب پرتقال را به اندازه مناسب بنوشید. چرا که محتوای قند بالا در آب میوه ها از جمله در آب پرتقال می تواند باعث پوسیدگی دندان شود و در صورت مصرف بیش از حد، مینای دندان می تواند از بین برود.

  1. پرتقال بهترین دارو برای مبارزه با سرطان کبد

با توجه به دو مطالعه در ژاپن، خوردن پرتقال ماندارین سرطان کبد را کاهش می دهد. این خاصیت ممکن است به علت ترکیبات ویتامین A به نام کاروتنوئیدها در آن باشد.

  1. پرتقال کلسترول را پایین می آورد

از آنجا که پرتقال دارای فیبر محلول هست، در کاهش کلسترول مفید هستند.

  1. پرتقال غنی از پتاسیم و مفید برای سلامت قلبی

پرتقال سرشار از پتاسیم است، پتاسیم هم یک ماده الکترولیتی است که مسئول کمک به عملکرد خوب قلب است. وقتی سطح پتاسیم بیش از حد پایین باشد، ممکن است ریتم قلب غیرطبیعی عمل کند.

  1. مبارزه با رادیکال های آزاد با پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است که سلول ها را با خنثی سازی رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد باعث بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی می شوند.

  1. پرتقال ضد عفونت ویروسی هست

مطالعات نشان می دهد که وجود مقادیر زیاد پلی فنل در پرتقال از ابتلا به عفونت های ویروسی پیشگیری می کند.

  1. رفع مشکل یبوست با مصرف پرتقال

پرتقال پر از فیبر رژیمی است که آب گوارشی را تحریک می کند و یبوست را از بین می برد.

  1. حفظ سلامت چشم با مصرف پرتقال

پرتقال غنی از ترکیبات کاروتنوئید هستند که به ویتامین A تبدیل می شوند و به دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

  1. پرتقال فشار خون بالا را تنظیم می کند.

هزیرپیدین فلاونوئید موجود در پرتقال به تنظیم فشار خون بالا کمک می کند و منیزیم در پرتقال به حفظ فشار خون کمک می کند.

  1. پرتقال از پوست محافظت می کند.

پرتقال پر از بتا کاروتن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب سلول ها پیشگیری می کند. بتاکاروتن پوست را از رادیکال های آزاد محافظت می کند و از علائم پیری جلوگیری می کند.

  1. پرتقال تعادل بدن را برقرار می کند

پرتقال حاوی مواد معدنی قلیایی هست که پس از هضم شدن، باعث تعادل بدن می شوند. در این راستا، آنها شبیه لیمو هستند که یکی از مواد غذایی قلیایی به شمار می روند.

  1. پرتقال، کربوهیدرات های هوشمند را تولید می کنند و افت قند خون را درمان می کند.

پرتقال مانند تمام میوه ها دارای قندهای ساده هستند، اما پرتقال دارای شاخص گلیسمی ۴۰ است. افت قند خون با مصرف پرتقال و آب آن برطرف می شود. اما دقت کنید که در یک زمان بیش از حد پرتقال مصرف نکنید، چرا که باعث مشکلاتی در افزایش انسولین یا افزایش وزن خواهد شد.


خوردن پرتقال در حاملگی , خوردن پرتقال در شب , خوردن پرتقال ناشتا

نکته مهم در مصرف پرتقال که شاید نمی دانید!

احتمالا نمی دانید که برای نگهداری بهتر پرتقال، مواد حشره کش روی آنها اسپری می شوند. پس حتما پرتقال را قبل از مصرف با آب سرد خوب شستشو دهید. البته پرتقال ارگانیک این مواد شیمیایی را ندارند و مصرف آنها هم این مشکلات را ندارد.

بهترین روش مصرف پرتقال را می دانید؟

همان‌طور که احتمالا شما هم شنیده اید، پرتقال سرشار از ویتامین C است. و به همین علت هم مصرف آب آن با غذاهای گوشتی می‌تواند جذب بهتر آهن را در بدن به دنبال داشته باشد و به این ترتیب مشکل کم خونی در بدن را رفع می کند.

بنابراین مصرف میوه پرتقال به خانمهای باردار و همینطور به کسانی که از مشکل کم خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. اما به این نکته دقت کنید که افرادی که دارای غلظت خون هستند، افرادی که دچار زخم معده هست، کسانی که فشار خون بالا دارند و همینطور بیماری قلبی، می بایست  حداقل ۲ ساعت پس از خوردن وعده‌ های اصلی از این میوه استفاده کنند

اما پوست پرتقال هم دارای خواصی است که در ادامه این خواص را می توانید بخوانید.


خواص پوست پرتقال چیست؟

پوست پرتقال بافتی چرمی شکل دارد و در بردارنده غدد روغنی فراوانی می باشد و زمان متمادی است که از پوست میوه پرتقال و سایر مرکبات در موارد پزشکی استفاده بهینه می‌شود.

محققان بنا بر تحقیقاتشان عنوان می کنند که پوست پرتقال دارای خواص بی نظیری است از جمله دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و آنزیم‌های اساسی را در خود دارد که جالب است بدانید اینها در خود میوه پرتقال کمتر وجود دارند!

خانمهای کدبانو از پوست پرتقال برای پخت و پز و آشپزی هم استفاده می کنند. از پوست خوش طعم پرتقال در پخت انواع کیک‌ها و شیرینی ها و نیز در پخت نان‌ها و موارد بسیاری دیگر در آشپزی استفاده می‌شود. به نوعی مزه و اسانس پرتقال دارای طرفداران بی شماری است.

پوست پرتقال حاوی ویتامین‌ های مختلف C و B1 و فولیک اسید، فلاوونوئید، آلفاکاروتن و بتاکاروتن است.

علاقه مندان به دم نوش های گیاهی باید بدانند که از پوست پرتقال میتوان به شکل دمنوش هم استفاده کرد.


مضرات پرتقال , مضرات پرتقال تامسون , مضرات پرتقال خونی

آموزش درست کردن دمنوش پرتقال + خواص دمنوش :

حدود یک قاشق غذاخوری پوست درشت خرد شده پرتقال را درون آب تازه جوش بریزید و پس از ۱۵- ۱۰ دقیقه آن را میل کنید.

دمنوش پوست پرتقال خواص زیادی دارد :

  • ضد میکروبی است.
  • ضد ویروسی است.
  • ضد باکتری است.
  • ضد التهابی است.

بنا به برخی اطلاعات دمنوش پوست پرتقال ممکن است از بروز بیماری سرطان و شکل گیری تومور های بدخیم پیشگیری و حتی با آنها مقابله هم کند.

مصرف پوست پرتقال به صورت دمنوش، مشکلاتی مثل سرفه، آسم، سرماخوردگی و خلاصه هر بیماری تنفسی که به علت وجود خلط در سینه ممکن است ایجاد شوند، را برطرف می کند.

دمنوش پوست پرتقال تقویت سیستم هاضمه را به دنبال دارد و همچنین حالت نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند.

دمنوش پوست پرتقال باعث تقویت سیستم گردش خون می شود.

اگر دچار استرس و تنش‌ های عصبی هستید، در جریان باشید که دمنوش پوست پرتقال استرس و اضطراب را تسکین می دهد و بهترین درمان برای مشکل بی‌خوابی است.


عوارض و مضرات پرتقال

در میوه پرتقال ترکیباتی از نوع آلکالوئید ها وجود دارد که در افراد مبتلا به نارسائی کبد باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی می شود، بنابراین این دسته از افراد می بایست در خوردن پرتقال جانب احتیاط را رعایت کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که پرتقال با گوشت و ماهی سازگاری ندارد، به همین علت ترجیحا ۴ ساعت بعد از خوردن ماهی این میوه را مورد مصرف قرار دهید.


مقالات پیشنهادی : ۱۴ خاصیت شگفت انگیز میوه به و مضرات آن۲۴ خواص سیاه دانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.