پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۲۱ خاصیت سنجد برای سلامتی ، پوست و مو

۲۱ خاصیت سنجد برای سلامتی ، پوست و مو

خواص سنجد برای کودکان , خواص سنجد برای دیابت
احتمالا شما هم از خواص سنجد برای کودکان چیزهایی شنیده باشید و یا از خواص سنجد برای دیابت. اکثر افرادی که از مشکلات مربوط به استخوان و مفاصل رنج می برند، از سنجد استفاده زیادی می کنند و باید از خواص سنجد برای روماتیسم هم یاد کرد.

طب سنتی در کشور ما ریشه در قدیم الایام دارد و در آن بیشتر از گیاهان و مواد طبیعی به عنوان دارو استفاده می شود. مثلا سنجد یکی از خوراکی های مفیدی است که در علم پزشکی سنتی بر استفاده از آن تاکید زیادی شده است.

در این مقاله از پارسی نو برای شما به طور کامل از خاصیت سنجد صحبت کرده ایم که امیدورایم مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد.

سِنجـِد یک گونه از سرده سنجد است و بومی مناطق مثل آسیای غربی و مرکزی، افغانستان، از جنوب روسیه و قزاقستان تا ترکیه و ایران است و در این مناطق هم به خوبی در مقایسه با جاهای دیگر رشد می کند.

هم اکنون هم به طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی نیز به عنوان گونه معرفی شده شناخته شده است. همانطور که می دانید سنجد یکی از اجزا هفت‌گانه سفره هفت‌ سین ایرانی‌ها به شمار می رود.

سنجد با نام علمی Angustifolia Elaeagnus  توسط جان جرارد کشف شده است و توسط جان پارکینسون در سال ۱۶۳۳ مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین در آلمان در سال ۱۷۳۶ مورد استفاده قرار گرفت.

در حال حاضر به طور گسترده ای در سراسر جنوب و مرکز اروپا به عنوان یک گیاه زینتی مقاوم در برابر خشکی کاشت می شود. این گیاه دارای گل های معطر است، میوه های آن خوراکی است، شاخ و برگ زرد رنگ دارد و پوست تنه آن هم تیره است. این گونه گیاه در اواخر قرن نوزدهم به آمریکای شمالی معرفی شد.


درمان های سنتی سنجد

به طور سنتی، سنجد که به نام زیتون روسی هم شهرت دارد، به عنوان یک درمان ضد زخم برای بهبود زخم یا گاهی برای رفع اختلالات معده استفاده می شود. سنجد به عنوان درمان های تونیک، درمان تب خال، درمان نارسایی کلیه (درمان ضد التهابی و / یا سنگ کلیه) بسیار کاربرد دارد و به عنوان ضد اسهال شناخته شده است.

در ایران باستان، عصاره زیتون روسی همراه با داروهای ایرانی مورد استفاده قرار می گرفته است و به عنوان دارویی مناسب برای تب، زردی، آسم، تانتانس و آرتریت روماتوئید استفاده می شده است. به طور کلی، در ایران باستان سنجد را به عنوان یک جایگزین برای هر عامل ضد التهابی و ضد درد، بسیار مورد استفاده قرار می داده اند.

جالب است بدانید که برگ و میوه گیاه نیز به عنوان داروهای دیورتیک و داروهای ضد تب موثر شناخته شده اند. اگر مشکل اشتها دارید، خوردن میوه سنجد یک ساعت قبل از غذا به عنوان یک اشتها آور بسیار مفید است.

خوب است بدانید که مصرف روزانه ۱۰ عدد سنجد به طور روز باعث پاکسازی دستگاه گوارش به ‌ویژه  پاکسازی معده و روده‌ها می‌شود.

اثرات ضد التهابی و ضد درد در سنجد

مطالعات مختلف اثربخشی عصاره سنجد در درمان درد و التهاب را نشان داده اند. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی را در این موضوع بازی می کنند

اخیرا در یک مطالعه علمی و آزمایشگاهی، عصاره زیتون روسیه یا همان سنجد بهبود قابل توجهی در کاهش درد و التهاب استئوآرتریت زانو در زنان را نشان داده است. در حقیقت اثرات ضد درد مهمترین کاربرد های پزشکی این میوه است.

سنجد برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است.

خاصیت پودر سنجد , خاصیت سنجد با شیر

روش استفاده از سنجد برای رفع دردهای استخوانی

پودر سنجد ۲ قسمت و پودر سویای بوداده ۱ قسمت را با عسل مخلوط کنید و روزی یک قاشق یا ۲ قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر بخورید. این مخلوط می تواند یک صبحانه خوب برای آقایان و خانمها به شمار رود.

سنجد باعث تقویت ساق‌ ها می شود، پس به کودکان خود روزی ۲۰ تا ۵۰ دانه بدهید که بخورند.


درمان زخم با سنجد

عصاره سنجد یا زیتون روسی در داروهای قارچی به عنوان یک بهبود دهنده زخم شناخته شده است. به این ترتیب خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب و قابلیت بهبود و درمان زخم جزو مهمترین خواص سنجد محسوب می شود. عصاره میوه های سنجد می تواند در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی کمک کند.

مصرف سنجد در دوران بارداری , میزان مصرف سنج , مصرف زیاد سنجد

سنجد ضد تومور است

مصرف سنجد باعث جلوگیری از بروز تومور در بدن می شود. همینطور خوردن سنجد منجر به کنترل دیابت، درمان رتینوپاتی، آرتریت روماتوئید و بیماری های پوست مانند پسوریازیس می شود.

آرامش عضلانی با سنجد

مطالعات متعددی روی موشها نشان داده است که عصاره این گیاه اثراتی مثل دیازپام دارد. و باعث ایجاد ارامش در بدن می شود.

سنجد برای سلامت قلب و عروق مناسب است

ان دسته از افرادی که از مشکلات قلب و عروق رنج می برند، می توانند تحت نظر پزشک معالج خود از سنجد استفاده مفید داشته باشند.


خوردن پوست سنجد , خوردن سنجد در بارداری

استفاده از سنجد در دوران بارداری

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، عصاره سنجد می تواند برای درمان آرتریت روماتوئید مفید باشد. زنان باردار در میان گروه های پیشنهاد شده توسط پزشکان طب سنتی هستند که از این عصاره در برابر درد، التهاب و مشکلات مربوط به استخوان استفاده کنند.

اما مصرف بیش از اندازه آن برای زنان باردار خوب نیست چرا که این میوه باعث بالا رفتن مقدار کلسیم در بدن می شود، اما حجم استخوان ها و غضروف ها کاهش می یابد.

بهترین روش استفاده از سنجد

در ایران، پودر خشک شده حاصل از میوه سنجد برای رفع مشکلات آرتریت روماتوئید و درد مفصلی با شیر مخلوط شده و مورد استفاده قرار می گیرد.


سایر خواص درمانی سنجد

  1. مهمترین فایده سنجد،‌ به جهت داشتن منابع غنی از ویتامین C برای رفع کمبود ویتامین C در بدن بسیار مفید است و دقیقا به همین علت نیز، مصرف سنجد ‌از ورود عفونت به بدن جلوگیری می ‌کند.
  2. میوه سنجد قابض کننده است و به همین علت هم بر طرف کننده مشکل اسهال است.
  3. چون یکی از ترکیبات سنجد ویتامین K است، یکی از خواص آن ضد خونریزی بودن سنجد است.
  4. برای دفع سموم معده و روده سنجد بسیار مفید است.
  5. سنجد بادشکن است.
  6. سنجد ضدیرقان است.
  7. سنجد برای رفع مشکل تکرر ادرار بسیار مفید است.
  8. برای قطع کردن سکسکه ۵۰ دانه سنجد و یک لیوان شیر میل کنید.
  9. مصرف سنجد برای رفع مشکل ورم کیسه صفرا بسیار مفید است.
  10. سنجد از بین برنده عامل بیماری جذام است.
  11. سنجد به عنوان یک تب بر عالی عمل می کند.
  12. سنجد باعث گرمی کلیه‌ ها و تمیزی معده می شود.
  13. اگر می خواهید لاغر شوید، باید بدانید که سنجد برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار مناسب است.
  14. سنجد جزو خوراکی های ضد بلغم محسوب می شود.
  15. از آنجایی که سنجد سرشار از فیبر است و باعث کاهش گرسنگی می شود، دارای خاصیت سیرکنندگی بالایی است.
  16. سنجد یکی از بهترین منابع غذایی گیاهی به شمار می رود.
  17. چون سنجد سرشار از کلسیم است، برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است.
  18. سنجد شامل ترکیباتی از قبیل فیتکمیکال‌ها است که دارای آنتی‌ اکسیدان خوبی هستند.
  19. اگر دچار سردردهایی هستید که علامت مشخصی ندارند از سنجد استفاده کنید تا رفع شوند.
  20. پودر هسته های سنجد برای درمان التهاب ‌های حاد و مزمن بسیار مفید است و آرتروز را درمان می‌ کند.
  21. خوردن سنجد بیشترین تاثیرگذاری را بر سلول‌ های مغزی ایجاد می کند و موجب تقویت آنها می‌‌شود. پس برای تقویت حافظه و ذهن خود از سنجد کمک بگیرید.

خواص سنجد برای پوست و مو

خاصیت سنجد برای پوست و مو

چنانچه برگ‌ های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که برگ‌ها نرم و له شوند و سپس از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید، باعث تقویت موها شده و افزایش رشد تارهای مو را به دنبال دارد.

این را هم بدانید که سنجد پخته شده در روغن زیتون، باعث رفع درد مفاصل و همینطور رفع خارش پوست می شود و در کل رشد خوب موها را به دنبال دارد.


مضرات خوردن سنجد

مضرات استفاده بی رویه سنجد :

مانند هر ماده خوراکی دیگر، سنجد هم با داشتن خواص فراوان دارای مضراتی هم هست که در ادامه می توانید ببینید.

مضرات خوردن سنجد آن است که باعث یبوست، حصبه، سو هاضمه، عفونت روده ای، آمبولی می شود.

به خاطر داشته باشید که زیاده روی در مصرف سنجد برای معده خوب نیست.


مقالات مشابه : خواص به و روغن بهخواص پرتقال و آب پرتقال

یک دیدگاه

  1. به نظر من معرفی گیاهان دارویی و تشو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.