پارسی نو / آشپزی / سالاد ها / طرز تهیه سالاد شیرازی اصیل + نکات مهم

طرز تهیه سالاد شیرازی اصیل + نکات مهم

سالاد شیرازی اصل , طرز تهیه سالاد شیرازی
در سفره ایرانی ها، مخلفات نقش مهمی دارند. مخلفات شامل ترشی، سبزی، سالاد، ماست و… است. یکی از پرطرفدارترین این مخلفات، سالاد شیرازی است که تقریبا هر کسی دستور تهیه سالاد شیرازی را می داند.

برخی ها معتقدند سالاد شیرازی با سالاد فصل یکی هست. اما شاید بدانید که چاشنی سالاد شیرازی است که آن را متفاوت از هر نوع سالاد دیگر می کند. مثلا سالاد شیرازی با سس مایونز یکی از این چاشنی های خاص است که می توانید برای سالاد خود انتخاب کنید. ما در این مقاله از پارسی نو طرز تهیه سالاد شیرازی مجلسی را برای شما در نظر گرفته ایم.


آموزش درست کردن سالاد شیرازی اصل

سنتی ترین سالاد ایرانی، سالاد شیرازی است. همه ما می دانیم که این سالاد خوشمزه از خیار، گوجه و پیاز درست می شود. چاشنی سالاد شیرازی، آبلیمو است. این سالاد را می توان با غذا و یا به تنهایی سرو کرد.

مواد اولیه لازم برای تهیه سالاد شیرازی

مواد مورد نیازمیزان لازم
پیاز۱ عدد کوچک
گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط
خیار۱ عدد بزرگ و سالادی
آبغورهبه میزان دلخواه
پونه خشکبه میزان دلخواه
جعفری و نعنا خشکبه میزان دلخواه
فلفل و نمکبه میزان دلخواه

مراحل تهیه سالاد شیرازی :

در مرحله اول برای درست کردن این سالاد اصیل ایرانی، خیار سالم و تازه را بشویید و به شکل نگینی خرد کنید.

نکته : می توانید خیار این سالاد را با پوست یا بدون پوست استفاده کنید.

روش صحیح نگینی خرد کردن خیار برای سالاد شیرازی : برای این کار سر خیار را جدا کنید و بعد روی آن برش های عمودی نزدیک به هم بزنید و بعد خیار را بچرخانید و به شکل عمود بر برشهای ایجاد شده قبلی، برش هایی بزنید و در ادامه از ارتفاع نیم سانتی خیار را خرد کنید و تا انتها این کار را  ادامه دهید. سپس خیار نگینی خرد شده را با مقدار کمی نمک مخلوط کنید.

سالاد شیرازی , دستور تهیه سالاد شیرازی

در مرحله بعد نوبت به خرد کردن گوجه فرنگی ها می رسد. برای این کار سر گوجه فرنگی ها را جدا کنید، چنانچه گوجه ها شل هستند داخلشان را خالی کنید و بعد مانند خیار، گوجه ها را به صورت نگینی خرد کنید. برای زیبایی سالادتان پیشنهاد می کنیم که سعی کنید اندازه خرد کردن گوجه ها در حد خیار باشند. به این شکل ظاهر سالاد شیرازی تان زیباتر خواهد بود.

در گام بعدی پیاز را هم پوست بگیرید و سر آن را جدا کرده و به شکل خیلی ریز خرد کنید. برای انجام این کار مانند برش خیار عمل کنید اما دقت کنید که میزان برشهای ایجاد شده را خیلی نزدیک تر به هم ایجاد کنید تا پیازها حسابی ریز شوند.

بعد از خرد کردن مواد اولیه یعنی خیار، گوجه و پیازِ سالاد شیرازی، آنها را داخل ظرف مورد نظرتان ریخته و با هم مخلوط کنید. بعد روی آنها مقداری فلفل، نعنا خشک، جعفری و نمک و آب غوره ترش بریزید و با هم ترکیب کنید. حالا دیگر سالاد شیرازی تان برای سرو آماده کنید.


نکات مهم برای تهیه سالاد خوشمزه شیرازی

  • پیشنهاد می کنیم که برای این که سالادتان طعم بهتری داشته باشد، بعد از آماده شدن آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید.
  • اگر با سلیقه غذایی تان جور در می آید، اضافه کردن مقداری فلفل دلمه ای نگینی خرد شده سالاد شما را لذیذتر می کند. برای زیبایی سالادتان می توانید از فلفل دلمه ای رنگی هم استفاده کنید.
  • برای چاشنی سالاد شیرازی می توانید به جای آبغوره از آبلیمو،آب نارنج یا هر نوع ترشی دیگری که می پسندید، استفاده کنید.
  • توصیه می کنیم که این سالاد را در کنار وعده های غذایی پلویی سرو کنید و البته خوردن سالاد شیرازی با قورمه سبزی واقعا طعمی خوشایند دارد.
  • جعفری ساطوری شده و یا نعنای خشک شده گزینه های خوبی برای اضافه کردن به سالاد شیرازی هستند.
  • شاید شما هم امتحان کرده اید که چنانچه به جای آب لیمو از لیمو ترش استفاده کنید، سالادتان طعمی بی نظیر تر و دلچسپ تر را خواهد گرفت.
  • می توانید برای طعم بهتر سالاد شیرازی، از سس مایونز هم در آن استفاده کنید. برای تهیه سالاد شیرازی مجلسی، معمولا ظرف سس را کنار ظرف سالاد می گذارند تا میهمانان در صورت تمایل از سس مایونز در سالاد خود بریزند.
  • می توانید از انواع سس های مختلف فرانسوی و.. هم در تهیه این سالاد استفاده کنید.
  • سس تارتار هم یک گزینه خوب برای متنوع کردن چاشنی این سالاد است.
  • دقت کنید که هر چه مواد اولیه سالاد شیرازی تان یعنی گوجه، خیار و پیاز ریزتر باشند، سالادتان خوشمزه تر است و به شکل اصیل آن نزدیک تر است. پس سعی کنید که مواد لازم سالاد شیرازی را در حد زیاد خرد کنید تا سالاد بی نظیری را میل کنید.

مطالب مشابه : طرز تهیه سالاد سزارطرز تهیه سالاد اندونزی و طرز تهیه سالاد الویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.