پارسی نو / آشپزی / دسر / آموزش کامل تهیه دسر تیرامیسو خانگی و بیسکوییت انگشتی

آموزش کامل تهیه دسر تیرامیسو خانگی و بیسکوییت انگشتی

روش تهیه دسر تیرامیسو , آموزش تهیه تیرامیسو
ایرانیان در هر جای دنیا به مهمانداری و مهمانپذیری شهرت دارند و برای پذیرایی از میهمان خود بهترین ها را تدارک می بییند. یکی از پایه های پذیرایی در بین ما ایرانی ها، دسر است که انواع دسر مجلسی هم وجود دارد و برای همین هم انتخاب در بین آنها یک مقداری ممکن است مشکل باشد.

دسر تیرامیسو یکی از گزینه هایی است که شما می توانید آن را برای مجالس و میهمانی های خود مد نظر داشته باشید. انواع دسر تیرامیسو هم وجود دارد. مثلا دسر تیرامیسو  شکلاتی، دسر تیرامیسو  ساده و… در ادامه دستور تهیه تیرامیسو را برای شما در نظر گرفته ایم به علاوه نکات مهم در تهیه این دسر خوشمزه که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.


آموزش کامل تهیه تیرامیسو

قبل از آموزش درست کردن این دسر، باید بدانید که دسر تیرامیسو دارای مقادر به نسبت زیادی شیرینی است، و به همین علت هم توصیه می کنیم تا در خوردن آن اندازه را رعایت کنید. البته برای این که دسر سالمی را تهیه کنید، شما می توانید در زمان تهیه آن عسل را جایگزین شکر کنید. البته این که یک پیشنهاد است و به سلیقه  وضعیت سلامت شما بر می گردد.

در این دسر از شکلات استفاده می شود، و حتی الامکان از شکلات تیره استفاده کنید و ترجیحا از شکلاتی استفاده کنید که درصد بیشتر آن کاکائو باشد تا دسر سالمتری داشته باشید.

مقدار کالری تیرامیسو

یک تکه از دسر تیرامیسو چیزی معادل ۱۴۷ گرم کالری دارد. این دسر پرطرفدار دارای مقدار قابل توجهی چربی و کربوهیدرات است. اطلاعات در خصوص ارزش غذایی دیگر این دسر در ادامه آمده است.

۳۱٫۶۷ گرم چربی

۴۲٫۴۷ گرم کربوهیدرات

۸٫۳ گرم پروتئین

مواد اولیه اصلی این دسر عبارتند از :

پنیر ماسکار، قهوه و پودر کاکائو است. البته، این دسر می تواند با انواع دیگر پنیرها نیز تهیه شود. در حقیقت از انواع پنیرهایی که تازه باشند و دارای بافت خامه ای هستند می توان استفاده کرد. در تهیه این دسر از بیسکویت لیدی فینگر و دیگر انواع بسکویت می توان استفاده کرد. این نکته را هم باید افزود که قسمت مهم این دسر باید قهوه تیره باشد تا طعم فوق العاده ای داشته باشد.

روشهای تهیه تیرامیسو , تیرامیسو با بیسکویت پتی بور


مواد لازم برای درست کردن تیرامیسو

نکته: موادی که در ادامه آمده اند برای شش نفر کافی است . شما می توانید این مقدار مواد لازم را بنا به تعداد افراد مورد نظرتان کم و زیاد کنید.

مواد مورد نیازمیزان لازم
قهوه۳ / ۴ فنجان
شکر۱ / ۲ فنجان
تخم مرغ۴ عدد
پودر کاکائومقداری
پنیر ماسکارپونه۴ پیمانه
شکلات تیره رنده شده ۲ فنجان
بسکویت لیدی فینگر۱ بسته بزرگ

آموزش تهیه تیرامیسو

درست کردن این دسر نیاز به زمان دارد و باید با حوصله تیرامیسو را تهیه کنید. در ابتدای آموزش، قهوه را درست کنید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا حدی که پف کند و بعد از این زمان آن را کنار بگذارید. در یک کاسه بزرگ دیگر، ۴ عدد زرده تخم را با قند هم بزنید تا زمانی که بافت فومی بدست بیاید. سپس به تدریج پنیر ماسکارپونه را به آن اضافه کنید و به آرامی این مخلوط را هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود.

در مرحله بعد سفیده تخم مرغ که از قبل هم زده اید را به مواد بالا  اضافه کنید و با کفگیر به آرامی هم بزنید به طوری که پف سفیده تخم مرغ از بین نرود.

در مرحله بعد بسکویت لیدی فینگر  را در قهوه خیسانده و یک لایه از آنها را در کف ظرف مورد نظرتان بچینید. سپس روی آنها را یک لایه کرم ماسکارپونه بریزید و نصفی از شکلات رنده شده را هم روی بیسکویت ها بریزید.

سپس یک لایه دیگر از بسکویت لیدی فینگر را روی آنها بچینید، دقت کنید که هر دانه از این بیسکویت ها را ابتدا در قهوه خیس کنید و خیلی سریع در ظرف بچینید. سپس یک لایه دیگر از کرم ماسکارپونه همراه با شکلات رنده شده اضافه کنید.

در مرحله آخر، روی دسر پودر کاکائو بریزید و اجازه دهید تا سه ساعت در یخچال بماند تا آماده شود.

نکته: اگر فرصت داشته باشید و اجازه دهید تا این دسر یک شب تا صبح در یخچال بماند، طعم فوق العاده ای خواهد گرفت.

تهیه این دسر کار بسیار راحتی است و فقط باید وقت و حوصله داشته باشید تا در یخچال بماند و آماده شود. با این شیوه ای که گفته شد اگر دسر تیرامیسو به روش خانگی را درست کنید مطمئن باشید طعم متفاوتی دارد و با آنچه در بازار به فروش می رسد بسیار متفاوت است.

دسر تیرامیسو را می توانید با چایی یا قهوه سرو کنید. برای کودکان هم می توانید با آب میوه آن را سرو کنید.


روش ساده تر تهیه تیرامیسو خانگی

دسر تیرامیسو دارای انواع گوناگونی است. بعضی از این انواع تیرامیسوها را می توان بدون تخم مرغ درست کرد. در برخی از این انواع هم از زرده تخم مرغ می توان استفاده کرد. در برخی هم فقط از سفیده استفاده می شود. در مواردی هم می توان از زرده و سفیده استفاده کرد.

ما در ادامه این مقاله از پارسی نو یک روش ساده برای درست کردن این دسر را آموزش داده ایم. همراه ما باشید.

در گام اول زرده‌های تخم‌مرغ را با پودر قند و وانیل خوب مخلوط کنید. سپس به کمک همزن برقی با روش بن‌ماری  یا همان روش حرارت غیرمستقیم ۱۵ دقیقه این مخلوط را هم بزنید تا مخیوط شما کاملاً لیمویی و کشدار شود. سپس یک فنجان یا کمی بیش‌تر اسپرسو تهیه کنید.

در ظرفی دیگر خامه شیرین شده را نیز با همزن به صورت جداگانه هم بزنید تا کاملاً فرم گرفته و سفت شود.

پنیر خامه‌ای را هم با کمک همزن بزنید تا خامه یکدست و صاف شود. سپس مخلوط زرده تخم مرغ، پودر قند و وانیل را اضافه کنید و در گام آخر، خامه فرم گرفته را نیز اضافه کنید.

در مرحله بعد یک ظرف مناسب بلوری را انتخاب کنید و کف ظرف را با نان‌های لطیفه که با قهوه خیس خورده اند را بپوشانید. در حقیقت یک طرف بیسکویت یا نان‌های لطیفه را با قهوه می بایست مرطوب کنید.

دور تا دور ظرف تان را هم با مقداری شکلات رنده شده بپوشانید و سپس از مایه که در مرحله قبل آماده کرده‌اید، مقداری روی نان‌ها یا بیسکویت ها بریزید و دوباره روی مایه پنیر را با نان لطیفه خیس خورده با قهوه بچینید و باز هم مقداری شکلات رنده شده در دور تا دور ظرف بریزید. این عمل را دوباره تکرار کنید تا مواد پنیری تمام شود.

در مرحله آخر، روی دسر تیرامیسو مقداری شکلات رنده‌شده و  خلال بادام بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت در یخچال بماند تا سفت شود و طعم مواد به خورد هم برود.

در ادامه این را هم باید افزود که بهترین دستور تهیه این دسر با بیسکویت انگشتی است که در زیر روش درست آن را آورده ایم.

طرز تهیه دسر تیرامیسو لیوانی , دستور تهیه تیرامیسو


طرز تهیه دسر تیرامیسو با بیسکوییت انگشتی (لیدی فینگر)

مواد لازم برای تهیه دسر تیرامیسو با بیسکوییت انگشتی برای ۸ نفر

نکته: تیرامیسو را با می توان با پایه و مواد مختلفی تهیه کرد. از جمله این که تخم‌مرغ را از مواد لازم آن حذف می‌کنند و برخی هم در تهیه آن از بیسکوییت پتی‌پور یا لیدی فینگر استفاده می کنند. اما یکی از آسان‌ترین دستورهای تهیه برای دسر تیرامیسو، تهیه آن با بیسکوییت لیدی فینگر یا بیسکویت انگشتی است.

مواد مورد نیازمیزان لازم
زرده تخم‌مرغ بزرگ ۶ عدد
شکر ۱ پیمانه
خامه غلیظ فرم گرفته ۱ و ¾ پیمانه
پنیر ماسکارپونه ۱ و نیم پیمانه (پنیر باید هم دمای محیط باشد)
قهوه اسپرسو یا قهوه دم کرده غلیظ سرد ۱ و ½ پیمانه
بیسکوییت لیدی فینگر یا همان بیسکوییت انگشتی یک بسته
وانیل۱/۲ قاشق چایخوری
پودر کاکائو یا پودر نسکافه¼ پیمانه

روش تهیه دسر تیرامیسو با بیسکوییت انگشتی

ابتدا زرده‌های تخم‌مرغ را از سفیده به صورت کامل جدا کنید و آن را با شکر مخلوط کنید. این ترکیب را آن‌قدر بزنید تا به یک مایه غلیظ تبدیل شود. یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد در زمان تهیه انواع شیرینی‌ انجام می‌دهند آن است که تخم‌مرغ  را به صورت صحیح هم نمی زنند و در نتیجه شل و وارفته می شود.

در این مورد برای این‌که به راحتی بتوانید تخم‌مرغ را هم بزنید و با هم به صورت درست مخلوط کنید، زرده‌ها را در یک ظرف بریزید و سپس هم بزنید. در این صورت به راحتی آن‌ها را می توان هم زد. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می کنیم از روش بن ماری استفاده کنید به این صورت که در یک قابلمه آب را جوش آورده و ترکیب شکر و تخم‌مرغ و وانیل را به  این روش به مدت ده دقیقه روی بخار آب در حال جوش هم بزنید. به کمک این روش، هم رنگ این ترکیب خیلی خوشرنگ و لیمویی می‌شود و هم ترکیب غلیظ‌تر و قوام یافته‌تری به دست می آید.

نکته : به خاطر داشته باشید که برای تهیه تیرامیسو یا هر نوع شیرینی و هر نوع دسر دیگری حتی الامکان از مواد لبنی تازه استفاده کنید تا هم طعم دسر و شیرینی لذیذتر و مطبوع‌تر شود و هم اینکه دسر و یا شیرینی شما سالم هستند و دارای ارزش غذایی مناسب.

حالا به ترکیب تخم‌مرغ و شکر، پنیر ماساکارپونه را هم اضافه کنید سپس با حوصله این مواد را هم بزنید و با هم مخلوط کنید، آن‌قدر هم بزنید که یک مایه یکدست و صاف و نرم به دست بیاید.

نکته مهم : توصیه می کنیم پنیر ماسکارپونهرا در دمای محیط بگذارید تا با دمای محیط هم دما شود، در نتیجه هم زدن و یکدست شدن آن با سایر مواد راحت‌تر انجام می‌گیرد.

نکته مهم : یکی از اشتباهات که اغلب افراد در زمان پختن شیرینی‌ مرتکب آن می شوند، نحوه زدن خامه است.  برای همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن خامه فرم‌گرفته و غلیظ می بایست خیلی آهسته عمل کنید. می بایست چیزی در حدود ده دقیقه زمان برای زدن خامه وقت بگذارید و با حوصله این کار را انجام دهید. فقط در این حالت است که خامه تغییر شکل و فرم می دهد و ژلاتینی می شود و به راحتی می‌توانید حتی تا چند روز خامه فرم گرفته را در یخچال نگهداری کنید و به مرور مورد استفاده قرار دهید.

به طور معمول برای تهیه تیرامیسو خانگی ما به خامه وانیل و شکر اضافه نمی‌کنیم . به یاد داشته باشید چون خامه یکی از مواد اصلی باید در تهیه این دسر است، باید در تهیه آن نهایت دقت را داشت. چنانچه در نظر دارید از خامه سنگین برای تزیین این دسر و یا هر نوع شیرینی دیگراستفاده کنید حتما کمی شکر و وانیل به آن اضافه کنید.

در مرحله بعد خامه زده شده را به ترکیب زرده تخم‌مرغ، پنیر ماسکارپونه و شکر اضافه کنید و مجدد به آرامی و با حوصله این ترکیب را مخلوط کنید تا تمام مواد شما با هم به صورت کامل مخلوط شوند. بهتر آن است که برای هم زدن خامه و تخم‌ مرغ و پنیر و شکر با هم از یک قاشق بزرگ کمک بگیرید. در نهایت باید یک مایه یکدست و نرم و لطیف و بدون پستی و بلندی به دست آورید.

در گام بعد از این آموزش، قهوه اسپرسو یا قهوه دم کرده غلیظ را در یک ظرف بریزید و بیسکوییت‌های لیدی فینگر یا همان بیسکوییت انگشتی را در آن خیس کنید. دقت داشته باشید که این کار بیشتر از یک ثانیه طول نکشد، چرا که در غیر اینصورت بیسکوییت‌ها، قهوه را به خود جذب می‌کنند و خیلی زود خمیر می‌شوند یا به اصطلاح از هم وا می‌روند و دیگر قابل استفاده در دسر شما نیستند. حالا نوبت آن است که بیسکوییت‌های انگشتی خیس خورده در قهوه را در کف ظرف مورد نظرتان برای سرو تیرامیسو بچینید.

روی لایه آخر دسرتان پودر کاکائو یا پودر نسکافه بریزید، با هر میوه، اسانس یا افزدونی دیگری که باب طبع تان است، آن را تزیین کنید. در مرحله بعد باید اجازه دهید تا این دسر به مدت ۶ ساعت در یخچال بماند تا خودش را بگیرد و طعم مواد به خورد هم بروند.

نکته پیشنهادی : بهتر است برای درست کردن این دسر خوشمزه، طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید تیرامیسو را شب تا صبح در یخچال نگه دارید. بعد از سپری شدن این مدت زمان، می توانید به راحتی تیرامیسو را به قطعات دلخواه با چاقوی تیز برش دهید.

یا این که می‌توانید از همان ابتدا تیرامیسو را در ظرف یا ظرف‌هایی که می‌خواهید سرو کنید، آماده کنید. یعنی این که لایه بیسکوییت و کرم را در از همان ابتدا در ظرف‌های پذیرایی بچینید، مثلا در گیلاس و یا بستنی خوری و… و این ظرف ها را در یخچال بگذارید. در مورد این که تا چه مدت می توان این دسر را در یخچال نگهداری کرد باید گفت که تیرامیسو را به مدت یک هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

در مورد این دسر بیشتر بدانید

تیرامیسو (به ایتالیایی: tiramisù، به معنی «بِکِش من‌رو بالا») یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها و دسرهای ایتالیایی است که برای تهیهٔ آن، بیسکوئیت را که معمولاً بیسکوئیت ساوویاردی (به ایتالیایی: savoiardi) است آغشته به قهوه نموده، سپس آنها را همراه با مخلوط همزده‌ای از پنیر ماسکارپونه، شکر و زردهٔ تخم‌مرغ به صورت لایه لایه در ظرف گذاشته و با لیکور و کاکائو طعم‌دارش می‌کنند. از این دستورالعمل برای تهیهٔ انواع گوناگونی از پودینگ‌ها، کیک‌ها و دسرهای دیگر نیز استفاده می‌شود.


مطالب مشابه : دسر پان اسپانیاطرز تهیه انواع حلو و شله زرد مجلسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.