پارسی نو / فرهنگ و هنر / بیوگرافی هنرمندان / بیوگرافی ترانه علیدوستی + حواشی و عکس

بیوگرافی ترانه علیدوستی + حواشی و عکس

ترانه علیدوستی ویکی پدیا , بیوگرافی ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی بازیگر جوان کشورمان است که با بازی در سریال شهرزاد به اوج شهرت رسید. خیلی از طرفدرارن او تمایل دارند تا در مورد خانواده ترانه علیدوستی و کلا در مورد زندگی خصوصی ترانه علیدوستی بیشتر بدانند.

ما هم در این مقاله از پارسی نو برای شما زندگینامه ترانه علیدوستی را منتشر کرده ایم. در این مقاله در مورد ترانه علیدوستی و همسرش برای شما صحبت کرده ایم و همینطور در مورد ترانه علیدوستی در شهرزاد برای شما صحبت کرده ایم. در همین مطلب هم می توانید عکس های جدید ترانه علیدوستی را هم ببینید. ما را همراهی کنید.


بیوگرافی کامل ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی بازیگر جوان کشورمان است که در تاریخ ۲۲ دی ماه از سال ۱۳۶۲ در تهران به دنیا آمده است. پدر او حمید علیدوستی است و نام مادر ترانه علیدوستی هم نادره حکیم الهی است.

میزان تحصیلات ترانه علیدوستی

این بازیگر زن کشورمان دارای مدرک دیپلم کامپیوتر است. گفتنی است که او به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد.

ترانه علیدوستی و حمید علیدوستی
ترانه علیدوستی و پدرش

با خانواده ترانه علیدوستی بیشتر آشنا شوید

نادره حکیم الهی مادر ترانه علیدوستی هم در عرصه هنری فعالیت دارد. او سنگ‌ تراش و مجسمه‌ساز است. حمید علیدوستی پدر ترانه هم بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران است که در کارنامه ورزشی خود سابقه سرمربی گری تیم ملی نوجوانان را بر عهده داشته است. ترانه علیدوستی یک برادر به نام پویان علیدوستی داشت که در چهارشنبه‌ سوری سال ۸۳ او را از دست داد.

علت مرگ برادر ترانه علیدوستی

همانطور که گفتیم ترانه یک برادر داشته است که فوت شده است. خودِ ترانه علیدوستی در این خصوص گفته است که در سال ۱۳۸۳ و همزمان با بازی در فیلم “چهارشنبه سوری” ساخته اصغر فرهادی، برادرم را به علت انفجار مواد محترقه در روز چهارشنبه سوری از دست دادم.

instagram ترانه علیدوستی , دختر ترانه علیدوستی
عکس ترانه علیدوستی و دخترش حنا

درباره همسر ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی متاهل است و دارای یک فرزند دختر می باشد. این بازیگر نقش شهرزاد در تابستان سال ۱۳۹۰ با فردی به نام علی منصور ازدواج کرد. حاصل ازدواج آنها یک دختر است که حنا نام دارد و در پاییز سال ۱۳۹۲ متولد شده است.

ترانه علیدوستی و شوهرش علی منصور
ترانه علیدوستی و همسرش علی منصور

جدایی ترانه علیدوستی از همسرش حقیقت دارد؟

اخیرا اخباری مبنی بر جدایی و طلاق ترانه علیدوستی از همسرش منتشر شده که گویا شایعه ای بیش نیست و هیچگاه از سوی این بازیگر و همسرش تایید نشده است.

بیماری خاص ترانه علیدوستی چیست؟

ترانه علیدوستی در مورد بیماری خاصی که دارد به طرفدرانش اعلام کرده بود که به بیماری «کلاستروفوبیا» یا «ترس از محیط بسته» مبتلا است و همین بیماری را هم علت عدم استفاده او از اتوبوس و مترو اعلام کرده است.


ترانه علیدوستی چگونه بازیگر شد؟

اگر مشتاق هستید بدانید که ترانه چگونه بازیگر شده است، باید بدانید که زمانی که او در دوره دبیرستان مشغول تحصیل در رشته علوم تجربی بود در کلاس‌های بازیگری با مدیریت امین تارخ شرکت کرد. به دنبال ثبت نام در این کلاس ها، در سال ۱۳۷۹ برای بازی در نقش «ترانه پرنیان» در فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» برگزیده شد. ترانه علیدوستی پس از ایفای نقش در این فیلم سینمایی، تا سال ۱۳۸۲ در هیچ فیلمی نقش آفرینی نداشت.

در مورد حضور و فعالیت ترانه علیدوستی در عرصه تئاتر هم باید بدانید که او بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش «فنز» تجربه کرد. این بازیگر توانای کشورمان، در طی سالهای ۱۳۸۰–۱۳۷۹ یک دوره فیلمنامه‌نویسی در کلاس‌های حوزه هنری  را هم گذراند. بنابراین با الفبای فیلم نامه نویسی هم آشنایی دارد.

ترانه علیدوستی کار دوبله و صداپیشگی هم انجام داده است و در این مورد هم دارای یک کار تجربی است. او در انیمیشن جمشید و خورشید صداپیشه نقش «خورشید» بوده است.

ترانه در عرصه نمایشنامه خوانی هم فعال بوده است. او در نمایشنامه آنا کارنینا به کارگردانی هما روستا در تاریخ شنبه پانزدهم آذرماه سال ۱۳۹۳ در محل کتابخانه ملّی و در حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری سرطان نمایشنامه‌خوانی می‌شد، اجرای نقش «آنا کارنینا» را بر عهده گرفت.

همچنین این نمایشنامه خوانی بار دیگر به مناسبت چهلمین روز درگذشت هما روستا (۲۳ آبان ۱۳۹۴) در کتابخانه ملی برگزار شد که این بار هم در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان مراسم اجرا شد.

ترانه در عرصه سرمایه گذاری برای ساخت فیلم هم دستی بر آتش دارد. او در فیلم اژدها وارد می‌شود! که ساخته مانی حقیقی است، یکی از سرمایه‌گذاران این فیلم است.

 آغاز فعالیت هنری ترانه علیدوستی

این بازیگر از سال ۱۳۸۰ تا کنون در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان فعال است. در واقع ترانه علیدوستی هم بازیگر  است و در عرصه سینما و تئاتر فعالیت دارد و هم دوبلور  است. او مترجم زبان نگلیسی هم هست. ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی با افکار فمنیستی است.

افتخارات ترانه علیدوستی در ایران و خارج از ایران

ترانه تا الان موفق شده است عناوین متعدد سینمایی  را از آن خود کند. عناوینی شامل:

  • دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو در سوئیس
  • دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن
  • دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر

ترانه علیدوستی بدون آرایش , زندگی ترانه علیدوستی

در ادامه این را هم باید افزود که ترانه علیدوستی در ویژه نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه «صنعت سینما» که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد داشته است با نظر موافق ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن این دهه برگزیده شد، همینطور در این راستا و در تایید این انتخاب در سال ۱۳۹۰ ، ماهنامه سینمایی فیلم ترانه علیدوستی را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب و معرفی کرد.

این را هم باید افزود که ترانه علیدوستی در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه در سال ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام در سال ۲۰۱۲ ، یکی از اعضای هیئت داوران بود.

نویسندگی ترانه علیدوستی و وبگاه شخصی اش

ترانه علاوه بر سابقه‌ بازیگری، در زمینه نویسندگی در وبگاه شخصی‌اش نیز دارای اسم و رسمی است. علاوه بر درج مطالب در وبگاه اش، او داستان‌های کوتاه و نقدهای مختلف در مجله‌ها و روزنامه‌هایی از قبیل روزنامه شرق منتشر کرده است.

در سال ۲۰۱۰ به دنبال انتشار یک مطلب از او در حمایت از اصغر فرهادی در وبگاه شخصی اش که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی را منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر زن سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، فیلتر شد و به این دلیل هم آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا برداشته شده است. اما وبگاه جدید او همچنان فعالیت دارد.

فعالیت ترانه علیدوستی به عنوان مترجم زبان انگلیسی

همانطوری که پیشتر گفتیم، ترانه علیدوستی به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد و مترجم ادبی است. او در این عرصه هم مانند عرصه هنری موفقیت هایی را به دست آورده است. از جمله این که او موفق شد تا جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه کتاب رؤیای مادرم تألیف آلیس مونرو را از آن خود کند.این بازیگر در آذر ماه سال ۹۵ با ترجمه رمان تاریخِ عشق نوشته نیکول کراوس توانست صدر نشینی پر فروش‌ترین کتاب نشر مرکز را کسب کند و با استقبال بی‌نظیر مردم و طرفدارانش مواجه شد.

چرا ترانه علیدوستی در سریال تلویزیونی بازی نمی کند؟

احتمالا شما هم می دانید که ترانه علیدوستی تاکنون در هیچ سریال تلویزیونی ایفای نقش نداشته است. در مورد این عدم حضور در سریال‌های صدا و سیمای ایران، خودش اینگونه گفته است که:

من در سریالهای تلویزیونی بازی نمی‌ کنم. از نظر زمانی هم چیزی در حدود ۱۲ سال هست که بازی نمی‌ کنم. چون بر این اعتقاد هستم که این کار یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم این نظرم را عنوان کرده ام. انتخاب خودم را هم کرده‌ام. اعتقاد من این است که حتی سریال‌ های سطح بالاتر ما در نهایت دستخوش یک جهت‌ گیری بی‌موردی در زمان پخش سریال می‌شوند.

من نمی خواهم کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند مورد قضاوت قرار دهم اما این یک واقعیت است که مردم و مخاطبان این حق دارند که قضاوت کنند. در واقع ما در این جایگاه قرار داریم که مورد قضاوت قرار گیریم.

کارنامه هنری ترانه علیدوستی

سینما

سالنام فیلمنقشکارگردانتوضیحات و زمان پخشجشنواره فیلم فجر
۱۳۹۴فروشندهرعنااصغر فرهادیبرنده نخل طلایی برای بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه از جشنواره کن ۲۰۱۶.[۲۶]
۱۳۹۳استراحت مطلقسمیراعبدالرضا کاهانی۱۱ شهریور ۱۳۹۴
مادر قلب اتمیآرینهعلی احمدزاده۱۰ خرداد ۱۳۹۶. اولین همکاری با محمد رضا گلزار
۱۳۹۱زندگی مشترک آقای محمودی و بانو[۲۷]سانازروح‌الله حجازیبهمن ماه ۱۳۹۲
آسمان زرد کم عمقغزلبهرام توکلی۱۳۹۲کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(سی‌ویکمین جشنواره)
۱۳۹۰پذیرایی سادهلیلامانی حقیقی۲۰ بهمن ۱۳۹۰کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(سی‌مین جشنواره)
انتهای خیابان هشتمنیلوفرعلیرضا امینیفروردین ۱۳۹۱
۱۳۸۹هر چی خدا بخوادپارمیدانوید میهن‌دوستاولین همکاری با رضا عطاران
۱۳۸۸راز دشت تارانپرستارهاتف علیمردانی
و محمد لطفعلی
سال ۱۳۸۹
زندگی با چشمان بستهپرستورسول صدرعاملیشهریور ۱۳۹۰
۱۳۸۷درباره الیالیاصغر فرهادیبهمن ماه ۱۳۸۷
تردیدمهتابواروژ کریم‌مسیحیبهمن ماه ۱۳۸۷کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیست‌ و هفتمین جشنواره)
شیرینترانه علیدوستیعباس کیارستمی
۱۳۸۶کنعانمینامانی حقیقیمهرماه ۱۳۸۷
۱۳۸۴چهارشنبه سوریروحیاصغر فرهادیسال ۱۳۸۴تقدیر شده برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن
(بیست‌وچهارمین جشنواره)
۱۳۸۲شهر زیبافیروزهاصغر فرهادیسال ۱۳۸۲کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیست‌ودومین جشنواره)
۱۳۸۰من ترانه ۱۵ سال دارمترانه پرنیانرسول صدرعاملیسال ۱۳۸۰برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیستمین جشنواره)

تئاتر

نام تئاترکارگردانتوضیحات
فنز (طرفداران)محمد رحمانیاناین نمایشنامه با هنرمندی
پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، ترانه علیدوستی و احمد مهرانفر به روی صحنه رفت
صدای گزارشگر در این نمایش، صدای عادل فردوسی پور بود.
مانیفست چومحمد رحمانیان
روز حسینمحمد رحمانیان(انجام نشد)

حواشی ترانه علیدوستی

ماجرای تحریم اسکار

به دنبال دستور دونالد ترامپ در مورد لغو صدور ویزا برای مهاجران ۷ کشور از جمله کشور ایران، ترانه علیدوستی به عنوان اعتراض و در واکنش به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا و با نژادپرستانه خواندن این کار ترامپ، در صفحه توئیتر خود نوشت که در مراسم اهدای جوایز اسکار که در لس‌آنجلس برگزار می شود، شرکت نمی کند.

فیلم های ترانه علیدوستی , حاشیه های ترانه علیدوستی

فیلم های ترانه علیدوستی در نمایش خانگی

اولین تجربه سریال نمایش خانگی ترانه علیدوستی با بازی در سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی رقم خورد.

در مورد جزییات این سریال باید بدانید که این سریال در ۲۲ مهر ۱۳۹۴ برای مخاطبان در شبکه نمایش خانگی پخش شد. این بازیگر در این سریال نقش شهرزاد را ایفا کرد. شهرزاد در  این سریال دختری است که دانشجوی رشته پزشکی است و به دنبال کودتای ۲۸ مرداد  سال ۱۳۳۲ در زندگی عاشقانه اش تحولاتی رخ می دهد که مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد.


مطالب مشابه : حواشی گلشیفته فراهانی بیوگرافی محسن ابراهیم زاده و حامد همایون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.