پارسی نو / فرهنگ و هنر / بیوگرافی هنرمندان / عکس و بیوگرافی محسن نامجو خواننده

عکس و بیوگرافی محسن نامجو خواننده

بیوگرافی محسن نامجو
موسیقی یکی از عرصه های هنری است که دارای ابعاد مختلفی است و در هر بعدی هم هواداران بی شماری خوانندگان، موسیقی دانان و آهنگسازان و… را دنبال می کنند.

یکی از این هنرمندان محسن نامجو است که در این مقاله از پارسی نو بیوگرافی کامل محسن نامجو را برای شما گردآوری و منتشر کرده ایم. در ادامه همین مقاله آیدی اینستاگرام محسن نامجو را برای شما درج کرده ایم تا در صورت تمایل آن را فالو کرده و از محسن نامجو آهنگساز و خواننده اطلاعات و اخبار تازه را دریافت کنید.


بیوگرافی کامل محسن نامجو

محسن نامجو یکی از هنرمندان نام آشنای ایرانی در عرصه موسیقی است که در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۴ در تربت جام به دنیا آمده است. وی علاوه بر این که آهنگساز است، خواننده هم هست و در نوازندگی سه‌ تار، دوتار، گیتار مهارت دارد. او از جمله ترانه ‌سرای های ایرانی به شمار می رود. این هنرمند ایرانی هم‌ اکنون در نیویورک زندگی می ‌کند.

سبک هنری محسن نامجو

سبک کارهای او موسیقی سنتی است و در کنار آن راک ایرانی، بلوز، جاز و موسیقی فلکلور را هم کار می کند. وی از سال ۱۳۷۲ تا کنون به شکل حرفه ای در عرصه موسیقی کشورمان فعالیت می کند. وی کار موسیقی را از سن ۱۲ سالگی با آواز و سلفژ و نت‌ خوانی آغاز کرده است.

اساتید هنری محسن نامجو

محسن نامجو زیر نظر برخی اساتید برجسته از جمله نصرالله ناصح پور و فرامرز شکرخواه دوره های هنری را گذرانده است. وی آموزش موسیقی را از نوجوانی با نت ‌خوانی و آواز شروع کرد و سپس ردیف موسیقی ایرانی را ابتدا در کلاس های رضا شاکری و سپس نزد نصرالله ناصح ‌پور یاد گرفت. خودش گفته است که زمانی که ۱۷ سال سن داشته است نواختن سه تار را نزد فرامرز شکرخواه آموخته است. گفتنی است که نامجو فارغ التحصیل دانشگاه تهران است. برخی هم می گویند که دانشجوی انصرافی رشته موسیقی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۶ است.

در مورد علت ترک تحصیل نامجو هم گفته شده است که پس از دوران دبیرستان در رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا قبول شد ولی پس از گذشت مدتی، در بهمن ۱۳۷۶ به علت عدم رضایت از روشهای غیر خلاق تدریس در دانشگاه آن را رها کرد.


ازدواج محسن نامجو

در مورد وضعیت تاهل محسن نامجو هم باید بدانید که او ازدواج کرده و متاهل است. همسر محسن نامجو بهار سبزواری است. در مورد بیوگرافی بهار سبزواری هم باید بدانید که او نقاش است.

همسر محسن نامجو , محسن نامجو و همسرش
محسن نامجو و همسرش بهار سبزواری

اعتقادات محسن نامجو

برای بسیاری از ایرانیان این سوال وجود دارد که این هنرمند از نظر اعتقادات دینی چه وضعیتی دارد؟ در این مورد باید بدانید که محسن نامجو در برنامه تماشا در تلویزیون فارسی بی ‌بی‌ سی، خود را بی ‌دین معرفی کرد!

از دوران ترک تحصیل محسن نامجو تا دوران سربازی او

این هنرمند مشهور ایرانی مدتی بعد از ترک دانشگاه دستیار محمدرضا درویشی شده است. در این زمان او در یكی دو فیلم از جمله در تخته سیاه سمیرا مخملباف در سال ۱۳۷۸ کار نوازندگی كرده است و یك تكه هایی هم به اجرا درآورده است. او گفته است که تازه وارد دنیای حرفه ای موسیقی شده بودم که مجبور شدم در سال ۱۳۷۹ به خدمت سربازی بروم. او از دوران خدمت سربازی اش با اصطلاح دوره استراحت ذهنی یاد می کند و طبق آنچه که خودش گفته است با موسیقی راک و بلوز در این زمان آشنایی پیدا کرده است. در این دوران با دوستان فعال در سبک راک و بلور که از جمله همشهری های او بوده اند، آشنا شده و بعد از خدمت با آنها یک گروه راک به اسم ماد تشکیل داده و با هم کنسرت هایی را برگزار کرده و به این صورت تجربه کاری پیدا کرده اند.

در مورد محسن نامجو و سبک موسیقی اش بیشتر بدانید

از خصوصیات کارهای نامجو «پیوند» است. در مورد این ویژگی از موسیقی باید بدانید که پیوند سبک ‌های گوناگون موسیقی ایرانی و خارجی را با هم تلفیق می کند به همراه تلفیق اشعار کلاسیک پارسی با شعرهایی که خود محسن می ‌سراید.

در موسیقی ‌های محسن گوشه ‌هایی از سبک‌ های مختلف راک، سنتی، بلوز، جاز و محلی را می توان یافت. کارهای او اشعار مولوی، حافظ، نیما یوشیج، خواجوی کرمانی و جامی را شامل می شوند و در آنها از شعرهای شاملو و براهنی هم می توان دید که برخی اوقات عباراتی کوچه ‌بازاری در میان ابیات آن ‌ها اضافه شده ‌است. او در این خصوص عنوان کرده است که: «تلفیق از نظر من اپیدمی زمانه به شمار می رود. تلفیق موسیقایی شامل دو گونه است، یکی از آنها تلفیق ابزار است، از جمله قرار دادن گیتار در برابر سه ‌تار که چیز بدیعی به شمار نمی رود؛ و دیگری تلفیق گام است که تا به حال کمتر در موسیقی ایران مورد توجه قرار گرفته است. در این مورد کافی است که دو نت از دستگاه شور حذف شود تا به گام بلوز برسیم.»

در مورد سبک موسیقی محسن نامجو بزرگان و متخصصان موسیقی ایران نظر خاصی نداده اند ولی بابک پیامی کارگردان ایرانی مقیم کشور ایتالیا، در خصوص محسن نامجو و همکاری خود با وی چنین گفته است که:

در این میان افتخار آشنایی با محسن نامجو را یافتم. محسن یک هنرمند منحصر به فرد  از همه لحاظ است. من معتقدم که محسن نامجو نه تنها در عرصه موسیقی دارای نوآوری بوده است بلکه در دنیای ادبیات موسیقی و شعر موسیقی هم نوآوری ‌های خاص و قابل توجهی داشته ‌است.

گفتنی است که سبک خاص محسن نامجو به دلیل عدم آشنایی مخاطبان خاص او با اصول اولیه موسیقی، نتوانسته بوسیله منتقدین مورد نقد سازنده واقع شود. البته باید در این جا به این نکته اشاره داشت که در یکی دو نوبت جلسات نقد داخل ایران بوسیله هواداران محسن نامجو به هیاهو منجر شد و این جلسات به اجبار کنسل شدند؛ خود محسن نامجو نیز در این مورد سکوت کرده و چیزی نگفته است.

در مورد این که چه چیزی باعث شده است تا سبک موسیقی محسن نامجو متفاوت باشد و تلفیقی به شمار رود، باید گفت که یکی از این دلایل آن است که ساز زدن او با گروه‌های موسیقی زیرزمینی در مشهد و سپس تهران می ‌باشد. از جمله می ‌توان گروه ماد شامل عبدی بهروانفر، نوید اربابیان، علی باغ فر و گروه پرساووس شامل مازیار محمدی، محمد قاسمی، شهرام لشگری را در این راستا نام برد.

در مورد افتخارات هنری محسن نامجو هم باید بدانید که یکی از آهنگ ‌های او با نام «بگو بگو» موفق شد تا در جشنواره موسیقی وبگاه تهران اونیو در سال ۲۰۰۴ مقام دوم را از آن خود کند.

ملودی به نام «مرغ شیدا» از محسن نامجو برگرفته از ملودی «مردی که دنیا را فریفت» دیوید بووی و همچنین ترانه ‌ای با خوانندگی داوود مقامی به همین نام است.

فعالیت حرفه‌ ای محسن نامجو

محسن نامجو در طول مدت فعالیت حرفه ‌ای خویش بیش از هفتاد قطعه ساخته و منتشر کرده است که بسیاری از این قطعات ساخته شده او در قالب آلبوم‌ های او به صورت زیرزمینی و غیررسمی منتشر شده و به دست مخاطبان رسیده اند.

محسن در سال ۱۳۸۷ موفق شد تا با همکاری انتشارات کاروان، کتاب مشهور به نام کیمیاگر اثر پائولو کوئلیو را با ترجمه آرش حجازی، به صورت کتاب سخنگو یا کتاب صوتی ضبط و منتشر کند. بعد از آلبوم ترنج، کتاب سخنگوی کیمیاگر دومین اثر انتشار یافته از محسن نامجو به شمار می رود. نامجو در این اثر صوتی اش تلاش کرده است تا یکی از درونمایه‌ های اصلی کتاب را که  شامل«وحدت وجود» است در همه اجرایش در معرض نمایش بگذارد و روایت خود را از کیمیاگر کوئلیو ارائه کند. گفتنی است که این هنرمند مشهور ایرانی نقش بیش از سی شخصیت کیمیاگر را به‌ صورت نمایشی به اجرا درآورده است. گفتنی است که محسن نزدیک به شصت دقیقه موسیقی اصیل برای این اثر ساخته ‌است.

 محسن نامجو و فریدون فروغی

اگر بخواهیم به صورت مختصر در مورد آلبوم های محسن نامجو برای شما صحبت کنیم باید بدانید که اولین آلبوم وی در خارج از ایران با نام «جبر جغرافیایی» در سال ۲۰۰۸ و آلبوم بعدی اش هم با عنوان آخ در تاریخ ۶ اکتبر سال ۲۰۰۹ انتشار یافت. آلبوم دیگر محسن نامجو «بوسه‌های بیهوده» نام دارد که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و پس از آن آلبوم دیگری از وی در اواخر سال ۲۰۱۱ با نام «الکی» منتشر شد. آخرین آلبوم او در پاییز سال ۲۰۱۲ با نام «۱۳/۸» انتشار یافته که این آلبوم او به صورت رایگان بر روی سایت او جهت دانلود قرار گرفته ‌است.


آلبوم های محسن نامجو

او دارای آلبوم مشهور ترنج، آخ و جبر جغرافیایی است. او برای دریافت مجوز آلبوم اولش بسیار اذیت شده و چند ماه پس از دریافت مجوز برای همیشه ایران را ترک کرده و به نیویورک مهاجرت کرده است و هم اکنون هم ساکن آنجا است.

در مورد آلبوم ترنج محسن نامجو بیشتر بدانید

ترنج نام اولین آلبوم محسن نامجو است. این آلبوم برای دریافت مجوز مدتها در دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد در انتظار مانده بود و نامجو نهایتا موفق شد تا مجوز انتشار آن را از مرکز موسیقیِ حوزه هنری دریافت کند. در مورد ضبط این آلبوم باید گفت که این آلبوم با گروه ماد و در استودیو رهگذر ضبط شده است.

آهنگ ‌های آلبوم ترنج

تک آهنگ ترنج – براساس اشعاری از حافظ و خواجوی کرمانی

تک آهنگ رو سر بنه به بالین – با شعری از مولوی و باباطاهر

تک آهنگ تلخی نکند – با شعری از مولوی

تک آهنگ واوا لیلی – با شعری از بابا طاهر

تک آهنگ ترسم که – با شعری از حافظ

تک آهنگ دل می‌رود – با شعری از حافظ

تک آهنگ جُره باز – با شعری از بابا طاهر

تک آهنگ در میان جان (ونگ ونگ) – با شعری از عطار

تک آهنگ زلف – با شعری از حافظ

در مورد آلبوم جبر جغرافیایی محسن نامجو بیشتر بدانید

جبر جغرافیایی عنوان آلبوم و ترانه معروفی از محسن نامجو است. در مورد نام این ترانه باید بدانید که این نام برگرفته از مصرع «این که زاده آسیایی رو میگن جبر جغرافیایی» است.

احتمالا شما هم می دانید یا شنیده اید که از این ترانه در آثار گوناگونی از جمله فیلم تهران انار ندارد استفاده شده ‌است.

در مورد چگونگی انتشار این آلبوم باید گفت که آلبوم جبر جغرافیایی نامجو در ابتدا به صورت غیررسمی منتشر شده بود و در سال ۲۰۰۸ با ضبط و میکس دوباره و اضافه شدن دو آهنگ دیگر با عنوان «اعتیاد میرزا» و «سیم بند» موفق شد تا به شکل رسمی منتشر شود.

آهنگ های آلبوم جبر جغرافیایی

تک آهنگ آه که این طور

تک آهنگ بیابان

تک آهنگ بودا

تک آهنگ مرغ شیدا

تک آهنگ ای کاش

تک آهنگ جبر

تک آهنگ شیرین

تک آهنگ سیم باند

در مورد آلبوم آخ محسن نامجو بیشتر بدانید

آخ نام سومین آلبوم استودیویی محسن نامجو است که آن را پس از ترنج و جبر جغرافیایی منتشر کرده است. این آلبوم که در اکتبر سال ۲۰۰۹ منتشر شده اولین آلبوم این خواننده‌ به شمار می رود که در خارج از ایران تولید و منتشر شده ‌است. گفتنی است که این آلبوم نخستین همکاری مشترک نامجو با گلشیفته فراهانی هم به شمار می رود، که وی در بخش ‌هایی از این اثر پیانو می ‌نوازد و خوانندگی هم می کند.

تک آهنگ همه ش

تک آهنگ شمس

تک آهنگ دلا دیدی

تک آهنگ قشقایی

تک آهنگ بی نظیر

تک آهنگ خان باجی

تک آهنگ Cielito Lindo

تک آهنگ گلادیاتورها (فقیه خوشگله)


محسن نامجو در عرصه موسیقی فیلم و سریال

محسن نامجو برای چند فیلم موسیقی متن ساخته که از جمله این فیلم ها می ‌توان به فیلم “برای آمدنت دعا می کنم”، فیلم“حفره”، فیلم “اقوام”، فیلم “کنتراست”، فیلم “در سه ثانیه اتفاق افتاد” ، فیلم“مرگ مرگ” و … اشاره کرد.

گفتنی است که محسن نامجو به همراه رضا عطاران تیتراژ ابتدای سریال  ترش و شیرین در سال ۱۳۸۶ را اجرا کرد. وی با سریال چهارخونه هم همکاری داشته است اما نام و صدای او از تیتراژ سریال چارخونه سروش صحت حذف شد!

در مورد مستند آرامش با دیازپام ده

سامان سالور که از جمله مستندسازان ایرانی به شمار می رود، از فعالیت های نامجو فیلم مستندی را با نام آرامش با دیازپام ده ساخته است.

محکومیت محسن نامجو

نامجو با خواندن آیه‌ هایی از سوره شمس باعث ایجاد حساسیت‌ هایی شد. برخی از محکومیت این هنرمند مشهور ایرانی از سوی دادگاه عمومی تهران به پنج سال حبس تعزیری خبر دادند و علت این حکم هم به خاطر توهین او به مقدسات، اجرای تمسخرآمیز آیات قرآن و بی‌حرمتی به کتاب مقدس مسلمانان اعلام شده بود.

 آهنگ جدید محسن نامجو

کتاب محسن نامجو

این خواننده و آهنگساز شهیر ایرانی و البته جهانی کتبی را هم تالیف کرده است. در این مورد باید بدانید که کتاب “دُرّاب مخدوش” اولین کتاب محسن نامجو است که آن را در نشر ناکجا در پاریس به انتشار رسانده است. در مورد متن این کتاب هم باید بدانید که این کتاب نوشته‌ های ۲۰ سالگی نامجو است که در سن ۴۰ سالگی بر آن پاورقی نوشته است.

واکنش به دانلود غیرمجاز

در سال ۲۰۱۲ محسن نامجو در تارنمای رسمی خود در مورد دانلود و کاربرد غیر مجاز ترانه‌ ها، از شنوندگانی که خارج از ایران هستند گلایه کرد. این هنرمند نامدار ایرانی از شنوندگان ایرانی که به علت تحریم بانکی قادر نیستند بهای ترانه را پرداخت کنند درخواست کرد که اگر دینی به گردن  می بینند وجه را به مؤسسه خیریه محک پرداخت کنند و به هیچ عنوان آثار وی را از کسانی که این آثار را داخل ایران به فورش می رسانند خریداری نکنند. مطابق گفته های محسن نامجو، آلبوم ترنج بدون کسب اجازه از او و بوسیله نشر موسیقی آوای باربد، بدون اینکه درآمدش به محسن نامجو و گروه همراهش تعلق گیرد به فروش می ‌رسد.

همکاری محسن نامجو با گروه سازهای بادی هلند

وی در اکتبر سال ۲۰۱۶ با «گروه سازهای بادی هلند» در یک سلسله کنسرت در این کشور تحت عنوان «آواهایی از شرق» همکاری داشته است. گفتنی است که این برنامه که با داستان خوانی به زبان هلندی بوسیله سهند صاحب دیوانی و اجرای کارهایی از آهنگسازان مختلف هم توام بوده است، قرار است به شکل یک آلبوم انتشار یابد.

محسن نامجو و فریدون فروغی

نام فریدون فروغی و محسن نامجو این گونه به هم گره خورده است که محسن ترانه «طاهره» با نام «روبرو» در آلبوم از پوست نارنگی مدد باز اجرا کرده و آن را به فریدون فروغی تقدیم کرده ‌است.

محسن نامجو و شبکه من و تو

محسن نامجو که از جمله خوانندگان ایرانی به شمار می رود به انتقاد از شبکه من و تو به علت استفاده غیرقانونی از آهنگ او پرداخت. نامجو گفته است که: «پیگیر وضعیت حقوقی این اتفاق هستم و تا دریافت نتیجه نهایی این مساله را پیگیری خواهم کرد تا یک بار برای همیشه امثال این تلویزیون این اجازه را به خودشان ندهند که هر استفاده‌ای که دلشان می ‌خواهد و هر چیزی که می‌ خواهند از آثار دیگران بسازند.»

 اینستاگرام محسن نامجو

یکی از روشهای ارتباطی در دوران کنونی استفاده از فضای مجازی است. در این راستا افراد صاحب چهره و صاحب نام در عرصه های مختلف از این روشها بهترین بهره را برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود می گیرند. محسن نامجو در اینستاگرام به عنوان یک چهره هنری دارای پیجی به آدرس officialmohsennamjoo است که می توانید به آن مراجعه کرده و از جدیدترین اخبار در مورد او مطلع شوید.


آهنگ شناسی محسن نامجو

تک آهنگ های محسن نامجو

تک آهنگ زلف بر باد محسن نامجو

تک آهنگ گیس محسن نامجو

تک آهنگ عدد محسن نامجو

تک آهنگ عقاثد نئوکانتی محسن نامجو

تک آهنگ رفتم سر کوچه محسن نامجو

تک آهنگ واق واق سگ محسن نامجو

تک آهنگ باد نوبهاری محسن نامجو

تک آهنگ مرد جان به لب رسیده محسن نامجو

تک آهنگ از هوش می …. محسن نامجو

تک آهنگ یره محسن نامجو

تک آهنگ مسافری از هند محسن نامجو

تک آهنگ مارکوزه من محسن نامجو

تک آهنگ همراه شو عزیز محسن نامجو

تک آهنگ پریود محسن نامجو

تک آهنگ بگو بگو محسن نامجو

تک آهنگ اعتیاد محسن نامجو

تک آهنگ داماد باد محسن نامجو

تک آهنگ مرغ سخندان محسن نامجو

تک آهنگ چه گوارا محسن نامجو

تک آهنگ اکس محسن نامجو

تک آهنگای ساربان محسن نامجو

تک آهنگ مرغ سحر محسن نامجو

تک آهنگ ترش و شیرین محسن نامجو

تک آهنگ پارازیت محسن نامجو

تک آهنگ هستی محسن نامجو

تک آهنگ هیچ محسن نامجو

تک آهنگ راست بگو محسن نامجو

تک آهنگ طلوع محسن نامجو

تک آهنگ دهه شصت محسن نامجو

تک آهنگ راهی بزن که آهی محسن نامجو

تک آهنگ هم خانه محسن نامجو

تک آهنگ شهر خاموش محسن نامجو

تک آهنگ شکوه محسن نامجو

تک آهنگ دوب دوامی محسن نامجو

تک آهنگ رو به رو محسن نامجو

تک آهنگ مرجانه محسن نامجو

تک آهنگ چه خبر محسن نامجو

تک آهنگ تاب بنفشه محسن نامجو

تک آهنگ کورتانیدزه محسن نامجو

تک آهنگ تهران محسن نامجو

فیلم شناسی محسن نامجو

فیلم های محسن نامجو

بازی محسن نامجو در فیلم سینمایی چند کیلو خرما برای مراسم تدفین به کارگردانی سامان سالور در سال ۱۳۸۴

محسن نامجو در مستند صدای سکوت ساخته امر حمز و مارک لار ارز در سال ۱۳۸۵

محسن نامجو در رویاهای رادیویی به کارگردانی بابک جلالی در سال ۱۳۹۵

تئاترهای محسن نامجو

حضور محسن نامجو در تئاتر جانا و بلادور به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۹۱

در مورد نمایش جانا و بلادور به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۹۱ باید بدانید که محسن نامجو به همراهی مژده شمسایی در این نمایش باز کرد. این نمایش در کالیفرنیا روی صحنه رفت. مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد، تهیه‌ کننده و پشتیبان برگزاری این نمایش بود. گفتنی است که این نمایش با استفاده از تکنیک سایه ‌بازی به اجرا در آمد.

حضور محسن نامجو در تئاتر آرش به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۹۲


مطالب مشابه : زندگینامه علیرضا طلیسچی علی لهراسبی و بیوگرافی سیروان خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.