پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / زنان و زایمان / اطلاعات کامل در مورد گرفتن عکس رنگی رحم

اطلاعات کامل در مورد گرفتن عکس رنگی رحم

فیلم انجام عکس رنگی , عکس رنگی رحم درد داره
بیماریهای زنان در حیطه اندام تناسلی، رحم و … از عمده ترین مشکلات آنها به حساب می آید. بویژه آن که ممکن است این بیماریها باعث عدم بارداری آنها شوند. یکی از مهمترین این بیماریها و مشکلات بر می گردد به رحم زنان.

عفونت رحم، مشکلات تخمدان و… که می بایست توسط پزشک متخصص به خوبی تشخیص داده شوند و به موقع هم مورد درمان قرار گیرند. یکی از روشهای درمانی متخصصان زنان و زایمان، عکس رنگی از رحم است.

در این مورد خانمها اغلب می پرسند که ؛ کیا عکس رنگی رحم گرفتن تا در این مورد اطلاعات بیشتری به دست آورند. از جمله این اطلاعات، عوارض عکس رنگی رحم است. عکس رنگی رحم و بارداری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و از این عکس برای رفع مشکلات در زمینه بارداری خانمها استفاده های زیادی می شود.


در مورد عکس رنگی رحم بیشتر بدانید

در ابتدا باید بدانید که نام دیگر عکس رنگی رحم، لوله‌نگاری رحم است. این عکس برگرفته از یک آزمایش با کمک اشعه ایکس است که با کاربرد نوع مخصوصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی انجام می گیرد و مواد حاجب یا کنتراست در انجام آن به کار گرفته می شود.

در مورد آزمایش اشعه ایکس یا همان رادیوگرافی باید بدانید که این آزمایش یک تست پزشکی غیرتهاجمی به شمار می رود که برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده پزشکان و متخصصان قرار می گیرد.

تصویربرداری با اشعه ایکس به این صورت انجام می گیرد که قسمتی از بدن که دارای مشکل و بیماری است در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزان قرار می گیرد و به این صورت قادر به تولید عکس ها و تصاویری از داخل بدن می شویم. ذکر این نکته هم لازم است که اشعه X قدیمی‌ترین و معمول ترین شیوه تصویربرداری در علم پزشکی است.

در حقیقت فلوروسکوپی شیوه خاصی است که با کمک اشعه ایکس صورت می گیرد و امکان مشاهده اندام‌های داخلی آن هم در حال حرکت را مهیا می کند. در زمان عکسبرداری رنگی از رحم، کارهای خاصی انجام می گیرد و رحم و لوله‌های رحمی از مواد حاجب محلول در آب پر می‌شود و به این طریق رادیولوژیست این توانایی را به دست می آورد تا با کاربرد فلوروسکوپی آناتومی رحم را مورد مشاهده قرار دهد و به بررسی نحوه عملکرد رحم بپردازد و مشکلات احتمالی در این ناحیه از بدن زنان توسط متخصصان مرتفع شود.

کاربرد عکس رنگی رحم چیست؟

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، عکس رنگی از رحم به رادیولوژیست این توانایی را می دهد تا شکل و ساختار رحم را مورد مشاهده قرار دهد و مسائل دیگر از این عضو حساس از بدن بانوان را مورد بررسی قرار دهد؛ از جمله باز بودن لوله‌های فالوپ و هر نوع ‌زخم در رحم یا حفره صفاق یا همان حفره شکمی.

این شیوه همچنین برای بررسی برخی مشکلات رحم مورد استفاده قرار گیرد. مشکلاتی مثل سقط مکرر جنین که اغلب ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی و برخی اوقات هم نتیجه مشکلات و بیماریهای اکتسابی رحم است.

هزینه عکس رنگی رحم , عوارض عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم برای تشخیص وجود اختلالات خاص و همینطور بررسی شدت این اختلالات که در ادامه این مقاله از پارسی نو به آنها اشاره کرده ایم، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • برای بررسی تومور و سرطان رحم
  • برای بررسی مشکلات چسبندگی رحم
  • برای بررسی فیبروم رحم

به علاوه، عکس رنگی از رحم به جهت بررسی باز بودن لوله‌های رحم و همینطور نظارت بر اثرات جراحی انسداد لوله‌های رحم مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله :

  • برای انسداد لوله‌های رحم گاها به علت وجود عفونت یا زخم در رحم
  • برای بستن لوله رحم
  • برای بررسی بسته شدن لوله‌های رحم با روش عقیم سازی و عقیم سازی معکوس
  • برای بازکردن مجدد لوله‌های رحم بعد از عقیم سازی یا انسداد وابسته به بیماری

مراحل عکس برداری رنگی از رحم

در علم پزشکی اشعه ایکس کاربردهای زیادی دارد، این اشعه نوعی پرتو شبیه به نور یا امواج رادیویی است. در مورد علت کاربرد اشعه ایکس در علم پزشکی باید بدانید که این اشعه می‌تواند به درون اشیاء از جمله به درون بدن وارد شود.

روش استفاده از این اشعه به این صورت است که زمانی که قسمتی از بدن با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد، دستگاه اشعه ایکس باعث انفجار کوچکی می شودکه با عبور از داخل بدن این توانایی را دارد که تصویری را بر روی فیلم عکاسی یا یک دستگاه آشکارساز مخصوص، ایجاد کند.

در فلوروسکوپی از پرتو پیوسته و یا پالسی اشعه ایکس استفاده می شود تا مجموعه‌ای از تصاویر تولید شود که بر روی یک صفحه نمایش فلورسنت یا مانیتور قابل رویت هستند. در این شیوه یک ماده حاجب مورد استفاده قرار می گیرد که اندام مورد نظر پزشک جهت معاینه را به صورت واضح مشخص کرده و آن قسمت را به رنگ سیاه یا سفید با معکوس کردن کنتراست تصویر به نمایش در می آورد.

تکنیک‌های خاص اشعه ایکس این امکان را برای پزشک متخصص ایجاد می کند تا بتواند مفاصل و یا اندام‌های داخلی در حال حرکت را مورد بررسی قرار دهد و متوجه مشکل پیش آمده برای آن اندام یا اندام ها شود.

این نکته را هم باید افزود که تصاویر ساکن یا فیلم نیز از این طریق تهیه شده و در کامپیوتر ذخیره می‌شود. این در صورتی است که تا همین چند وقت گذشته، تصاویر اشعه ایکس بر روی ورق‌های رادیولوژی نگهداری می‌شدند. اما امروزه اکثر یا شاید بتوان گفت همه این تصاویر به صورت فایل دیجیتال ذخیره می‌شوند و در اختیار پزشک و بیمار هستند.

به این صورت این تصاویر ذخیره شده به راحتی هم در دسترس بیمار و هم در دسترس پزشک هستند و به برای تشخیص و مدیریت بیماری با تصاویر اشعه ایکس موجود مقایسه می‌شوند.

کیا عکس رنگی رحم گرفتن , عکی رنگی رحم بدون درد

برای آمادگی عکس برداری رنگی از رحم باید چه کرد؟

جهت عکس رنگی گرفتن از رحم نیاز به انجام اقداماتی است. در مورد زمان مناسب برای عکس گرفتن از رحم باید بدانید که بهترین زمان انجام عکس رنگی از رحم یک هفته قبل از قاعدگی(پریود) و پیش از زمان تخمک‌گذاری است تا پزشک از عدم بارداری فرد بیمار در طول این آزمایش مطمئن شود.

شاید پزشک از فرد بیمار بخواهد تا در شب قبل از انجام عکس گرفتن از رحم، یک ماده یا داروی مسهل یا تنقیه را برای تخلیه روده خود مصرف کند، انجام این کار باعث می شود تا رحم و سازه‌های اطراف آن به وضوح دیده شوند. به طور معمول پیش از انجام عمل برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی و درد احتمالی، شاید یک آرام‌بخش خفیف و یا داروی ضد درد خوراکی تجویز شود.

بعضی از متخصصان یک داروی آنتی‌بیوتیک را قبل و یا پس از عمل برای بیمار تجویز می‌کنند. همچنین ممکن است از فرد بیمار درخواست شود تا همه یا برخی از لباس‌ های خود را با یک لباس مخصوص تعویض کنید. گفتنی است که جواهرات، دندان مصنوعی، عینک و هر گونه اشیاء فلزی و یا لباسی که احتمال دارد تصویر اشعه ایکس را دچار اختلال کند، باید در زمان تصویربرداری از بدن فرد بیمار خارج شوند.


روش انجام عکس رنگی از رحم

اغلب خانمها در مورد بستری شدن برای انجام این عکس پرسش دارند. در این مورد باید بدانیدکه این روش به طور معمول به صورت سرپایی انجام می گیرد. این روش شبیه معاینه زنان صورت می گیرد. برای عکس گرفتن، بیمار در حالی که به پشت روی تخت دراز کشیده است، زانوهای خود را خم می کند و یا پاهای خود را بر روی رکاب تخت مخصوص می گذارد. سپس پزشک متخصص یک اسپکولوم به داخل واژن بیمار وارد می کند. دهانه رحم بیمار تمیز می شود و یک کاتتر به داخل دهانه رحم وارد می‌شود.

در مرحله بعد اسپکولوم یا همان وسیله معاینه واژن از بدن فرد بیمار خارج می شود و بیمار به دقت زیر دوربین قرار می‌گیرد. سپس در حالی که مواد کنتراست یا همان مواد حاجب به کمک کاتتر وارد رحم شده و شروع به پر کردن حفره رحم، لوله‌های رحم و حفره شکمی می‌کند، تصاویر فلوروسکوپی تهیه می‌شود.

در بعضی موارد، اگر پزشک ناهنجاری خاصی را مشاهده کند، از بیمار می‌خواهد حدود نیم ساعت استراحت کند تا بتواند تصویر دیگری را با تأخیر تهیه کند. این تصویر دوم ممکن است وضعیت بیمار را مشخص تر کند که شاید در تصاویر اصلی با وجود ماده حاجب چندان مشخص نباشد.

در مواردی هم ممکن است تصاویر اشعه ایکس روز بعد تهیه شود تا پزشک مطمئن شود که هیچ گونه زخمی در اطراف تخمدان وجود ندارد. زمانی که مراحل تصویربرداری به پایان رسید، کاتتر از بدن خارج می شود و بیمار می‌تواند به راحتی بنشیند.

در مورد مدت زمان لازم برای عکس رنگی گرفتن از رحم، باید بدانید که عکس رنگی از رحم به طور معمول در عرض ۳۰ دقیقه صورت می گیرد.


عوارض عکس رنگی رحم چیست؟

باید بدانید که این آزمایش ناراحتی مختصری را برای فرد بیمار به همراه دارد. زمانی که کاتتر وارد واژن می شود و از این طریق ماده حاجب تزریق می‌شود، شاید کمی ناراحتی و گرفتگی عضلات احساس شود، اما خیلی طول نمی کشد و خیلی زود برطرف می شود.

این احتمال هم وجود دارد که سوزش خفیف صفاق یا پوشش حفره شکمی هم در فرد ایجاد شود و باعث گسترش درد در قسمت تحتانی شکم  هم شود، اما این درد در حد بسیار کم و موقتی است. بسیاری از خانمهایی که این آزمایش را انجام می دهند، طی چند روز بعد از معاینه، مشکل لکه بینی واژینال را دارند، که یک چیز طبیعی است و زود برطرف می شود.

عکس رنگی رحم , عکس گرفتن از رحم

نتایج عکس رنگی گرفتن از رحم

پزشک متخصص زنان و زایمان تصاویر تهیه شده از رحم بیمار را مورد آنالیز قرار می دهند و در خصوص نظرات خود در مورد نتایج مشاهده عکس ها، با فرد بیمار صحبت می کنند.

در برخی مواقع یک آزمایش دیگر نیز می بایست انجام گیرد، چرا که هرگونه اختلال احتمالی نیاز به ارزیابی و بررسی دقیق‌تر دارد و یا به استفاده از یک تکنیک تصویربرداری خاص ممکن است نیاز باشد. در این راستا انجام معاینات بعدی نیز ممکن است لازم باشد. به این ترتیب، پزشک می‌تواند تغییرات یک ناهنجاری را در طول زمان تحت نظر داشته باشد.

در برخی اوقات انجام معاینات بعدی بهترین گزینه ممکن برای اطمینان از این امر است که آیا درمان مؤثر بوده است، یا اینکه ناهنجاری مورد شناسایی قرار گرفته است و یا آن ناهنجاری در وضعیت ثابت باقی مانده و یا در طول زمان دچار تغییر شده است.

خطرات عکس رنگی رحم

در هر موردی که از اشعه ایکس استفاده می شود، خطر ابتلا به بیماری سرطان وجود دارد. از جمله در زمان عکس رنگی گرفتن ا ز رحم این خطر فرد بیمار را تهدید می کند. اما به جهت این که تشخیص بیماریهای رحم گاهی غیر از این روش، به روش دیگر قابل تشخیص نیست و گاها مشکلات رحم ممکن است سلامت فرد بیمار را تهید کند، به ناچار خطر استفاده از این اشعه باید پذیرفته شود.

البته دوز مؤثر تابش اشعه برای این روش دارای تفاوت است. چنانچه فرد بیمار به یک بیماری التهابی مزمن مبتلا است و یا دارای مشکل عفونت لگن است و یا با بیماری‌های مقاربتی درمان نشده درگیر است، برای پیشگیری از وخیم تر شدن عفونت می بایست حتماً قبل از انجام کار عکس گرفتن، به پزشک یا تکنولوژیست خود این گونه مشکلات خود را اطلاع دهید.

همچنین خانمها می بایست در صورت وجود هرگونه احتمال بارداری به پزشک یا تکنولوژیست خود این مسئله را اطلاع دهند.

محدودیت‌های عکس رنگی رحم

باید این را دانست که عکس رنگی رحم تنها داخل رحم و لوله‌های رحم را می تواند نشان دهد. ممکن است اختلالات تخمدان، دیواره رحم و دیگر سازه‌های لگن با ام.آر.آی یا سونوگرافی مورد معاینه قرار گیرند. برخی از مشکلات مربوط به ناباروری ممکن است ناشی از دلایلی باشد که با عکس رنگی از رحم نمی توان آنها را مورد ارزیابی قرار داد.

از جمله این دلایل تعداد کم و یا تعداد غیر طبیعی اسپرم است یا عدم توانایی لانه‌گزینی یک تخمک بارور شده در رحم هم یکی از مشکلاتی است که با عکس رنگی قابل تشخیص نیستند.


هزینه عکس رنگی از رحم

در مورد میزان هزینه عکس رنگی رحم عواملی چند دخیل هستند از جمله این هزینه به بیمارستان یا مرکز درمانی که بیمار مراجعه می‌کند بستگی دارد و همینطور به نوع دستگاهی که کار بوسیله آن انجام می گیرد بستگی دارد و البته استفاده از بی‌حسی هم بر میزان هزینه عکس رنگی از رحم تاثیر گذار است. عامل مهم دیگر در این زمینه، بیمه درمانی بیمار است.

در بیمارستانهایی و مراکز درمانی که طرف قرارداد بیمه باشند هزینه عکس رنگی از دهانه رحم تا یک دهم قیمت آزاد کاهش می یابد.

امیدواریم این مقاله از پارسی نو که به جزییات کامل عکس رنگی رحم در آن پرداخته ایم، مورد استفاده شما همراهان عزیز قرار گیرد. موارد گفته شده از جمله خطر عکس رنگی از رحم و یا میزان درد عکس رنگی رحم، همینطور هزینه عکس رنگی از رحم و یا کاربر دهای عکس رنگی رحم همه از جمله سوالات خانمها در این زمینه هستند که امیدورایم با همراهی ما در این مقاله به پاسخ پرسش های خود دست پیدا کرده باشید و با اطلاعات کامل به انجام این امر اقدام کنید.


مقالات مشابه : محل نقطه جی در زنان ارگاسم در زنان چیست – کاندوم زنانه چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.