پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / سلامت جنسی / راه های بالابردن تعداد اسپرم و بهبود کیفیت اسپرم مردان

راه های بالابردن تعداد اسپرم و بهبود کیفیت اسپرم مردان

برای بهبود کیفیت اسپرم , داروی بهبود کیفیت اسپرم
داشتن فرزند یکی از مهمترین خواسته نهای هر زوجی است و به نوعی یکی از مهمترین اهداف ازدواج است. اما گاهی ناباروری مردان و یا برعکس، ناباروری زنان ایجاد مشکل می کند و زوج در تحقق اهداف خود در این مورد با مشکل مواجه می شوند.

درمان ناباروری مردان دارای شیوه های خاص خود است که اکثرا به کیفیت اسپرم آنها پرداخته می شود و ما هم در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد نحوه بهبود کیفیت اسپرم مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم و پیشنهاد می کنیم برای استفاده از این روشها حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه برسید و طعم پدر شدن را به خوبی احساس کنید. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.


۹ راه برای افزایش باروری مردان و افزایش تعداد اسپرم

ناباروری یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است. به طور متوسط از هر سه زوج یکی از آنها دچار این مشکل است. در حالی که ناباروری همیشه قابل درمان نیست، اما گاهی اوقات می توان با رژیم غذایی سالم، استفاده از مکمل ها و کاربرد سایر استراتژها شیوه زندگی را تغییر داد و به رفع مشکل ناباروری در مردان کمک کرد.

در این مقاله برخی از عوامل اصلی در شیوه زندگی، غذاها، مواد مغذی و مکمل های غذایی که سبب تقویت باروری در آقایان می شوند را فهرست کرده ایم. اما در ابتدا باید بدانید ناباروری در مردان یعنی چه؟

ناباروری مردان چیست؟

باروری به توانایی افراد برای تولید مثل با استفاده از وسایل طبیعی اشاره دارد. ناباروری مردانه زمانی رخ می دهد که یک مرد توانایی باردار کردن یک زن را نداشته باشد. این توانایی معمولا به کیفیت سلول های اسپرم بستگی دارد.

جنبه های از چگونگی رابطه جنسی و کیفیت اسپرم ممکن است بر باروری تاثیرگذار باشد :

لیبیو یا همان میل جنسی : میل جنسی توصیف میل شخص به رابطه جنسی است که تاثیر زیادی بر بارداری دارد چرا که در برخی زوجین تعداد دفعات برقراری رابطه جنسی در روز یا هفته در باردار شدن تاثیر بسزایی دارد. استفاده از غذاها یا مکمل هایی برای افزایش میل جنسی برای این هدف بسیار کمک می کند.

اختلال نعوظ : این مشکل  به عنوان ناتوانی جنسی در مردان شناخته شده است، اختلال نعوظ زمانی رخ می دهد که یک مرد قادر به ایجاد و یا حفظ نعوظ نیست.

تعداد اسپرم : یکی از جنبه های مهم کیفیت منی برای بارداری، تعداد یا غلظت سلول های اسپرم در مقدار مشخصی از مایع منی است.

تحرک اسپرم : یک ویژگی اصلی سلول های سالم اسپرم، توانایی شناور بودن آنهاست. حرکت اسپرم و میزان آن در قالب میزان درصد حرکت سلول های اسپرم در یک نمونه از اسپرم اندازه گیری می شود.

سطح تستوسترون: سطح پایین تستوسترون که یک هورمون جنسی مردانه است، ممکن است در برخی از مردان ایجاد ناباروری کند.

ناباروری در آقایان می تواند علل متعددی داشته باشد و ممکن است به ژنتیک، سلامت عمومی بدن، تناسب اندام، بیماری ها و آلودگی های غذایی مربوط باشد.

پس در این مورد داشتن یک شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی مهم است. مصرف برخی از غذاها و مواد مغذی دارای مزایایی برای بهبود باروری مردان هستند.

در اینجا ۹ راه روش علمی برای افزایش تعداد اسپرم و افزایش باروری در مردان لیست کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرند.

  1. مکمل های اسید پتاسیم را مصرف کنید

اسید D-آسپارتاتیک (D-AA) یک نمونه از اسیدآپارکیک است که یک نوع اسید آمینه به شمار می رود و به عنوان یک مکمل غذایی به فروش می رسد.

این نوع اسید نباید با اسید L-آسپارتیک اشتباه گرفته شود، که ساختار بسیاری از پروتئین ها را تشکیل می دهد و مصرف آن بسیار رایج تر از D-AA است.

D-AA عمدتا در غدد معینی از قبیل بیضه ها و نیز در سلول های اسپرم و منی وجود دارد. در واقع، سطح D-AA در مردان نابارور به طور معنی کمتر از مردان بارور است. محققان معتقدند که D-AA در باروری مردان نقش مهمی دارد.

این مطالعات نشان می دهد که مکمل های D-AA ممکن است سطح تستوسترون، هورمون جنسی مردانه ای را که نقش مهمی در باروری مردان بازی می کند، را افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه میدانی در مردان نابارور نشان داد که مصرف ۲٫۶۶ گرم D-AA برای سه ماه سطح تستوسترون را چیزی در حدود ۳۰-۶۰ درصد افزایش داد و تعداد اسپرم و حرکت آنها را بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داد. تعداد حاملگی ها نیز در میان همسران آنها افزایش یافت.

علاوه بر این، یک مطالعه کنترل شده در مردان سالم نشان داد که مصرف ۳ گرم مکمل D-AA روزانه برای دو هفته سطح تستوسترون را ۴۲ درصد در آنها افزایش می دهد.

با این حال، شواهد کاملا سازگار نیستند. مطالعات انجام شده در ورزشکاران و مردان قدرتمند با سطح طبیعی تستوسترون بالا نشان داد که مصرف میزان بیشتر D-AA سطوح بیشتری از تستوسترون را افزایش نمی دهد و حتی آن را در دوزهای بالا کاهش می دهد.

  1. ورزش منظم

ورزش نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود در عملکرد جسمی می شود، بلکه باعث افزایش سطح ترشح تستوسترون می شود.

مطالعات نشان می دهد که مردانی که به طور منظم ورزش می کنند دارای سطوح بالاتری از هورمون تستوسترون هستند و به نسبت کیفیت اسپرم آنها در مقایسه با مردان غیر فعال هستند.

اما علیرغم این صحبت ها، شما باید از انجام ورزش بیش از حد اجتناب کنید، زیرا ممکن است اثر متفاوتی داشته و سطح تستوسترون را به طور بالقوه کاهش دهد. ورزش مناسب بهترین روش برای بهبود کیفیت اسپرم است.

اگر به ندرت ورزش می کنید اما می خواهید باروری خود را بهبود ببخشید، انجام فعالیت های فیزیکی یکی از اولویت های اصلی شما باشد.

  1. ویتامین C به اندازه کافی دریافت کنید

فرایند اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که سطوح اکسیژن واکنش پذیر (ROS) به سطح مضر می رسد. این اتفاق زمانی می افتد که دفاع بدن از طریق آنتی اکسیدانها به علت بیماری، پیری، شیوه زندگی ناسالم یا آلاینده های محیطی ضعیف شده باشد.

ROS به طور مداوم در بدن تولید می شود، اما سطح آنها در افراد سالم به حد نرمال نگه داشته می شود. سطح بالایی از ROS ممکن است آسیب بافت و التهاب بدن را به دنبال داشته باشد، همینطور افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در پی دارد.

همچنین شواهدی وجود دارد که اکسیداتیو و سطوح بالای ROS ممکن است منجر به ناباروری در مردان شود.

مصرف مناسب آنتی اکسیدان ها، مانند ویتامین C، ممکن است به مقابله با برخی از این اثرات مضر کمک کند. همچنین شواهد علمی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل های ویتامین C ممکن است کیفیت مایع منی را بهبود بخشند.

مطالعه در مردان نابارور نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین C  به اندازه ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز به مدت دو ماه باعث افزایش سرعت حرکت اسپرم در حد ۹۲ درصد و افزایش تعداد اسپرم بیش از ۱۰۰ درصد شد. همچنین میزان سلولهای اسپرم های غیر قابل تغییر شکل را ۵۵٪ کاهش داد.

یکی دیگر از مطالعات مشاهده شده در کارگران صنعتی هند نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C پنج بار در هفته به مدت سه ماه ممکن است در برابر آسیب DNA ناشی از ROS از سلول های اسپرم محافظت کند.

مصرف مکمل های ویتامین C نیز به طور قابل توجهی باعث افزایش تعداد اسپرم و افزایش سرعت حرکت اسپرم ها می شود، در حالی که کاهش تعداد سلول های اسپرم ناپایدار را به دنبال دارد.

این یافته ها نشان می دهد که ویتامین C در بهبود ناباروری مردان نابارور مبتلا به اکسیداتیو کمک می کند. با این حال مطالعات بیشتری در این مورد نیاز است.

تقویت اسپرم برای بارداری , آزمایش اسپرم در منزل

  1. استرس را کاهش دهید

استرس باعث کاهش رضایت جنسی در زندگی زناشویی می شود و باروری را نیز کاهش دهد. محققان بر این باورند که هورمون کورتیزول ممکن است بخشی از این اثرات نامطلوب استرس را به دنبال داشته باشد.

همراهان پارسی نو باید بدانید که استرس طولانی مدت سطح کورتیزول را افزایش می دهد که اثر منفی زیادی بر روی هورمون تستوسترون در مردان دارد که خود باعث ضعیف شدن قدرت باروری در آنها می شود. وقتی سطح کورتیزول در بدن بالا می رود، سطح تستوسترون در بدن کاهش می یابد.

در حالی که اضطراب شدید به طور معمول با دارو درمان می شود، می توان از روش های آرام سازی متعدد، استرس خفیف را کاهش داد.

مدیریت استرس می تواند به همان اندازه ساده باشد مثلا قدم زدن در طبیعت، مدیتیشن، ورزش های سبک یا صرف وقت با دوستان بهترین گزینه ها هستند تا آرامش بر شما مسلط شود.

  1. ویتامین D را به اندازه کافی دریافت کنید

ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که سطح تستوسترون در بدن مردان را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد مردان مبتلا به کمبود ویتامین D احتمال بیشتری دارند که سطح تستوسترون بدن شان کم باشد.

یک مطالعه کنترل شده در ۶۵ مرد با سطوح پایین تستوسترون و کمبود ویتامین D این یافته ها را پشتیبانی می کند. با مصرف ۳۰۰۰ واحد ویتامین D در هر روز برای یک سال سطح تستوسترون را حدود ۲۵ درصد می توان افزایش داد. علاوه بر این، سطح بالای ویتامین D به افزایش تحرک اسپرم کمک می کند.

  1. مصرف خارخاسک فراموش نشود

خارخاسک یک گیاه دارویی است که اغلب برای افزایش باروری مردان استفاده می شود. یک مطالعه در مردان با تعداد کم اسپرم نشان داد که مصرف ۶ گرم ریشه این گیاه روزانه به مدت دو ماه بهبود عملکرد نعوظ را در آنها به دنبال داشته است و باعث بهتر شدن روابط جنسی در آنها شده است.

با این حال، مطالعات بیشتری در مورد تاثیر مصرف خارخاسک بر بهبود کیفیت اسپرم مردان نیاز است و توصیه می کنیم قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

  1. شنبلیله بخورید

شنبلیله یک گیاه محبوب در آشپزی است که برای بهبود باروری در مردان هم خوب است. یک مطالعه در بین ۳۰ مرد که چهار بار در هفته شنبلیله مصرف می کردند، نشان داد که مصرف ۵۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله در روز اثرات مطلوبی بر باروری آنها داشته است. این مردان به طور قابل توجهی افزایش سطح تستوسترون را تجربه کردند.

چگونگی بهبود کیفیت اسپرم , ویتامین برای بهبود کیفیت اسپرم

مطالعه دیگری که در ۶۰ مرد سالم انجام شد نشان داد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم شنبلیله، یا مکمل ساخته شده از عصاره آن به صورت روزانه به مدت شش هفته بهبود میل جنسی و افرایش قدرت عملکرد جنسی را در آنها نشان داد.

این یافته ها با مطالعه دیگری در ۱۲۰ مرد سالم تایید شد. مصرف ۶۰۰ میلی گرم شنبلیله در هر روز به مدت سه ماه بهبود عملکرد نعوظ را در پی داشته و میزان فعالیت جنسی را افزایش می دهد. مصرف مکمل شنبلیله به میزان قابل توجهی افزایش سطح تستوسترون را به دنبال دارد.

  1. دریافت روی به اندازه کافی

روی یک ماده معدنی ضروری در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف است. به نظر می رسد مصرف مناسب روی به عنوان یکی از پایه های باروری مردان محسوب می شود.

مطالعات مشاهده شده نشان می دهد که کمبود روی باعث سطح پایین تستوسترون در بدن می شود، که کمبود اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان را به دنبال دارد.

همچنین مصرف مکمل روی باعث افزایش میزان تستوسترون و افزایش تعداد اسپرم در مردان می شود.

  1. خوردن ریشه ماکا

ریشه مکا یک گیاه شناخته شده است که دارای خواص درمانی زیادی است. به طور سنتی، این گیاه مغذی برای توانایی آن در افزایش میل جنسی و بالا بردن توان باروری استفاده شده است. مطالعات متعدد در مردان نشان داد که استفاده از ۱٫۵ تا ۳ گرم ریشه خشک شده ماکا به مدت سه ماه باعث بهبود میل جنسی و افزایش قدرت باروری در آنها شده است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که ریشه ماکا می تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشد. در مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف مصرف ۲٫۴ گرم ریشه خشک شده ماکا بهبود عملکرد نعوظ را در آنها به دنبال دارد که خود رضایت جنسی را هم در پی دارد.

با مصرف ۱٫۷۵ گرم پودر ریشه ماکا هر روز به مدت سه ماه می توان تعداد اسپرم و تحرک آن را در مردان سالم افزایش داد.

این یافته ها تا حدی توسط بررسی ها تایید شده است، اما محققان خاطر نشان کرده اند که شواهد ضعیف است و قبل از اینکه بتوان ادعای خاصی را انجام داد، تحقیقات بیشتری لازم است.


نکات دیگر افزایش تعداد اسپرم و بهبود کیفیت اسپرم مرد

استراتژی های متعدد ممکن است به بهبود باروری شما کمک کند، اگر چه همه چیز بستگی به علت ناباروری شما دارد. همچنین در نظر داشته باشید که باروری و میل جنسی معمولا با سلامت عمومی شما مرتبط است.

به همین دلیل، هر چیزی که سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، احتمالا باعث افزایش باروری شما می شود.

در اینجا نکات بیشتری برای افزایش باروری و افزایش تعداد اسپرم و بالا بردن کیفیت آنها در مردان را عنوان کرده ایم :

  • وجود سرب در هوا : سرب منجر به یک شیوه زندگی خطرناک می شود. و مهمترین تاثیر را بر باروری دارد.
  • کاهش وزن را جدی بگیرید : چاقی با ناباروری همراه است. اگر ناباروری و چاقی دارید، کاهش دادن وزن باید یکی از اهداف اصلی باشد.
  • مصرف الکل خود را محدود کنید : از مصرف الکل زیاد جلوگیری کنید، زیرا ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد و کیفیت اسپرم را پایین آورد.
  • خواب مناسب : داشتن خواب مناسب برای حفظ سلامتی شما ضروری است. خواب محدود و یا بیش از حد نیز روی کیفیت منی بسیار تاثیرگذار است.
  • مصرف گردو : خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، مانند گردو، به نظر می رسد برای باروری مفید باشند، پس آنها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • مکمل ها را در نظر بگیرید : مکمل های آنتی اکسیدان نیز بسیار برای باروری مردان مفید هستند. برخی از شواهد نشان می دهد که کوآنزیم Q10 کیفیت مایع منی را بهبود می بخشد.
  • اجتناب از خوردن بیش از حد سویا : سویا غنی از ایزوفلاون ها است که با کیفیت پایین اسپرم همراه است، پس در مصرف آن اندازه را رعایت کنید.

مقالات مشابه : نکات مهم در رابطه جنسی زوجینتکنیک های درمان زودانزالی مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.