پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۷ خاصیت شلغم برای پوست، مو و سلامتی

۱۷ خاصیت شلغم برای پوست، مو و سلامتی

خواص درمانی شلغم , خواص شلغم برای سرماخوردگی
بیشترین استفاده از شلغم بر می گردد به فصول سرد سال که سرماخوردگی زیاد است. شاید به جرات بتوان گفت که اکثریت مردم از خواص شلغم برای سرماخوردگی مطلع هستند و برخی شلغم و عسل را با هم مورد مصرف قرار می دهند.

در طب سنتی هم از خاصیت شلغم برای درمان انواع بیماریها از قبیل سنگ کلیه نام برده شده است. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خواص درمانی شلغم بیشتر صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.

شلغم جزو سبزیجات محسوب می شود و از نوع سبزیجات ریشه‌ای است و دارای رنگ سبز و سفید یا بنفش است و برگ‌هایی ناصاف دارد و دارای بریدگی‌های زیادی است.

همانطور که شما هم می دانید، ریشه شلغم غدّه‌ای است و دارای شکل‌ های مختلفی است و در دو شکل گرد و دراز کاشت می شوند و عموما به رنگ سفید با لکه‌ های بنفش در بین مردم شناخته شده است.

این را باید افزود که شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌ اش دارای ارزش غذایی بالای است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر خوراکی هم سرآمد است و به این ترتیب جزو سبزی‌های مهم به حساب می آید.

باید بدانید که شلغم در خانواده سبزیجاتی چون کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و خردل قرار دارد.از نظر اینکه این گیاه پرخاصیت در چه مناطقی رشد بهتری دارد، باید گفت که شلغم گیاهی متعلق به منطقه اروپا و آسیای مرکزی است که امروزه هم در زمین‌های وسیع یا در کنار جویبارها به صورت وحشی و خودرو به بار می آید.

امروزه، شلغم در بسیاری از نقاط جهان، از جمله ایالات متحده و کانادا کاشت می‌شود که در این بین دو ایالت کالیفرنیا و نیوجرسی بیشترین میزان تولید شلغم در جهان را دارند.


از فواید شلغم بیشتر بدانید

مانند بسیاری از سبزیجات، شلغم کم کالری است و از این رو کاملا مغذی است. و انواع مختلفی از مزایا برای  سلامت دارند، که در ادامه هفده تا از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیشگیری از سرطان با مصرف شلغم

این دسته از سبزیجات از جمله شلغم، حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی ها هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. این خاصیت شلغم به علت گلوکوزینولات ها در شلغم است و به همین علت هم در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان در بدن بسیار موثر است.

اینها مواد شیمیایی گیاهی طبیعی هستند که در هنگام هضم شدن به دو ترکیب مهم تبدیل می شوند که به دفع سموم کبد کمک می کنند، به مبارزه با اثرات سرطان زا می پردازند و می توانند رشد سلول های تومور را مهار کنند. ورود این سبزی در رژیم غذایی روزانه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین تومورهای روده بزرگ و رکتوم را کاهش دهد.

خواص شلغم برای قلب , فواید شلغم برای مغز

پیشگیری از حملات قلبی با شلغم

شلغم به علت وجود مقدار زيادی از ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است. اين خاصیت در جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و ساير اختلالات قلبی کمک کننده است. خوردن شلغم به هضم بهتر کمک می کنند و همینطور باعث کاهش کلسترول بد خون در بدن می شود. مصرف شلغم با دارا بودن این خاصیت  به تقویت سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

شلغم مفید برای سلامت استخوان ها

شلغم ها یک منبع مهم کلسیم و پتاسیم هستند که برای رشد و نگهداری سالم استخوان ضروری هستند. مصرف منظم شلغم از آسیب های مفصلی، خطر پوکی استخوان و بروز آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند.


سلامت ریه ها با مصرف شلغم

ترکیبات موجود در دود سیگار سبب کمبود ویتامین A در بدن می شود که موجب التهاب ریه، آمفیزم و سایر مشکلات ریه می شود. ویتامین A موجود در شلغم کمک می کند تا ریه هایی سالم و بدون نقص داشته باشید.

مصرف شلغم و کمک به هضم بهتر

محتوای فیبر بالا در سبزی شلغم حمایت کننده سلامت سیستم گوارش بدن است. مصرف فیبر مناسب در بدن به طور روزانه باعث راحتی فرایند هضم غذا در بدن می شود.

جلوگیری از آترواسکلروز در عروق خونی با خوردن شلغم

وجود شمار بالای رادیکال های آزاد در بدن باعث اکسیداسیون کلسترول بد و انقباض پلاکت ها در بدن ما می شود، در نتیجه منجر به آترواسکلروز می شود، و منظور از آن وضعیتی است که باعث صدمه زدن به عروق خونی می شود. ویتامین E، C و بتا کاروتن در ریشه های شلغم، آنتی اکسیدان های عالی هستند که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند. بنابراین مصرف منظم ریشه شلغم مانع پیشرفت این بیماری می شود.

درمان سایر بیماری ها با شلغم

قدرت درمانی شلغم در جلوگیری از چندین بیماری که حالت عمومیت یافته دارند، نیز به اثبات رسیده است. بیماریهایی مانند سنگ کلیه را درمان می کند.


کاهش وزن با شلغم

شلغم ها کم کالری هستند و از این رو می توانند بخشی از یک برنامه کاهش وزن مفید باشند. محتوای فیبر بالا آنها متابولیسم بدن را کنترل می کند، وزن بدن را کنترل می کند و باعث می شود شما به راحتی وزن کم کنید.

درمان آسم با شلغم

خواص ضد التهابی شلغم می تواند به مقدار بالای ویتامین C که یک آنتی اکسیدان قوی است نسبت داده شود. این خواص در درمان آسم و جلوگیری از علائم آسم مؤثرند. مطالعات ثابت کرده اند که دادن شلغم به بیماران مبتلا به آسم می تواند خس خس سینه را در آنها کاهش دهد.

از بین بردن بوی بد در بدن

بوی بدن یک مشکل رایج به ویژه در ماه های تابستان است. آب شلغم در از بین بردن بوی بدن بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شلغم

ریشه شلغم نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن دارد. محتوای بتا کاروتن در شلغم به بدن کمک می کند تا غشاهای سالم تولید کند.


فواید شلغم , خواص شلغم برای سلامتی

حفظ سلامت چشم ها با شلغم

شلغم یک منبع غنی از لوتئین است، یک کاروتنوئید است که سلامت چشم را ضمانت می کند و از بیماری های چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید جلوگیری می کند.

شلغم سرشار از آنتی اکسیدان ها

شلغم دارای آنتي اکسيدان های غنی از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، منگنز و بتا کاروتن هست. سبزی شلغم به طور خاص غنی از ویتامین C است در حالی که برگ های سبز آن پر از همه این آنتی اکسیدان ها هستند. آنها همچنین حاوی فیبرهای طبیعی پیچیده ای هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی را تحریک می کنند، در نتیجه توانایی آنها برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب DNA به سلول ها افزایش می یابد.

مزایای شلغم برای پوست

شلغم ها غنی از ویتامین A، ویتامین C و بتا کاروتن و مواد معدنی مانند مس هستند که برای حفظ سلامت پوست حیاتی هستند. بنابراین، این گیاه مزایای زیر را برای پوست شما آماده می کند.

درخشندگی پوست با شلغم

مصرف منظم ساقه های شلغم پوست شما را روشن و صاف نگه می دارد. مقدار بالای ویتامین های A و C موجود در آن در حفظ سلامت پوست و درخشندگی آن کمک می کند.

از بین بردن ترک پا با مصرف شلغم ، خواص شلغم

از بین بردن ترک پا با شلغم

استفاده خارجی از شلغم در درمان پینه های کف پا بسیار موثر است. برای این منظور، شما می توانید شلغم و برگهای آن را بشویید و آنها را در آب جوش بجوشانید. قبل از رفتن به رختخواب، پاهای خود را در این آب به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید و بعد اجازه دهید که خشک شود. انجام این کار به طور منظم به مدت ۳ روز پاهای شما را نرم و پوست آن را ترمیم می کند. برگ نازک شلغم کمک می کند تا چین و چروک روی پاها از بین بروند.

خواص شلغم برای پوست , خاصیت شلغم در جوان سازی

شلغم ضد پیری است

همانطور که قبلا گفته شد، شلغم منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین C است. این ویتامین ها با رادیکال های آزاد که باعث ایجاد پیری پوست می شود مبارزه می کنند و آنها را از بین می برند. بنابراین، مصرف شلغم به از بین بردن علائم پیری مثل لکه ها، چروک ها در روی پوست کمک شایانی می کند.

زیبایی موها با شلغم

با داشتن ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می توانید مطمئن باشید که خوردن شلغم برای موهای شما نیز مناسب است.


مضرات خوردن شلغم , عوارض شلغم برای کودکان

مضرات شلغم ؛ چه کسانی نباید شلغم بخورند؟

با همه خواص گفته شده از شلغم برای سلامت بدن برای همه افراد، اما هستند کسانی که بنا به مشکلاتی که دارند، نباید این سبزی فوق العاده موثر را مورد مصرف قرار دهند.

 مضرات خوردن شلغم خام برای بیماران گوارشی :

بنا به گفته های یک کارشناس طب سنتی، شلغم دارای خواص دارویی فراوانی برای بدن است، اما کسانی که به مشکلات دستگاه گوارش مبتلا هستند، نباید از آن استفاده کنند چرا که باعث ایجاد نفخ در آنها می شود.

خوب است بدانید که که شلغم دارای طبعی گرم است و در فصل سرما و سرماخوردگی خوردن آن طرفدار زیادی دارد.


مطالب پیشنهادی : خواص زنجبیل برای پوست و ۱۶ خاصیت لیمو ترش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.