پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / معرفی ۱۲ خاصیت و فایده انار برای سلامتی

معرفی ۱۲ خاصیت و فایده انار برای سلامتی

خواص انار , خواص انار در دوران بارداری , خواص انار برای مردان
در مورد خاصیت انار باید بدانید که دانه های انار دارای خاصیت منحصر به فرد خود هستند و جویدن و میل کردن این دانه ها، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

در مورد خاصیت انار باید بدانید که دانه های انار دارای خاصیت منحصر به فرد خود هستند و جویدن و میل کردن این دانه ها، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

در مورد خواص آب انار هم که بسیار پرطرفدار است، باید بدانید که این عصاره یکی از شگفت انگیزترین عصاره های برگرفته از میوه های طبیعی است و پیشنهاد می کنیم حتما خودتان در منزل به صورت طبیعی آن را تهیه کنید و مورد مصرف قرار دهید. در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خواص و همینطور در مورد مضرات انار مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم.

درخت انار

انار که جزو میوه های درختی محسوب می شود، متعلق به مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و از نخستین گیاهان اهلی شده به شمار می آید.

خوب است این را بدانبد که کشور ایران با تولید ۸۰۰ هزار تن انار در سال، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ انار در جهان است و کشور هند مقام دوم را دارد. انار دارای رنگ‌های مختلفی است از رنگ سفید تا رنگ سیاه را شامل می شود. این میوه پر خاصیت در هر آب و هوایی و در هرگونه خاکی قابلیت رشد و پرورش دارد و بارور می شود و به اصطلاح میوه دهد.

اگر درخت انار یا باغ انار دارید توصیه می کنیم که از آبیاری زیاد این نوع درخت میوه خودداری کنید چرا که آب زیاد در زمان رسیدن میوه موجب ترک خوردن میوه آن می‌شود.


همه چیز در مورد انار و خواص آن

انار یکی از سالم ترین میوه های روی زمین است و حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی سودمند است که شاید از طریق مواد خوراکی دیگر نتوان آنها را برای بدن جذب کرد. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که انار دارای مزایای باور نکردنی برای بدن است و مصرف آن خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد.

در اینجا ۱۲ مزیت از مزایای انار را عنوان کرده ایم :

ریز مغذی های مفید در انار

انار یک بوته است که میوه قرمز از آن به عمل می آید  و در دسته توت ها دسته بندی می شود. پوست انار ضخیم است، اما صدها دانه خوراکی مغذی دارد. دانه های انار را می توان با غذا مصرف کرد و یا به شکل خام آنها را خورد.

دو ترکیب گیاهی سحرآمیز در انار

دو خاصیت انحصاری در انار وجود دارند که دارای مزایای زیادی برای سلامتی هستند.

  • پونیکالاجین

پونیکالاجین آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در آب انار و پوست آن موجود است.

پونیکالاجین بسیار قدرتمند است و در نتیجه ی عملکرد آن، آب انار سه برابر فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز برای بدن مفید است. پودر و عصاره انار که معمولا با پوست انار درست می شوند، به دلیل آنتی اکسیدان بالا و محتوای پانالالژگان دارای خواص زیادی هستند.

  • پونیسیک اسید

اسید پونیکیک، که به عنوان روغن دانه انار شناخته شده است، دارای خواص زیادی است و اسید چرب اصلی در دانه های انار می باشد که دارای خواص منحصر بفرد است.

اثرات ضد التهابی در انار

التهاب مزمن یکی از عوامل پیش برنده بسیاری از بیماری ها در بدن به شمار می آیند و شامل بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و حتی چاقی می شوند. انار دارای خواص ضد التهابی قوی است که عمدتا به واسطه خواص آنتی اکسیدانی پانالالژین ها در آن است.

با استفاده از این خاصیت فوق العاده انار، می تواند فعالیت التهابی را در دستگاه گوارش، و نیز در سرطان سینه و سلول های سرطانی روده بزرگ به طور چشمگیری کاهش داد.

فواید خوردن انار , خواص انار برای مردان و پروستات

مبارزه با سرطان پروستات با مصرف انار

سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره انار می تواند تولید سلول های سرطانی را کاهش دهد و حتی باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول های سرطانی شود.

PSA یا همان آنتی ژن مخصوص پروستات مهمترین علامت از علائم خون برای سرطان پروستات است. این آنتی ژن در مردان مبتلا به سرطان پروستات دو برابر می شوند که با مصرف انار می توان آنها را مهار کرد.

مبارزه با بیماری سرطان پستان با انار

سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان است. مطالعات نشان داده اند که عصاره انار برای جلوگیری از افزایش سلول های سرطانی پستان، بسیار مفید است.

خوردن انار در بارداری , خوردن انار برای فشا خون , انار برای کبد

کاهش فشار خون با مصرف انار

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است. در یک مطالعه نشان داده شده است که افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، پس از مصرف ۱۵۰ میلی لیتر آب انار به طور روزانه در طی ۲ هفته کاهش قابل توجهی در میزان فشار خون شان داشتند.

مبارزه با آرتروز و درد مفصلی با خوردن انار

آرتریت یک مشکل رایج در اغلب کشورهای غربی است و انواع مختلفی نیز دارد، اما اغلب آنها شامل نوعی التهاب در مفاصل هستند.

با توجه به این که ترکیبات گیاهی در انار دارای اثرات ضد التهابی است، پس خوردن انار می توانند در درمان آرتریت کمک کننده باشد؛ در حقیقت عصاره انار می تواند آنزیم هایی را که در معرض صدمه به مفاصل در افراد مبتلا به استئوآرتریت هستند را متوقف می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با مصرف انار

بیماری قلبی در حال حاضر شایع ترین علت مرگ زودرس جهان است. این یک بیماری پیچیده است که عوامل زیادی بر آن تاثیرگذار هستند؛ اسید چرب اصلی موجود در انار در روند بیماری قلبی کندی ایجاد می کند.

اثرات مفید مصرف آب انار در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا هم اثبات شده است. مصرف انار اثر کاهش دهنده زیادی بر کلسترول بد خون دارد.


امکان درمان اختلال نعوظ با خوردن آب انار

اکسیداتیو موجود در انار می تواند جریان خون را در تمام قسمت های بدن، از جمله بافت نعوظ، کاهش دهد.

مبارزه با عفونت های باکتری و قارچی با استفاده از انار

ترکیبات گیاهی انار می توانند به مبارزه با میکروارگانیسم های مضر کمک کنند. اثرات ضد باکتری و ضد قارچی در انار ممکن است در برابر عفونت و التهابات دهان نیز مفید باشند.

انار و سرطان , میزان قند در انار , خواص انار

بهبود حافظه با مصرف انار

بر مبنای مطالعات تجربی انجام گرفته، شواهدی وجود دارد که انار می تواند حافظه را بهبود بخشد. به طوریکه در یک مطالعه در بیماران جراحی، ۲ گرم عصاره انار، بعد از جراحی مانع از کمبود حافظه در آنها شد.

انار می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران شود

در یک مطالعه ۱۹ ورزشکار در حال اجرا بر روی تردمیل، ۱ گرم عصاره انار ۳۰ دقیقه قبل از شروع به ورزش را مصرف کردند و در این زمان به طور قابل توجهی جریان خون در بدن شان افزایش یافت و این فرایند منجر به تاخیر در شروع خستگی و افزایش بهره وری در ورزشکار می شود. اینطور به نظر می رسد که انار برای عملکرد فیزیکی مثل آب گوجه فرنگی سودمند است.

به این ترتیب اگر می خواهید در برابر انواع بیماریها محافظت شوید حتما مصرف انار و اب انار را در رژیم غذایی تان بگنجانید و از اثرات فوق العاده آن بهره مند شوید.

مصرف انار , زمان مصرف انار , خواص هسته انار


از مضرات انار چه می دانید؟

انار یک نوع میوه است که حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها است و به علت داشتن آهن و سایر عناصر دیگر دیر هضم است، پس اگر در این زمینه دستگاه گوارش تان دارای مشکل است، حتما در مورد خوردن انار دقت لازم را داشته باشید.

اگر جزو افرادی هستید که سرد مزاج هستید، در خوردن انار افراط نکنید، چرا که باعث سستی معده می شود و نفخ را به دنبال خود دارد. این دسته از افراد می بایست انار را با زنجبیل مورد مصرف قرار دهند.

با وجود تمام خواص گفته شده در مورد انار، باید این نکته را متذکر شد که خوردن انار برای کسانی که دچار زخم‌معده و روده هستند مضر است.

مضرات انار , عوارض انار , ضرر انار , خوردن زیاد انار

عوارض خوردن انار

زیاده‌روی در خوردن این میوه شگفت انگیز باعث ایجاد یبوست، ناراحتی‌ های معده و گلودرد می‌شود.

چنانچه به ناراحتی‌های ریوی مبتلا هستید، در مصرف انار احتیاط لازم را داشته باشید.

احتمالا شما هم بدانید که جوشانده پوست درخت انار و پوست ریشه آن برای دفع کرم کاربرد دارد اما با این وجود ممکن است سرگیجه و استفراغ را به دنبال خود داشته باشد. توصیه می کنیم در صورت مصرف این جوشانده احتیاط کنید و این کار را تحت نظر متخصص انجام دهید.

یکی از روش های درمان اسهال، خوردن آب انار است اما مصرف بیش از حد آن می تواند یبوست ایجاد کند.

دقت داشته باشید که اگر چه اثرات مضر جانبی مستقیمی از مصرف انار مشاهده نشده است اما مصرف این میوه با انواع خاصی از داروها که جهت درمان فشار خون و کلسترول بالا مورد استفاده قرار گیرند، ممکن است مداخله داشته باشد. پس این دسته از بیماران در مصرف انار زیر نظر پزشک معالج خود باشند.


ارزش غذایی انار

انار دارای ویژگیهای مغذی چشمگیری است، به طوریکه یک فنجان دانه انار که چیزی در حدود ۱۷۴ گرم است، حاوی مواد زیر است:

فیبر: ۷ گرم است.

پروتئین: ۳ گرم است.

۳۰ درصد ویتامین C

۳۶ درصد ویتامین K

۱۶ درصد فولات (ویتامین ب ۹ )

۱۲ درصد پتاسیم

دانه های انار نیز بسیار شیرین هستند، یک فنجان انار حاوی ۲۴ گرم شکر و ۱۴۴ کالری است. زمانی که رنگ دانه های انار درخشان هستند، محتوای ترکیبات گیاهی قدرتمندتری دارند که بعضی از آنها دارای خواص قوی دارویی نیز هستند. در حقیقت انار غنی از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند، اما آنها حاوی قند هم هستند.


مقالات پیشنهادی : خواص شلغم برای پوست و سرماخوردگی و ۱۶ خواص مهم لیمو ترش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.