پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۱۰ خاصیت شفا بخش مصرف زنجبیل

۱۰ خاصیت شفا بخش مصرف زنجبیل

خواص زنجبیل برای کودکان , خواص زنجبیل برای مردان
زَنجـِبیل که با نامهای زنجفیل یا شنگویر هم شناخته شده است یک گیاه خوراکی است که در قالب ادویه و گیاه دارویی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد زنجبیل باید بدانید که سرده‌ای از تیره زنجبیلیان علفی ایستاده چندساله با حدود ۷۰ محسوب می شود که متعلق به مناطق آسیای جنوب شرقی است با ساقه باریک و نی‌مانند و برگ‌های سرنیزه‌ای سبز براق که از زمین‌ساقه‌ای غده‌ای به عمل می آیند و دارای خواص بی شماری است.

مثلا اگر جزو افرادی هستید که به دنبال روشهای لاغر شدن می باشید، حتما از خواص زنجبیل برای لاغری نکاتی را شنیده اید. این ماده خوراکی یکی از بهترین ریشه های غذایی است که دارای فواید زیادی است و اغلب هم در زمان طبخ غذا مورد استفاده کدبانوهای با سلیقه قرار می گیرد.


در واقع خوردن زنجبیل تازه باید در سبد غذایی خانواده ها گنجانده شود تا از خواص درمانی معجزه آسای آن بهره مند شوید. شاید هم تا به حال هم برای زیبایی و درخشانی پوست تان از خواص این ماده ارزشمند اطلاعاتی کسب کرده باشید و می دانید که فواید زنجبیل برای پوست بی نهایت ارزشمند است.

اما باید اشاره کرد که از خاصیت زنجبیل برای مردان هم نباید غافل شد و حتما آقایان در سبک زندگی و رژیم غذایی خود سعی کنند حتما از این ماده غذایی مغذی استفاده کنند. اما موراد منع مصرف زنجبیل را هم باید دانست و حتما اطمینان حاصل کرد که نسبت به مصرف آن حساسیت نداشته باشید.

مثلا زنجبیل برای مادران باردار بسیار مقوی است اما باید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. در این مقاله از پارسی نو ما به اهمیت خوردن این ماده خوراکی اشاره کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.


بشنوید از فواید خوردن زنجبیل

زنجبیل یک ادویه عجیب باستانی است و به عنوان یک “گنجینه سینه طب سنتی طبیعی” در پزشکی آیورودای باستانی مورد استفاده قرار می گرفته است. منظور از گنجینه بودن زنجبیل آن است که این ادویه جادویی تعجب برانگیز در زمان آزمایش، خواص مهمی در رابطه با هضم غذا داشته است؛ ضمن اینکه مزایای متعدد دیگر هم برای سلامت انسانها دارد.

در هند، زنجبیل به طور فراوان در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. چای زنجبیل یکی از نوشیدنی های مورد علاقه خانواده ها است، و به عنوان یک پادزهر مهم برای مبارزه با سرما و آنفولانزا شناخته شده است.

به این ترتیب شما روی یک میز ناهار خوری در هند، به راحتی می توانید دسته ای از زنجبیل تازه را مشاهده کنید که آنها را در آب لیمو و نمک خیس کرده اند: و در هر زمان صرف هر وعده غذایی بویژه برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند.

بنا به توصیه های پزشکی در طب سنتی زنجبیل تازه را قبل از غذا بخورید تا مشکلات گوارشی خود را از بین ببرید و از روده سالمی داشته باشید.

اما ما پیشنهادات دیگر هم برای روش مصرف زنجبیل داریم، مثل این که می توانید آنرا له کنید و به صورت چایی دم کنید و یا به چایی تان اضافه کنید، یا آن را به آبمیوه های مورد علاقه خود اضافه کنید، یا آن را بپزید و مصرف کنید.

فواید زنجبیل , فواید زنجبیل چیست؟ , فواید چای زنجبیل

خواص زنجبیل برای مردان

مصرف زنجبیل برای همه افراد خانواده از جمله مردان هم توصیه شده است. چرا که منگنز موجود در زنجبیل می تواند باعث تولید هورمون تستوسترون را افزایش دهد و قدرت باروری مردان را بالا ببرد که همچنین مصرف آن می تواند بسیاری از مشکلات عصبی را مرتفع کند و باعث آرامش و بهبود سلامت روانی در مردان شود.


بیایید نگاهی دقیق تر به ۱۰ مزیت فوق العاده این ریشه کوهی داشته باشیم :

زنجبیل اشتها آور

اگر احساس گرسنگی ندارید و به اصطلاح کم اشتها هستید، مقداری زنجبیل تازه کمی قبل از صرف غذا بخورید تا اشتها را بهبود ببخشد و سیستم گوارش تان را فعال کند.

خواص زنجبیل برای اشتها , فواید زنجبیل تازه

جذب بهتر مواد مغذی

خوردن زنجبیل باعث جذب بهتر مواد مغذی ضروری در بدن می شود.

پاکسازی سینوس ها

زنجبیل “کانال های میکروکریال” بدن را پاک می کند، از جمله پاکسازی سینوس های شما که می تواند به صورت فصلی و یا در طول ماه های سردتر تشدید شود.

خاصیت زنجبیل برای سرماخوردگی , زنجبیل و عسل

خاصیت ضد ویروسی زنجبیل

اگر احساس سرماخوردگی یا حالت تهوع دارید زنجبیل می تواند کمک کننده فوق العاده ای برای بهبود شما باشد. ترجیحا با مقداری عسل مصرف شود. زنجبیل چون خاصیت ضد ویروسی دارد برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است.

 کاهش دهنده نفخ

اگر جزو افرادی هستید که با مشکل نفخ معده دست و پنجه نرم می کنید، این نکته را باید بدانید که زنجبیل باعث کاهش نفخ می شود!

درمان زخم معده

زخم معده و مشکلات دیگر معده اگر دارید، زنجبیل بجوید، معجزه می کند.

فواید زنجبیل برای مفاصل و درد استخوان

خواص ضد درد و ضد التهابی زنجبیل

اگر درد در ناحیه مفاصل خود دارید، زنجبیل، با خواص ضد التهابی آن، می تواند کمک کننده و تسکین دهنده درد شما باشد. اسانس زنجبیل در زمان حمام کردن و اضافه شدن به آب مورد استفاده تان می تواند برای کاهش درد مفاصل نقش مهمی داشته باشد.

خواص زنجبیل برای حالت تهوع , خاصیت زنجبیل برای استفراغ

کاهش حالت تهوع

بعد از عمل جراحی و احساس تهوع ناشی از آن، جویدن زنجبیل می تواند بر کاهش حالت تهوع کمک کند.

کمک به درمان گلو درد

در زمان سرد شدن هوا برای کاهش گلو درد و گرم شدن بدن حتما از زنجبیل استفاده کنید. طبع زنجبیل گرم و خشک است.

تقویت قوای جنسی

زنجبیل دارای خواص دارویی مقوی برای مشکلات و ناتوانی های جنسی است.


روشهای مصرف زنجبیل

  • دم کردن برنج با زنجبیل

یکی از روشهای مناسب برای خوردن زنجبیل، دم کردن آن با مواد غذایی از قبیل برنج است. در این روش سیر ریز خرد شده، زنجبیل، فلفل سبز و گشنیز تازه را با هم قاطی کنید و لا به لای برنج بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

  • چایی زنجبیل

یکی از رشهای رایج مصرف این ماده مغذی، مصرف آن به صورت دم کرده است و یا زنجبیل را در چای خود رنده کنید.

  • دسر زنجبیلی

سعی کنید بنا به ذائقه خود برش های زنجبیل را روی دسر مورد علاقه خود بچینید و از خواص آن بهره مند شوید.

ترکیبات شیمیایی زنجبیل

ارزش غذایی زنجبیل

هر زمان که از یک ماده غذایی طبیعی و مصرف آن سخن به میان می آید، اولین سوالی که پیش می آید در مورد ارزش غذایی آن ماده خوراکی است که در ادامه در مورد زنجبیل و خواص غذایی آن برای شما صحبت کرده ایم.


ترکیبات مهم تشکیل دهنده زنجبیل

اصلی ترین ترکیبات تشکیل دهنده زنجبیل شامل مواد بودار سوزاننده ای است که بیشتر خواص اصلی آن به خاطر وجود همین مواد و ترکیبات است.

ترکیبات اصلی این ریشه مغذی شامل: انواع قندها (۵۰ تا ۷۰ درصد)، چربی ها ( ۳ تا ۱۸درصد) اولئورزین(۴ تا ۵/۷درصد) و ترکیبات سوزاننده (۱ تا ۳ درصد) است

این هم جالب است که بدانید: یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه که چیزی در حدود ۶ گرم است، حاوی ۵ کالری، یک گرم کربوهیدرات و مقدار بسیار کمی چربی، پروتئینو فیبر است.

مضرات مصرف زنجبیل

همانطوری که از فواید خوردن زنجبیل برای شما صحبت کردیم، باید بدانید که این ماده غذایی مانند سایر مواد خوراکی دارای موراد منع مصرف است که باید در این صورت احتیاط لازم به عمل آید تا اتفاقی برای سلامتی شما رخ ندهید.


میزان مصرف زنجبیل در دوران بارداری

موارد احتیاط در مورد مصرف زنجبیل

دقت داشته باشید که در طول روز بیشتر از ۲ میلی‌گرم زنجبیل خشک که معادل ۱۰ گرم زنجبیل تازه است مورد مصرف قرار ندهید.

مصرف زنجبیل در کودکان زیر دو سال اصلا جایز نیست.

اگر در مصرف زنجبیل زیاده روی کنید، سوزش سردل را به دنبال دارد.

اگر دچار سنگ کلیه هستید، باید پیش از مصرف آن حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می کنید، زنجبیل نخورید

اگر جزو بیماران قلبی و یا بیماران دیابتی هستید، مصرف زیاد زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی و دیابت شما ایجاد تداخل کند، پس دقت لازم را به این نکته داشته باشید.

خاصیت زنجبیل , خاصیت زنجبیل برای سرماخوردگی , خاصیت زنجبیل برای کودکان

مصرف آن در زمان بارداری بانوان و همینطور در دوران شیردهی باید در حد متعادل باشد. به خاطر داشته باشید که در دوران بارداری مصرف زنجبیل تازه خوب است اما ریشه خشک آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. دقت کنید مصرف زیاد زنجبیل باعث سقط جنین می شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد زنجبیل ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی گردد.

در نهایت باید این نکته را مد نظر داشته باشید که افشره‌ی خوراکی زنجبیل برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که درمان‌های گیاهی نیز می‌توانند دارای عوارض جانبی باشند.

اینجا مقاله ترجمه شده “خواص زنجبیل | فواید زنجبیل تازه برای پوست،چشم ،لاغری + مضرات آن” به پایان رسید. امیدواریم از این مطلب پارسی نو که در آن سعی کرده ایم به طور کامل در مورد معایب و مزایای زنجبیل برای شما صحبت کنیم، استفاده کامل را داشته باشید. در ادامه می توانید مطالب مشابه را از لینک های زیر مطالعه نمایید.


همچنین بخوانید : خواص خرمالو برای مردان و زنان و ۸ خاصیت مهم هندوانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.