پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ۹ تا از خواص شگفت انگیز خرمالو

۹ تا از خواص شگفت انگیز خرمالو

خواص خرمالو , خاصیت خرمالو , خواص درمانی خرمالو
خرمالو یکی از میوه هایی است که شاید در بین همه مردم طرفدار پر و پا قرص نداشته باشد اما دارای خواص زیادی است و اگر تا به حال به پاسخ این پرسش که خواص خرمالو چیست؟ نرسیده اید، با ما همراه باشید تا از این خواص مطلع شوید.

ما در این مطلب سعی کرده ایم از خواص خرمالو برای پوست که در نتیجه هضم مناسب غذا رخ می دهد برای شما صحبت کنیم و البته این میوه هم برای مردان و هم برای کودکان بسیار مناسب است و سعی کنید مصرف آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید. خوردن خورمالو و در واقع مصرف خرمالو دارای روشهای مختلفی است از جمله طبخ آن است، البته به صورت خام هم می توان آن را خورد که در این صورت از فواید پوست خرمالو هم بهره مند می شوید.

در نهایت باید بدانید که خرمالو درختی از گیاهان گلدار دولپه‌ای است که تقریباً دارای ۵۰۰–۴۵۰ گونه برگریز و درختان همیشه سبز است. اکثر این‌گونه‌ها متعلق به مناطق گرمسیر هستند و فقط تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل قابلیت رشد دارند.

جالب است بدانید که خرمالو دارای انواع خاصی با رنگهای متفاوت است. از جمله ۱-خرمالوی ژاپنی است که خوش طعم بوده و دارای برگهایی پهن و سفت است. ۲- خرمالوی آمریکایی ۳- خرمالوی سیاه که نوع نارس آن پوستی سبز و گوشتی سفید دارد و در زمان رسیدن به رنگ سیاه در می‌آید. ۴- مابولو یا سیب مخملی نیز وجود دارد که متعلق به فیلیپین است ورنگ قرمز روشن دارد. ۵- خرماندو که متعلق به جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا است.


از خاصیت خرمالو چه می دانید؟

خرمالو جزو میوه های خوشمزه و عجیب و غریب است که در عین خوشمزه بودن دارای خواص درمانی هم هست. از جمله توانایی آنها در بهبود سلامت چشم، کاهش علائم پیری، جلوگیری از انواع مختلف سرطان، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها، تقویت عملکرد شناختی، فشار خون پایین و مراقبت از پوست شما. علاوه بر این، خرمالو در مورادی دیگر از قبیل کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در سراسر بدن کمک کننده است.


ارزش غذایی خرمالو

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. آنها همچنین دارای ترکیبات ارگانیک هستند که حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B قرار دارند. لیست طولانی از مزایا و خواص درمانی که این میوه جالب می تواند برای مردم فراهم آورد، عمدتا به دلیل حضور ویتامین و مواد معدنی فوق و نیز برخی ترکیبات آلی است.

فواید خرمالو , فایده خرمالو , فواید خرمالو برای پوست


 

۹ تا از فواید خرمالو

بگذارید به مزایای سلامت خرمالوها در زیر نگاهی بیندازیم :

۱- پیشگیری از سرطان

این میوه خوشمزه با آنتی اکسیدان ها، عامل اصلی ضد سرطان است که می تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با رادیکال های آزاد، بهبود سلامت کلی و محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها، آماده کند. رادیکال های آزاد از مواد متابولیسم سلولی هستند که می توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند و به سیستم های مختلف بدن آسیب برسانند.

خرمالو که معادل انگلیسی آن Persimmons است دارای سطح بالایی از ویتامین C و A و همچنین ترکیبات فنلی مانند کاتچین ها و گالاکاچچین ها هستند که به طور مستقیم به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک می کنند. بنابراین، اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی شما می تواند به شما کمک کند تا از انواع مختلف سرطان محافظت شوید.


۲- مصرف خرمالو برای افزایش ایمنی بدن

خرمالو به تقویت ایمنی بدن به علت وجود ویتامین C کمک می کند. آنها دارای یکی از بالاترین مقادیر اسید اسکوربیک (ویتامین C) در میان میوه های دیگر هستند به طوری که یک خرمالو تقریبا ۸۰٪ از نیاز روزانه این مواد مغذی را برای بدن فراهم می کند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و تولید گلبول های سفید را افزایش می دهد که عامل اصلی برای بدن در مقابل عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی، و همچنین بدن خارجی یا سموم است.

خواص خرمالو در بارداری ، خرمالو در مان حاملگی

خواص خرمالو در بارداری

خرمالو در مادران باردار هم باعث بالا رفتن ایمنی بدن شان می شود. هر چند خانمهای باردار در آخرین ماههای بارداری باید به خاطر عدم ابتلا به یبوست از مصرف آن خودداری کنند.


۳- کمک به هضم راحت تر غذا

همانند بسیاری از میوه ها، خرمالو منبع خوبی از فیبر است که حاوی تقریبا ۲۰٪ نیاز روزانه در یک وعده غذایی است. فیبر، مواد غذایی را از طریق دستگاه گوارش جابجایی می کند و باعث افزایش ترشحات مناسب سیستم گوارشی می شود که به دنبال خود کاهش علائم یبوست و اسهال را به همراه دارد. به طور کلی، میوه های دارای فیبر بالا مثل خرمالو می تواند به سیستم گوارش شما کمک بزرگی کنند و از سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های مشابه شما را محافظت کنند.


۴- جلوگیری از رشد تومور

علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی خرمالو که شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، می توانید خطر ابتلا به تومور را نیز با مصرف این میوه منحصر بفرد کاهش دهید. خرمالو حاوی اسید بتولینیک است که یک ترکیب ضد تومور اثبات شده است. این اسید می تواند با همراهی آپوپتوز باعث پوسیدگی تومورها و مرگ سلولهای بدخیم شود. و اگر شما قبلا تومور داشته اید، می توانید با مصرف خرمالو اندازه آن را کاهش داده و متاستاز سرطان را متوقف کنید.


همچنین بخوانید : غذاهایی که برای لاغری مناسب هستند


۵- جلوگیری از پیری زودرس با خرمالو

خرمالو غنی از تعدادی از ویتامین ها، به ویژه ویتامین A، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن به منظور کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از نشانه های پیری زودرس، مانند چین و چروک، لکه های سنی، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلات و تعدادی از شرایط دیگر عمل می کنند.


خوردن خرمالو , خوردن خرمالوی رسیده , خوردن خرمالو نارس

۶- خواص خرمالو در تقویت بینایی

ترکیبات در خرمالو دارای اثربخشی اثبات شده برای سلامت چشم شما هستند! زیاکسانتین موجود در خرمالو، با توجه به عملکرد آن به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان به سلامت چشم کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که این ترکیب، دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری را کاهش می دهد.


۷- کنترل فشار خون

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو آن هم به مقدار زیاد است. پتاسیم می تواند به عنوان یک وازودیلاتور و فشار خون پایین عمل کند و در نتیجه جریان خون را به قسمت های مختلف بدن افزایش می دهد.

فشار خون پایین نیز موجب کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از بیماری های مختلف قلب می شود. خرمالو همچنین حاوی ترکیبات مختلفی از آروماتراپی است که باعث کاهش فشار خون می شود و می تواند سلامت قلب را به ارمغان بیاورد.


۸- تنظیم گردش خون با مصرف خرمالو

علاوه بر کاهش فشار خون، مصرف خرمالو ها ماده معدنی مس را برای بدن فراهم می کنند، مس یک عنصر ضروری برای ایجاد گلبول های قرمز جدید است. بدون مس، شما نمیتوانید مواد مغذی مختلفی را برای تولید هموگلوبین جذب کنید. افزایش گردش خون سالم با گلبول های قرمز باعث افزایش عملکرد شناختی، تنش عضلانی، سوخت و ساز بدن و افزایش سطح انرژی و همچنین بهبود زخم و رشد سلولی می شود.


۹- بهبود متابولیک فعالیت با خرمالو

خرمالو حاوی مجموعه ای از ویتامین گروه B مانند پیریدوکسین، اسید فولیک و تیامین است، که همه بخش های ضروری از فرآیندهای آنزیمی مختلف و کارکردهای متابولیکی در سراسر بدن محسوب می شوند.

با وجود این عناصر و در نتیجه افزایش متابولیسم کلی بدن، اطمینان حاصل می شود که سیستم بدن شما به طور موثر و مناسب عمل می کند. علاوه بر این، خرمالو می تواند سطح انرژی را افزایش دهد و هضم مواد عذایی را بهبود بخشد. مجددا یادآور می شویم که چون در اثر مصرف خرمالو سیستم ایمنی بدن تقویت می شود، در نتیجه مصرف این میوه پر خاصیت در زمان سرماخوردگی به شدت توصیه می شود.


نحوه مصرف خرمالو

خرمالو را می توان تازه، خشک، خام و یا پخته شده مورد مصرف قرار داد، که البته در هر کدام از این روشهای مصرف طعم خرمالو تغییر می کند. اما معمولا طعم آن شیرین و خشخاش مانند است. اگر اجازه دهید خرمالو به طور کامل رسیده شود طعم دل انگیزی خوهد داشت. همچنین این تصور اشتباه است که اگر اجازه می دهد آنها کامل برسند، به حالت فاسد در می آیند.


عوارض خرمالو , ضرر خرمالو نارس , مضرات خرمالو گس

مضرات مصرف خرمالو

هرچند خرمالو دارای خواص بسیار زیادی است، اما باید دانست که خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه پیشنهاد نمی شود. اگر به یبوست دچار هستید، از خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم خودداری کنید، چرا که تانن موجود در خرمالو باعث تشدید یبوست می شود.

آن دسته از افرادی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده داشته اند، یا مبتلایان به بیماری سل از مصرف خرمالو محتاط باشند.

آیا خرمالو چاق کننده است؟

افراط در مصرف خرمالو باعث افزایش وزن می شود. همینطور افراط در خوردن خرمالو باعث انسداد روده می شود.

اگر علاقه دارید تا خرمالو را با پوست مصرف کنید، حتما آن را خوب شسته و به تکه های کوچک تقسیم کنید و به خوبی بجوید تا هضم آن آسان باشد.

به یاد داشته باشید که مصرف این میوه به صورت گس و نارس خیلی مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را مصرف کنید.


همچنین بخوانید : خواص گیاه زنجبیل برای پوست و زیبایی و ۱۷ خاصیت شلغم برای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.