پارسی نو / فرهنگ و هنر / بیوگرافی هنرمندان / عکس و بیوگرافی محمدرضا شجریان و همسرش

عکس و بیوگرافی محمدرضا شجریان و همسرش

بیوگرافی محمدرضا شجریان
آواز سنتی و اصیل ایرانی با نام استاد محمدرضا شجریان گره خورده است. آهنگ های محمدرضا شجریان برای هر ایرانی خاطرهات زیادی را زنده می کند.

اخیر بیماری محمدرضا شجریان باعث شده است تا ایرانیان نگران حال ایشان باشند، بیماری سرطان محمدرضا شجریان در وجود او رخنه کرده است و برای معالجه به امریکا عزیمت کرده است. ما در این مقاله از پارسی نو ضمن اشاره به اینستاگرام محمدرضا شجریان در مورد بیوگرافی کامل او مطالبی را گرداوری و منتشر کرده ایم. از جمله در این مقاله اطلاعاتی در مورد همسر دوم محمدرضا شجریان اشاره شده است.


بیوگرافی محمدرضا شجریان

استاد محمدرضا شجریان مشهور به استاد آواز ایران در تاریخ ۱ مهر سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد به دنیا آمده است. محمدرضا اولین فرزند خانواده شجریان بود و در یک خانواده پرجمعیت بزرگ شد. وی دارای چهار برادر و یک خواهر بوده است. نام برادران و خواهر استاد شجریان احمدعلی، امیر، نسرین، سیامک و علیرضا است. محمدرضا شجریان موسیقی ‌دان، آهنگ ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایرانی است و تا کنون موفق شده است نامزد دریافت ۲ جایزه گرمی باشد.

در مورد عناوین و القاب استاد رسانه ها و سایت های معتبر داخلی و خارجی هم برای او عناوین را منتشر کرده اند از جمله سایت انجمن آسیا او را پرآوازه‌ ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی خوانده است و روزنامه ونکوورسان محمدرضا شجریان را یکی از مهم‌ ترین هنرمندان موسیقی جهان برشمرده است. رادیوی عمومی ملی (NPR) نیز در سال ۲۰۱۰ وی را یکی از پنجاه صدای برتر جهان معرفی کرده ‌است. در ایران و بین ایرانیان هم استاد شجریان ملقب به خسرو آواز ایران است.

به طور خلاصه در مورد محمدرضا شجریان باید بدانید که او رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران است و بنیان‌گذار گروه شهناز می باشد و مبدع چند ساز موسیقی هم به شمار می رود. وی در گروههای چاووش، شیدا، عارف و آوا نیز همکاری دارد. در بین فرزندان او  همایون و مژگان در زمینه موسیقی به صورت حرفه ای فعالیت دارند.

گفتنی است که شجریان در قرائت قرآن نیز فعال بوده است و دعای ربنای شجریان معروف ‌ترین تلاوت قرآنیِ او به شمار می رود؛ اهمیت این اثر استاد در حدی است که این اثر توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. استاد شجریان شاگردان سرشناسی هم داشته است که خود جزو اساتید حوزه موسیقی به شمار می روند. از جمله این شاگردان ایرج بسطامی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، معصومه مهرعلی، سینا سرلک، محسن کرامتی، قاسم رفعتی، وحید تاج و پسرش همایون را می توان نام برد.

نام مستعار محمدرضا شجریان

استاد شجریان دارای یک نام مستعار هم هست. سیاوش بیدگانی نام مستعار محمدرضا شجریان است. این نام تا قبل از دهه ۱۳۵۰ برای او بوده است. شجریان از سال ۱۳۴۶ تا کنون به شکل حرفه ای در عرصه موسیقی اصیل ایرانی فعالیت دارد و آثار فاخر زیادی هم تولید کرده است و طرفداران بی شماری هم دارد.

زندگی خصوصی محمدرضا شجریان در دهه های مختلف

شجریان خواندن را از همان دوران کودکی با همان لحن کودکانه شروع کرد. از همان دوران طفولیت، با توجه به استعداد و صدای خوبی که داشت تحت تعلیم پدرش قرار گرفت. پدر محمدرضا شجریان قاری قرآن بود و مشغول به پرورش صدای پسرش شد.

محمدرضا شجریان در دهه ۱۳۳۰

در سال ۱۳۳۱ برای اولین بار، صدای تلاوت قرآن محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش شد. او در سال ۱۳۳۸ به دانش ‌سرای مقدماتی در مشهد رفت و برای اولین بار در آن سال با یک معلم موسیقی آشنایی پیدا کرد.

او پس از اخذ دیپلم دانش ‌سرای عالی خود موفق شد تا به به استخدام آموزش و پرورش درآید و به این ترتیب در این وزارت خانه  مشغول به تدریس شد. او در این دوران هم از توجه به موسیقی باز نماند و در همین زمان با نواختن سنتور آشنایی پیدا کرد و فراگیری این ساز را در محضر جلال اخباری آغاز کرد.

محمدرضا شجریان در دهه ۱۳۴۰

خسرو آواز ایران در سال ۱۳۴۰ تصمیم به تشکیل خانواده گرفت و با فرخنده گل ‌افشان ازدواج کرد که حاصل ازدواج محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان سه فرزند دختر به نام ‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک فرزند پسر (همایون) است. از میان فرزندان شان مژگان و همایون در عرصه موسیقی مشغول به فعالیت هستند و طرفداران خاص خود را نیز دارند.

استاد شجریان در سال ۱۳۴۶ به تهران عزیمت کرد و در آنجا با احمد عبادی آشنایی یافت. او سپس این فرصت را یافت که در کلاس های آموزشی اسماعیل مهرتاش شرکت کند. در همین  سال ۴۶ شجریان با هدف آموختن خوشنویسی در انجمن خوشنویسان به محضر استاد ابراهیم بوذری رفت. وی از سال ۱۳۴۷ هنر خوشنویسی را نزد حسن میرخانی ادامه داد. وی در سال ۱۳۴۹ موفق شد تا درجه ممتاز را در خوشنویسی کسب کند.

آهنگ های محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان در دهه ۱۳۵۰

قبلا در مورد نام مستعار استاد شجریان برای شما همراهان پارسی نو صحبت کرده ایم و در این مورد می خواهیم در ادامه توضیحات بیشتری دهیم. وی تا سال ۱۳۵۰ به این علت که پدرش می‌خواست خانواده آنها یعنی خانواده شجریان بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شده باشند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو آغاز به همکاری ‌کرد، اما دیری نگذشت که پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی ‌اش را داد. استاد تا سال ۱۳۴۷ در استخدام آموزش و پرورش مشغول به خدمت بود و پس از سپری کردن مدت زمانی از عمرش در قالب تدریس و مدیریت مدارس، به وزارت منابع طبیعی منتقل شد. این نکته را هم باید اینجا مورد اشاره قرار دهیم که شجریان در مدت خدمت در آموزش و پرورش در رادکان از توابع چناران به تدریس مشغول بود و مدتی هم در این شهر سکونت داشته است.

در ۱۳۵۰ شجریان با فرامرز پایور آشنا شد و این آشنایی باعث شد تا یادگیری سنتور و ردیف ‌های آوازی را نزد او بیاموزد. در سال ۱۳۵۱ هم در برنامه گل ‌ها با استاد نورعلی‌خان برومند آشنا شد و به دنبال این آشنایی شیوه آوازی سید حسین طاهرزاده را فرا گرفت. از سال ۱۳۵۲ به شاگردی عبدالله دوامی درآمد و ردیف آوازی ایشان و شیوه‌ های تصنیف خوانی را آموخت.

شجریان در سال ۱۳۵۲، به همراه گروهی از هنرمندان از جمله محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ ‌فر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و داوود گنجه‌ ای، به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در آمد. این مرکز در آن زمان به سرپرستی داریوش صفوت بود. استاد آواز ایران در آن زمان تصنیف داروَگ را که مربوط به آهنگی از محمدرضا لطفی بر روی شعری از نیمای وشیج بود را اجرا کرد. در مورد این اجرای شجریان باید بدانید که تصنیف داروَگ از نخستین تصنیف ‌هایی به شمار می رود که در آن از شعر نو استفاده شده است و زیبایی خاص خود را دارد. اینجا لازم است که اشاره شود از جمله تصنیف‌ های شجریان که به زبان محاوره ‌ای صورت گرفته اند، می‌توان به تصنیف مگه نه با شعری از بیژن سمندر و آهنگ از عطاالله خرم اشاره کرد که در همان دوران اجرا شده ‌است و مورد استقبال هم قرار گرفته است.

یکی از اجراهای زنده شجریان که با استقبال کم نظیری مواجه شد، اجرای زنده راست ‌پنجگاه در سال ۱۳۵۴ در جشن هنر شیراز به ‌همراه محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ ‌فر است که بعدها این اجرای زنده در یک آلبوم موسیقی با همین نام به مخاطبان عرضه شد و آلبوم آن هم با استقبال مخاطبان مواجه شد. شاید یکی از دلایل استقبال از این اجرای زنده و البومش آن بود که در آن زمان راست ‌پنج‌ گاه به ‌ندرت اجرا می ‌شد و در نتیجه این دستگاه در حال فراموش شدن بود.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری شرکت کرد و در این دوره از مسابقات موفق شد تا رتبه نخست را کسب کند. او در اسفند ماه سال ۱۳۵۷ شرکت دل آواز را بنیان‌ گذاری کرد. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۵۷ همانند بسیاری از هنرمندان آن زمان همکاری اش را با سازمان ‌های دولتی از جمله رادیو، به علت «پخش آهنگ ‌های مبتذل و تشویق به فرهنگ کاباره‌ ای» ادامه نداد.

استاد شجریان در سال ۱۳۵۸ دعای ربنا و مناجات مثنوی افشاری را به صورت بداهه و بدون تمرین خواند. در مورد جزییات این دعای زیبا با صدای ملکوتی استاد شجریان باید بدانید که این دعا شامل برخی آیات قرآن است که محمدرضا شجریان آن‌ ها را با صوت خوانده است. شجریان ابتدا به قصد این که به هنرجویان آموزش دهد و بهترین را در ماه رمضان برای افطار پخش کنند این دعا را خواند اما رادیو همان اجرای خودش را پخش کرد و به این صورت شد که این دعا به مدت سی سال از اصلی ‌ترین برنامه‌های رادیو در ماه رمضان پخش شد.

محمدرضا شجریان در دهه ۶۰

خسرو آواز ایران در فاصله سال‌ های دهه ۱۳۶۰ همکاری گسترده ‌ای را با پرویز مشکاتیان شروع کرد که حاصل این همکاریی ها هم ساخت آلبوم ‌هایی چون بیداد، آستان جانان، سرّ عشق (ماهور)، نوا، دستان، گنبد مینا، دود عود، جان عشاق و قاصدک بود. همه این آلبوم ها هم با استقبال مخاطبان مواجه می شدند.

شجریان در این سال ‌ها موفق شد تا به همراه گروه عارف به سرپرستی مشکاتیان کنسرت ‌هایی را در خارج از ایران اجرا کند. از میان این آثار در خارج از کشور می توان به آلبوم بیداد به خاطر متأثر بودن محتویات آن از شرایط اجتماعی و سیاسی ایران در اوایل انقلاب و دهه ۱۳۶۰ اشاره کرد که به دلیل داشتن حالت اعتراضی اش، بسیار مورد استقبال عامه مردم قرار گرفت. محمدرضا شجریان هم در طی مصاحبه با بی ‌بی ‌سی عنوان کرده بود که که این اثر بیانگر اعتراض آن ‌ها به آن شرایط و پیگیری وعده‌ های محقق نشده توسط حکومت بوده ‌است.

محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان
عکس همسر اول محمدرضا شجریان و پسرش

محمدرضا شجریان در دهه ۱۳۷۰

استاد محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۰ با همکاری داریوش پیرنیاکان، مرتضی اعیان و جمشید عندلیبی، توانست تا کنسرت ‌هایی را در تور اروپا و آمریکا بر پا کند که آلبوم ‌های پیام نسیم، دل مجنون و سرو چمان حاصل این اجراها هستند.

محمدرضا شجریان که از همسرش فرخنده گل ‌افشان جدا شده بود، در سال ۱۳۷۱ یعنی زمانی که در حدود ۵۳ سال سن داشت با کتایون خوانساری ازدواج کرد. همسر دوم محمدرضا شجریان در زمان ازدواج با او  ۲۶ ساله بود. حاصل ازدواج دوم محمدرضا شجریان پسری است به ‌نام رایان که در سال ۱۳۷۶ در کانادا به دنیا آمده است.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۸ موفق شد تا جایزه پیکاسو را از طرف سازمان یونسکو از آن خود کند. استاد شجریان با همکاری حسین یوسف‌ز مانی توانست آلبوم بوی باران را در سال ۱۳۷۸ به بازار عرضه کند و از سال ۱۳۷۹ بودکه همکاری هنری اش را با حسین علیزاده، کیهان کلهر و پسرش همایون شروع کرد و این همکاری بی نظیر تا اوایل دهه ۱۳۸۰ ماندگار بود. این همکاری بزرگ و کم نظیر در خود آثاری را هم داشت از جمله اولین آلبوم حاصل این همکاری زمستان است نام دارد که در سال ۱۳۷۹ به شکل زنده در کالیفرنیا به اجرا درآمد و ضبط شد و سپس در بازار منتشر شد. گفتنی است که آلبوم زمستان است بر اساس شعر زمستان اثر مهدی اخوان ثالث به اجرا درآمده است.


بیوگرافی کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان

کتایون خوانساری در سال ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمده است. پدر کتایون بنیانگذار هنر گرافیك در ایران به شمار می رود؛ وی از دوران جوانی در حزب پان ایرانیست مشغول به فعالیت بوده است و از طرفداران دكتر مصدق به شمار می رفته است. او از روزنامه نگاران قدیم ایران است و مدیر هنری نشریه ای است که زن روز نام داشته است. در کل می توان گفت که پدر کتایون مرد بسیار روشنفكری بوده است.

مادربزرگ کتایون خوانساری هم از جمله هنرمندان زن ایرانی به شمار می رود. نام او اشرف كاشانی است و از جمله اولین زنان بازیگر تئاتر ایران به شمار می رود. از مادربزرگ وی آثار هنری زیادی به جا مانده است. مادر کتایون زمانی كه پانزده سال داشته است نقش اول فیلم ضربت به كارگردانی ساموئل خاچكیان را ایفا كرده است و بنا به استعداد هنری که داشته است موفق شده تا جایزه بهترین بازیگر نقش زن را در فستیوال مسكو از آن خود کند. گفتنی است که مادر کتایون خوانساری پس از ازدواج كار بازیگری را رها كرده است. به این ترتیب کتایون خوانساری در خانواده ای هنرمند و هنردوست متولد شده و پرورش یافته است كه قدر هنر و هنرمند را خوب می دانسته اند. کتایون در تهران در مدرسه سهیل مشغول به تحصیل بوده است و در نوجوانی به همراه پدر و مادر و تنها خواهرش که گیتا نام دارد به پاریس مهاجرت کرده اند. در اینجا لازم است گفته شود که همسر همایون شجریان گیتا خوانساری می باشد که خواهر کتایون خوانساری است و به این ترتیب محمدرضا شجریان و همایون شجریان را باجناق همدیگر کرده اند.

کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان
کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان

کتایون پس از اخذ دیپلم، زبان فرانسه را در دانشگاه سوربن خواند. او زمانی که ۱۹ سال سن داشت با یك مرد ایتالیایی ازدواج كرد و حاصل این ازدواج ایرانی- ایتالیایی یك دختر است. دختر کتایون خوانساری از همسر اولش استفانی نام دارد كه اكنون با پدرش در پاریس زندگی می كند. کتایون هم در پاریس به كار طراحی جواهر مشغول بوده و یك مزون جواهرات فانتزی را مدیریت می کرده است.

کتایون خوانساری و محمدرضا شجریان
کتایون خوانساری و محمدرضا شجریان

ماجرای این که چگونه کتایون با استاد شجریان آشنا شده و این آشنایی شان منجر به ازدواج شده است از این قرار بوده است که کتایون خوانساری در میهمانی با شكوه بزرگداشت نصرت الله كریمی كه ۲۴ ساعت پس از ورود او به تهران بعد از سال ‌ها دوری از ایران برگزار شده بود با استاد شجریان آشنا شد و این آشنایی دو هنرمند به ازدواج شان انجامید. اما ازدواج دوم محمدرضا شجریان با کتایون خوانساری به همین سادگی رخ نداد و با مخالفت فرزندان استاد مواجه شد. فرزندان استاد به دلیل خصوصیات کتایون خوانساری که یك دختر جوان بزرگ شده پاریس بود، باعث شد تا او را به سختی بپذیرند. شاید بتوان گفت که کتایون خوانساری و محمدرضا شجریان برای ازدواج شان جنگ بزرگی را نه تنها با خانواده بلكه با جامعه  سنتی ایران آغاز كردند اما نیروی عشق بین انها باعث شد تا بتوانند پیروز شوند و زندگی عاشقانه ای را با هم آغاز کنند. کتایون به این عشق بین خودش و استاد اشاره کرده است و فرزندشان را حاصل عشق استاد در سن ۵۶ سالگی می داند. او در مورد پسرشان گفته است که پسرم از نظر خصوصیات اخلاقی به پدرش شبیه است و مطمئنا از هنر او بی نصیب نمی ‌ماند.

جالب است بدانید که هر چند کتایون دارای خانواده هنرمند بود و خودش هم در حوزه نقاشی فعالیت هایی داشته است اما تا قبل از آشنایی با استاد شجریان آواز اصیل ایرانی را اصلا نشنیده بود و الان هم سازهای ایرانی را به خوبی نمی شناسد و می گوید سعی می کنم شنونده خوبی برای آوازهای اصیل ایرانی همسرم باشم! در مورد اختلاف سنی محمدرضا شجریان و همسر دومش باید بدانید که چیزی در حدود ۲۵ سال اختلاف سنی دارند.

این نکته را هم در مورد همسر اول محمدرضا شجریان اضافه کنیم که استاد با همسر اولش به مدت ۳۱ سال زندگی مشترک داشت و در سال ۱۳۷۱ این زندگی مشترک به پایان رسید. گفتنی است که استاد شجریان در سن بیست و یک سالگی و در سال ۱۳۴۰ با فرخنده گل افشان ازدواج کرد. در آن زمان هر دو آنها معلم بودند.

محمدرضا شجریان در دهه ۸۰

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۱ توانست دو آلبوم به نامهای بی تو به‌ سر نمی ‌شود و آلبوم فریاد را منتشر کند. آلبوم های نامبرده با همکاری حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان اجرا شده بودند و از موفقیت های این آثار همین بس که موفق شده بودند نامزد دریافت جایزه گرمی شوند. این گروه چهار نفره اقدامات نوع دوستانه ای هم انجام دادند از جمله این که در زمستان سال ۱۳۸۲ با هدف کمک به مردم زلزله زده بم در تهران کنسرتی برگزار کردند که آن کنسرت مشترک با نام هم ‌نوا با بم معروف شد. استاد آواز ایران درآمد حاصل از فروش دی وی دی این کنسرت را به پروژه باغ هنر بم که خودش موسس آن به شمار می رود، اختصاص داد. استاد شجریان با همراهی علیزاده، کلهر و همایون شجریان در پاییز سال ۱۳۸۴ نیز یک کنسرت به صورت مشترک برگزار کردند که حاصل آن ساخت آلبوم ‌های ساز خاموش و سرود مهر بود. گفتنی است که پس از این کنسرت آخر دیگر این چهار نفر با یکدیگر همکاری نداشتند.

در مورد گروه شهنار استاد شجریان بیشتر بدانید

محمدرضا شجریان در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۷ یک گروه موسیقی بنیان ‌گذاری کرد و آن را به افتخار جلیل شهناز که از جمله نوازندگان نامی تاربه شمار می رود، آن راگروه شهناز نامگذاری کرد. از جمله اعضای این گروه خاص می ‌توان از دختر او یعنی مژگان شجریان و مجید درخشانی، نوازنده تار و سه تار نام برد. از آن زمان به بعد، استاد شجریان با این گروه فعالیت های خود را ادامه داد. از جمله ویژگی ‌های مهم این گروه موسیقی نوپا در دهه ۸۰ می توان به استفاده از سازهای ابداعی محمدرضا شجریان اشاره کرد که برخی از آنها دارای ویژگی هایی هستند که آن‌ ها را جایگزین مناسب با سازهای غربی از قبیل ویولون می‌ کند.

در سال ۱۳۸۹ محمدرضا شجریان در قالب گروه شهناز موفق شد تا یک تور کنسرت جهانی برگزار کند که دو مورد از این کنسرت‌ ها به بازار عرضه شدند. کنسرت شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت شان در لندن به صورت رسمی توسط بی ‌بی‌ سی پخش شد. مجید درخشانی به عنوان سرپرست گروه شهناز، این دو کنسرت را از جمله موفق‌ ترین کنسرت‌های این گروه تلقی کرده است چرا که در آن بسیاری از سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان مورد استفاده قرار گرفته ‌اند.

ذکر این نکته هم لازم است که آلبوم ‌های استاد شجریان به نام بی‌تو به‌سر نمی‌شود، فریاد، هم‌نوا با بم، جام تهی، ساز خاموش، سرود مهر، غوغای عشق‌بازان، کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا، آه باران و رندان مست همگی در ۱۳۸۰ و بوسیله شرکت دل آواز منتشر شدند.

همایون شجریان و محمدرضا شجریان

جزییات اعتراض محمدرضا شجریان به پخش آثارش در صدا و سیمای ایران

احتمالا شما هم می دانید که سالهاست دیگر خبری از صدای ربنای شجریان در ماه رمضان نیست. در ادامه این مقاله از پارسی نو به جزییات این اتفاق پرداخته ایم. ماجرا از این قرار بود که پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و ایجاد اعتراضات ملت ایران نسبت به این انتخابات، استاد شجریان در قالب یک نامه‌ به عزت ‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صو سیمای ایران از وی درخواست  کرد تا از پخش آثار او در صدا و سیما خودداری کند. استاد تاکید کرده بود که: «سرودهایی که خوانده به خصوص سرود ایران، ای سرای امید متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ است و این سروده ها هیچ ارتباطی با شرایط کنونی در ایران ندارد». محمدرضا شجریان به صراحت گفت که سازمان صدا و سیما هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و بنا به حکم قانون و شرع از این سازمان درخواست کرد که صدا و آثار او را در هیچ‌ی ک از واحدهای رادیو و تلویزیون پخش نکند. به این ترتیب استاد شجریان همنوایی خود با ملت ایران را نشان داد. این نکته را هم نباید از قلم انداخت که همزمان در آن نامه استاد آواز ایران به ضرغامی، شجریان دعای «ربنا» و «مناجات افشاری» خود را به ملت ایران تقدیم کرده بود و تاکید کرد بود که  حساب این دو اثر از بقیه آثارش جدا است. اما پس از شکایت رسمی استاد شجریان از صدا و سیما عده ‌ای از مدیران صدا و سیما به عنوان اعتراض به این درخواست شجریان گفتند که دیگر حتی دعای ربنای شجریان را هم پخش نمی‌ کنیم.

در این راستا محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان نیز به حالت اعتراض اعلام کرد: «از این به بعد حتی در ماه رمضان هم صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیویی پخش نمی‌ شود».  محمدرضا شجریان در گفتگو با بی ‌بی ‌سی در مورد این درخواستش به صدا و سیمای ایران گفت: «در شرایطی که مردم در بهت و حیرت فر رفته اند و به گفته احمدی‌نژاد، خس و خاشاک محسوب می شوند، دیگر صدای من هم در صدا و سیما جایی ندارد. صدای من هم صدای خس و خاشاک است و همیشه هم صدای من برای خس و خاشاک خواهد بود». گفتنی است که همراهی شجریان با مردم معترض ایران به اتفاقات سیاسی در حدی بود که در همین دوران شجریان تک‌ آهنگ زبان آتش را در حمایت از آنها و در پی اعتراضات سال ۱۳۸۸ با آهنگ ‌سازی خودش و تنظیم مجید درخشانی و شعری از فریدون مشیری منتشر کرد. پس از این اتفاقات سیاسی بود که پخش دعای ربنا نیز در صدا و سیمای ایران به صورت رسمی ممنوع شد!

محمدرضا شجریان در دهه ۹۰

محمدرضا شجریان آلبوم صوتی مرغ خوش‌خوان و دو آلبوم تصویری کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تهران که با همکاری وی با گروه شهناز به انجام رسیده اند را در اوایل دهه ۱۳۹۰ منتشر کرد. پس از آن استاد شجریان به شکل موقت با برادران پورناظری یعنی تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری همکاری کرد که حاصل این همکاری هم ساخت آلبومی به نام رنگ ‌های تعالی بوده است. گفتنی است که این اثر موفق نشد تا به صورت رسمی منتشر شود بلکه صرفا بر روی اینترنت منتشر شد. محمدرضا شجریان دیگر با برادران پورناظری همکاری نکرد و در سال ۱۳۹۳ یک بار دیگر با همکاری گروه شهناز و با حضور سعید فرج ‌پوری توانست تا یک تور کنسرت جهانی با نام سرگشتگان عشق برگزار کند.

در سال ۱۳۹۱، شجریان به تبریک زاد روز بهرام بیضایی به منزل او در کالیفرنیا رفت؛ و بهار سال بعد در آواخوانیِ آرش بیضایی در دانشگاه استنفورد شرکت کرد.

در سال ۱۳۹۴ حسین نوش‌آبادی اعلام کرد که از نظر قانونی محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت ممنوعیت دارد. استاد آواز ایران در هفتم شهریور سال ۱۳۹۴ به ‌علت عوارض ناشی از سرماخوردگی در بیمارستان کسری تهران بستری شد. به دنبال این کسالت محمدرضا شجریان در قالب یک پیام ویدئویی برای تبریک نوروز ۱۳۹۵ با چهره‌ ای تغییر یافته و موهای بسیار کوتاه دیده شد. در آن زمان  برخی از سایت ‌ها از بیماری سرطان کلیه استاد شجریان خبر دادند.

در سال ۱۳۹۵و در روز پنجم مهرماه، آلبوم طریق عشق که اثر مشترک محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان به شمار می رود منتشر شد. این آلبوم توسط همایون شجریان در تالار وحدت رونمایی شد.

سبک محمدرضا شجریان + نام اساتیدش

سبک موسیقی محمدرضا شجریان موسیقی اصیل ایرانی است و نوع صوت او تِنور است. در مورد نوع صوت او هم باید بدانید که تِنور با معادل انگلیسی Tenor  نام بازه‌ ای از صدا در موسیقی و گونه ‌ای از صدای مردان در خوانندگی و اپرا است و در واقع به زیرترین نوع صدای مردان گفته می‌ شود که معمولا دامنه آن بر اساس وسعت صوتی با «کلید سل» نوشته می‌ شود با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بَم ‌تر از نت نوشته می شود.

عکس جوانی محمدرضا شجریان

استاد شجریان در زمینه آموزش هم اساتیدی چون عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و نورعلی برومند بر او تاثیر داشته اند و در محضر آنها شاگردی کرده است.

اگر بخواهید مختصری در مورد اساتید آواز محمدرضا شجریان بدانید باید گفت که عبدالله خان دوامی متولد سال ۱۲۷۰ در روستای طاد، تفرش بوده است و در تاریخ ۲۰ دی سال ۱۳۵۹ دار فانی را وداع گفته است. وی از جمله استادان و ردیف ‌دانان موسیقی اصیل ایرانی به شمار می رود. ساز تخصصی او تنبک بوده است و استاد برگزیده نواهای ضربی و تصنیف بوده است. محمدرضا شجریان، فاخره صبا، محمود کریمی، نصرالله ناصح ‌پور، رضوی سروستانی، فرامرز پایور، رامبد صدیف، مجید کیانی، محمدرضا لطفی و شهرام ناظری و همچنین داریوش طلایی نوازنده تار و سه تار از جمله شاگردان او به شمار می روند.

استاد دیگر محمدرضا شجریان اسماعیل مهرتاش بوده است که در سال ۱۲۸۳ در تهران متولد شده و در سال ۱۳۵۹ خورشید فوت کرده است. مهرتاش در نواختن تار دارای مهارت بوده است. او در دوران فعالیت هنری خود چیزی حدود چهارصد و پنجاه آهنگ برای مناسبت‌ های گوناگون ساخت.استاد مهرتاش در عرصه نمایشنامه هم فعالیت داشته است و نمایشنامه ایی از قبیل بچه سه قلو، ابهت الممالک و انوشیروان عادل را بازی کرده است. عبدالوهاب شهیدی، مرضیه، ملوک ضرابی، جمال وفایی، رامش، محمد منتشری، محمدرضا شجریان، محمود دارا و بهمن جنیدی از جمله شاگردان او در عرصه موسیقی به شمار می روند و هنرپیشگانی از قبیل محمدعلی کشاورز، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و رسول نجفیان هم در عرصه بازیگری در محضر ایشان شاگردی کرده اند. این نکته را هم باید افزود که مهرتاش در سال ۱۳۰۵، جامعه باربد را بنیانگذاری کرد و در آنجا تار می ‌نواخت و تصنیف می ‌ساخت و آواز و ردیف موسیقی را آموزش می‌ داد.

استاد دیگر محمدرضا شجریان نورعلی خان برومند بوده است. در مورد او باید بدانید که نورعلی خان برومند در سال ۱۲۸۵ در تهران به دنیا آمده و در سال ۱۳۵۵ از دنیا رفته است. او از اساتید موسیقی ایرانی به شمار می رود و نوازنده تار، سه ‌تار، سنتور، تنبک بود و کارشناس آواز محسوب می شد.

وی در سال ۱۳۴۴ هم زمان با راه اندازی رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، بوسیله مهدی برکشلی از او به عنوان استاد ردیف برای تدریس در این رشته دعوت شد و به این ترتیب آموزش آکادمیک موسیقی ایرانی را در آن دانشکده شروع کرد. استاد برومند در آنجا هفته‌ ای دو نوبت ردیف موسیقی را به صورت شفاهی به دانشجویان آموزش می ‌داد و آموزش دانشگاهی را تا سال ۱۳۵۳ که بازنشست شد ادامه داد. در میانه دهه ۵۰ و با تأسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران تدریس در این مرکز را نیز شروع کرد. اکبر گلپایگانی، محمدرضا شجریان، پریسا، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، فرخ مظهری، داریوش طلایی، مجید کیانی، جلال ذوالفنون، شهرام ناظری، ناصر فرهنگ ‌فر و رضوی سروستانی از جمله شاگردان او به شمار می روند.

ساز تخصصی محمدرضا شجریان + سازهای ابداعی او

شجریان در نواختن سنتور تخصص دارد و در زمینه انتشار آثارش با نشر دل آواز و انتشارت سروش همکاری دارد.

محمدرضا شجریان مبدع چند ساز جدید در موسیقی ایرانی هم به شمار می رود. وی در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ در قالب یک نمایشگاه در تالار بهارخانه تهران از این سازها به صورت رسمی پرده برداری کرد. از جمله این سازها می توان به صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه، سبو اشاره کرد.

ناگفته نماند که تولید سازهای ابداعی توسط شجریان با انتقاد زیادی رو به رو شد و در این راستا در قالب نشستی با حضور کارشناسانی همچون: جلال ذوالفنون، جمال سماواتی، حسین علیزاده، داریوش طلایی این سازها مورد انقاد قرار گرفتند. سجاد پورقناد نیز در گفت و شنودی با حضور موافقان سازهای شجریان، به انقاد از این سازها پرداخت.

سایر فعالیت های محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان و هنر خوشنویسی

محمدرضا شجریان علاوه بر آوازخوانی دارای علاقه زیادی به خوشنویسی ایرانی است. وی از سال ۱۳۴۴ به فراگیری خط نستعلیق نزد اساتید خبره آن زمان از جمله استاد ابراهیم بوذری و استاد حسین میرخانی مشغول شد. استاد شجریان در حال حاضر دارای درجه ممتاز در خط نستعلیق است. وی در سال ۱۳۸۹ آثار خطاطی اش را در قالب یک نمایشگاه که در تالار وحدت برگزار شد به همراه منتخبی از آثار خوش ‌نویسان معاصر در معرض نمایش گذاشت.

بیماری محمدرضا شجریان

در نوروز سال ۱۳۹۵ استاد شجریان با انتشار یک کلیپ دردناک که در آن وضعیت ظاهری برآشفته و غیر معمول داشت خبر از ورود یک مهمان قدیمی ۱۵ ساله داد که بعدها مشخص شد منظور ایشان بیماری اش بوده است که به سرطان کلیه مبتلا شده است. وی هم اکنون در آمریکا به سر می برد و در حال انجام معالجات پزشکی است.

اینستاگرام محمدرضا شجریان

با گسترش شیوه های ارتباطی بویژه در فضای مجازی، بسیاری از چهره ها و افراد صاحب نام در عرصه های مختلف هنر، ورزش، سیاست و.. ترجیح می دهند از این طرق و بدون واسطه با هوادران خود در ارتباط باشند. از میان اینستاگرام محبوب ترین روش ارتباطی است که این دسته از افراد برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب می کنند. از جمله شما می توانید محمدرضا شجریان در اینستاگرام را با آدرس officialshajarian پیدا کرده و برای کسب جدیدترین اخبار به صورت مستقیم به این آیدی در اینستاگرام مراجعه کنید. این آدرس درج شده آدرس اینستاگرام رسمی محمدرضا شجریان است و با آدرس فن پیج های دیگر او متفاوت است.


آلبوم های محمدرضا شجریان

آلبوم هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، برخی با همکاری او و پسرش همایون و برخی با همکاری شهرام ناظری انجام گرفته اند. آهنگ سازان صاحب نامی چون محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و فرامرز پایور در بسیاری از این آثار همراه استاد شجریان بوده اند.

آلبوم چهره به چهره محمدرضا شجریان

آلبوم گلبانگ شجریان محمدرضا شجریان

آلبوم چاووش ۱ محمدرضا شجریانبه یاد عارف

آلبوم چاووش ۲ محمدرضا شجریان

آلبوم چاووش ۳ محمدرضا شجریان

آلبوم چاووش ۶ (سپیده) محمدرضا شجریان

آلبوم چاووش ۷ محمدرضا شجریان

آلبوم چاووش ۹ (جان جان) محمدرضا شجریان

آلبوم راز دل (خون جوانان وطن) محمدرضا شجریان

آلبوم خلوت گزیده محمدرضا شجریان

آلبوم انتظار دل محمدرضا شجریان

آلبوم پیوند مهر محمدرضا شجریان

آلبوم استاد جانان محمدرضا شجریان

آلبوم سر عشق (ماهور) محمدرضا شجریان

آلبوم بیداد محمدرضا شجریان

آلبوم نوا (مرکب خوانی) محمدرضا شجریان

آلبوم دستان محمدرضا شجریان

آلبوم دود عود محمدرضا شجریان

آلبوم ساز قصه گو و کنسرت بزرگداشت حافظ محمدرضا شجریان

آلبوم پیام نسیم محمدرضا شجریان

آلبوم دل مجنون محمدرضا شجریان

آلبوم سرو چمان محمدرضا شجریان

آلبوم آسمان عشق محمدرضا شجریان

آلبوم دلشدگان محمدرضا شجریان

آلبوم دیلمان محمدرضا شجریان

آلبوم رباعیات خیام محمدرضا شجریان

آلبوم چشمه نوش محمدرضا شجریان

آلبوم بهاریه محمدرضا شجریان

آلبوم یاد ایام محمدرضا شجریان

آلبوم جان عشاق محمدرضا شجریان

آلبوم گنبد مینا محمدرضا شجریان

آلبوم پیغام اهل دل (همایون مثنوی) محمدرضا شجریان

آلبوم در خیال محمدرضا شجریان

آلبوم رسوای دل محمدرضا شجریان

آلبوم عشق داند محمدرضا شجریان

فرزندان محمدرضا شجریان

آلبوم شب وصل محمدرضا شجریان

آلبوم معمای هستی محمدرضا شجریان

آلبوم شب، سکوت، کویر محمدرضا شجریان

آلبوم آهنگ وفا محمدرضا شجریان

آلبوم آرام جان محمدرضا شجریان

آلبوم بوی باران محمدرضا شجریان

آلبوم زمستان است محمدرضا شجریان

آلبوم بی تو به سر نمی شود محمدرضا شجریان

آلبوم فریاد محمدرضا شجریان

آلبوم هم نوا با بم محمدرضا شجریان

آلبوم جام تهی محمدرضا شجریان

آلبوم ساز خاموش محمدرضا شجریان

آلبوم سرود مهر محمدرضا شجریان

آلبوم غوغای عشق بازان محمدرضا شجریان

آلبوم کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا

آلبوم آه باران محمدرضا شجریان

آلبوم زبان آتش محمدرضا شجریان

آلبوم رندان مست محمدرضا شجریان

آلبوم مرغ خوش خوان محمدرضا شجریان

آلبوم کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز در دبی

آلبوم چهرکنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز رندان مست و مرغ خوش خوان)

آلبوم رنگ های تعالی محمدرضا شجریان

آلبوم طریق عشق محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان و خوانندگی تیتراژ فیلم

صدای محمدرضا شجریان در تیتراژ فیلم دلشدگان در سال ۱۳۷۰

صدای محمدرضا شجریان در تیتراژ فیلم ابجد در سال ۱۳۸۱

صدای محمدرضا شجریان در تیتراژ فیلم زمستان است در سال ۱۳۸۴

آثار بدون انتشار رسمی محمدرضا شجریان

آثار استاد شجریان که به صورت خصوصی با هنرمندان مختلف که اطلاعات کامل یا دقیقی از بسیاری از آنها هم در دسترس نیست به شرح زیر هستند:

فیلم کنسرت ‌های چهره به چهره (جشن هنر شیراز، سال ۱۳۵۶)، پیام نسیم، یاد ایام، قاصدک، کنسرت به همراه ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی (باغ‌ موزه چهلستون، تیرماه ۱۳۷۷)، زمستان است، فریاد، کنسرت پاییز ۱۳۸۴ (ساز خاموش و سرود مهر).

ناگفته نماند که فیلم کنسرت‌ های راست‌ پنجگاه (جشن هنر شیراز، سال ۱۳۵۴) و کنسرت به همراه گروه شهناز در لندن نیز با علیرغم این که در تلویزیون پخش شده ‌اند اما بوسیله هیچ ناشری به بازار عرضه نشده اند.

برنامه ‌های اجرا شده محمدرضا شجریان در رادیو

جالب است بدانید که پدر استاد محمدرضا شجریان با اجراهای او در رادیو مخالف بوده است و به همین دلیل در بیش‌تر اجراهای رادیویی خود به علت این عدم رضایت پدرش از نام مستعار «سیاوش بیدگانی» بهره گرفته است. وی در برنامه‌های متعددی حضور یافته است از جمله می توان به حضور او در برنامه  های زیر اشاره کرد:

برنامه‌های گل‌ها، گل‌های رنگارنگ، گل‌های تازه، گلچین هفته، برگ سبز، یک شاخه گل و برنامه موسیقی ایرانی.

کنسرت های محمدرضا شجریان

فهرست برخی از معروف ترین کنسرت ‌ها با حضور محمدرضا شجریان:

محمدرضا شجریان  و برگزاری تور بزرگ کنسرت به همراه گروه شهناز در کشورهای مختلف با عنوان سرگشتگان عشق در سال ۱۳۹۳

محمدرضا شجریان و اجرای رنگ‌ های تعالی به همراه برادران پورناظری در سال ۱۳۹۲

محمدرضا شجریان و برگزاری تور بزرگ کنسرت به همراه گروه شهناز در کشورهای آمریکا، استرالیا، ترکیه، انگلیس و… در سال ۱۳۸۹ که از میان همه این کنسرت  برگزار شده فقط کنسرت او در دبی در سالن شیخ راشددر سال ۲۰۱۱ توسط شرکت دل آواز به بازار عرضه شد و کنسرت برگزار شده او در لندن نیز به صورت رسمی توسط بی ‌بی‌ سی پخش شد.

کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز: اجرای زنده آلبوم‌ های رندان مست و مرغ خوش خوان در تهران در سال ۱۳۸۷ در مورد این کنسرت هم باید بدانید که این کنسرت مدتی بعد از انتشار آلبوم‌ های استودیویی اش به شکل تصویری توسط شرکت دل آواز به بازار عرضه شد.

کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا، شامل دو بخش به نام‌ های سخن عشق و غوغای عشق‌بازان در سال ۱۳۸۶٫ این کنسرت توسط شرکت دل آواز منتشر شد.

محمدرضا شجریان و اجرای زنده آلبوم‌ های ساز خاموش و سرود مهر در تهران در سال ۱۳۸۴ با همراهی همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر.

کنسرت محمدرضا شجریان هم ‌نوا با بم در سال ۱۳۸۲ که در تهران برای کمک به مردم زلزله زده بم و همدلی و هم ‌دردی با مردم این شهر، به همراه همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر برگزار شد. گفتنی است که این کنسرت در قالب آلبوم تصویری توسط شرکت دل آواز به بازار عرضه شد.

بیماری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان  و اجرای زنده آلبوم فریاد در لس آنجلس در سال ۱۳۸۱ به همراه همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر.

محمدرضا شجریان و اجراهای زنده آلبوم زمستان در سال ۱۳۷۹ بر اساس شعر زمستان اثر مهدی اخوان ثالث. این کنسرت به همراه همایون شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر در اروپا، آمریکا و کانادا هم برگزار شد. اجرای کالفرنیای این کنسرت در آلبوم صوتی زمستان منتشر شده ‌است.

محمدرضا شجریان  و اجرای ارکستر ملی ایران در ساال ۱۳۷۷ با نود و سه نوازنده به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز محمدرضا شجریان در باغ موزه چهلستون. در این کنسرت حسن کسایی، شاه زیدی و فریدون مشیری و علی تجویدی به عنوان مهمانان افتخاری حضور داشتند.

محمدرضا شجریان  و اجرای کنسرت آلبوم قاصدک در سال ۱۳۷۳به همراه پرویز مشکاتیان و همایون شجریان. گفتنی است که کنسرت یاد شده آخرین همکاری شجریان و مشکاتیان به شمار می رود. این آلبوم هرگز به صورت رسمی و با کیفیت مناسب به بازار عرضه نشد.

محمدرضا شجریان  و اجرای زنده آلبوم یاد ایام در آمریکا به همراه داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان در سال ۱۳۷۱٫ این کنسرت اولین اثر با حضور همایون شجریان به شمار می رود و در قالب  آلبوم صوتی یاد ایام به بازار عرضه شد و فیلم آن در فضای اینترنت هم منتشر شد.

محمدرضا شجریان و اجرای زنده آلبوم پیام نسیم در سوئیس در سال ۱۳۷۰٫ در این کنسرت داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی و مرتضی اعیان همراه با استاد شجریان بودند و آهنگ‌ سازی تمامی قطعات را نیز خود محمدرضا شجریان عهده دار بود. این اثر در آلبوم صوتی پیام در بازار منتشر شد و فیلم آن در هم در فضای اینترنت انتشار یافت.

محمدرضا شجریان و اجرای زنده آلبوم چهره به چهره در حافظیه شیراز درسال ۱۳۵۶ به همراه گروه شیدا و به سرپرستی و آهنگ ‌سازی محمدرضا لطفی. این اثر در قالب آلبوم صوتی چهره به چهره به مخاطبان عرضه شده است.

محمدرضا شجریان و اجرای زنده آلبوم راست پنجگاه در حافظیه شیراز در سال ۱۳۵۴ که در این کنسرت محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ ‌فر با او همراه بوده اند. این کنسرت در آلبوم صوتی راست پنجگاه انتشار یافته ‌است و فیلم آن نیز در همان زمان در تلویزیون پخش شد.


جوایز، افتخارات و قدردانی از محمدرضا شجریان

نامگذاری یک خیابان به نام «شجریان»

در فروردین سال ۱۳۹۸ اعضای شورای شهر تهران با این پیشنهاد که خیابانی در تهران به نام استاد نامگذاری شود موافقت کردند. در این جلسه و به دنبال موافقت اعضا، نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ تهران به نام «محمدرضا شجریان» تغییر یافت.

دریافت جایزه بنیاد آقاخان

در فروردین سال ۱۳۹۸ جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان که در شهر لیسبون پرتغال برگزار شد جایزه ویژه به نام «خداوندگار موسیقی» را به محمدرضا شجریان اهدا کرد. در این جشنواره اعلام شد که: علت تقدیم این جایزه به محمدرضا شجریان نقش آفرینی دائمی وی در غنی کردن میراث موسیقایی بشر و همچنین استادی بی همتای او در موسیقی و تأثیرگذاری اجتماعی او به عنوان یک موسیقی‌دان و معلم در ایران و خارج از مرزهای ایران بوده است. گفتنی است که دختر استاد شجریان، مژگان شجریان به نیابت از پدر این جایزه را دریافت کرد.

دریافت نشان عالی هنر برای صلح

محمدرضا شجریان در شهریور سال ۱۳۹۶ در پنجمین جشنواره بین ‌المللی «هنر برای صلح» توانست به همراه ۳ هنرمند دیگر نشان عالی هنر برای صلح سال ۱۳۹۶ را دریافت کند.

دریافت نشان شوالیه

نشان شوالیه ملی لیاقت در قالب آیینی رسمی، در تیر ماه سال ۱۳۹۳ مصادف با ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۴ به  در سفارت فرانسه در تهران به محمدرضا شجریان تقدیم شد. در این مراسم استاد شجریان نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران گرفت و به این ترتیب نام او در رتبه کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده اند به ثبت رسید. گفتنی است که محمدرضا شجریان و شهرام ناظری تنها خوانندگان ایرانی به شمار می روند که موفق شده اند تا کنون این جایزه را دریافت کنند.

این نکته هم قابل ذکر است که در این آیین کنار استاد شجریان چهره ‌هایی فرهنگی از جمله محمود دولت ‌آبادی، جواد مجابی، محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، سیمین بهبهانی حاضر بودند.

دریافت جایزه بیتا

در سال ۱۳۸۹ استاد محمدرضا شجریان در طی یک مراسمی با نام «سومین سال بزرگداشت ادب و هنر پارسی» که در دانشگاه استنفورد آمریکا برگزار شد از بنیان‌گذار این مراسم یعنی بیتا دریاباری سومین جایزه بیتا را دریافت کرد.

دریافت جوایز یونسکو و گرمی

استاد محمدرضا شجریان در سال ۱۳۷۸ موفق شد تا جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس را دریافت کند. در مورد این جایزه باید بدانید که این جایزه هر پنج سال یک بار به هنرمندی که برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورش کوشش می کند اهدا می ‌شود. پیش از استاد شجریان، نصرت فاتح‌ علی‌خان خواننده قوالی از پاکستان موفق به دریافت این جایزه شده بود.

محمدرضا شجریان در سال ۲۰۰۶ نیز موفق شد تا نشان موتزارت را از سازمان یونسکو دریافت کند. محمدرضا شجریان ۲ سال به خاطر آلبوم ‌های فریاد و بی تو به‌ سر نمی‌شود موفق شد تا نامزد جایزه گرمی شود. در مورد جایزه گرمی هم باید بدانید که این جایزه معتبرترین جایزه موسیقی در آمریکا به شمار می رود. هر ساله پنج آلبوم موسیقی از بخش موسیقی کلاسیک برای نامزدی این جایزه مورد معرفی قرار می گیرند.


مطالب مشابه : احسان کرمی بیوگرافی احسان خواجه امیری و بیوگرافی علی صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.