پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / خواص انجیر تازه و خشک برای سلامتی + مضرات

خواص انجیر تازه و خشک برای سلامتی + مضرات

خواص انجیر , خاصیت انجیر
یکی از میوه های خوشمزه که اغلب در فصل تابستان قابل دسترسی است، انجیر است. البته انواع انجیر وجود دارد و تقریبا خاصیت انجیر در همه انواع یکی است و تفاوتهای اندکی دارند. مثلا خواص انجیر خشک تقریبا نزدیک به فواید انجیر تازه است.

انجیر برای یبوست مفید است و همینطور از خواص انجیر برای دیابت هم تقریبا همه اطلاع دارند. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد خوردن انجیر صحبت کرده ایم و به مضرات انجیر پرداخته ایم. اما توصیه می کنیم بنا به خواص فراوان این میوه مصرف انجیر را در برنامه غذایی تان بگنجانید.


از خواص انجیر برای سلامتی بدن بیشتر بدانید

در مورد انجیر باید بدانید که یک میوه‌ فصلی و بومی کشورهای یونان و افغانستان به شمار می رود و در خانواده‌ میوه توت طبقه بندی شده است. انجیر دارای یک دهانه یا چشم است، که به رشد این میوه توسط افزایش ارتباط با محیط زیست کمک می‌کند. انجیر میوه ای اشت که دارای تنوع بالایی است و در رنگ ‌های مختلف قابل دسترس استف از جمله در رنگهای زیر در طبیعت یافت شده است : زرد، بنفش، قرمز، سیاه، و سبز.

همه انواع انجیر هم دارای پوست صاف هستند و دارای گوشت آبدار همراه با دانه‌های کوچک ترد هستند.

طبع انجیر چیست؟

از نظر طب سنتی طبع انجیر گرم و تر است و برای سرد مزاجان بسیار مفید است و گرم مزاجان هم باید با مصلح مخصوص این میوه، انجیر را مورد مصرف قرار دهند.

خاصیت آنتی‌ اکسیدانی قوی انجیر

از جمله خواص انجیر برای سلامتی بدن از آن رو است که یک ماده سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ های مختلف است. اگر بخواهیم در مورد این خاصیت انجیر بیشتر برای شما صحبت کنیم باید بدانید که تقریبا اکسیداسیون بر همه سیستم های بدن اثرگذار است و آسیب ناشی از اکسیداسیون با بروز بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است. محققان نمود پیری و ابتلا به بیماری سرطان را به این فرایند مرتبط دانسته اند. انجیر در همه انواع اش چون دارای آنتی اکسیدان هستند برای جلوگیری از این مشکلات و بیماری ها مفید هستند.

انجیر دارای تنوع خاص خود است و برخی از این انواع در مقایسه با سایر انواع دارای آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هستند. ولی باید بدانید که اکثر این انجیرها سرشار از پلی فنول هستند و به علت دارا بودن این ترکیب، توانایی مقابله با استرس اکسیداتیو را دارند. پلی فنول که به عنوان تقویت‌کننده‌های طبیعی به شمار می روند، در میوه، برگ‌ها، پالپ و پوست انجیر موجودند و به بدن می رسند و اثرات خود را نشان می دهند.

نکته جالبی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که مطالعات پژوهشگران نشان داده اند که انجیرهایی که به شیوه هایی درست خشک شده دارای ترکیبات فنولی بیشتری هستند و همچنین میزان فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی این میوه های خشک شده در مقایسه با انجیر تازه یا نیمه ‌خشک‌ بیشتر است.

پس تا می توانید انجیر بخصوص انجیر خشک شده را در رژیم غذایی تان بگنجانید. انجیر خشک هم به‌راحتی قابل نگهداری است و از این رو برای فصولی که نمی توان انجیر تازه مورد مصرف قرار داد و یا در زمان مسافرت های طولانی از خشک شده این میوه استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد.


خواص انجیر برای سرطان

انجیر از جمله میوه هایی است که دارای خاصیت ضد سرطانی است. به خاطر این خاصیت اش در طب سنتی بسیار مشهور است و به عنوان یک راه درمان طبیعی برای درمان بیماری سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. در راستای این خاصیت گفته شده انجیر، در چین یک مطالعه علمی انجام گرفت و محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که میوه انجیر برای انواع سلولهای سرطانی مفید است. در این زمینه نیاز به انجام مطالعات بیشتری است و امید پزشکان بر آن است که درباره نحوه مبارزه انجیر با بیماریهای مختلف به نتایج قابل استفاده ای برسند و بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان را درمان کنند.

خواص انجیر برای سرطان

خواص انجیر برای درمان بیماری‌های شایع

در مورد قدمت استفاده از خاصیت درمانی انجیر باید بدانید این قدمت به هزاران سال پیش می رسد. انواع انجیرها برای درمان بیماری‌ های معمول و شایع دارای خواص متعدد هستند. از جمله این که بیش از چهل نوع بیماری مرتبط با دستگاه‌های گوارشی و غدد درون‌ریز را می تواند درمان کند و برای درمان بیماری های تناسلی و تنفسی می توان از میوه انجیر و یا عصاره این میوه استفاده کرد.

بر اساس مطالعات انجام گرفته محققان به این نتیجه  رسیدند که انواع انجیر برای درمان کم‌خونی، سرطان، دیابت، جذام، بیماری های کبد، فلج، بیماری‌های پوستی، زخم معده، عفونت‌های دستگاه ادراری و گوارشی دارای اثرات مثبت است. از ترکیبات درخت انجیر و میوه انجیر برای تولید داروهای برای بیماریهای مختلف استفاده می شود. البته محققان بر این امید هستند که بتوانند از انجیر وعصاره آن برای تهیه داروهای جدید بهره بگیرند.

خواص ضد باکتری و ضد قارچی انجیر

از جمله مهمترین خاصیت انجیر خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن است که چون به صورت طبیعی است، بهترین عملکرد را هم برای رفع بسیاری از مشکلات و بیماریها دارد. در این راستا یک پژوهش توسط مرکز تحقیقات دارویی و گیاهی در دانشگاه ملی مالزی به انجام رسید که در آن به نتایج ۲ پژوهش انجام گرفته در مورد توانایی عصاره‌ انجیر برای مقابله و درمان با یک دسته از باکتری‌های دهان و همچنین توانایی میوه انجیر برای مبارزه با قارچ ها و میکروب‌ های مختلف اشاره کرده است و به تایید رسیده اند.

مطالعاتی دیگر در خصوص خاصیت انجیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام گرفته اند، که این خاصیت انجیر را به اثبات رسانده اند. دقیقا به همین علت انجیر در درمان بیماری ‌های ناشی از باکتری‌ها و سایر مهاجم‌ها اثرات مثبتی دارد.

انجیر منبع غنی پتاسیم و فیبر

پتاسیم و فیبر، از جمله اجزای مهم و حیاتی هستند که وجودشان در یک رژیم غذایی نشانه سالم بودن آن رژیم غذایی است. اما متاسفانه اکثر مردم از انجیر در رژیم غذایی شان به اندازه کافی استفاده نمی کنند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا انجیر خشک دارای خاصیت بیشتری است یا انجیر تازه؟ در این مورد باید بدانید که انجیرها چه به ‌صورت تازه و چه به ‌صورت خشک‌ شده، منبع غذایی پرفیبری به شمار می روند و در مورد میزان پتاسیم موجود در هر کدام از آنها هم باید بدانید که میزان این ترکیب در انجیر خشک و تازه بسته به نحوه‌‌ آماده‌سازی ‌شان از ۷ تا ۱۹ درصد دارای تفاوت است.

با این حساب می توان نتیجه گرفت که با مصرف روزانه و منظم انجیر پتاسیم لازم به بدن می رسد. گفتنی است که پتاسیم در همه سلول‌های بدن وجود دارد و وجود پتاسیم برای حفظ عملکردهای طبیعی بدن لازم و ضروری است.

در مورد خاصیت فیبر برای بدن باید بدانید که این عنصر به عملکرد مثبت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. فیبر خطر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را بسیار کاهش می دهد. کسانی که دغدغه کاهش وزن دارند خوب می دانند که فیبر باعث بروز احساس سیری در فرد مصرف کننده می شود و در نتیجه انجیر برای لاغری هم مفید است.

از آنجایی که انجیر در فصول خاصی از سال قابل دسترسی است پیشنهاد می کنیم از نوع تازه آن در این فصول حتما استفاده کنید و در ضمن در غیر این فصول هم حتما برای برخورداری از خواص انجیر، انجیر خشک را که‌ منبع عالی منگنز، منیزیم و کلسیم است در برنامه غذایی خود بگنجانید. منگنز، منیزیم و کلسیم به حد کافی در رژیم روزانه ما وجود ندارند و قابل یافت نیستند. پس بهترین راه برای دریافت این منابع، استفاده از انجیر خشک است. توصیه می کنیم انجیر خشک را به صورت میان وعده مورد مصرف قرار دهید.


خاصیت انجیر در بارداری و شیردهی

دوران بارداری چون یک دوره حساسی است و پرورش جنین نیازمند دقت در رژیم غذایی و رژیم ورزشی دارد. از جمله بسیاری از میوه ها هستند که برای مادر باردار برخی ممنوع هستند و برخی هم به شدت توصیه میشود که مورد استفاده قرار گیرند. انجیر یکی از میوه هایی است که مصرف آن در بارداری به شدت توصیه شده است. این توصیه مصرف انجیر در دوران بارداری به دلایلی است که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

خاصیت انجیر در بارداری و شیردهی

انجیر از نظر دارا بودن مواد معدنی، بسیار غنی است چرا که حاوی کلسیم، پتاسیم، آهن و روی است و مقدار این ترکیبات در انجیر در مقایسه با سایر میوه ها بالا است. گفتنی است که وجود میزان این ریزمغذی ها در میوه انجیر به اندازه ای زیاد است که برخی اوقات محققان انجیر را از نظر خاصیت با شیر مادر مورد مقایسه قرار داده اند. یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری، یبوست است که چون انجیر سرشار از فیبر است می تواند از این مشکل خانمها در این دوران پیشگیری کند.

گفتنی است که انجیر در بردارنده آنزیم های پروتئولیتیکی است که این آنزیم ها باعث ساده تر شدن فرایند هضم غذا می شوند و به این ترتیب انجیر از بروز مشکلات گوارشی در حاملگی جلوگیری می کند.

یکی دیگر از مشکلات دوران حاملگی که در برخی از خانمها بروز می کند، حالت تهوع دوران بارداری است. برای رفع این مشکل انجیر کارگشا است چرا این میوه سرشار از ویتامین ب ۶ است و این ویتامین به خانمها در رفع این مشکل کمک می کند.

برای کنترل ویارها و هوس های نه چندان مناسب خانمها در این دوران که شاید برخی اوقات در رژیم غذایی مادر باردار اختلال ایجاد می کنند، انجیر کمک کننده است چرا که این میوه دارای خصلت قلیایی زیادی است که این مشکل را در حاملگی برطرف می کند.

ذکر این نکته لازم است که سازمان های معتبر غذایی در خصوص مصرف انجیر توسط مادر باردار هیچ احتیاطی را لحاظ نکرده اند. اما ما پیشنهاد می کنیم تحت نظر پزشک متخصص در این دوران هر نوع ماده غذایی مورد مصرف قرار گیرد.

خواص انجیر برای کودکان

اگر کودک شما ضیف و بی اشتها است از خواص انجیر برای اشتها غافل نمانید و به کودک تان انجیر بدهید تا اشتهایش باز شود. باید بدایند که چون انجیر سرشار از پتاسیم است، سلامتی کودکان ضعیف را به دنبال دارد و کم خون  و بی اشتها را در آنها درمان می کند.

نکته:

چون انجیر یک میوه زود هضم به شمار می رود، بنابراین مصرف آن برای کودکان و سالمندان و همچنین برای اشخاصی که از بستر بیماری جدا شده اند و در حال سپری کردن دوره نقاهت هستند، بسیار مفید است.

خواص انجیر برای دیابت

جالب است بدانید که فقط خودِ میوه انجیر نیست که برای سلامت بدن مفید است بلکه درخت انجیر هم دارای خواصی است از جمله برگ های انجیر برای کنترل بیماری دیابت بسیار مفید هستند.

در این خصوص یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت که در آن نشان داده شد که فیکوسین که همان عصاره‌ برگ‌ درخت انجیر است، حباعث بهبود حساسیت به انسولین می شود و به این ترتیب دارای خواص ضد دیابتی به شمار می رود. در این زمینه یک مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۳ انجام گرفت که محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ میوه انجیر با عملکرد خاص خود در متعادل کردن میزان ویتامین E و اسیدهای چرب خون در درمان دیابت می تواند نقش مهمی ایفا کند.

بیماران مبتلا به دیابت به این نکته توجه لازم را داشته باشند که مصرف انجیر به هیچ‌ عنوان جایگزین مصرف داروهای مربوط به کاهش قند خون و یا غذاهای سالم برای این بیماری به شمار نمی رود و اکیدا توصیه می کنیم که در مورد مصرف انجیر با پزشک معالج خود مشورت کنید.


فواید انجیر برای پوست

برخی شواهد اولیه و همینطور برخی شواهد از برخی طب های عامیانه نشان داده اند که انواع انجیرها برای درمان مشکلات پوستی مختلف از قبیل اگزما، لک ‌و پیس یا ویتیلیگو و همینطور برای بیماری پسوریازیس می توانند دارای اثرات مثبتی باشند. گفتنی است که تا کنون مطالعه علمی و دقیقی برای این اثر میوه انجیر برای پوست صورت نگرفته است.

فواید انجیر برای پوست

در مورد خاصیت انجیر برای مشکلات پوستی در سال ۲۰۰۷ یک مطالعه ای انجام گرفت. در این پژوهش نشان داه شد که لاتکس یا همان شیرابه درخت انجیر برای درمان زگیل‌ مؤثر است. در این پژوهش تطبیقی، ۲۵ نفر که دچار زگیل پوستی بودند، لاتکس درخت انجیر را به زگیل‌های یک سمت بدن‌شان مالیدند. نتیجه این کار آن بود که زگیل‌های پوستی طرف دیگر بدن این بیماران منجمد شدند حالتی شبیه کرایوتراپی. به این ترتیب محققان به این نتیجه رسیدند که تأثیر لاتکس یا شیره درخت انجیر فقط اندکی کمتر از کرایوتراپی است و هیچ ‌گونه عوارض جانبی‌ هم در بیماران مورد آزمایش بروز نکرد.

خواص انجیر برای جوش و آکنه

انجیر له‌ شده یک راه درمان خانگی برای رفع آکنه و جوش به شمار می رود. کسانی که پوستی دارای آکنه و جوش دارند می توانند روی کمک انجیر برای رفع این مشکلات پوستی خود حساب باز کنند.

واقعیت آن است که سلامت و زیبایی پوست یکی از خواسته های اصلی خانمها و البته آقایان است. برای رسیدن به این خواسته روشهای زیادی وجود دارد از جمله این که می توان از داروهای گیاهی بهره گرفت. مثلا میوه انجیر تازه برای تهیه‌ یک نوع ماسک صورت که دارای خاصیت تقویت‌کنندگی است و غنی از آنتی‌اکسیدان است، به کار برده می شود. شما در منزل هم می توانید ماسک انجیر برای زیبایی پوست تان تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

برای این کار کافی است که چند عدد انجیر را له کرده سپس از آن برداشته و با حرکات دایره‌ای روی پوست‌ خود ماساز دهید. بگذارید این ماسک چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت تان بماند و بعد با آب ولرم پوست را شستشو دهید.

اگر می خواهید این ماسک دارای خاصیت مرطوب کنندگی بیشتری باشد، می توانید یک قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید. به این ترتیب پوستی درخشان و لطیف خواهید داشت.

اگر احساس کردید که علاوه بر ماسک انجیر، خوردن انجیر برای سلامت پوست تان مناسب است این فرایند را ادامه دهید.

نکته : چنانچه به لاتکس حساسیت دارید توصیه می کنیم که از این ماسک برای پوست‌تان استفاده نکنید

در نهایت باید بدانید که میوه انجیر یک منبع خوب ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی محسوب می شود که مصرف آن بهبود سلامتی کلی بدن و مخصوصا سلامت پوست را به دنبال دارد. گفتنی است که خوردن انجیر باعث گردش خون بهتر در بدن می‌شود.


خواص انجیر برای مو

از آنجایی که تصور می شود خوردن انجیر و استفاده از ماسک انجیر آبرسانی به مو، تقویت آن را به دنبال دارد و همچنین باعث افزایش رشد موها می‌شود، از انجیر به خاطر ترکیبات خاص موجود در این میوه در تهیه بسیاری از شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو استفاده می‌شود.

واقعیت آن است که در مورد اثرات انجیر برای سلامت موها پژوهش خاصی انجام نگرفته است اما برخی شواهد نشان دهنده این مطلب هستند که بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در ترکیبات انجیر حفظ سلامت و زیبایی موها را به دنبال دارد.

محققان در مورد ریزش مو و علل موثر بر این مشکل یک مطالعه ای انجام دادند و در آن  به بررسی نقش زینک و مس در ریزش مو متمرکز شدند. این محققان گفتن که به ‌نظر می‌رسد که کمبود زینک و مس باعث ریزش مو در فرد می ‌شود. بر مبنای نتایج این مطالعه ریزش مو ممکن است با کمبود زینک مرتبط باشد. در مورد زینک برای مو باید بدانید که زینک به ترمیم فولیکول مو سرعت می‌بخشد. اما نقش کمبود مس در ریزش مو تاکنون از نظر علمی مورد تایید قرار نگرفته است.

یک مطالعه‌ دیگر در مورد نوع تغذیه‌ زنانی که در دوران یائسگی به ریزش مو مبتلا می شوند انجام گرفت که در آن نشان داده شد چندین ماده‌ مغذی موجود در ترکیبات انجیر حفظ سلامت مو را به دنبال دارند که در ادامه لیست آنها را آورده ایم :

  1. زینک
  2. مس
  3. سلنیوم
  4. منیزیم
  5. کلسیم
  6. ویتامین‌های گروه B
  7. ویتامین C

همه این عناصر گفته شده در انجیر موجود هستند و در نتیجه زیبایی موها را به دنبال دارند. اگر دچار سفیدی زودرس مو هستید توصیه می کنیم که انجیر بخورید چرا که این میوه از سفید شدن زودرس مو پیشگیری می کند. در واقع انجیر برای حفظ رنگ طبیعی مو دارای خواص زیادی است. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که این میوه سرشار از مس است و مس هم یک ماده‌ معدنی به شمار می رود که مانع از سفید شدن زودرس موها می‌شود.

خواص انجیر برای یبوست

یکی از مشکلات گوارشی یبوست است که برخی از افراد به آن مبتلا هستند و ما در این مقاله از پارسی نو به شما می گوییم که انجیر یک راه درمان طبیعی برای رفع یبوست است. در این مورد باید بدانید که هر ۳ عدد انجیر به طور تقریبی دارای ۵ گرم فیبر است. این میزان بالای فیبر باعث می شود تا عملکرد روده سالم و منظم باشد و عملکرد روده ‌ای منظم و سالم باعث پیشگیری از بروز یبوست می شود.

در مورد خواص فیبر برای دستگاه گوارش باید بدانید که فیبر باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود و به همین علت هم نه ‌تنها از بروز یبوست پیشگیری می‌کند، بلکه اسهال را درمان می کند و حرکات روده‌ای ناسالم یا نامنظم را نیز بهبود می بخشد.


خواص انجیر برای کاهش وزن و لاغری

اگر اضافه وزن دارید و یا رژیم لاغری را در پیش گرفته اید تا به تناسب اندام برسید، ما به شما توصیه می کنیم تا انجیر بخورید. چرا که فیبر موجود در انجیر کاهش وزن قابل مشاهده ای را به دنبال خود دارد و به همین علت است که مصرف این میوه به افراد چاق پیشنهاد می‌شود.

خواص انجیر برای کاهش وزن و لاغری

نکته : به یاد داشته باشید که کالری زیاد انجیر به ویژه زمانی که با شیر مورد مصرف قرار می گیرد، باعث افزایش وزن می‌شود. مطمئن باشید که مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مقدار مواد مغذی توصیه‌شده کفایت می کند و نیازی به زیاده روی در مصرف انجیر نیست.

خواص انجیر برای کلسترول

کلسترول یکی از مشکلاتی است که اگر در مورد آن سهل انگاری شود خطرات قلبی و عروقی را به دنبال خود دارد. برای پایین آوردن سطوح کلسترول، می توان انجیر را به برنامه غذایی اضافه کرد. در حقیق یکی دیگر از خواص انجیر همین مقابله با کلسترول بالای خون است.

در مورد فواید انجیر برای کلسترول باید بدانید که انجیر سرشار از پکتین است که یک فیبر محلول به شمار می رود. زمانی که فیبر در دستگاه گوارش به حرکت در می آید، در طول مسیر خود در روده، توده ‌های کلسترول اضافی را گردآوری کرده و آنها را به دستگاه دفع انتقال می دهد و به این طریق برای کلسترول بد خون سودمند است.

پکتین موجود در انجیر به‌عنوان یک فیبر محلول برای رفع یبوست هم خاصیت دارد چرا که حرکات روده را بهبود می‌بخشد. در حقیقت انجیر یکی از پرفیبرترین مواد غذایی شناخته شده است که به ‌عنوان ملین طبیعی بسیار فایده مند است.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد فیبر در رژیم غذایی، می تواند از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش از قبیل بیماری سرطان روده‌ی بزرگ یا کولون پیشگیری کند و در نتیجه مصرف آن برای سلامت عمومی‌ بدن‌ کمک کننده است.

خواص انجیر برای بیماری‌های قلبی بویژه برای عروق کرونر قلب

در ترکیبات انجیر خشک‌ فنول، امگا ۳ و امگا ۶ به میزان زیاد یافت می شود. این اسیدهای چرب باعث پیشگیری از خطر بروز بیماریهای عروق کرونر می شوند. این را هم باید بدانید که برگ‌ درخت انجیر روی تری‌گلیسیرید دارای اثر مهارکننده ای است و میزان آن را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. گفتنی است که تری‌گلیسیرید یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری ‌های قلبی به شمار می رود.

خواص انجیر برای درمان سرطان کولون

از آنجایی که انجیر سرشار از فیبر است باعث تنظیم حرکات روده‌ می شود و به همین علت هم به افزایش حذف رادیکال های آزاد کمک می کند و همچنین سایر مواد سرطان ‌زا به ویژه در کولون یا روده‌ی بزرگ را حذف می‌کند.

خواص انجیر برای سرطان سینه

مطالعات مختلفی نشان داده اند که فیبر موجود در انجیر برای پیشگیری از سرطان سینه سودمند است و می تواند حتی از بروز این بیماری به محو مناسب پیشگیری کند. این خاصیت انجیر به طور ویژه برای زنان یائسه مد نظر است چرا که به طور معمول تعادل هورمونی در این دسته از زنان پس از سن یائسگی با نوسان رو به رومی‌شود. از آنجایی که عملکرد دستگاه‌های بدن کاملا به هم مرتبط هستند، به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارند.

این عوانل در بدن دست به دست هم می دهند و توانایی آنتی‌اکسیدان‌ها را برای مقابله با رادیکال‌های آزاد که از عوامل اصلی بروز انواع بیماری سرطان به شمار می روند، را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهند. پس باید انجیر را مورد مصرف قرار داد چرا که انجیر با تأمین فیبر لازم برای بدن باعث تقویت خط دفاعی بدن در مقابله با بیماری سرطان می شود.

خواص انجیر برای فشار خون

یکی از روشهای معمول که سدیم را وارد بدن می کند، از طریق مصرف نمک است. صد در صد شما هم می دانید که مصرف زیاد نمک و در مقابل کاهش میزان مصرف مواد خوراکی در بردارنده پتاسیم باعث بروز فشار خون بالا می‌شود. برای این منظور باید به انجیر توجهی ویژه داشت چرا که انجیر سرشار از پتاسیم است و در عوض دارای سدیم بسیار بالایی است.

از این رو است که انجیر یک  ماده غذایی مناسبی برای مقابله با اثرات مخرب پرفشاری خون محسوب می‌شود. همین خاصیت انجیر باعث شده است تا آرامش و تمدد اعصاب را به دنبال داشته باشد.

خوردن انجیر , مصرف انجیر

خواص انجیر برای برونشیت

یکی دیگر از مهمترین خواص انجیر درمان برونشیت است. برگ درخت انجیر دارای ترکیبات شیمیایی خاصی است که می توان با تهیه‌ دمنوش از آن برای درمان برونشیت بهره گرفت. این را باید بدانید دمنوش برگ انجیر برای تسکین بیماری‌ های تنفسی از قبیل برونشیت مورد تجویز قرار می گیرد. برگ درخت انجیر در این زمینه به حدی دارای خاصیت است که به ‌عنوان راه مناسبی برای جلوگیری و کاهش علائم بیماری آسم می تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

 خواص انجیر برای مقاربتی

در برخی از مناطق جهان از جمله در شبه قاره هند از مزایای انجیر برای درمان انواع بیماریهای مقاربتی استفاده می شود.

در مورد چگونگی مصرف انجیر برای این نوع بیماریها باید گفت که مصرف این میوه به‌ شکل خوراکی یا به شکل موضعی کاهش علائم بیماری‌ های مقاربتی را به دنبال دارد. در این مورد که انجیر چگونه برای درمان مشکلات مقاربتی مفید است نیاز به انجام مطالعات زیادی هست.

 خواص انجیر برای اختلالات جنسی

مصرف انجیر از گذشته های دور برای درمان مشکلاتی از قبیل ناباروری مفید بوده است. انجیر همچنین برای درمان ناتوانی جنسی مردان یا اختلال نعوظ و دیگر اختلالات جنسی در آنها مفید است.

در برخی از مناطق جهان که از انجیر برای درمان اختلالات جنسی بویژه در مردان کمک گرفته می شود، اثر این میوه در این خصوص به بخش مهمی از اسطوره ‌شناسی و فرهنگ آن مناطق مبدل گشته است. به همین دلیل است که از انجیر به ‌عنوان یک مکمل جنسی یا باروری قدرتمند نام برده می شود.

برخی از محققان گفته اند که میزان اثرگذاری انجیر در قالب داروی تقویت‌کننده‌ی جنسی، یک بحث‌ مهم و حساس است. این محققان گفته اند که به احتمال زیاد مقدار زیاد ویتامین ‌ها و مواد معدنی که در ترکیب انجیر وجود دارند، افزایش ناگهانی انرژی و بنیه‌ بدن را به دنبال دارد که شاید همین تاثیرپذیری از انجیر با افزایش میل جنسی اشتباه در نظر گرفته شود.

این را باید در ادامه گفت که برای تقویت میل جنسی‌، ۲ تا ۳ عدد انجیر را یک شب بگذارید تا در آب خیس بخورند و صبح روز بعد آنها را میل کنید.

خواص انجیر برای استخوان

استخوان‌ های بدن از مهمترین اعضای بدن هستند که باید به سلامت و تقویت آنها دقت نظر داشت. متخصصان در این زمینه پیشنهاد کرده اند که انجیر را در برنامه غذایی باید گنجاند. چرا که انواع انجیرها غنی از کلسیم هستند و کلسیم هم یکی از مهم ‌ترین مواد معدنی برای تقویت استخوان به شمار می رود و به این ترتیب کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان را به دنبال دارد.

انجیر دارای فسفر هم هست و فسفر هم در ساخت و تقویت استخوان کمک کننده به شما می رود و به خاطر دارا بودن این  ترکیبات درصورت بروز آسیب یا تخریب استخوان‌ها، می تواند رشد مجدد آنها کمک کند.

خواص انجیر برای پیشگیری از دفع کلسیم در ادرار

از نظر علمی این یک واقعیت است که افرادی که حجم بالایی از سدیم را از طریق رژیم غذایی‌ خود دریافت می‌کنند، این احتمال در آنها وجود دارد که دچار مشکل دفع کلسیم در ادرار شوند. با خوردن انجیر و به علت دارا بودن میزان بالای پتاسیم می توان از خروج مواد از طریق ادرار را کنترل کرد. باید در این مورد بدانید که پتاسیم دفع کلسیم از بدن به طریق ادرار را به حداقل می‌رساند و در عوض خروج اسید اوریک و سایر سموم از بدن‌ را هموار می کند.

خواص انجیر برای دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یک عارضه چشمی است که علت اصلی کاهش بینایی در افراد سالمند است. برای پیشگیری از بروز این مشکل چشمی، مصرف میوه‌هایی از قبیل انجیر بسیار کمک کننده است. در حقیقت انجیر در کمک به پیشگیری از بروز نشانه‌های رایج پیری سودمند است.

خواص انجیر برای گلو درد

وجود حجم زیادی موسیلاژ یا همان مواد لعاب ‌دار در میوه انجیر باعث بهبود گلو درد می شود و از گلو در مقابل درد محافظت می ‌کند. این خاصیت انجیر به خاطر طبیعت آرامش ‌بخش و تسکین‌دهنده آن است و شیره‌ های طبیعی انجیر، باعث کاهش درد و فشار روی طناب‌های صوتی می شود.

سایر خواص انجیر را بدانید

انجیر برای درمان سیاه‌ سرفه مفید است. این میوه قادر است آسم و دیگر اختلالات تنفسی سیار را درمان کند و یا علائم شان را به حداقل برساند. اگر به سلامت دستگاه گوارش تان اهمیت می دهید حتما انجیر مصرف کنید. مثلا برای درمان یبوست، سوء‌هاضمه، درد معده و سایر بیماری‌های روده‌ای انجیر خواصی شگفت انگیز دارد.

گفته شده است که مصرف انجیر برای پایین آوردن تب، مفید است. برای درمان گوش درد، درمان جوش، درمان آبسه و بیماری‌های مقاربتی نیز بسیار مفید است. گفته می شود انجیر به تنظیم PH بدن کمک می کند و این خاصیت انجیر به علت دارا بودن سطح بالایی از آلکان‌ها است. انجیر برای مقابله با رادیکالهای آزاد و آسیب های ناشی از آنها هم مفید است و این خاصیت انجیر از آن رو است که این میوه غنی از فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها است که جزو آنتی ‌اکسیدان‌هایی به شمار می روند که با رادیکالهای آزاد توان مقابله دارند.

در نهایت هم باید بدانید که همه انواع انجیر دارای خاصیت  آرام ‌بخشی هستند و ملین‌ هم هستند در ضمن دارای چربی و قند کمی است. این را هم باید اضافه کرد که انجیر برای کبد نیز بسیار پر خاصیت است.


از مضرات انجیر هم بدانید

خوشبختانه تداخلات دارویی و آلرژی به انجیر گزارش نشده است و بنابراین می توان گفت هر فردی می تواند به تعداد مناسب در روز انجیر بخورد. اما انجیر نیز مانند مواد خوراکی دیگر از داشتن عوارض برای برخی از افراد مستثنی نیست و در ادامه این مقاله از پارسی نو به مهمترین این عوارض پرداخته ایم:

یک مطالعه در ۲۰۱۰ انجام گرفت که محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که افرادی که به شیره‌ خام کائوچو یا گرده‌ درخت غان یا توس آلرژی دارند، به احتمال قوی با مصرف انجیر هم دچار حساسیت شوند. گفتنی است که انجیرها در زمره خانواده‌ توت‌ها یا موراسه به حساب آمده اند.

این محققان گفتند در صورتی که فردی با خوردن میوه‌ های خانواده‌ توت‌ از قبیل جک ‌فروت، توت آمریکایی و سیب شکری دچار الرژی می شود به احتمال زیاد با خوردن انجیر هم حساسیت از خود نشان می دهد.

افرادی که داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین یا کومادین مصرف می کنند باید در خوردن انجیر احتیاز لازم را داشته باشند چرا که انجیر سرشار از ویتامین K است و این ویتامین هم یک غلیظ‌‌کننده‌ طبیعی خون به شمار می رود. در این مورد باید بدانید که انجیر خشک‌ و تازه هر دو سرشار از ویتامین K هستند.

پس بنا به نظر پزشکان این دسته از بیماران اگر انجیر را میل می کنند باید طوری برنامه ریزی کنند که ویتامین K بیش از اندازه معمول وارد بدن شان نشود.

در این مقاله بارها و بارها گفتیم که انجیر یک ماده غذایی ملین است و به خاطر این خاصیت اش برای درمان یبوست مفید است. اما به یاد داشته باشید که احتمال دارد مصرف بیش از اندازه انجیر باعث شل شدن مدفوع یا بروز اسهال در فرد شود. پس چنانچه بعد از خوردن انجیر به اسهال مبتلا شدید، میزان مصرف انجیر را پایین آورید.

کسانی که دچار کبد ضعیفی هستند خوردن انجیر به آنها توصیه نمی شود. این دسته از افراد انجیر را باید با گردو بخورند.

زیاده روی و افراط در خوردن انجیر، برای سلامت معده و چشم  خوب نیست و در صورت زیاده روی، خنثی کننده زیان آن، کرفس است.

خواص انجیر تازه , انواع انجیر

هشدار در مورد مصرف زیاد انجیر :

خوردن انجیر با میوه های اسیدی ز قبیل پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست و بهتر آن است که این میوه ها با همدیگر مورد استفاده قرار نگیرند.


خواص انجیر خشک

ما معمولا به انجیر خشک به عنوان یک خشکبار نگاه می کنیم و عادت نکرده ایم تا به عنوان یک رژیم غذایی آن را در نظر بگیریم. در ادامه این مقاله از پارسی نو برای شما از فواید انجیر خشک بیشتر صحبت کرده ایم.

۱- خواص انجیر خشک برای گوارش

انجیر خشک یکی از منابع غذایی است که سرشار از فیبر است. فیبر هم یکی از مهمترین ترکیباتی است که از بروز یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند؛  در مورد درمان یبوست با انجیر خشک باید بدانید که انجیر به عنوان یک ملین طبیعی دارای شهرت زیادی است.

۲- خواص انجیر خشک برای لاغری

انجیر خشک دارای مقدار کالری کمی است و در حقیقت یکی از مهمترین خواص آن به شمار می آید. به تین ترتیب اگر انجیر خشک را در میان وعده مصرف کنید چند کیلو کاهش وزن خواهید داشت.

۳- خواص انجیر خشک برای فشار خون

بالا رفتن فشار خون ناشی از بالا رفتن سطح سدیم در بدن است که با مصرف نمک این اتفاق می افتد. در حقیقت زمانی که تعادل پتاسیم و سدیم به هم می ریزد، فشار خون بالا می رود. برای رفع این مشکل و ایجاد تعادل، انجیر خشک بهترین عملکرد را دارد. این را باید بدانید که یک عدد انجیر خشک در بردارنده ۱۲۹ میلی‌گرم پتاسیم و ۲ میلی‌گرم سدیم است.

۴- انجیر خشک منبع مهم آنتی‌ اکسیدان

انجیر خشک دارای طعمی شیرین و دلچسب است و البته سرشار از آنتی‌اکسیدان هم هست؛ جالب است بدانید که حجم آنتی‌اکسیدان موجود در انجیر خشک به مراتب از انجیر طبیعی بیشتر است.

در مورد میزان آنتی اکسیدان انجیر خشک باید بدانید که میزان این ترکیب در این نوع از انجیر در مقایسه با سایر میوه‌هایی که خواص آنتی‌اکسیدانی‌شان را به ویتامین C و ویتامین E نسبت می‌دهند، آنتی‌اکسیدان  ‌های فنل باکیفیت ‌تری دارد. پس تا می توانید انجیر خشک را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

۵- خواص انجیر خشک برای قلب

انجیر خشک با دارا بودن میزان آنتی اکسیدان فراوان می تواند رادیکال‌ های آزاد و اثرات آنها را از بین ببرد. رادیکالهای آزاد می‌توانند به عروق خونی آسیب وارد کنند و در نتیجه بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشند. در این راستا مطالعه ای دیگر صورت گرفته است که در آن نشان داده شده است که انجیر خشک سطوح تری‌ گلیسیریدی را هم کاهش می دهد. تری‌ گلیسیریدی بالا باعث بروز بیماریهای قلبی می شود.

۶- خواص انجیر خشک برای سرطان

شاید به جرات بتوان گفت که آنتی اکسیدان موجود در انجیر خشک باعث شده است تا این ماده خوراکی دارای خواص بی نظیری باشد. از جمله این که انجیر خشک به خاطر دارای بودن آنتی اکسیدان می تواند از آسیب دی ‌ان ‌ای سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری کند. در مورد رادیکال‌های آزاد باید بدانید که آنها با تولید سلول‌های خطرناک این توانایی را دارند که به دی ‌ان ‌ای سلولی آسیب وارد کنند. به این ترتیب این میوه خشک می تواند از بروز بیماری سرطان پیشگیری کند.

۷- خواص انجیر خشک برای استخوان ‌ها

انجیر خشک سرشار از کلسیم است و به همین علت هم می‌تواند باعث بهبود تراکم استخوان و استحکام آنها شود. در مورد میزان کلسیم در انجیر خشک باید بدانید ۳ درصد کلسیم در هر عدد انجیر خشک وجود دارد.

 ۸- خواص انجیر خشک برای دیابت

بیماران مبتلا به دیابت هم می توانند انجیر خشک بخورند اما از آن جایی که ایم نوع از انجیر دارای میزان قند بالایی است توصیه می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

۹- خواص انجیر برای کم خونی

انجیر خشک دارای مقدار آهن زیادی است. به این ترتیب با مصرف انجیر خشک سطوح آهن در بدن تان بالا می رود و به افزایش سطوح هموگلوبین خون منجر می شود. آهن یک ماده‌ معدنی مهمی به شمار می رود که هموگلوبین را به سراسر بدن انسان منتقل می کند. پس انجیر خشک را به خاطر دارای بودن میزان زیاد آهن برای رفع مشکل کم خونی مورد مصرف قرار دهید.

۱۰- خواص انجیر برای مشکلات جنسی و باروری

از گذشته های دور در یونانیان باستان از انجیر به عنوان یک داروی تقویتی نیروی جنسی سود می برده اند. جالب است بدانید که در یونان باستان انجیر به عنوان یک میوه مقدس به شمار می آمده است که با باروری و عشق مرتبط بوده است.

برای تشویق به مصرف انجیر بخصوص انجیر خشک، همیشه به خاطر داشته باشید که انجیر تقویت باروری و رفع ناتوانی جنسی را به دنبال دارد چرا که سرشار از مواد معدنی، روی، منگنز، و منیزیوم است که همه اینها در مجموع برای بهبود سلامت باروری انسان نقش مهمی دارند.


مقالات مشابه : خواص خاکشیر چیست – فواید تخم شربتی و خواص زردچوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.