پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / درباره خواص خاکشیر و مضرات آن بیشتر بدانید

درباره خواص خاکشیر و مضرات آن بیشتر بدانید

جوشانده خاکشیر , شربت خاکشیر
همه ما با خاکشیر و شربت خاکشیر آشنایی داریم. تا حدودی هم بنا به این در فصل گرم سال به عنوان نوشیدنی ضد گرمازدگی مورد استفاده قرار می گیرد، می دانیم که دارای طبع سردی است.

البته از خواص خاکشیر برای یبوست هم اکثر افراد اطلاعاتی دارند و یا از خواص خاکشیر برای کبد هم تا حدودی شنیده ایم. اغلب افرادی که دغدغه لاغری دارند می دانند که خواص خاکشیر برای لاغری بی شمار هستند. ما در این مقاله به خاصیت خاکشیر و همینطور به مضرات خاکشیر هم اشاره کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.


از خاکشیر و خواص آن بیشتر بدانید

خاصیت خاکشیر برای زیبایی پوست و مو

خاکشیر یکی از دانه های خوراکی است که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری است. یکی از خواص خاکشیر برای مو، از بین بردن شوره سر است. برای رسیدن به این هدف، روزی ۲ تا ۳ لیوان از آن را میل کنید تا برای همیشه از شر شوره سر خلاص شوید.

خاصیت خاکشیر برای زیبایی پوست و مو

رفع آکنه و لک صورت با مصرف خاکشیر

از آنجایی که خاکشیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است، مصرف آن می تواند آکنه و جوش را از بین ببرد و صورت را پاکسازی کند. آن دسته از افرادی که می خواهند جوش و آکنه خود را با استفاده از خاکشیر از بین ببرند، می توانند ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط کنند و به مدت سه هفته میل کنند.

اگر پوست صاف و شفاف می خواهید، خاکشیر یک گزینه مناسب است چرا که این دانه خورکی می تواند پوست صورت را روشن و شفاف کند و لک های پوستی را هم از بین ببرد. برای این کار بهتر است ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را  خیسانده و صاف شده این مخلوط را به مدت ۳ هفته میل کنید.


زنان باردار و خواص خاکشیر

یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری، یبوست است. اگر در دوران بارداری هستید و از یبوست رنج می برید، خاکشیر می تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای شما عمل کند. اما چون خاکشیر یک ماده خوراکی ملین است مصرف بی رویه آن در زمان بارداری به علت شل شدن دهانه رحم می تواند خطرناک باشد و این احتمال وجود دارد که خطر سقط جنین در ماه های ابتدایی را به دنبال داشته باشد اما مصرف خاکشیر در ماههای آخر بارداری موجب تسهیل فرایند زایمان می شود. برای شیردهی نیز پیشنهاد می کنیم در مورد این که خاکشیر مصرف کنید یا خیر، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

خاکشیر و خواص آن برای مردان

خاکشیر و خواص آن برای مردان

اگر جزو مردانی هستید که با مشکلات جنسی دست و پنجه نرم می کنید، پارسی نو به شما پیشنهاد می کند که مصرف خاکشیر را در رژیم غذایی تان بگنجانید. خاکشیر به دلیل وجود سودا ایجاد شده، ضعف قوای جنسی در آقایان را برطرف می کند و همینطور ناباروری را در آنها برطرف می کند.

نوزادان و کودکان خاکشیر بخورند؟

یکی از مشکلات شایع در کودکان، یبوست است. چنانچه  کودک شما نیز دچار یبوست است، از مصرف هر گونه داروی شیمیایی خودداری کنید و به کودکتان خاکشیر بدهید. در حقیقت خاکشیر مثل یک ملین طبیعی عمل می کند و این مشکل گوارشی را درمان می کند و باعث هضم غذا می شود. این را هم باید بدانید که خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

چنانچه نوزاد شما بر اثر ابتلا به بیماری هایی از قبیل آبله مرغان و سرخک دچار تب شد و پوست اش دچار خارش شد، اصلا نگران نشوید چرا که دوای درد نوزادتان خاکشیر است. این مهم را باید بدانید که خاکشیر یکی از مواد خوراکی است که به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان کمک شایانی می کند.

چطور به نوزاد یا کودک خاکشیر بدهیم؟

در این مورد لازم است بدانید که خاکشیر را از ۲ سالگی به بعد می بایست به نوزادان داد و قبل از این سن، شربت خاکشیر را می بایست از صافی رد کرده و از آب آن به آرامی نوزاد بدهید.


چاق شدن به کمک خاکشیر

اگر لاغر هستید و می خواهید وزن تان را بالا ببرید، پیشنهاد می کنیم هر روز صبح ناشتا پیش از صرف صبحانه شربت خاکشیر و شیر بخورید. این نوشیدنی به مرور زمان می تواند به درمان لاغری و افزایش وزن در فرد مصرف کننده کمک کند. اگر برای تهیه این نوشیدنی از شیر تازه و طبیعی استفاده کنید میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود. اما حتما از تازه بودن و سلامت شیر مطمئن باشید.

چاق شدن به کمک خاکشیر

لاغری و کاهش وزن با خاکشیر

آن دسته از افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید بدانند که مصرف خاکشیر هم یکی از روشهای کاهش وزن است. برای لاغری با خاکشیر باید اینگونه عمل کرد که به مقدار یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید و میل کنید. می توانید این نوشیدنی را با کمی شکر شیرین کنید.

از این نوشیدنی برای کاهش وزن هر روز صبح ناشتا بخورید. اما این را باید بدانید که استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت باعث کاهش وزن می شود. با استفاده از این روش هم بدن تان سالم می ماند و هم کاهش وزن خواهید داشت.


خاکشیر و فواید درمانی آن

خاکشیر برای کاهش فشار خون

چنانچه جزو افرادی هستید که فشارخون بالا دارید، برای رفع این مشکل خود یک لیوان خاکشیر را به خوبی کوبیده در حدی که به صورت پودر درآید، سپس آن را در ظرفی بریزید و به مرور به آن آب اضافه کنید تا به خمیر یک دستی تبدیل شود.  این خمیر را روی پاهایتان ماساز دهید تا فشار خون شما کنترل شود.

خاکشیر برای سنگ کلیه

برای رفع و درمان و حتی پیشگیری از سنگ کلیه ، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین پیشنهاد می شود. افرادی که کلیه آن ها مستعد سنگ سازی است و در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند، می توانند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خاکشیر را به روشی که گفته شد، مورد مصرف قرار دهند.

رفع بوی بدن دهان با خاکشیر

دلیل اصلی بوی بد دهان افزایش اخلاط فاسد در بدن است که برای رفع این مشکل می توان از شربت ترنجبین و خاکشیر استفاده کرد. برای درمان بوی بد دهان با خاکشیر، هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را میل کنید.


سایر خواص درمانی خاکشیر

  • خاکشیر برای درمان زخم و جراحات مفید است.
  • برای رفع ترشحات زنان جوشانده خاکشیر بهترین راه درمان است.
  • اگر تب دارید خاکشیر بخورید چرا که ادرار آور و تب بُر است.
  • خاکشیر یک درمان گیاهی برای دفع کرم از بدن است.
  • برای درمان بیماریهایی نظیر نقرس، حصبه، آبله، سرخک و مخملک خاکشیر بسیار مفید است.
  • برای رفع گرفتگی صدا خاکشیر میل شود.
  • درمان درد و مشکلات گوش با خاکشیر فراهم می شود.
  • اگر کم اشتها هستید، از بذر خاکشیر برای رفع این مشکل خود استفاده کنید.
  • درمان ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی با خاکشیر
  • برای داشتن انرژی در طول روز حتما خاکشیر را همراه با شیر تازه مصرف کنید. البته این روش باعث افزایش وزن هم می شود.
  • یکی از مشکلات مادران شیرده، ورم پستان است که خاکشیر کوبیده شده راه درمان خوبی برای رفع این مشکل است.
  • برای جلوگیری و رفع دل ضعفه، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. مشکل تان حل می شود.
  • برای درمان اسهال، خاکشیر را بو دهید و آن را با آب و عسل ترکیب کنید و هر ۲ ساعت یک بار میل شود. این را هم باید بدانید که مصرف خاکشیر با آب سرد و شکر می تواند از اسهال جلوگیری کند.
  • برای درمان یبوست اگر خاکشیر با آب گرم را مصرف کنید، خاصیت ملین دارد.
  • خاکشیر طبع سردی دارد و بنابراین شربت آن یک نوشیدنی با طبع سرد است که باعث می شود تا در فصول گرم سال، دمای بدن را کاهش دهد و به این ترتیب از گرمازدگی پیشگیری کنید.

مضرات و ممنوعیت مصرف خاکشیر

اگر جزو افرادی هستید که ورم و زخم معده دارید، در مصرف خاکشیر جانب احتیاط را رعایت کنید. این دسته از افراد باید خاکشیر را به مقدار کم مصرف کنند.

مضرات و ممنوعیت مصرف خاکشیر

کسانی که دارای طبع سرد هستند و بیماری هایی نظیر روماتیسم و آرتروز دارند، می بایست شربت خاکشیر را با عسل و عرق نعناع میل کنند که برای آنها مشکلی پیش نیاید.

اگر احیانا با خوردن خاکشیر دچار سر درد می شوید، می بایست خاکشیر را با کتیرا مصرف کنید.

توصیه می کنیم که برای پیشگیری از سنگ کلیه خاکشیر را چندین بار شسته و اجازه دهید ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد.

نحوه و میزان مصرف خاکشیر :

در ابتدا باید خاکشیر را در آب سرد بریزید تا حسابی خیس بخورد و سپس با اسانس یا شهد آن را میل کنید. یک روش دیگر این که می توانید خاکشیر را ۱۰ دقیقه در آب جوشانده و پس از این که سرد شد آن را میل کنید. راه پیشنهادی دیگر آن است که دانه های خاکشیر را کوبیده و به شکل موضعی روی زخم، جراحات و ورم ها گذاشته تا آن ها را درمان کند.


مقالات مشابه : خواص قارچ گانودرما در قهوه – خاصیت تخم شربتی و خواص زردچوبه چیست

یک دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    لطفا در قید مطالب دقت لازم را مبذول بفرمایید
    در همین مطلبی که درج کردین یه جا نوشتین خاکشیر برای لاغری و در کنارش برای چاقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.