پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / علائم و راه های درمان سنگ کلیه

علائم و راه های درمان سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه , درمان سنگ کلیه
حتما شما هم با کسی که دچار درد کلیه است و مشکل سنگ کلیه دارد مواجه شده اید و یا شاید خودتان این درد را تجربه کرده باشید، به هر صورت حتما با این اصطلاحات برای دفع سنگ کلیه مواجه شده اید.

مثلا درمان سنگ کلیه با هندوانه، درمان سنگ کلیه در طب سنتی، درمان خانگی سنگ کلیه … این ها مجموع روشهایی است که برای درمان درد سنگ کلیه بسیار پیشنهاد می شوند.

اما واقعیت آن است که شما باید در این مورد آزمایشات لازم را انجام دهید، بویژه اگر در خانواده تان سابقه سنگ کلیه دارید و بعد نسبت به استفاده از این روشها اقدام کنید. ما در این مقاله از پارسی نو به روشهای درمان سنگ کلیه اشاره کرده ایم و به مواد غذایی برای سنگ کلیه هم پرداخته ایم که امیدواریم از این مقاله استفاده مفید داشته باشید.


درمان های خانگی برای کلیه ها : چه کار باید کرد؟

وجود آب کافی در بدن

نوشیدن مقدار زیادی مایعات، بخش مهمی از کار دفع سنگهای کلیه است و همینطور از تشکیل سنگهای جدید نیز پیشگیری می کند. در حقیقت نوشیدن آب و مایعات نه تنها باعث سم زدایی بدن می شود، بلکه کمک می کند که سنگ ها و ذرات شکل گرفته در هر جای بدن از طریق مجاری ادراری دفع شوند. اگر چه نوشیدن میزان مناسب آب ممکن است برای درمان سنگ کلیه مناسب باشد، اما می توان مواد خاصی را هم به آب اضافه کرد تا این سودمندی را افزایش داد.

سعی کنید در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید. این اقدام می تواند هر سم یا سنگی در بدن شما باشد را از طریق ادرار دفع کند.

در این مقاله در مورد روش های خانگی برای درمان و دفع سنگ کلیه صحبت کرده ایم که پیشنهاد می کنیم پیش از انجام هر کدام از این موارد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند ارزیابی کند که کدام درمان خانگی برای شما مناسب است یا این که کدام روش می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

اگر باردار یا شیرده هستید از مصرف خوسرانه هر گونه دارو خودداری کنید و یا قبل از انجام روشهای خانگی برای دفع سنگ کلیه، با پزشک متخصص مشورت کنید تا عوارض جانبی احتمالی این روشها شما یا جنین تان را تهدید نکند.

  1. آب

سعی کنید ۸ تا ۱۲ لیوان آب در طول روز بنوشید. تا زمانی که سنگ یا سنگ ها از بدن دفع می شوند، به این کار ادامه دهید. از دست دادن آب بدن یکی از عوامل خطرساز و اصلی بروز سنگ کلیه است.

قرص دفع سنگ کلیه , داروی درمان سنگ کلیه

برای تشخیص این که آیا میزان آب بدن شما کافی است، به رنگ ادرار خود توجه کنید. در حالتی که میزان آب دریافتی بدن شما کافی باشد، ادرار سبک است و رنگ زرد کمرنگ دارد. وقتی رنگ ادرار زرد تیره است، باید بدانید که میزان آب مصرفی تان کم است و باید آن را افزایش دهید.

  1. آب لیمو

اگر خودتان و سلامتی تان را دوست دارد، شما می توانید آب لیمو تازه را به آب نوشیدنی روزانه خود اضافه کنید. لیمو حاوی سیترات است که یک ماده شیمیایی است که از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند.

سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را بشکند و اجازه می دهد سنگ ها به آسانی از بدن دفع شوند. معمولا برای تاثیرگذاری بیشتر آب لیمو می بایست مقدار زیادی از آن را در آب نوشیدنی ریخت و استفاده کرد. آب لیمو دارای مزایای دیگری برای سلامتی بدن است. به عنوان مثال آب لیمو می تواند از رشد باکتریهای مضر در بدن پیشگیری کند.

راجع به خواص لیمو ترش بیشتر بدانید

  1. خوردن آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک است که به کاهش سنگ کلیه و کاهش درد کمک می کند. ریحان ماده خوراکی سرشار از مواد مغذی است. این دارو به طور سنتی برای اختلالات گوارشی و مشکلات التهابی استفاده شده است. آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهاب در آب ریحان وجود دارد که در حفظ سلامت کلیه ها بسیار تاثیر دارند.

برگ های تازه یا خشک ریحان را برای تهیه چای و نوشیدن آن در طول روز استفاده کنید. شما می توانید آب ریحان را برای تهیه شیرینی ها هم مورد استفاده قرار دهید.

شما برای دریافت خواص آب ریحان جهت درمان سنگ کلیه، می بایست به مدت شش هفته به طور مداوم آن را مورد مصرف قرار  دهید. در صورتی که به صورت طولانی مدت از آب ریحان استفاده کنید، می توانید قند خون و فشار خون خود را هم پایین آورید.

  1. سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب حاوی اسید استیک است. اسید استیک برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. سرکه سیب علاوه بر دفع سنگ های کلیه ها می تواند به کاهش درد ناشی از دفع این سنگ ها کمک کند. سرکه سیب حاوی ترکیباتی مفید برای سلامت بدن است.

برای به دست آوردن این مزایا، ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را به آب تصفیه شده اضافه کنید. این مخلوط را در طول روز بنوشید. دقت داشته باشید که در طول روز بیشتر از یک لیوان از این نوشیدنی را مورد استفاده قرار ندهید. شما می توانید سرکه سیب را به طور مستقیم روی سالاد ریخته و میل کنید و یا آن را به سس مورد علاقه خود اضافه کنید.

در مورد مضرات سرکه سیب هم باید بدانید که اگر از این سرکه بیش از اندازه مصرف کنید، می تواند به کاهش سطح پتاسیم و پوکی استخوان منجر شود. افراد مبتلا به دیابت باید هنگام مصرف این مخلوط احتیاط کنند. سطح قند خون خود را با دقت در طول روز کنترل کنید.

درمان سنگ کلیه با هندوانه , درمان سنگ کلیه با طب سنتی

اگر این داروها را مصرف می کنید، نباید این مخلوط را مصرف کنید :

  • انسولین
  • دیگوکسین (Digox
  • دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون (آلدکتون)
  1. آب کرفس

به نظر میرسد که آب کرفس، سموم بدن را از بین می برد و در واقع سمومی را که منجر به تشکیل سنگ کلیه می شوند را از بین می برد و از زمانهای قدیم در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. آب کرفس در دفع سنگ کلیه از بدن نیز کمک می کند.

سعی کنید در طول روز آب کرفس را به تنهایی یا با مایعات دیگر بنوشید. اگر مشکلات زیر را دارید از مصرف آب کرفس خودداری کنید:

  • هر گونه اختلال توام با خونریزی
  • فشار خون پایین
  • داشتن عمل جراحی

اگر داروهای زیر را هم مورد مصرف قرار می دهید، از خوردن آب کرفس خودداری کردن:

  • لووتیروکسین (Synthroid)
  • لیتیوم
  • داروهایی که حساسیت را افزایش می دهند، مانند ایزوترتینوئین (Sotret)
  • داروهای آرام بخش مانند آلپرازولام (Xanax)
  1. آب انار

آب انار برای قرن ها به منظور بهبود عملکرد کلی کلیه مورد استفاده قرار می گیرد. آب انار سنگ ها و سایر سموم را از بدن می زداید. آب انار سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند و ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از شکلگیری سنگ کلیه هم داشته باشد.

آب انار همچنین سطح اسیدیته ادرار را کاهش می دهد. سطح اسیدیته پایین خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد. هیچ محدودیتی برای میزان آب انار که شما می توانید در طول روز بنوشید، وجود ندارد.

در صورت مصرف داروهای زیر از مصرف آب انار خودداری کنید :

  • دارو برای کبد
  • داروهای فشار خون مانند کلروتیازید (دیوریل)
  • روزوواستاتین (با Crestor)
  1. مصرف حبوبات

حبوبات از جمله لوبیای پخته شده برای سلامت کلیه و مجاری ادرای بسیار مناسب است. مصرف حبوبات باعث دفع سنگ کلیه هم می شوند. در طول روز و در رژیم غذایی تان سعی کنید از حبوبات به میزان مناسب استفاده کنید.

سایر داروهای طبیعی

داروهای خانگی زیر شامل مواد تشکیل دهنده ای هستند که ممکن است در هر آشپزخانه ای از جمله در آشپزخانه شما وجود نداشته باشند و شما می بایست آنها را در فروشگاهها تهیه کنید و یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

  1. گیاه قاصدک

ریشه قاصدک باعث تحریک تولید مناسب صفرا می شود. تصور می شود این امر به حذف سموم و سنگ ها از بدن کمک کند و باعث افزایش ادرار و بهبود هضم غذا می شود. قاصدک ها  سرشار از ویتامین ها (A، B، C، D) و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی هستند.

شما می توانید آب قاصدک تازه را مورد مصرف قرار  دهید و یا آن را به عنوان چای استفاده کنید. اگر شما قاصدک را به صورت تازه مورد مصرف قرار می دهید، می توانید برای خوش طعم شدن آن از زنجبیل و سیب استفاده کنید. نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان آب گیاه قاصدک در طول روز برای درمان سنگ کلیه توصیه می شود.

بعضی از افراد وقتی که از گیاه قاصدک استفاده می کنند، مشکل سوزش سر دل برایشان پیش می آید.

دقت کنید که اگر این دارو را هم مصرف می کنید، نباید گیاه قاصدک را مصرف کنید :

  • داروهای رقیق کننده خون
  • آنتی اسیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • لیتیوم
  • دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون

توصیه می کنیم که قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود مشورت کنید، ممکن است این گیاه با برخی داروها و یا در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند.

  1. آب گندم

گندم سرشار از مواد مغذی است و سالها است که به خاطر داشتن ترکیبات مفید برای سلامت بدن مورد استفاده قرار می گیرد. گندم باعث افزایش ادرار  می شود که همین هم دفع سنگ کلیه را آسان می کند. همچنین آب گندم حاوی مواد مغذی حیاتی است که به سلامت کلیه ها کمک می کند.

شما می توانید ۲ تا ۸ لیوان آب گندم را در طول روز بنوشید. برای جلوگیری از عوارض جانبی، از نوشیدن یک لیوان آغاز کنید و در صورت نبود مشکل تا ۸ لیوان نوشیدن آب گندم را ادامه دهید. اگر آب گندم تازه در دسترس شما نبود، شما می توانید از مکمل های آن استفاده کنید.

به این نکته دقت لازم را داشته باشید که با معده خالی از آب گندم استفاده نکنید چون ممکن است حالت تهوع در شما ایجاد شود. در برخی موارد نیز ممکن است خوردن آب گندم باعث از دست دادن اشتها و یبوست شود.

  1. آب گیاه دم اسب

گیاه دم اسب برای افزایش ادرار برای کمک به دفع سنگ کلیه استفاده می شود و می تواند تورم و التهاب را تسکین دهد. همچنین دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است که به سلامت کلیه ها کمک می کند. به این نکته حتما توجه کنید که شما نباید بیش از شش هفته به طور مداوم از گیاه دم اسب و آب آن استفاده کنید. چرا که خطر تشنج، کاهش سطح ویتامین B و از دست دادن پتاسیم وجود دارد.

اگر لیتیوم، دیورتیک ها یا داروهای قلب مانند دیگوکسین مصرف می کنید، نباید از گیاه دم اسب استفاده کنید. گیاه دم اسب برای زنان شیرده و خانمهای باردار توصیه نمی شود. گیاه دم اسب حاوی نیکوتین است و نباید در صورت منع استفاده از مواد حاوی نیکوتین از این گیاه استفاده کنید و یا اگر در حال ترک  سیگار هستید، نباید از گیاه دم اسب استفاده کنید.

در موارد زیر هم از استعمال گیاه دم اسب پیشگیری کنید :

  • وجود اختلال در بدن به علت مصرف الکل
  • داشتن بیماری دیابت
  • سطح پتاسیم پایین بدن
  • سطوح پایین تیامین

درمان درد سنگ کلیه , انواع سنگ کلیه

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که ظرف شش هفته سنگ کلیه تان را دفع نکردید، یا علائم بهبودی را مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید :

  • داشتن درد شدید
  • وجود خون در ادرار
  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ کردن

دکتر شما تعیین خواهد کرد که آیا شما نیاز به دارو یا هر نوع درمان دیگری دارید تا سنگ کلیه تان را دفع کنید.


مواد غذایی مهم  برای جلوگیری و درمان سنگ کلیه

آیا می دانستید که از هر ده نفر یک نفر در طی عمر داشتن سنگ کلیه را تجربه می کند؟ مطالعات اخیر نشان داده است که میزان ابتلا به سنگ کلیه در سراسر جهان در حال افزایش است. کلیه در بدن  کار مهم سم زدایی و فیلتر کردن ناخالصی ها از خون، حذف مواد زائد و تنظیم تعادل مایعات را بر عهده دارد. از این رو کلیه در سلامت بدن نقش مهمی دارد.

سنگ های کلیه زمانی رخ می دهند که مواد معدنی و نمک در کلیه ها به صورت کریستالیزه شده و سنگ های سخت را تشکیل می دهند. اگر سنگ ها بزرگ شوند، باید از طریق عمل جراحی برداشته شوند. اما سنگ های ریز کلیه را می توان با دقت در سبک زندگی و رژیم غذایی از بدن دفع کرد.

در ادامه برخی از مواد خوراکی که در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و همینطور در درمان سنگ کلیه مفید هستند را آورده ایم تا آنها را در سبد غذایی خود و خانواده بگنجانید و سلامت کلیه های تان را تضمین کنید.

  • مصرف مرکبات

خوردن مرکبات مانند انار، پرتقال، انگور و همینطور خوردن گوجه فرنگی به کاهش کلسیم نامحلول کمک می کنند.

  • روغن زیتون و آب لیمو

مخلوط ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون با ۱/۴ فنجان آب لیمو توصیه می شود. روزانه ۱ فنجان از این نوشیدنی را بنوشید.

  • مصرف حبوبات
  • خوردن سبزیجات بخصوص مصرف ریحان تازه

اگر سنگ کلیه دارید این مواد غذایی را نخورید!

چنانچه به طور ژنتیکی دچار مشکلاتی مثل سنگ کلیه هستید، از مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات بپرهیزید. چرا که اگزالات جزو ترکیبات سنگ‌ ساز به شمار می رود. خوب است بدانید که ریواس نیز جزو این گروه از سبزیجاتی است که در بر دارنده مقدار زیادی از اگزالات بوده و می‌تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

همینطور از مصرف قهوه و شیرین کننده های مصنوعی بپرهیزید. مصرف ماهی ساردین را در برنامه غذای تان حذف کنید. این نوع ماهی سرشار از پورین است و برای سنگ کلیه مناسب نیست. نمک و نوشابه های گازدار را حذف کنید. تا می توانید مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید. محصولات لبنی را زیاد مصرف نکنید و از استفاده از مکمل های کلسیم بپرهیزید.

در نهایت مصرف مواد فرآوری شده مانند چیپس و غیره را حذف کنید.

منابع این مقاله : m.dailyhunt.in – healthline.com


مقالات مشابه : راه های بهبود افسردگی – روش های درمان گلو درد و علائم بیماری لایم و راه درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.