پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / خواص مواد غذایی / ده خاصیت مهم عناب برای سلامتی + مضرات عناب

ده خاصیت مهم عناب برای سلامتی + مضرات عناب

خواص عناب , خاصیت عناب چیست
در این مطلب از سری مطالب علمی سایت پارسی نو تصمیم بر آن گرفته ایم تا شما را با خواص یکی دیگر از نعمات الهی آشنا کنیم.

شما در ادامه این مطلب خواهید دید که میوه عناب چه خاصیت های فوق العاده ای درمانی دارد و اگر آن  را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بطور طبیعی بعضی از بیماری ها و امراض را از خودتان دور خواهید کرد پس با ما همراه شوید تا به بررسی خواص میوه عناب بپردازیم.


بررسی تاریخچه درخت عناب

عناب اسم یک میوه تعجب برانگیز است که مواد غذایی زیادی را در خود جای داده است و آنها رو در اختیار میلیون ها نفر که ارزش غذایی اش را خوب می دانند قرار می دهد. نام های متداول آن در دنیا خرمای قرمز و خرمای کره ای می باشد و از نظر علمی در خانواده زیزیفوس جوجوبا قرار می گیرند.
عناب معمولا بصورت درختچه های کوچک یا درخت های کوچک با گلبرگ های زرد و سبز و میوه های روغنی در اندازه خرما هستند که رنگ قهوه ای تا مشکی دارند. این میوه ها بومی جنوب آسیا هستند که جنوب و مرکز چین را شامل می شود. با این حال در حال حاضر به کل دنیا بالاخص اروپا معرفی شده است و در بسیاری از فروشگاه هایی که میوه های وارداتی می فروشند موجود است.

تاریخچه درخت عناب ، عکس میوه عناب

یک نکته بسیار شگفت انگیز در مورد عناب این است که پیشینه ی آنها به بیش از ۱۰ هزار سال پیش باز می گردد و در آن زمان ۴۰۰ گونه از آنها یافت می شده است. از نظر نوع مصرف، آنها را می توان بصورت میوه، آب نبات یا به شکل آبمیوه مصرف کرد. در برخی از کشورها هسته های آنها برداشته می شود و قسمت های گوشتی همراه با سایر میوه ها در پختن کیک استفاده می شود.

عناب امروزه برای درمان فشار خون بالا، التهاب، درمان اختلالات گوارشی، تب، عفوت های پوستی و بی خوابی استفاده می شود. اخیرا از عناب در صنایع غذایی به عنوان افزونی و طعم دهنده غذایی استفاده می شود.


ده تا از خواص فوق العاده عناب

از مهمترین ویژگی های فوق العاده عناب می توان به توانایی درمان سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، تصفیه کردن خون، از بین بردن استرس، خواب آرام، افزایش ایمنی بدن، محافظت از کبد، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و سم زدایی بدن اشاره کرد.

خصوصیات مفید عناب برای سلامتی

صرف نظر از چگونگی مصرف عناب، آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ارگانیکی که در این میوه ها به وفوریافت می شود، طیف گسترده ای از تاثیرات مثبت را در شما ایجاد می کند. در این مطلب نگاه عمیق تری به برخی از خصوصیات مفید عناب برای سلامتی بدن می پردازیم.
کمک در خوابیدن
برای افرادی که از بی خوابی یا بیقراری رنج می برند، مصرف کردن عصاره ی دانه های میوه عناب می تواند درمان خوبی باشد.
خاصیت تسکین دهندگی ترکیبات مفید و ارگانیک موجود در این میوه باعث آرامش ذهن و بدن می شود، بنایراین اگر متوجه شده اید که بی خوابی شبانه شما را رنج می دهد ، مصرف عصاره جوشانده شده عناب آن چیزی است که به شما کمک خواهد کرد.

ده خاصیت فوق العاده عناب ، عناب برای خون

تنظیم گردش خون با عناب

میوه عناب یک منبع غنی از آهن و فسفر است که مواد کلیدی در ساختار گلبول های قرمز هستند. اگر آهن بدن تان کم است یا از کم خونی رنج می برید، حتما علائمی نظیر ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سرگیجه و سردرگمی داشته اید.
با افزایش میزان جذب آهن و فسفر با مصرف میوه عناب، شما می توانید جریان خون خودرا افزایش دهید، بنابراین اکسیژن رسانی به سیستم بدن شما به طور موثرتری صورت می گیرد.

تقویت قدرت استخوانی

با افزایش مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم و آهن (که همه آنها به وفور در عناب ها وجود دارند)، شما می توانید مطمئن باشید که مقاومت و حالت ارتجاعی استخوان های شما حفظ خواهد شد. با بالاتر رفتن سن، شما دچار پوکی استخوان و ضعف استخوان خواهید شد، بنابراین اضافه کردن عناب به رژیم غذایی شما می تواند این روند را کند یا معکوس کند.

کنترل وزن

خوردن میوه و سبزیجات یک پیشنهاد مشترک برای همه کسانی است که سعی در کاهش وزن و رژیم گرفتن دارند، و عناب یکی دیگر از این میوه ها است که به راحتی می توان به رژیم غذایی افزوده شود. عناب با میزان کم کالری و میزان پروتئین و فیبر بالا می تواند نیاز تغذیه ای شما را برآورده و تامین نماید و شما رو از خوردن میان وعده ها منع می کند. این به شما کمک خواهد کرد که رژیم غذایی خود را حفظ کنید و از افزایش وزن شما جلوگیری می نماید.

افزایش ایمنی بدن با مصرف عناب

با توجه به مقدار بالا آنتی اکسیدان ها نظیر ویتامین C ، ویتامین A و ترکیبات مختلف ارگانیک و اسید ها عناب اثرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدن خواهد داشت، این آنتی اکسیدان ها قادر به خنثی سازی رادیکال های آزاد اند که عامل بسیاری از بیماری های مزمن و بیماری های داخلی بدن هستند. ویتامین C باعث تولید گلبول های سفید می شوند که اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن ما می باشد.

کاهش استرس و اضطراب

ثابت شده است که عناب اثر ضد اضطراب و تسکین دهنده بر روی بدن دارد. با استفاده از روغن خارج شده از عناب یا مصرف خود میوه آن می توانید بر میزان هورمون های خود تاثیر بگذارید که باعث احساس آرامش و آرامش ذهن و بدن شما خواهد شد.برای کسانی که دائما از استرس مزمن یا اضطراب رنج می برند، رژیم غذایی با استفاده از عناب خشک شده یا دانه های عناب می تواند ذهن را آزاد کند و بدن را از عوارض جانبی هورمون های استرس محافظت کند.

عناب برای درمان سرطان

اگر چه مکانیسم دقیق و ارتباطات ویژه بین عناب و سرطان هنوز درحال تحقیق است، اما نتایج اولیه نشان می دهد که همبستگی مثبت بین ترکیبات زیستی فعال در عناب و کاهش فعالیت های رادیکال آزاد و گسترش سلول های سرطانی وجود دارد. آنتی اکسیدان های موجود در عناب آن را یک روش بسیار موثر و پیشگیرانه برای سرطان و همچنین سایر بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی کرده است.

فواید عناب در مراقبت از پوست

فواید عناب در مراقبت از پوست

آبمیوه و عصاره عناب به صورت موضعی برای درمان های مختلف سوزش و التهابات پوستی از جمله پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف ، اگزما و آکنه استفاده شده است. شما می توانید میوه عناب را مصرف کنید تا از خواص درمانی آن بهره مند شوید. آنها همچنین می توانند به جلوگیری از ظهور چرک ها و زخم ها کمک کنند، همچنین پوست را با خون اشباع از اکسیژن تحریک می کند.

کمک در هضم

میوه عناب به بهبود فرآیند های گوارش در بدن کمک می کنند. این فرایند به طور عمده به مقدار فیبر مربوط می شود، اما ساپونین ها و تریترپروئید ها نیز با بهینه سازی جذب مواد مغذی و ترویج حرکات سالم غذا از طریق روده ها نقش مهمی ایفا می کنند. عناب می تواند به جلوگیری از یبوست ، گرفتگی عضلات، نفخ شکم و همچنین شرایط دستگاه گوارش مانند سرطان کولورکتال کمک کند.

عناب خون را تصفیه می کند

آلکالوئیدها و ساپونین های موجود در میوه عناب ارتباط مستقیمی با تصفیه کردن خون و حذف سم های مضر از سیستم بدن دارند. این اثر آنتی اکسیدانی به جلوگیری از تعداد زیادی از بیماری ها کمک می کند و در کاهش استرس سیستم ایمنی و لنفاوی نقش دارد.


عوارض مصرف زیاد عناب

مضرات و عوارض مصرف زیاد عناب

عناب می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت خطرناک باشد، زیرا کربوهیدرات های پیچیده ای دارد که روی کاهش میزان قند خون می تواند اثر بگذارد. عناب به طور کلی عوارض جانبی بسیار کمی از خود نشان داده است به جز کسانی که حساسیت طبیعی نسبت به همه میوه ها دارند. قبل از اینکه تصمیم به مصرف زیادی از این میوه بگیرید با پزشک متخصص خود یک مشورت بنمایید تا مطمئن شوید که انتخاب خوبی برای شماست.

عصاره عناب (۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم) اثرات دارو های ضد ویروسی را افزایش می دهد.
اسید پومونی یک ترکیب موجود در عناب است که ممکن است خطر بیماری کبد چرب را افزایش دهد.


مقالات مشابه : ۱۱ خاصیت انبه و خواص روغن سیاه دانه و روغن کرچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.