پارسی نو / ⚡️ پزشکی و سلامت / پیشگیری و بیماری ها / درد سیاتیک چیست؟ ؛ علل، نشانه ها و درمان سیاتیک

درد سیاتیک چیست؟ ؛ علل، نشانه ها و درمان سیاتیک

دردهای سیاتیک , درد سیاتیک پای چپ
رگ سیاتیک کجاست یکی از سئوالاتی است که اغلب افراد مبتلا به درد کمر آن را می پرسند. در حقیقت درد سیاتیک مربوط به کمر است که قسمتهایی از پا و باسن را هم درگیر می کند و گاهی اوقات زندگی روزمره فرد را مختل می کند.

بنابراین درمان سیاتیک باید به طور قطعی در این افراد پیگیری شود. درمان سنتی سیاتیک یکی از این روشها است که اغلب درمانهای آن هم بدون عارضه جانبی هستند اما افراد استفاده کننده باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

برخی هم برای رفع این مشکل از مسکن قوی برای درد سیاتیک استفاده می کنند که باید باز هم جانب احتیاط را در این مورد رعایت کنند. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما در مورد سیاتیک از جمله در مورد علائم درد سیاتیک و روشهای درمان سیاتیک و … برای شما مطالبی را گردآوری و منتشر کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد.


در مورد درد سیاتیک و روش های درمان آن بیشتر بدانید

سیاتیک یک درد در قسمت کمر است که از باسن شروع شده و تا پایین یک پا ادامه می یابد. این درد در پا معمولا به زانو هم کشیده می شود. به این ترتیب ضعف در عضلات پا و بی حسی در این قسمت ها از بدن می تواند نشانه ای از سیاتیک باشد.

خوب است این را هم بدایند که اعصاب سیاتیک بزرگترین اعصاب در بدن هستند و در مورد اندازه آنها هم باید بدانید که به اندازه انگشت کوچک هستند. این رشته های عصبی بوسیله دو ریشه عصب کمری و دو ریشه عصب ساکارال در پایین ترین بخش ستون فقرات تشکیل می شوند. این عصب ها از ستون فقرات پایین در پشت شروع می شوند و سپس پشت مفصل ران، پایین ساق پا و پایین پشت پا به مچ پا و پا را به هم ربط می دهد.

درد سیاتیک با سایر انواع درد در کمر متفاوت است، زیرا در اغلب موارد درد در پشت شروع می شود، و معمولا این درد به اندام پایین تر حرکت می کند.

درد سیاتیک مانند تیر کشیدن است و مقطعی رخ می دهد و آرام آرام تحمل فرد را کاهش می دهد. گاهی احساس سوزش هم در پا ایجاد می شود، مانند حالتی که پا به اصطلاح خواب رفته باشد. این درد می تواند از حالت قابل تحمل به حالت غیر قابل تحمل تبدیل شود. برخی از افراد در یک قسمت از پا احساس بی حسی دارند و در قسمت دیگری از همان پا درد دارند.

علل سیاتیک چیست؟

سیاتیک ناشی از تحریک عصب سیاتیک است. معمولا دلیل خاصی برای شروع سیاتیک وجود ندارد. گاهی اوقات درد ناگهان شروع می شود بویژه پس از بلند کردن چیزی سنگین و یا به واسطه حرکت با سرعت.

درد رگ سیاتیک چگونه است , درد شدید سیاتیک


موارد زیر باعث ایجاد سیاتیک می شوند :

فتق با در رفتگی دیسک (گاهی اوقات دیسک تیز شده نامیده می شود): فتق دیسک شایعترین علت سیاتیک است. هنگامی که یک دیسک فورنیتا در نزدیکی ریشه های عصبی ستون فقرات ایجاد می شود که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند، می تواند باعث فشار بر عصب و یا تحریک آن شود، که باعث نشانه های سیاتیک می شود.

دیسک مایع و فاصله بین استخوان های در پشت هست. آنها به مانند فنر هستند و کمک می کنند که ما بتوانیم حرکت کنیم. یک حلقه سخت در اطراف هر دیسک وجود دارد و مرکز مرطوب ضخیم در داخل آن (به نام هسته pulposus) وجود دارد. اگر لبه بیرونی دیسک شکسته شود، مرکز می تواند روی عصب سیاتیک فشار آورد و منجر به درد سیاتیک شود.

تنگی نخاع کمری، محدود شدن کانالی است که حاوی نخاع است: با افزایش سن، استخوان ساییده می شود و در نتیجه عصب سیاتیک را تحریک کند.

اسپوندیلولیستزی : یک وضعیتی است که در آن یک قسمت از ستون فقرات به سمت جلو یا به سمت عقب بیش از بخش های دیگر ستون فقرات حرکت دارد و همین می تواند به فشار عصب سیاتیک منجر شود.

در حقیقت زمانی درد سیاتیک حس می شود که یک عصب سیاتیک حالت گیر دارد و یا کشیدگی بیش از حد برای آن پیش می آید.

علائم سندرم Piriformis یا پری فریموس همانند علائم سیاتیک است. به وجود آمدن سیاتیک می تواند ناشی از استئوآرتریت و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باشد. سیاتیک همچنین می تواند به علت اثرات دیگر پیری مانند استئوآرتریت و شکستگی های ناشی از پوکی استخوان باشد.

بسیاری از زنان در طی بارداری درد سیاتیک را تجربه می کنند.

علائم سیاتیک می تواند ناشی از حمل کیف های بزرگ و یا سایر اشیاء سخت باشد و یا نشستن به مدت طولانی در جای نامناسب هم یکی دیگر از علل ساده به وجود آوردنده درد سیاتیک است. اما به ندرت، سیاتیک نشانه ای از بیماری های بسیار جدی مانند تومور، لخته خون یا آبسه است.

عوامل خطرساز سیاتیک

تغییرات مرتبط با سن در ستون فقرات، مانند آرتروز و دیسک های دژنره، عامل خطر برای سیاتیک هستند. چاقی و اضافه وزن بیش از حد، به ویژه در ناحیه شکم، فشار بر روی ستون فقرات را افزایش می دهد. نشستن طولانی مدت و شیوه زندگی بی تحرک عوامل خطرساز سیاتیک و سایر مشکلات در حوزه دردهای کمر هستند.


علائم سیاتیک چیست؟

شایعترین نشانه سیاتیک درد است. اکثر مردم یک درد عمیق و شدید را که در یک طرف کمر و به سمت پایین همان طرف احساس می کنند را توصیف می کنند که پایین باسن و قسمت پشت پا را درگیر می کند.

اصطلاح پزشکی برای درد عصبی ناشی از عصب کششی در ستون فقرات، radiculopathy رادیکولوپاتی است. سیاتیک همچنین می تواند باعث درد زانو، درد کمر و درد پا شود. اغلب اسپاسم عضلانی در کمر یا پای راست است.

نشانه های درد سیاتیک , درد عصب سیاتیک

درد سیاتیک معمولا با نشستن و یا ایستادن طولانی مدت بدتر می شود. اغلب، با نشستن بعد از ایستادن طولانی مدت، درد از بین می رود.

در اغلب افراد، درد سیاتیک با عطسه، سرفه، خنده، و یا حرکت روده بدتر می شود. خم شدن به عقب درد را بدتر می کند.

افراد ممکن است ضعف در پای خود را همراه با درد احساس کنند. درد ممکن است طوری باشد که فرد نتواند پای خود را حرکت دهد.


چه زمان برای درمان درد سیاتیک به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که یکی از شرایط زیر رخ دهد، با پزشک تماس بگیرید:

درد بعد از چندین روز بهبود نمی یابد یا به نظر می رسد بدتر می شود.

اگر فرد مبتلا به درد سیاتیک کمتر از ۲۰ سال یا بالاتر از ۵۵ سال سن داشته باشد و یا برای اولین بار به آن مبتلا شده است.

فرد مبتلا در حال حاضر دارای سرطان یا سابقه سرطان است.

فرد مبتلا به تازگی مقدار زیادی از وزن خود را از دست داده است و یا دچار تب و لرز بی علت است و با درد کمر همراه است.

فرد مبتلا به ایدز است و یا داروهای ایدز را مصرف می کند.

اگر مشکل خم شدن به جلو بیش از دو هفته طول بکشد.

اگر یکی از موارد زیر همراه با سیاتیک باشد، به بخش اورژانس بیمارستان بروید:

علیرغم استفاده از کمکهای اولیه، درد ناخوشایندتر و بدتر می شود.

درد ناشی از آسیب های جدی، مانند سقوط از یک نردبان یا تصادف با خودرو است.

درد در پشت قفسه سینه است.

فرد آسیب دیده قادر به حرکت پای خود نیست و یا پایش بی حس است.

فرد آسیب دیده کنترل روده یا مثانه را از دست می دهد یا در اندام تناسلی او بی حس وجود دارد. این ممکن است علائم سندرم Cauda Equina (یک وضعیت سیستم عصبی ناشی از آسیب اعصاب در انتهای کانال نخاعی) باشد.

فرد دچار درد تب بالا داشته باشد.


چه روشهای پزشکی برای درمان سیاتیک وجود دارد؟

تشخیص سیاتیک یک کار بالینی است. پزشک با انجام آزمایشات لازم و با صحبت کردن با فرد مبتلا به درد سیاتیک در خصوص علائم و نشانه های درد، زمان درد و… تشخیص می دهد که آیا مشکل کمر درد فرد، سیاتیک است و یا خیر و بعد تجویزات لازم را انجام می دهد.

اگر درد پس از چند هفته بهبود نداشته باشد، CT (توموگرافی کامپیوتری) یا MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) اسکن ستون فقرات ممکن است انجام شود.

اگر بیمار سابقه سرطان، عفونت HIV، مصرف مواد مخدر IV داشته باشد یا در طول یک دوره مصرف استروئیدها مصرف کرده باشد، ممکن است پزشک مجبور شود فیلمهای اشعه ایکس از کمر بگیرد و یا اسکن استخوان را مشاهده کند.

CBC یا همان بررسی کامل خون ممکن است عفونت، کم خونی ناشی از سرطان های خاص یا سایر علل غیر معمول سیاتیک را نشان دهد. میزان رسوب بالا ممکن است التهابی را در جایی از بدن نشان دهد. آزمایش ادرار می تواند وجود سنگ کلیه را نشان دهد و یا وجود خون در ادرار نشان دهنده وجود باکتری و چرک و عفونت است.


درد سیاتیک پای راست , درد سیاتیک چگونه است

درمان های خانگی برای سیاتیک چیست؟

درد ناشی از سیاتیک اغلب باعث می شود که فرد از انجام فعالیت های روزانه باز بماند. در اینجا برخی از درمان های خانگی برای سیاتیک وجود دارد:

اول این که فرد مبتلا به درد سیاتیک نباید زیاد خم شود، نباید جسم سنگین بلند کند و نباید به مدت طولانی بنشیند. برای رفع درد سیاتیک روشهای خانگی زیادی وجود دارد که در ادامه در مورد آنها بحث می کنیم.

داروهای ضد درد مانند استامینوفن (تیلنول)، آسپرین (بوفرین یا بایر آسپرین) یا ایبوپروفن (Advil، Motrin IB) احتمالا به کاهش درد کمک می کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که به استثنای افرادی که حساسیت دارند یا به دلایل دیگر نباید این داروها را مصرف کنند، این داروهای مسکن برای همه قابل استفاده هستند.

می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر یک یخ در دسترس نبود، از یک کیسه بزرگ سبزیجات یخ زده استفاده کنید؛ این کار تا حدودی در اوایل باعث کاهش درد می شود. برای انجام این کار بخش مثلثی از کمر در ناحیه ای که درد دارید را با یخ ماساژ دهید. یخ را به حالت ساکن نگذارد و آن را به حالت دورانی بچرخانید. بعد از ماساژ با یخ سعی کنید که با یک پد گرم آن ناحیه را ماساژ دهید، معمولا به این طریق درد کاهش می یابد.

اگر پد در دسترس نبود، حوله دستی را در آب گرم قرار دهید، آن را برداشته و آن را روی پشت قرار دهید. بعضی از کارشناسان فیزیوتراپی معتقدند که گرمای مرطوب بهتر به پوست نفوذ می کند و درد را بهتر می کند.

فرد مبتلا ممکن است دراز کشیدن به پشت روی یک سطح صاف را خوشایند بداند و یا با قرار دادن یک بالش زیر زانو احساس دردش کمتر شود. راهکار دیگر این که یک بالش بین زانوها بگذارید و به پشت دارز بکشید. این هم روش مفیدی است.


داروها برای درمان سیاتیک

درمان اصلی سیاتیک، داروهای مسکن هستند. پس از تشخیص سیاتیک، پزشک قطعا دارو را برای درد تجویز می کند. معمولا پزشکان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک، استامینوفن و یا داروهای شل کننده عضله تجویز می کنند. اگر درد شدید باشد و با داروهای ذکر شده برطرف نشود، پزشک از داروهای حاوی کدئین، مورفین و ویکودین برای تجویز استفاده می کند. البته این داروها دارای عوارض جانبی هستند و باید در مقطع زمانی کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند.

جراحی لازم برای سیاتیک

اگر علیرغم انجام هر کاری که به عنوان درمان انجام دادید، هنوز درد در شما ادامه داشت و همینطور CT یا MRI مشکل دیسک استخوان را در شما نشان داد، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشید. در حقیقت عمل جراحی برای فردی انجام می گیرد که تمام روشهای درمان دیگر را آزمایش کرده باشد و به نتیجه نرسیده باشد. استثنائات در این مورد وجود دارد، مانند افراد مبتلا به آسیب عصبی مداوم یا سندرم Cauda Equina.

سایر شیوه های درمان سیاتیک چیست؟

فیزیوتراپی اغلب برای درمان سیاتیک تجویز می شود. ممکن است دستورالعمل های خاص و گاهی متفاوتی از پزشکان برای بیماران تجویز می شود. بعضی از آنها از گرما استفاده می کنند، بعضی دیگر سرما را پیشنهاد می کنند. همچنین ممکن از طریق مشاهده عکس های سی تی اسکن و… پزشک موارد دیگر را برای کاهش درد تجویز کند. اما کلیه پزشکان برای درمان درد سیاتیک استراحت کردن را توصیه می کنند.

اگر پس از یک هفته یا ۱۰ روز بهبودی نداشته باشید، با پزشک درباره درمانهای جایگزین صحبت کنید. میلیون ها نفر برای درمان درد سیاتیک، به روشهای طب سنتی از جمله طب سوزنی و سایر روشهای جایگزین رجوع می کنند.

تزریق اپیدورال، که تزریق استروئید (معمولا به عنوان کورتیزون یا پردنیزون شناخته می شود) به ستون فقرات، گاهی برای درمان درد سیاتیک انجام می شود.

مطالعات نشان داده اند که ورزش درمانی یکی از روشهای مفید برای دردهای کمر از جمله درد سیاتیک است. تمرینات ورزشی مناسب برای درمان درد سیاتیک شامل پیاده روی، یوگا و سایر روشهای مشابه است.

مطالعات اخیر در اروپا و اسکاتلند نشان می دهد که تزریق بوتولینوم (بوتاکس) برای بسیاری از افراد مبتلا به سیاتیک در طولانی مدت کمک می کند. اما نیاز به مطالعات بیشتری در این مورد وجود دارد.

پس برای مراقبت های اولیه در درمان درد سیاتیک :

از اقدامات ساده در منزل برای درمان و کاهش درد سیاتیک استفاده کنید. استفاده از داروهای ضد درد و مسکن های رایج که حتی بدون تجویز پزشک هم از داروخانه ها قابل دریافت هستند.

استراحت کردن اصل مهم برای افرادی است که به درد سیاتیک مبتلا هستند.

پیاده روی و یوگا را که قبلا هم اشاره کرده ایم، فراموش نکنید. تمرینات کششی هم به عضلات پشت در کاهش درد آنها کمک می کند.

منبع این مقاله : emedicinehealth.com


مقالات مشابه : روش های درمان بواسیردرمان سرفه های خشک و شدید و آشنایی با علائم ام اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.